کارنامه کنکور کارشناسی ارشد

7
زمان تقریبی مطالعه: 11 دقیقه

بعد از این که داوطلب در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کرد . کارنامه ای شامل درصد دروس امتحانی ، رتبه و تراز داوطلب را در سایت سازمان سنجش تحت عنوان کارنامه اولیه کارشناسی ارشد منتشر می شود که این کارنامه ارشد وضعیت دانشجو برای انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد در دانشگاه سراسری و دانشگاه آزاد را درج و مشخص کرده است . برای دواطلبانی که مجاز به انتخاب رشته ارشد شده اند اولویت بندی شده است.  در واقع متقاضی پس از ثبت نام کنکور ارشد و دریافت کد ورود به جلسه امتحانی می تواند از طریق سایت سازمان سنجش به آدرس www.sanjesh.org از جزئیات و نتیجه آزمون به مشاهده کارنامه نماید.

fعد از این که نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد اعلام شد . کارنامه ای شامل رتبه داوطلب و آخرین رتبه قبولی در هر رشته انتخابی برای هر داوطلب جداگانه توسط سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود. کارنامه نهائی ارشد از بخش های مختلفی تشکیل شده است که وضعیت متقاضی طبق رشته انتخابی محل را بررسی می کند . با تجزیه و تحلیل این کارنامه داوطلب می تواند برای بررسی اشتباه در انتخاب رشته ارشد درخواست ارسال نماید. در ادامه کارنامه

مراحل دریافت کارنامه کنکور کارشناسی ارشد

نتیجه آزمون کارشناسی ارشد معمولاً در خرداد ماه بر روی سایت سازمان سنجش منتشر می شود و متقاضیان براساس کارنامه اولیه کارشناسی ارشد اقدام به انتخاب رشته می نمایند .

  1. ورود به سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org
  2. در سایت سازمان سنجش از طریق منوی سمت راست بر روی گزینه کارشناسی ارشد را کلیک کنید .
  3. بر روی گزینه “کارنامه اولیه آزمون تحصیلات تکمیلی (دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته)” کلیک  نمایید .
  4. گزینه ورود به سیستم را انتخاب و با یکی از دو روش های زیر کارنامه خود را دریافت کنید .

روش اول : شماره پرونده + کدپیگیری ثبت نام

روش دوم : شماره پرونده + کدملی + سال تولد

بررسی دقیق کارنامه کارشناسی ارشد نقش بسیار مهم در انتخاب رشته دارد.

توضیحات کارنامه کارشناسی ارشد

کارنامه کنکور ارشد به دو قسمت تقسیم می شود : مشخصات ثبت نام داوطلب ، اطلاعات رشته امتحانی اول . در ذیل قسمت‌های مختلف کارنامه کنکور ارشد را به صورت مجزا توضیح خواهیم داد :

مشخصات ثبت نام متقاضی در کارنامه کنکور ارشد

در ابتدا کارنامه ارشد ، مشخصات  متقاضی که در زمان ثبت نام وارد فرم اینترنتی کرده است را مشاهده می شود . مشخصات متقاضی می تواند جز مواردی چون نام و نام خانوادگی ، شماره پرونده ، جنسیت داوطلب ، شماره شناسنامه ، سال تولد ، سهمیه‌های کنکور کارشناسی ارشد، ارگان سهمیه ، نام رشته و موسسه فارغ التحصیلی کارشناسی ، ماه و سال فارغ التحصیلی و معدل کاردانی و کارشناسی داوطلب که می توان در بخش ابتدایی کارنامه ارشد مشاهده کرد . معدلی که در کارنامه ارشد ثبت شده همان معدلی است که داوطلب در زمان ثبت نام وارد فرم اینترنتی کرده است یا زمانی که داوطلب در ویرایش کارشناسی ارشد آن را اصلاح نموده . متقاضی باید این معدل را در هنگام ثبت نام به دانشگاهی که قبول شده است را نشان و مدارکی را ارائه دهد در غیر این صورت ثبت نام نخواهند شد .

متقاضی می بایست کارنامه کارشناسی ارشد را با دقت بررسی کند و اگر مغایرتی وجود داشت از طریق سایت سازمان سنجش اصلاح نماید . ملاک معدل برای فارغ التحصیلان کارشناسی ، معدلی است که در مدرک فارغ التحصیلی درج شده و دانشجویان سال آخر کارشناسی میانگینی از واحد هایی که دانشجو گذرانده است که می توان یک نمونه کارنامه کارشناسی ارشد را در زیر مشاهده کرد .

