راهنمای انتخاب یک کارگزاری مناسب

2
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

امروزه واژه «بورس» به یک واژه آشنا در اذهان افراد جامعه تبدیل شده است . در اکثر جمع‌های خانوادگی، دوستانه و کاری، افرادی را می‌بینید که از سرمایه‌گذاری در «بورس اوراق بهادار» و کسب سود سخن می‌گویند . حقیقت این است که سرمایه‌گذاری در بورس یکی از راههای سرمایه‌گذاری مطمئن و سودده در اکثر کشورها خصوصاً کشور ما است البته اگر همراه با شناخت کافی، آموزش و مطالعه همراه با صبرصورت بگیرد . گام اول برای ورود به بورس انتخاب یک کارگزاری مناسب ، کارآمد و مطمئن و همچنین ثبت نام در سامانه سجام می‌باشد .

چگونه یک کارگزاری مناسب انتخاب کنیم؟

برای شروع ابتدا باید کد بورسی داشته باشید . برای این کار می‌بایست به یک کارگزاری مناسب مراجعه کنید. «کارگزار» در لغت به معنای «انجام دهنده و برقرار کننده کار» است. در بازارهای مالی کارگزار به سازمان، شرکت یا شخصی اطلاق می‌شود که ارتباط بین خریدار و فروشنده را برقرار کرده و در ازای این خدمت کارمزد دریافت می‌کند. این کارگزارها در انواع بازارها مانند املاک، ارز، بورس و … فعالیت می‌کنند. شما برای معامله در هر بازار ابتدا باید یک کارگزار مناسب پیدا کنید.

در بازار بورس، شرکت‌های کارگزاری پس از گذراندن آزمون‌های متعدد و تخصصی، از «سازمان بورس و اوراق بهادار کشور» مجوز گرفته و در «کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار» و «بورس مربوطه» عضو شده و فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

چگونه در بورس معامله کنیم؟

همان‌طور که شما برای ثبت سند ملک به دفتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنید، برای خرید و فروش سهام هم باید به کارگزاری مراجعه کنید. کارگزار در واقع نماینده سرمایه‌گذاران در امور حقوقی معاملات بوده و فرایندهای ثبت و نقل و انتقال سهام را انجام می‌دهد. در گذشته افراد برای معامله سهام حتماً باید به صورت حضوری به کارگزاری مراجعه می‌کردند اما امروزه با بهبود کیفیت ارائه خدمات آنلاین، به راحتی می‌توان با اتصال به اینترنت از طریق یک رایانه یا گوشی هوشمند، در هر کجا به راحتی معاملات خود را انجام دهید. برای این کار فقط کافی است با استفاده از کد بورسی خود و نام کاربری و رمز عبوری که کارگزار به شما می‌دهد، وارد سامانه آنلاین معاملات شده و خرید و فروش کنید.  کد بورسی یا کد معاملاتی یا کد سهامداری نشان دهنده هویت شما در بورس است و شما با این کد شناخته می‌شوید.

شما می توانید از خدمات مشاوره تلفنی بورس مرکز مشاوره باخه نیز بهره مند شوید

مشخصات یک کارگزاری مناسب

در حال حاضر حدود 100 شرکت کارگزاری در ایران دارای مجوز فعالیت هستند که بر اساس گستره فعالیت و خدماتی که در بازارهای مختلف ارائه می‌دهند، هر ساله با رتبه‌های الف، ب، ج و د رتبه‌بندی می‌شوند.

دقت کنید که هر چند خوب است در انتخاب کارگزاری مناسب وسواس به خرج دهید اما اگر بعد از انتخاب، از کارگزاری خود راضی نباشید، به راحتی و با مراجعه به کارگزار جدید می‌توانید کارگزاری خود را تغییر دهید و با گزینه «تغییر کارگزار ناظر» سهام خود را به کارگزاری جدید منتقل کنید.

