شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام ارشد فراگیر پیام نور

10
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

بسیاری از داوطلبانی که دارای مدرک کارشناسی هستند و یا در حال اتمام تحصیل خود می باشند قصد دارند تا در مقطع کارشناسی ارشد وارد شوند. ورود به مقطع کارشناسی ارشد راه ها و شیوه های متفاوتی دارد. یکی از راه های ورود به کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور می باشد. داوطلبان این دوره بایستی از برخی شرایط ثبت نام فراگیر آگاهی داشته باشند.

دانشگاه پیام نور هر سال از طریق برگزاری آزمون ورودی در قالب طرح فراگیر پیام نور اقدام به جذب دانشجو می نماید. دانشگاه پیام نور از بین دانشگاه‌های مختلف برای جذب دانشجو وضعیت بهتر و مناسب تری برای تحصیل دارد که  از دلایل جذابیت بالای این دانشگاه‌ها می‌توان به  پایین بودن شهریه ارشد فراگیر پیام نور نسبت به دیگر دانشگاه‌ها مانند دانشگاه آزاد و غیرحضوری بودن کلاس‌ها برای دانشجویان اشاره کرد و از همه مهم تر این است که داوطلبان اگر بتوانند نمره قبولی را در آزمون از دروس ترم اول کسب نمایند می‌توانند از حالت دانش پذیری به دانشجوی رسمی تبدیل شوند و به عنوان دانشجو از طریق طرح ارشد فراگیر ادامه تحصیل دهند.

آن دسته از داوطلبانی که در این آزمون نمره قبولی را کسب نکرده اند نیازی به پرداخت شهریه ندارند، در واقع طرح فراگیر به شما این امکان را می دهد تا در سال 99 وارد مقطع کارشناسی ارشد شوید در صورتیکه شما بخواهید در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کنید ورود شما به دانشگاه به سال آینده موکول خواهد شد . ثبت نام کارشناسی ارشد فراگیر دارای شرایط و ضوابط و مدارک مورد نیاز است که ما در این مقاله سعی داریم تا به طور مفصل به شرایط و مدارک ثبت نام فراگیر پیام نور بپردازیم.

شرایط ثبت نام ارشد فراگير پیام نور

تمامی داوطلبانی که قصد ثبت نام فراگیر پیام نور را در رشته ها و دانشگاه های مختلف دارند طبق مطالب مندرج در دفترچه راهنمای ثبت نام ارشد فراگير پيام نور باید دارای شرایط و مدارک ثبت نام فراگیر باشند . این شرایط به چند دسته شرایط عمومی ، شرایط اختصاصی و شرایط نظام وظیفه و شرایط ثبت نام اتباع غیر ایرانی در فراگیر تقسیم بندی می شود. در ادامه به بررسی کامل این شرایط می پردازیم.

شرایط عمومی ارشد فراگیر پیام نور

مواردی که باید فرد متقاضی در  ارشد فراگیر پیام نور داشته باشد به شرح ذیل می‌باشد :

  1. داشتن اعتقاد به دین اسلام یا به یکی از ادیانی که مقرر در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد .
  2. نداشتن عناد (خصومت یا دشمنی ) با نظام جمهوری اسلامی ایران که مفاهیم عناد شامل موارد زیر می‌باشد :
  • نداشتن مبارزه مسلحانه با نظام جمهوری اسلامی ایران
  • نداشتن وابستگی به تشکیلات گروهک‌های محارب
  • عدم کمک و پرداخت مالی به گروهک‌های محارب، عدم هواداری از تشکیلات و یا عضویت در گروهک‌های مزبور
  • عدم تبلیغ ماتریالیسم و ادیان ساختگی

3. عدم احراز فساداخلاقی . شمال مواردی چون : داشتن  اعتیاد به مواد مخدرو اشتهار به فحشا می‌باشد .

4. داشتن توانایی جسمی مناسب با رشته انتخابی

شرایط اختصاصی

داوطلبان بایستی با دقت شرایط اختصاصی را مطالعه و بررسی نمایند و در صورت دارا بودن شرایط اختصاصی می‌توانند با پرداخت هزینه نسبت به ثبت نام اقدام نمایند . مواردی که داوطلب بایستی در شرایط اختصاصی ارشد فراگیر پیام نور داشته باشد عبارت است از :

  • داشتن حداقل مدرک کارشناسی (پیوسته یا ناپیوسته)
  •  داشتن معافیت موقت (تحصیلی و…) یا معافیت دائم ( کفالت . پزشکی و…)
  • کسب نمره‌ی قبولی در آزمون دانش‌پذیری
  •  کسب حداقل معدل 14 در آزمون جامع ترم اول فراگیر پیام نور
  •  نمره نهایی لازم برای قبولی بر اساس تأثیر 80% میانگین دروس حاصل از آزمون و تأثیر 20% میانگین معدل مدرک کارشناسی می‌باشد .