 

کارنامه ارشد

اطلاعات رشته امتحانی اول درکارنامه ارشد

طبق دفترچه ثبت نام ارشد تمام داوطلبان می توانند در صورت تمایل در رشته اصلی و شناور شرکت کنند . در قسمت دوم رشته امتحانی اصلی ( اول )

اطلاعاتی شامل :

 1 : علاقه مندان به پیام نور و غیرانتفاعی : در این قسمت داوطلبانی که  هزینه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد برای دانشگاه های غیرانتفاعی و پیام نور را پرداخته  و کارت اعتباری جداگانه ای خریداری کرده اند کلمه ” بلی ” و برای دیگر داوطلبان کلمه “خیر” درج شده است . منظور از کلمه ” خیر ”  این  است که داوطلب در زمان انتخاب رشته ارشد مجاز نخواهد بود . لازم به ذکر است اگر داوطلب حداقل نمره عملی دانشگاه‌های پیام نور و غیرانتفاعی را به دست آورده باشد اما ثبت نام نکرده اند با خرید کارت اعتباری می توانند نسبت به این نوع دانشگاه‌ها اقدام نمایند.

برای اطلاع از شهریه ارشد دانشگاه غیرانتفاعی و شهریه کارشناسی ارشد دانشگاه پردیس خودگردان کلیک کنید

2 : وضعیت انتخاب رشته متقاضی : با توجه به رتبه و تراز اکتسابی در هر کد ضریب و شرایط و ضوابط کارشناسی ارشد ، در صورتی که داوطلب مجاز به انتخاب رشته باشد کلمه ” مجاز ” درج می شود و در غیر این صورت از کلمه “غیر مجاز ” استفاده می شود .

 

3 :معدل موثر : براساس مصوبه شورای برنامه ریزی و اختلاف در سطح علمی دانشگاه ترازی گرفته می شود که به نام معدل موثر کارنامه نام برده می شود .

چون دانشگاه ، رشته و نمره عملی می تواند بر معدل تاثیر گذار باشد و در گزینش نهایی تاثیر 20 درصدی خواهد گذاشت .

 

4 : نمره اکتسابی : در این بخش  ، نام درس و نمره هر درس امتحانی ، مشاهده و بعد از این که نمرات منفی و مثبت محاسبه شود یک نمره خام به دست می آید که به صورت درصد در فاصله ( 100 و 33/33- ) در اختیار داوطلب قرار می گیرد .

 

کارنامه کنکور کارشناسی راشد

 

5 :وضعیت داوطلب در هر کد تصویب در رشته امتحانی اول : شامل کد ضریب ، نمره کل رتبه ، داوطلب در سهمیه ، رتبه داوطلب بدون سهمیه ، آخرین رتبه مجاز در سهمیه در دوره روزانه ، رتبه داوطلب در سهمیه در دوره‌های غیر روزانه و دانشگاه آزاد اسلامی ، آخرین رتبه مجاز در سهمیه در دوره‌های غیر روزانه و دانشگاه آزاد اسلامی و نتیجه ان در رشته امتحانی اول می باشد .

 

  •  کد ضریب: رشته‌های گرایش مختلف امتحانی را نشان می دهد . گرایش هایی از ضریب دروس امتحانی یکسان هستند را در یک ضریب قرار می گیرد .
متقاضیان  می توانند با مراجعه به دفترچه ثبت نام کارشناسی ارشد ضرایب دروس و گرایش رشته امتحانی را به مشاهده کارنامه کنکور ارشد نمایند .

 

  • نمره کل : نمره یا تراز در کارنامه ارشد براساس ضریب دروس در هر گرایش می باشد که 80 درصد نمره عملی و 20 درصد معدل که در فرمول آماری برای داوطلب محاسبه می شود . هر چه تراز بالاتر باشد احتمال قبولی در آن بیشتر خواهد شد .

 

  • رتبه داوطلب در سهمیه : در این قسمت رتبه متقاضیانی که سهمیه یکسانی دارند مقایسه و محاسبه می شود و به داوطلبی که بالاترین تراز را به دست آورد رتبه 1 اختصاص می دهد و طبق تراز هر فرد ، رتبه ی دیگر متقاضیان محاسبه و مشخص خواهد شد پس بیشتر به این نکته توجه کنید.

