سایت انتخاب رشته کارشناسی ارشد

0
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

داوطلبان پس از گذراندن مراحل کنکور کارشناسی ارشد و رسیدن به نمره قبولی و رتبه حد نصاب ، مجاز به انتخاب رشته خواهند بود . انتخاب رشته کارشناسی ارشد از طریق سایت سازمان سنجش برگزار می گردد . متقاضیان باید توجه داشته باشند که زمان انتخاب رشته ارشد در سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org مراجعه کنند و رشته های مورد علاقه خود را در اولویت قرار دهند .

چینش انتخاب رشته متقاضی از مهم ترین ارکانی است که باید در فرم اینترنتی انتخاب رشته  به آن توجه شود . فرم اینترنتی را در سایت انتخاب رشته کارشناسی ارشد در دسترس متقاضیان قرار می گیرد و هر داوطلب می تواند حداکثر 100 کد رشته محل را انتخاب نماید و برای دسترسی به فرم ، داوطلب باید علاوه بر اطلاعات فردی کد پیگیری و شماره ثبت نام هم داشته باشد.

سایت انتخاب رشته کنکور ارشد

پس از این که نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد اعلام شد و داوطلب باید نمره و رتبه خود در کارنامه کنکور کارشناسی ارشد را مطالعه و بررسی نماید و می تواند اقدام به انتخاب رشته محل مورد نظر نماید. سایت انتخاب رشته ارشد دانشگاه های روزانه ، نوبت دوم ( شبانه ) ، پیام نور ، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان را در دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد  انتشار و  بر روی سایت قرار می دهد . همه متقاضیانی که کارنامه خود را دریافت کردند و مجاز به انتخاب رشته شدند می توانند در سایت sanjesh.org  نسبت به انتخاب رشته کارشناسی ارشد خود در زمان تعیین شده اقدام نمایند. دانشگاه سراسری شامل دانشگاه  روزانه ، شبانه ( نوبت دوم  ) ، غیرانتفاعی و پیام نور است که  ظرفیت قبولی در دانشگاه های سراسری را می توان با مراجعه به دفترچه ارشد اطلاع پیدا کرد.

همان طور که گفته شد انتخاب رشته به صورت اینترنتی و از طریق سامانه سازمان سنجش انجام می شود و سایت دیگری به نام سایت انتخاب رشته ارشد وجود ندارد . داوطلبان باید شرایط و ضوابط  کنکور کارشناسی ارشد  را مطالعه نماید . در این مرحله متقاضی مجاز به انتخاب 100 کد رشته در محل مورد نظر می باشد . طبق روال هرسال انتخاب رشته ارشد تمدید می شود و داوطلب فرصت مجدد برای این امر را پیدا خواهد کرد .  آزمون ارشد دانشگاه ‌های آزاد و سراسری ادغام می شوند  و تا زمان دریافت کارنامه اولیه ادامه دارد و پس از دریافت کارنامه مسیر این دو از هم جدا خواهد شد .

 

نحوه و مراحل انتخاب رشته در سایت کارشناسی ارشد

متقاضیان پس از این که مجاز به انتخاب رشته شدند جهت ثبت کد رشته محل مورد نظر می بایست دفترچه راهنمای انتخاب رشته را مطالعه کنند و سپس به انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش اقدام نمایند.

 در این قسمت مراحل انتخاب رشته در سایت ارشد را به صورت تصویری توضیح خواهیم داد :

  •  وارد سایت سازمان سنجش شوید و و در مرحله بعدی از سمت راست بر روی گزینه کارشناسی ارشد کلیک کنید.

 

سایت انتخاب رشته کارشناسی ارشد

  • مرحله بعدی بر روی گزینه (سامانه جامع آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1399 کارنامه نتایج اولیه کارشناسی ارشد و انتخاب رشته) کلیک کنید.

سامانه انتخاب رشته ارشد

  • وارد صفحه جدید می شوید حال گزینه انتخاب رشته کارشناسی ارشد را کلیک کنید.

مراحل سایت انتخاب رشته ارشد

 

  •  می توانید به دو صورت وارد سیستم سایت انتخاب رشته کنکور ارشد شوید. از طریق “شماره پرونده “و یا “کد پیگیری ثبت نام ”  که براساس اطلاعاتی که خواسته شده را وارد نمایید.

 

کد پیگیری سامانه انتخاب رشته

  • روی گزینه سایت انتخاب رشته کنکور ارشد کلیک کنید و توجه داشته باشید که حداکثر 100 کد رشته محل خود رامی توانید ثبت کنید و در آخر کد پیگیری انتخاب رشته را دریافت کنید . و این کد را نزد خود نگهداری کنید .