شرایط اتباع غیرایرانی

داوطلبان شرکت کننده اتباع غیرایرانی علاوه بر دارا بودن شرایط اختصاصی و عمومی بایستی شرایط ذیل را هم داشته باشد و بخش مربوط به ملیت را در تقاضانامه ثبت نام اینترنتی علامتگذاری نمایند:

  • تمامی داوطلبان تحصیل در رشته‌های مختلف تحصیلی شامل شرایط و ضوابط ثبت نام شیوه نامه دانشجویان غیرایرانی باشند  .
  • فقط اتباع غير ايراني مقيم جمهوري اسلامي ايران و داراي اقامت قانوني و نيز دارندگان مدرك تحصيلي قبلي از جمهوري اسلامي ايران، مجـاز بـه شـركت در آزمون مربوطه مي‌باشند و در صورت شركت اتباع غيرايراني مقيم ساير كشورها، پذيرش آنان لغو مي گردد.
  • حداکثر مدت تحصیل مجاز در مقطع کارشناسی ارشد برای پذیرفته گان غیرایرانی 3 سال می‌باشد .
  • تحصصیل متقاضیان شاغل به تحصیل در مؤسسات آموش عالی یا مراکز جامعه المصطفی و همزمان با دانشگاه پیام نور ممنوع می‌باشد .
  • چنانچه پذیرفته شدگان در هنگام ثبت نام اولیه آزمون گزینه اتباع ایرانی را علامت نزده باشند پذیرش آن‌ها لغو می‌گردد .
  • دفترچه پناهندگي سياسي صادره از سوي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران.
  • كارت هويت ويژه اتباع غيرايراني داراي اعتبار در همان سال، صادره از سوي اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور.
  • آخرين كارت آمايش صادره از اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور.
  • گذرنامه كه داراي پروانه اقامت با حداقل شش ماه مجوز اقامت.
  • پذيرش و ثبت نام اوليه متقاضيان تحصيل فرزندان طلاب مركز جامعه المصطفي(ص) العالميه بر اساس گذرنامه و اقامت صـادره آن مركـز بلامـانع بوده و ثبت نام قطعي و ادامه تحصيل آنان منوط به دريافت گذرنامه و رواديد تحصيلي و اقامت قانوني ميباشد.

شرایط نظام وظیفه

شرایطی که داوطلبان مرد در ثبت نام ارشد فراگیر نظام وظیفه بایستی به آن توجه و دقت نمایند عبارت اند از :

  1. كارت پايان خدمت هوشمند
  2. كارت معافيت دائم هوشمند (كفالت، پزشكي، ايثارگران، موارد خاص و…)
  3. متولدين سال 1354 و قبل از آن، مشروط بر آنكه تغيير سن نداده باشند.
  4. مشمول دانش آموخته مقطع كارشناسي (درسنوات مجاز تحصيلي) داراي برگ آماده به خدمت بدون مهر غيبت
  5. دانشجوي سال آخر مقطع كارشناسي- كه حداكثر تا تاريخ 99/11/30 در سقف سنوات مجاز تحصيلي (برابر تبصـره1 و 2 مـاده 33 قـانون وظيفـه عمومي) دانش آموخته مي‌شود (فاقد غيبت سربازي)
  6. دانش آموخته مقطع كارشناسي كه در سقف مجاز سنوات تحصيلي دانش آموخته شده و از تاريخ فراغت از تحصيل تا زمان پذيرش و شروع به تحصيل در 6 مقطع كارشناسي ارشد، بيش از يك سال سپري نشده و وارد غيبت نشده باشد.
  7. کارکنان متعهد خودت وزارت خانه و سازمان‌ها (دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد )
  8. کارکنان پایور و نیرو‌های مسلح
  9. طلبه علوم دینی دارنده مدرک کارشناسی و دارای معافیت تحصیلی حوزه‌های علمیه معتبر
  10. مشمول دارای برگه معافیت موقت هولوگرام بدون غیبت
  11. كاركنان وظيفه (ليسانس) اعزامي شاغل به خدمت ((سربازان در حال خدمت)) در نيروهاي مسلح و ساير نهادها فاقد غيبت قبل از اعـزام
  12. دانشجوي انصرافي دانشگاهها كه در سقف مجاز سنوات تحصيلي اوليه (موضوع تبصره 1 ماده 33 (انصراف داده؛ به شرط اينكه از تـاريخ انصـراف در رشته قبلي تا زمان پذيرش در رشته و دانشگاه جديد بيش از يك سال سپري نشده باشد.