 

  • رتبه داوطلب بدون سهمیه : بدون این که سهمیه داوطلب و تراز دیگر داوطلبانی که شرکت کرده اند در نظر گرفته شود  رشته امتحانی و کد هر ضریب مقایسه و و محاسبه خواهد شد.

 

  • آخرین رتبه مجاز در سهمیه در دوره روزانه  : در این بخش آخرین رتبه داوطلب در دوره روزانه می باشد . در کارنامه ارشد با 3 برابر میانگین رتبه آخرین داوطلبی که در دوره روزانه قبول شده است را با رتبه داوطلب دیگری که سهمیه ای مشابه دارند را مشخص خواهند کرد .
همان گونه که گفته شد آخرین رتبه مجاز رشته حسابداری در دوره روزانه 1226 است که با کد ضریب 1 رشته حسابداری به عدد 400 می رسد اما با محاسبه 3 برابر شدن رشته حسابداری به عدد 1226 می رسد .

 

  •  نتیجه در دوره روزانه : به دو بخش مجاز و غیرمجاز تقسیم می شود . داوطلب وقتی مجاز به انتخاب رشته می شود و می تواند انتخاب رشته را براساس ضوابط دفترچه کارشناسی ارشد انجام دهد و با مقایسه رتبه داوطلب ، آخرین رتبه مجاز در دوره روزانه در می آید .

 

  • رتبه داوطلب در سهمیه در دوره های غیر روزانه و دانشگاه آزاد اسلامی : رتبه داوطلب براساس سهمیه  مشخص شده و از بین علاقه مندانی که به رشته غیر روزانه ، پیام نور ، دانشگاه‌های آزاد و پردیس خود گردان شرکت کرده اند را نشان می دهد .
برای اطلاع از شهریه کارشناسی ارشد دانشگاه شبانه کلیک کنید.
  • آخرین رتبه مجاز در سهمیه در دوره های غیر روزانه و دانشگاه آزاد اسلامی : آخرین رتبه مجاز متقاضی برای رشته‌های غیر روزانه و دانشگاه‌های آزاد طبق کد ضریب و سهمیه درج می شود . با توجه به این که ثبت نام دانشگاه‌های سراسری و آزاد باهم ادغام شده است و برای این که رتبه را محاسبه کنند محدوده رتبه آخرین نفری که قبول شده ی دوره غیر روزانه دانشگاه سراسری و آزاد است و طبق هر کد ضریب ، آخرین رتبه مجاز در نظر می گیرند .

برای اطلاع از شهریه آزاد مقاله شهریه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد مطالعه کنید.

  • نتیجه در دوره های غیر روزانه و دانشگاه آزاد اسلامی : در این قسمت داوطلبانی که در دوره غیر روزانه و دانشگاه آزاد انتخاب رشته کرده اند با توجه به کد ضریب، مجاز و غیرمجاز بودن داوطلبان را در کارنامه کارشناسی ارشد نشان می دهد .

توضیحات علائم کارنامه کنکور کارشناسی ارشد

داوطلب در کارنامه ارشد ممکن است با بعضی از علائم مواجه شوند و آشنایی با این علامت ها ندارند مانند :

 1. علامت سوال : متقاضیانی که علامت سوال در کارنامه ارشد را مشاهده کرده اند و در آزمون رشته‌های تشریحی و عملی شرکت کرده اند و  رتبه درج شده آن ها منطبق با نمرات تستی است که پس ازاعمال نمره تشریحی تغییر خواهد کرد .

 

 کارنامه کارشناسی ارشد

2. علامت تعجب : متقاضیانی که علامت تعجب در کارنامه ارشد را مشاهده نموده اند به این معنی است که متقاضی نتوانسته نمره عملی را به حد نصاب برساند

و رتبه داوطلب در سهمیه آزاد محاسبه و درج می شود . برای مثال می توان به جدول زیر مشاهده کرد . داوطلبی از سهمیه ایثارگر برخوردار است که طبق دفترچه ارشد داوطلب باید 70 درصد نمره آخرین فرد قبول شده در گزینش آزاد را به دست آورد تا سهمیه بر او اعمال شود اما چون نتوانسته نمره لازم و قبولی را کسب کند برای داوطلب سهمیه ازاد محاسبه می شود .

 

 کارنامه آزمون کارشناسی ارشد

 

کارنامه کنکور ارشد دانشگاه سراسری و آزاد از طریق سایت سازمان سنجش قابل مشاهده و حدود یک ماه پس از شرکت در آزمون منتشر می شود و در زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد از طریق سایت دانشگاه آزاد قابل رسیدگی است.

