تمدید مهلت انتخاب رشته کارشناسی ارشد

0
زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

سازمان سنجش آموزش کشور پس از برگزاری کنکور ارشد 99 به برسی پاسخنامه‌های داوطلبان خواهد پرداخت و با انتشار کارنامه اولیه کنکور ارشد وضعیت مجاز و یا غیر مجاز بودن داوطلب در انتخاب دانشگاه‌های روزانه، شبانه، پیام نور، آزاد، غیرانتفاعی را برای داوطلب مشخص می‌کند و متقاضی با توجه به آن می‌تواند در انتخاب رشته کارشناسی ارشد شرکت کنند. معمولا زمان انتخاب رشته ارشد با توجه به سالیان گذشته یک ماه پس از انتشار کارنامه اولیه بوده و به مدت یک هفته الی 10 روز امکان تکمیل فرم انتخاب رشته خود و ثبت کد رشته محل‌های مورد علاقه خود را دارند. البته در بعضی از موارد دیده شده است بعضی از متقاضیان به دلایل مختلفی از انتخاب رشته جا می‌مانند به همین دلیل سازمان سنجش در فرصتی مجدد به این افراد امکان دوباره انتخاب رشته را می‌دهد از این رو در این مقاله قصد داریم که طریقه و همچنین زمان تمدید مهلت انتخاب رشته کارشناسی ارشد را در اختیار متقاضیان قرار دهیم.

داوطلبانی که علاوه بر شرکت در دانشگاه‌های روزانه متقاضی شرکت در دانشگاه آزاد هستند باید به این نکته توجه کنند که انتخاب رشته دانشگاه آزاد به صورت مجزا و از طریق سایت دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌شود.

تمدید مهلت انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد

معمولاً یکی الی دو روز پس از اعلام نتایج اولیه ارشد سامانه انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش آموزش کشور برای متقاضیانی که در انتخاب رشته دانشگاه سراسری مجاز شده‌اند و براي داوطلبانی که در انتخاب رشته دانشگاه آزاد مجاز شده‌اند در سایت سایت دانشگاه آزاد اسلامی فعال می‌شود، شرکت کنندگان پس از مطالعه شرایط شرکت در انتخاب رشته و کد رشته محل‌های در ج شده در دفترچه انتخاب انتخاب رشته ارشد باید وارد صفحه کاربری خود شوند و کد رشته‌های انتخابی خود را در قسمت مربوطه وارد نمایند. همانطور که در بالا گفتیم یک فرصت یک هفته‌ای الی ده روزه به داوطلب داده می‌شود تا اولویت‌های انتخابی خود را در سایت مربوطه ثبت کنند، گاهاً این مدت زمان برای داوطلبانی که به هر دلیل موفق به انتخاب رشته در موعد مقرر نشده‌اند تمدید می‌گردد.

زمان برگزرای آزمون کارشناسی ارشد کمی متفوت و با تأخیر نسب به سال‌های گذشته می‌باشد به همین دلیل فرایند انتخاب رشته با تأخیر انجام می‌گردد.

هنوز اطلاعیه‌ای مبنی بر تمدید مهلت انتخاب رشته کارشناسی ارشد از سوی سزمان سنجش منتشر نشده است اما با توجه به دوره‌های گذشته می‌توان زمان آن را به صورت تقریبی پیش بینی کرد که پس از پایان مهلت انتخاب رشته فرصت مجددی به اندازه چند روز در نظر گرفته می‌شود.

نحوه انتخاب رشته و تعیین اولویت‌ها

بهترین نوع تعیین اولویت‌ها در انتخاب رشته ارشد به این صورت می‌باشد که شما 20 درصد از انتخابات خود را به صورت خوش یینانه، 50 درصد را به صورت منطقی و 30 درصد را به صورت بد بینانه انتخاب نمایید. یعنی ابتدا کد رشته های روزانه را به ترتیب علاقه به دانشگاهی که دارید، انتخاب کنید، سپس کدرشته های شبانه را انتخاب کنید، سپس کدرشته های پیام نور را انتخاب کنید، سپس کد رشته های غیر انتفاعی را انتخاب کنید، و در نهایت کد رشته های مجازی را انتخاب کنید. چون ممکن است رتبه های قبل از شما به دلایل خاص مثل متاهل بودن، شاغل بودن،…. امکان انتخاب کدرشته های روزانه‌ شهری غیر از شهر خود را نداشته باشند و ناچاراً شبانه شهرخود را به روزانه شهرهای دیگر ترجیح دهند و به لحاظ مالی هم مشکلی نداشته باشند. بنابراین اگر شما از همان ابتدا شبانه ها را انتخاب کنید، فرصت قبولی در روزانه را از دست خواهید داد. به عبارت دیگر، ممکن است فردی به دلیل شرایط کاری و مشکلات سفر و جابجایی مجبور باشد، فقط و فقط کد رشته روزانه و شبانه شهر خودش را انتخاب کند که این یک مورد خاص، محسوب می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.