جهت آشنایی با سهمیه‌ها مقاله سهمیه ارشد فراگیر پیام نور را مطالعه کنید.

مدارک ثبت نام فراگیر پیام نورمدارک لازم برای ثبت نام ارشد فراگیر پیام نور

متقاضیان برای ثبت نام ارشد فراگیر پیام نور مدارکی را که توسط سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌شود را تهیه نمایند . که این مدارک شامل:

  1. تصویر صفحه اول و صفحه توضیحات شناسنامه و پشت و روی کارت ملی
  2. عکس 4×3 با زمینه روشن
  3.  اصل مدرک کارشناسی
  4. دارندگان مدرک کارشناسی ناپیوسته لازم است اصل مدرک کاردانی را نیز ارائه نمایند .
  5.  مدرک مشخص‌کننده نظام‌وظیفه (ویژه آقایان)

مدرک کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور

متقاضیانی که دارای مدرک کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و یا بالاتر که مورد تأیید وزارتین هستند و دانشجویانی که در سال آخر دوره کارشناسی به شرط فارغ التحصیلی تا تاریخ 99/11/30 ، می‌توانند بدون توجه به نوع رشته تحصیلی کارشناسی آنها در یکی از‌ گرایش‌های رشته امتحانی که در دفترچه ذکر شده ثبت نام نمایند و هم چنین داوطلبان رشته ارشد فراگیر که با رشته انتخابی آنها با رشته کارشناسی آنها مشابهت ندارد، می‌توانند حداکثر تا 12 واحد جبرانی از مقطع کارشناسی همان رشته را بگذرانند .

پیشنهاد می‌شود جهت آگاهی از رشته‌ها و گرایش‌های آن مقاله لیست رشته های ارشد فراگیر پیام نور را مطالعه کنید.

شورای گسترش آموزش عالی برای هماهنگی در اجرای مصوبات و با هدف کمک به آن دسته از داوطلبانی که موفق نشده اند تا در آزمون ‌های جامع نمره قبولی را کسب نمایند آیین نامه‌هایی را مقرر نموده اند :

  1. افرادی که قبل از تاریخ ابلاغ مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره‌های معادل مورد پذیرش قرار گرفته اند شامل این مصوبه می‌شوند.
  2. افرادی که دارای مدرک معادل کارشناسی هستند و با مجوز شورای گسترش آموزش عالی برنامه درسی را برابر با برنامه‌های مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گذرانده اند می‌توانند در آزمون ورودی مقطع بالاتر شرکت و در صورت قبولی ادامه تحصیل دهند .
  3. افرادی که دارای مدرک معادل کارشناسی هستند و وارد دوره ای که شورای گسترش آموزش عالی فاقد مجوز بوده، شده اند و به شرط این که دوره مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رعایت شده می‌توانند در آزمون مقاطع بالاتر شرکت نمایند و داطولبان در صورتی قبولی موظفند تا 20% از واحد‌ها را به تشخیص دانشگاه یامؤسسه به عنوان دروس جبرانی بگذرانند و در صورت قبولی و کسب حداقل میانگین 12 در دروس در مقطع بالاتر تحصیل را ادامه دهد .
  4. دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی در صورتی که تا تاریخ 99/11/30 فارغ التحصیل شود می‌تواند در آزمون دانش پذیری شرکت نماید .

براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی طلاب و فضلای حوزه علمیه براساس مدارکی که صادر شده مرکز مدیریت حوزه های علمیه قم، اصفهان و یا خراسان رضوی دوره سطح دو را با موفقیت گذرانده اند مانند افرادی که مدر کارشناسی در رشته علوم انسانی را دارند، می‌توانند ثبت نام نمایند و ادامه تحصیل دهند .

مدارک لازم نظام وظیفه در ارشد فراگیر پیام نور

در صورتی که داوطلبان مرد علاقه‌مند به تحصیل در دوره‌های ارشد فراگیر پیام نور هستند، علاوه بر دارا بودن شرایط عمومی و اختصاصی و هم چنین داشتن یکی از شرایط ذیل مجاز به شرکت در آزمون سراسری دوره دانش پذیری کارشناسی ارشد می‌باشد و برای ثبت نام لازم است تا به مرکز محل تحصیل مدارکی ارائه دهد . متقاضیان مرد می‌توانند یا کارت پایان نامه خدمت هوشمند یا كارت معافيت دائم هوشمند که شامل كفالت، پزشكي، ايثارگران، موارد خاص و… یا شامل موارد دیگری هستند که در قسمت شرایط نظام وظیفه به آن اشاره شد.