در زیر به بررسی معیارهای انتخاب یک کارگزاری مناسب می‌پردازیم:

1- دسترسی راحت و وجود شعبه در محل سکونت

درست است که امروزه اکثر خدمات لازم از طریق سامانه‌های آنلاین امکان پذیر است اما زمانی که کارگزاری در شهر شما شعبه داشته باشد و بتوانید به راحتی به آن مراجعه کنید، برای دریافت کد بورسی و بهره‌گیری از برخی خدمات مشکل نخواهید داشت.

2- جامع بودن خدمات

برخی کارگزاری‌ها در یک بورس خاص مثلاً فقط بورس اوراق بهادار فعالیت می‌کنند اما مثلاً اگر شما قصد انجام معاملات در بازار آتی سکه یا بورس کالا یا قراردادهای اختیار معامله را داشته باشید، خدماتی در این زمینه‌ها به شما ارائه نمی‌دهند زیرا مجوزهای لازم را ندارند. پس با توجه به نیازهای خود می‌توانید کارگزاری را انتخاب کنید که مجوز فعالیت در حوزه مورد نظر را داشته باشد.

همچنین برخی کارگزاری‌ها خدماتی نظیر سبدگردانی (مدیریت دارایی شما در بورس) یا مشاوره سرمایه‌گذاری و … را ارائه می‌دهند که انجام آن‌ها نیز نیازمند داشتن مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار است.

3- سامانه معاملات آنلاین با سرعت مناسب

وجود یک سامانه آنلاین با سرعت مناسب و کم نقص خصوصاً در زمان‌های پیک معاملات، یکی از مزایای مهم یک کارگزاری مناسب است. شرکت‌های کارگزاری برای ارائه خدمات بهتر، اقدام به ایجاد نرم افزارهای تحت وب (بر روی صفحات اینترنتی) یا نرم‌افزارهای گوشی هوشمند کرده‌اند. برخی از کارگزاری‌ها سامانه‌های اختصاصی خود را دارند و برخی به صورت مشترک از سامانه‌های دیگر بهره می‌برند.

همچنین یک سامانه معاملاتی خوب در کنار وجود سرعت مناسب، باید بتواند خدمات حداقلی مانند ثبت سفارشات آنلاین و آفلاین، مشاهده گردش حساب، مشاهده سبد سهام همراه با میزان موجودی و سود هر سهم، درخواست واریز و برداشت پول و … را داشته باشد.

برخی کارگزاری‌ها مزیتی چون یکپارچه بودن سیستم معاملاتی اوراق بهادار با سایر بخش‌ها مانند آتی سکه را هم دارا هستند که این باعث می‌شود معامله‌گر اطلاعات را به صورت یکجا ببیند و نیاز نداشته باشد از چندین سایت و پلتفرم برای دریافت اطلاعات و انجام معاملات استفاده کند.

4- خدمات مشاوره ای و آموزش

کارگزاری‌ها با ارائه محتواهای به روز مانند ویدئوها و مقالات آموزشی-تحلیلی، اخبار موثق، تحلیل بازارهای مختلف ایران و جهان و صنایع و شرکت‌های مختلف، ارائه مشاوره‌ در زمین‌های مختلف مالی و سرمایه‌گذاری و … خدمات مفیدی به مشتریان خود می‌دهند که خصوصاً برای افراد تازه‌وارد می‌تواند بسیار سودمند باشد. برای اطلاع از جزئیات این خدمات می‌توانید به سایت کارگزاری مراجعه کنید.

5- تخفیف کارمزد و ارائه بسته‌های اعتباری

برخی کارگزاری‌ها برای جذب بیشتر مشتری، تخفیف کارمزد ارائه می‌دهند که بیشتر شامل حال مشتریان با سرمایه‌های بالا می‌شود. البته برخی برای معاملات خرد و با سرمایه کم نیز تخفیف کارمزد در نظر می‌گیرند.