زمان انتشار کارنامه نهایی کنکور کارشناسی ارشد

پس از اعلام نتیجه نهایی، کارنامه نهایی ارشد یا به عبارت دیگر کارنامه سبز ارشد از طریق سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود و آخرین کارنامه ای می‌باشد که داوطلب آن را دریافت خواهد کرد . کارنامه نهایی با این هدف منتشر می‌شود که داوطلب از آخرین رتبه قبولی در هر رشته انتخابی خود و رتبه خود اطلاع یابد . زمان اعلام نتیجه نهائی ارشد هر سال نیمه دوم شهریور ماه می باشد . نکته بسیار مهم که داوطلب باید توجه کند این است که داوطلبان دانشگاه آزاد برای مشاهده و دریافت نتیجه کارنامه نهایی ارشد نمی توانند به سایت سازمان سنجش مراجعه نمایند .کارنامه ای که توسط سازمان سنجش انتشار می‌یابد برای دانشگاه سراسری بوده و داوطلب ملزم است تا به نشانی azmoon.org مراجعه کرده و کارنامه ارشد را دریافت نماید .

نحوه مشاهده و دریافت کارنامه نهائی ارشد

راهنمای تصویر کارنامه نهایی ارشد به صورت ذیل می باشد : 

  1. با ورود به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org و از منوی سمت راست گزینه ” کارشناسی ارشد “ را انتخاب نمایید .
  2.  بر روی عبارت ” سامانه جامع آزمون تحصیلات تکمیلی 1400 “ کلیک و بر روی گزینه ” ورود به سیستم “ انتخاب و کلیک نماییدکارنامه نهایی کارشناسی ارشد
  3. متقاضی می تواند از طریق دو قسمت ” شماره پرونده + کد پیگیری ثبت نام” یا “شماره پرونده +کد ملی” اطلاعات خواسته شده را کامل نماید .کارنامه نهایی کنکور کارشناسی ارشد

و در آخر وارد میز کار می‌شوید و با کلیک بر روی گزینه ” کارنامه نهائی ارشد “ را مشاهده می‌نمایید .

 

کارنامه سبز کنکور ارشد

توجه داشته باشید اگر شماره پرونده و یا کد پیگیری را فراموش کرده باشید می توانید به سیستم پاسخگویی سازمان سنجش مراجعه نمایید و به بازیابی اطلاعات کارشناسی ارشد خود اقدام نمایید .

توضیحات کارنامه نهایی ارشد

سازمان سنجش پس از  اعلام نتیجه نهایی کنکور کارشناسی ارشد  بلافاصله چند روز بعد ، کارنامه نهایی ارشد را منتشر می‌نماید . کارنامه نهائی یا کارنامه سبز ارشد برای افرادی منتشر می‌شود که در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کرده اند. به بیان دیگر می‌توان گفت کارنامه نهایی همان فرم انتخاب رشته است که داوطلب برای این که در دانشگاه مورد علاقه خود قبول شود چه رتبه ای را باید به دست بیاورد تا از سوی دانشگاه پذیرفته شود و علاوه بر این که رتبه داوطلب را می توان مشاهده کرد ، به آخرین رتبه قبولی کد رشته انتخابی را هم می‌توان مشاهده نمود . متقاضی با دریافت و بررسی کارنامه نهائی ارشد می‌تواند با اولویت‌های بالا نمره قبولی را کسب کند و در رشته دلخواه خود پذیرفته شود که می‌توان نمونه کارنامه نهائی ارشد را به صورت زیر بیان نمود.

آزمون ارشد

در این بخش کارنامه نهایی ارشد به دو  قسمت تقسیم شده است : مشخصات ثبت نامی داوطلب و کد رشته انتخابی و آخرین رتبه قبولی داوطلب . بخش دوم را به صورت مختصر بیان می‌کنیم :

 ترتیب علاقه مندی

داوطلب محل رشته‌هایی که انتخاب کرده و در فرم انتخاب رشته ارشد ثبت شده را نمایش می‌دهد .

کد رشته انتخابی

کد رشته محل انتخابی منقاضی می باشد .

رتبه داوطلب

تمام داوطلبانی که رشته محل انتخابی خود را در فرم انتخاب رشته درج نموده اند و براساس کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد مقایسه و رتبه ای را به هریک از متقاضیان داده می‌شود .هریک از داوطلبانی که شامل سهمیه هستند در کارنامه نهایی ارشد مقایسه خواهند شد . هم چنین داوطلبان می‌توانند با موافقت از دانشگاه مبدا و مقصد برای تحصیل در انتخاب پایین تر انتقالی بگیرند اما سازمان سنجش هیچ گونه مسئولیتی قبول نمی کند .