پیشنهاد می‌شود داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون ارشد فراگیر پیام نور را دارند جهت آشنایی با زمان ثبت نام و زمان برگزاری آزمون مقاله زمان بندی ارشد فراگیر را مطالعه کنند.

کارت ورود به جلسه

کارت ورود به جلسه فراگیر پیام نور یک هفته قبل از آزمون وارد سایت سازمان سنجش شده و پس از دریافت اطلاعات ثبت نامی نظیر شماره‌ی پرونده و کد رهگیری قابل دریافت است. باید توجه داشت که اطلاعات درج شده در کارت ورود به جلسه با اطلاعات شناسنامه‌ای و ثبت نامی داوطلب همخوانی داشته باشد. در صورت مغایرت می بایست داوطلب به باجه های رفع نقص که قبل از آزمون توسط سازمان سنجش معین می‌گردد، مراجعه کند. همچنین در نظر داشته باشید که عکس داوطلب در پرینت کارت ورود به جلسه قابل مشاهده می‌باشد. کار ورود به جلسه  از روز سه‌شنبه مورخ 99/11/14 لغايت روز پنجشنبه مورخ 99/11/16 در سایت سازمان سنجش قرار می‌گرد.

اشخاصی که اطلاعات ثبت نامی خود را در زمان ثبت نام اشتباه وارد کرده‌اند میتوانند با مطالعه مقاله ویرایش اطلاعات ثبت نام ارشد فراگیر پیام نور را مطالعه کرده تا با نحوه ویرایش آشنا شوند.

اعلام نتایج آزمون

کلیه داوطلبانی که در زمان برگزاری کنکور ارشد فراگیر پیام نور ۹۹ در جلسه آزمون حضور داشته و با یک دیگر به رقابت پرداختند، می‌توانند در زمان اعلام نتایج ارشد فراگیر پیام نور با مراجعه به سایت سازمان سنجش مشاهده نمایند . پیرو اعلام نتایج کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور محل قبولی داوطلبان مشخص شده و پذیرفته شدگان می توانند از نیمسال دوم یعنی بهمن ماه در کلاس های درس حاضر شوند.

سوالات متداول

1- شرایط لازم برای ثبت نام ارشد فراگیر چیست ؟

 

شامل شرایط عمومی و اختصاصی می‌گردد که در داخل مقاله به آن اشاره شده است .

2- مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام فراگیر چیست ؟

 

مدرک کارشناسی معتبر با معدل بالای 12 .

3- شرایط پذیرش ارشد فراگیر چیست ؟

 

ثبت نام و شرکت در آزمون دانش پذیری و کسب نمره حد نصاب قبولی .

10 نظرات
  1. akram می گوید

    سلام من لیسانس بهداشت حرفه ای دارم میخواستم بدونم از طریق فراگیر پیام نور بدون کنکور برای ارشد وارد چه رشته هایی میتونم بشم

    1. ADMIN می گوید

      محدودیتی ندارین

  2. رئوف کریم زاده شهری می گوید

    باسلام.
    از کجا میتونم لیست واحدهای دانشگاهی که امسال دررشته حقوق بین‌الملل در مقطع کارشناسی ارشد فراگیر،پذیرش دارن رو بدونم؟
    ممنون

    1. ADMIN می گوید

      سایت سازمان سنجش

  3. kh می گوید

    با سلام و خسته نباشید.
    من لیسانس کارشناسی مهندسی بهداشت محیط با معدل ۱۷ و ۲۵ از دانشگاه جندی شاپور رو دارم.و در حال حاضر شاغل هستم.میتونم ارشد mba فراگیر بخونم?

    1. مرکز مشاوره باخه می گوید

      سلام
      در حال حاضر تکلیف برگزاری یا عدم برگزاری دوره 21ام آزمون فراگیر نامشخص است

  4. مهدی می گوید

    با سلام پیام نور مشهد کارشناسی ارشد جزا جرم شناسی بدون ازمون هم پذیرش دارد؟؟

    1. مرکز مشاوره باخه می گوید

      با سلام
      لطفا این مطلب را مطالعه کنید.

  5. طناز می گوید

    سلام.‌من اصل مدرک کارشناسیمو ندارم. می تونم ثبت نام کنم؟

    1. baakhe group می گوید

      با سلام و ادب.
      خیر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.