زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد

0
زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

برخی از دانشجویان پس از گذراندن دوره کارشناسی تصمیم به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر می گیرند . داوطلب باید توجه داشته باشد که پیش نیاز دوره کارشناسی ارشد دریافت مدرک کارشناسی است  و به دو حالت پیوسته و ناپیوسته انجام می گیرد. اما برای ورورد به دوره جدید تحصیلی متقاضی ، نیاز به شرکت در آزمون کارشناسی ارشد دارد و پس از طی کردن مراحل ثبت نام کارشناسی ارشد  و اعلام نتایج اولیه می تواند وارد سایت انتخاب رشته کارشناسی ارشد شوند و رشته مورد علاقه خود را در زمان انتخاب رشته ارشد برگزینند و سپس وارد دوره کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس شوند.

پس از اجرای آزمون ، نتیجه اولیه کارشناسی ارشد منتشر می شود و در اختیار کاربران قرار می گیرد .آن دسته از داوطلبانی که در کارنامه کنکور کارشناسی ارشد موفق شدند و توانسته اند رتبه و تراز قابل قبولی را کسب کنند باید در زمان مقرر که از سوی سازمان سنجش مشخص شده است به سایت انتخاب رشته کارشناسی ارشد مراجعه کنند و طبق علایق خود به درج رشته اقدام نمایند .متقاضیان دانشگاه‌های سراسری اعم از روزانه ، نوبت دوم ( شبانه ) ، پیام نور ، غیرانتفاعی و پردیس خود گردان امکان انتخاب رشته به شرطی که  مجاز شده باشند وجود دارد .داوطلب باید پس از دانلود دفترچه شرایط و ضوابط را با رشته امتحانی مطالعه و بررسی کند و براساس آن به انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد بپردازند.

زمان انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد

زمان انتخاب رشته ارشد توسط سازمان سنجش در اختیار داوطلبان قرار می گیرد و داوطلب باید در تاریخ تعیین شده برای اولویت بندی و کد رشته مورد علاقه در سامانه سازمان سنجش ، رشته را ثبت نماید . همزمان با انتخاب رشته ، سازمان سنجش دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد را منتشر می کند که با انتشار جدول زمان بندی انتخاب رشته ارشد تاریخ فرایند مختلف را بررسی می کند . زمان انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد مشخص نیست اما زمان تقریبی آن را می تواند اوایل شهریور ماه دانست که جهت اطلاع از زمان دقیق انتخاب رشته را می توان در سایت سازمان سنجش  مطلع شد . داوطلبان پس از اعلام نتیجه و مجاز به انتخاب رشته می توانند 100 کد رشته محل مورد نظر را انتخاب کنند .

راهنمای انتخاب رشته کارشناسی ارشد

یکی از مواردی که بسیار مهم است و می بایست مورد توجه داوطلب قرار بگیرد انتخاب رشته است که نقش مهمی در موفقیت داوطلب خواهد داشت و به موارد زیر برای روش صحیح انتخاب رشته ارشد توجه کرد .

1 : افرادی که مجاز به انتخاب رشته هستند باید دفترچه انتخاب رشته ارشد را با دقت مطالعه کنند که در این دفترچه اطلاعاتی شامل آدرس دانشگاه ، شرایط پذیرفته شدگان ، ارائه رشته هر دانشگاه و میزان شهریه آمده است و داوطلب باید برای ورود به دانشگاه این گونه موارد ذکر شده را بداند .پس توصیه می شود متقاضی قبل از هرچیزی به مطالعه دفترچه بپردازد تا از هر گونه مشکل اجتناب کند .

2 : داوطلب باید یک فرم پیش نویس از انتخاب رشته خود تهیه کند .همین طور کد رشته محل و کد رشته مجاز را یادداشت و طبق معیار های خود و شرایط و ضوابط پذیرش اولویت بندی انتخاب نماید . داوطلبان علاوه بر رتبه و تراز قبولی باید فاکتور هایی هم چون علاقه ،هزینه ، مسیر و دانشگاه را باید در نظر بگیرد  و طبق موارد گفته شده به انتخاب رشته بپردازد.

3 : متقاضی پس از این مراحل و بررسی و مطالعه دقیق و اطمینان یافتن از انتخاب خود می تواند با ورورد به سایت انتخاب رشته تماماً که از قبل انتخاب کرده است را وارد سایت نماید . توجه داشته باشید که یک اشتباه در وارد کردن کد رشته منجر به از دست دادن فرصت مناسب خواهد شد و می تواند مسیر داوطلب را تغییر دهد.

می توان گفت انتخاب رشته جز مهم ترین مراحلی است که آینده و نتیجه زحمات داوطلب را شکل می دهد  و برای این که در انتخاب خود موفق شوند باید با دقت بالا و تلاش ، بهترین رشته ها را انتخاب نمایند . جهت اطلاع از نحوه و زمان ویرایش بر روی ویرایش انتخاب رشته کنکور ارشد کلیک نمایید .

تمدید مهلت زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد

احتمال دارد مهلت انتخاب رشته ارشد  کوتاه باشد که بهتر است داوطلب در زمان خلوت به انتخاب رشته بپردازد و برای این که از انتخاب جا نماند می بایست پیگیر اخبار و اطلاعیه و تاریخ دقیق انتخاب رشته ارشد باشد . آنچه که حائز اهمیت است این است که مسیر دانشگاه آزاد و سراسری از این مرحله به بعد دیگر جدا از هم خواهد بود و داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شدند باید به صورت جداگانه ای در بازه زمانی انتخاب رشته ارشد را انجام دهند . اما زمانی که داوطلب به هر دلیلی در جدول زمان بندی انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد موفق به انتخاب رشته نمی شود  این امکان را سازمان سنجش برای دواطلبان ایجاد می کند تا مجدد   برای انتخاب رشته مورد علاقه خود را اقدام نماید و از طریق سایت سازمان سنجش زمان تمدید مهلت انتخاب رشته ارشد اعلام خواهد شد .

 در زمان انتخاب رشته کنکور ارشد دانشگاه های سراسری از دانشگاه آزاد تفکیک از هم خواهد بود  .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.