آخرین رتبه قبولی

رتبه آخرین نفری که در بین انتخاب شدگان براساس رشته محل و ظرفیت پذیرش آن محل قبول شده اند و با در نظر گرفتن سهمیه محاسبه می‌شود .

نتیجه

در این بخش داوطلب رشته ‌هایی که علاقه مند بوده و انتخاب کرده مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر رتبه داوطلب در رشته محل انتخابی از رتبه آخرین نفر قبولی پایین تر باشد، همان رشته را به عنوان رشته محل قبولی کارنامه ارشد اعلام می‌نمایند و با این علامت ( * ) نشان داده می‌شود که نمونه ای از این علامت در کارنامه ارشد بالا نشان داده شده است. اگر عددی درج شده باشد در پایان کارنامه نهایی ارشد مفهوم آن ذکر شده است .

نکته مهم : کارنامه نهایی ارشد شامل آزمون عملی که دارای بخش سوم هم می‌باشد زمانی که رشته متقاضی از نمره عملی شامل باشد نمره پروژه یا نمره عملی در قسمت پایین کارنامه درج می‌شود و نمره تشریحی رتبه داوطلب محاسبه و مشخص می‌شود .

 

آزمون کارشناسی ارشد

داوطلبان باید در کارنامه نهایی کنکور ارشد به ستون “نتیجه” توجه داشته باشند .

اعتراض به کارنامه کارشناسی ارشد

وقتی که نتیجه کارنامه نهایی کارشناسی ارشد اعلام شد و داوطلبان با بررسی کارنامه نسبت به نتیجه کارنامه مورد بازخواست و اعتراض قرار می گیرند

تا پاسخی برای سوالات پیدا کنند . درست است که سازمان سنجش قبل از اعلام نتیجه ، تمام اطلاعاتی که در کارنامه درج شده مورد بررسی و کنترل قرار می‌گیرد

و از درستی نتیجه آن اطمینان دارند اما با این وجود داوطلبانی که نسبت به نتیجه اعتراض دارند می‌توانند مهلتی که از طرف سازمان سنجش تعیین شده است

به آدرس sanjesh.org مراجعه نمایند و با انتخاب گزینه ثبت درخواست سیستم پاسخگویی جهت ثبت اعتراض خود اقدام نمایند . همین طور بعضی از متقاضیان پس از این که نتیجه نهایی کارشناسی ارشد منتشر می‌شود که به دلیل بی توجهی داوطلب در نحوه انتخاب رشته ارشد خواستار بررسی اولویت‌های بعدی یا تغییر دوره قبولی می‌شود . سازمان سنجش در سال‌های قبل شرایط را برای این که اشتباه انتخاب رشته ارشد را بررسی نماید به وجود می‌‌آوردند .

سوالات متداول

1- برای دیدن کارنامه کنکور ارشد باید به چه سایتی مراجعه کنیم ؟

 

. sanjesh.org

2- آیا در کارنامه ارشد شرایط پذیرش دانشگاه آزاد هم درج شده است ؟

 

کد دسترسی دانشگاه آزاد در کارنامه درج میشه که از طریق کد در سایت دانشگاه آزاد باید اقدام به انتخاب رشته جدا نمایید .

3- آیا امکان انتخاب رشته دانشگاه آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی به صورت یکجا وجود دارد ؟

 

دانشگاه غیرانتفاعی سراسری و پیام نور از طریق سایت سازمان سنجش انجام می‌شود اما دانشگاه آزاد از طریق سایت دانشگاه آزاد انجام می‌شود .

7 نظرات
  1. Zare می گوید

    در قسمت عملی تاثیر نمره چجوریه ؟!!

    1. مرکز مشاوره باخه می گوید

      بستگی به رشته انتخابی دارد

  2. ناشناس می گوید

    ممنون توضیحات خوبی بود

    1. مرکز مشاوره باخه می گوید

      وظیفه بود

  3. ناشناس می گوید

    تا چند نفر معمولا مجاز اعلام میشن؟

    1. مرکز مشاوره باخه می گوید

      سلام دوست عزیز
      سه برابر ظرفیت رشته های روزانه و شبانه مجاز به انتخاب رشته می‌شوند

  4. محمدمحمدی می گوید

    عالی بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.