سایت انتخاب رشته کارشناسی

آن دسته از داوطلبانی که شماره پرونده و کد پیگیری را از یاد برده اند  نمی توانند رشته مورد نظر را انتخاب نمایند زیرا برای وارد شدن  به سایت کنکور کارشناسی ارشد نیاز به کد پیگیری و شماره پرونده دارند . داوطلبان باید برای بازیابی اطلاعات کارشناسی ارشد وارد سیستم پاسخ گویی سامانه سازمان سنجش شوند و از منوی سمت چپ کلیک و اطلاعات را بازیابی کنند و مطابق با راهنمایی‌هایی که در سایت ارائه شده است اقدام نمایند .

چگونگی پرداخت هزینه در سایت انتخاب رشته کارشناسی ارشد

داوطلب پس از قبولی و  طبق وضعیت مجاز بودن به انتخاب رشته و زمان مقرری که از طریق سازمان سنجش مشخص شده می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش و علاوه بر مطالعه شرایط و ضوابط  مطابق با مجموعه امتحانی رشته های خود را انتخاب نمایید . لازم به ذکر است که متقاضی در زمان انتخاب و وارد کردن کد رشته نیازی به پرداخت هزینه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ندارد و بدون این که هزینه ای را متقبل شود  می تواند کد رشته را در فرم اینترنتی انتخاب رشته ارشد درج نماید.

نکته بسیار مهم در سایت انتخاب رشته ارشد این است که انتخاب رشته فقط در سایت سازمان سنجش و به صورت اینترنتی انجام می گیرد .

 ویرایش در سایت انتخاب رشته کنکور ارشد

داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته کارشناسی ارشد هستند و با وارد کرن رشته محل مورد نظر در فرم اینترنتی طبق اولویت بندی که در نظر گرفته شده در سایت سازمان سنجش درج می نمایند اما ممکن است برخی از داوطلبان پس از کامل شدن فرم  و دریافت کد نیاز به تغییر داشته باشند یا خطا و اشتباهی صورت گرفته باشد که نیاز به اصلاح آن باشد از این رو سامانه سنجش طی زمان مشخص  شده این امکان را فراهم می کنند تا داوطلب اطلاعات خود را ویرایش نماید .

سایت انتخاب رشته ارشد به گونه ای است که متقاضی علاوه بر وارد کردن اولویت های انتخاب خود میتواند هم زمان آن را تغییر و یا حتی جابه جا کند.

زمان انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد

بعد از این که نتیجه کنکور ارشد اعلام شد داوطلبان می تواند شروع به انتخاب رشته نمایند و با مطالعه دفترچه انتخاب رشته ارشد نسبت به دانشگاه و تعداد ظرفیت پذیرش دانشگاه اقدام کنند . درست است که زمان آزمون های کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری و آزاد همزمان برگزار می شود اما انتخاب رشته این دو دانشگاه به صورت مستقل است و زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد توسط سازمان سنجش اعلام خواهد شد .

 

نکات مهم درباره انتخاب رشته کارشناسی ارشد

نکته ای  که باید مورد توجه متقاضیان در مورد سایت انتخاب رشته قرار بگیرد شامل موارد زیر است :

  •  فرم انتخاب رشته همراه دفترچه راهنما بر روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد.
  •  متقاضیان در بند 7 کارنامه اولیه رشته کارشناسی ارشد که در دوره روزانه و نوبت دوم ( شبانه ) کلمه “مجاز ” درج شده باشد . مجاز به انتخاب رشته محل های ارائه شده هستند.
  • تعداد انتخاب مجاز برای هر متقاضی حداکثر 100 کد رشته محل است .
  •  قبل از انجام هرکاری داوطلب بایستی کد رشته دلخواه را انتخاب و از دفترچه استخراج کند و طبق علایق خود آن در اولویت قرار دهد .
  • هر داوطلبی که کد رشته محل خود را ثبت و تایید کند از سامانه انتخاب رشته ارشد شماره رسید 15 رقمی را در یافت می نماید . که در بعضی موارد ممکن است  کد 16 رقمی برای متقاضیان صادر شود که این اشتباه از سوی سازمان سنجش است و جای نگرانی برای داوطلب وجود ندارد .
  • متقاضیانی که علاوه بر رشته های اصلی ارشد یکی از 64 کد رشته های شناور شرکت کرده اند برای آن ها فقط یک فرم انتخاب رشته در نظر گرفته میشود  و باید به ترتیب اولویت علایق خود آن را کامل کنند.

و مورد آخر که جز مهم ترین نکات می باشد این است که  تا زمان مشاهده نتایج انتخاب رشته ارشد شماره پیگیری بایستی نزد داوطلب نگهداری شود .

در کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری و آزاد آزمون یک جا و به صورت همزمان برگزار می شود .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.