همچنین بعضی کارگزاری‌ها بسته‌های اعتباری به صورت مبالغ مشخصی از سرمایه را برای معامله به مشتری خود می‌دهند. میزان بسته‌های اعتباری معمولاً به میزان گردش حساب مشتری بستگی دارد و بابت آن ضمانت‌های مختلفی دریافت می‌گردد. در بسته‌های اعتباری مختلف، میزان اعتبار و مدت زمان تسویه مشخص شده است. معمولاً بسیاری از کارگزاری‌ها ضوابط مشخصی برای ارائه اعتبار ندارند و حتی گاهی بر اساس روابط به مشتریان خاص اعتبار تخصیص می‌دهند که این خود یکی از نقاط ضعف یک کارگزاری می‌باشد. برای آگاهی از ضوابط اعطای اعتبار در هر کارگزاری می‌توانید به سایت آن کارگزاری مراجعه کنید.

6- وجود صندوق‌های سرمایه‌گذاری در یک کارگزاری مناسب

برخی افراد به دلایل مختلف مانند نداشتن دانش لازم، وقت کافی یا عدم ریسک پذیری امکان معامله مستقیم در بورس را ندارند. معمولاً به این افراد و همچنین به افراد تازه وارد توصیه می‌شود که به جای سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس، در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلفی که وجود دارد، سرمایه‌گذاری کنند. برخی از کارگزاری‌ها این صندوق‌ها را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. از آن جایی که این صندوق‌ها نیاز به نیروی متخصص دارند، ارائه این خدمت توسط یک کارگزاری نشان دهنده تخصص و گستردگی خدمات آن کارگزاری می‌باشد.

7- خدمات پشتیبانی مناسب

در بسیاری از موارد مشتریان، خصوصاً افرادی که تازه وارد بازار شده‌اند، نیاز پیدا می‌کنند تا در اسرع وقت پاسخ سؤالات یا مشکلات خود را از افراد متخصص در کارگزاری دریافت کنند. پشتیبانی تلفنی حداقل امکانی است که یک کارگزاری می‌تواند فراهم کند. برخی کارگزاری‌ها نیز امکان چت آنلاین را نیز در محیط کاربری سیستم معاملاتی خود برای مشتریان فراهم کرده‌اند.

امروزه بسیاری از کارگزاری‌های مطرح کشور، به دلیل افزایش تعداد مشتریان و عدم به روز رسانی امکانات و زیر‌ساخت‌ها، در زمینه پاسخگویی به مشتریان دچار ضعف‌های فراوانی شده‌اند که لازم است برای انتخاب کارگزاری مناسب حتماً این نکته را مد نظر قرار دهید و از کاربران کارگزاری‌های مختلف در این مورد پرس و جو کنید.

سوالات متداول

1- بهترین کارگزاری کدام است ؟

 

کارگزاری خوب کارگزاری است که دارای ویژگی های معاملاتی مناسب باشد .

2- ویژگی های یک کارگزاری خوب چیست ؟

 

دسترسی راحت و وجود شعبه – جامع بودن خدمات – سامانه معاملات آنلاین – سامانه معاملات آنلاین با سرعت مناسب – خدمات مشاوره ای و آموزش – تخفیف کارمزد و ارائه بسته های اعتباری – وجود صندوق های سرمایه گذاری – خدمات پشتیبانی مناسب .

3- چگونه میتوان یک کارگزاری مناسب را شناسایی کرد ؟

 

از طریق مشورت با کارشناسان و فعالان اقتصادی .


 

2 نظرات
  1. پرهام می گوید

    سلام. آیا برای سرمایه های خرد (سرمایه گذاران خرد) باید نکات دیگه ای رو در انتخاب کارگزاری در نظر گرفت؟ منظورم اینه که آیا بعضی از کارگزاریها برای سرمایه گذاران خرد مناسبتر از بقیه هستند؟

    1. مرکز مشاوره باخه می گوید

      با سلام
      مهم‌ترین نکته برای سرمایه خرد ، داشتن سیستم خرید و فروش آنلاین مناسب میباشد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.