دفترچه راهنمای انتخاب رشته کارشناسی ارشد

0
زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه

پس از اعلام نتایج اولیه کارشناسی ارشد متقاضیان دانشگاه‌های سراسری و آزاد بر اساس تراز و امتیاز درج شده در کارنامه کارشناسی ارشد  باید رشته محل‌های مورد علاقه خود را  انتخاب کند و در مرحله نهایی این آزمون شرکت کنند. سازسازمان سنجش با انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته کارشناسی ارشد طبق آشنا کردن داوطلب با شرایط و ضوابط شرکت در انتخاب رشته کارشناسی ارشد و لیست رشته‌های دانشگاه‌های سراسری، شبانه، آزاد، پیام نور و… را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد.

داوطلبان باید به این نکته توجه داشته باشند که دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد و سراسری و از دو سایت مجزا منتشر و انجام می‌گردد.

کلیات دفترچه انتخاب رشته ارشد

مدتی پس از اعلام نتایج اولیه کارشناسی ارشد زمان امتخاب رشته ارشد کارشناسی ارشد فرا می‌رسد و دفترچه انتخاب رشته بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد.

این دفترچه شامل دو قسمت می‌شود ، قسمت اول شامل شرایط و ضوابطی است که داوطلب باید در حین انتخاب رشته ارشد به آن توجه داشته باشند مانند قبولی های روزانه سال گذشته و موارد مربوط به افراد مجاز و غیر مجاز که در کارنامه درج گردیده است. قسمت دوم نیز مربوط به کد و لیست رشته‌ها و دانشگاه‌های روزانه، شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی می‌باشد که این دفترچه معمولا مدتی پس از انتشار نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد.

داوطلبانی که علاوه بر انتخاب کد رشته‌ محل‌های دانشگاه سراسری قصد شرکت در دانشگاه‌های آزاد را نیز دارند باید نوجه داشته باشند که دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد به صورت مجزا و از طریق سایت دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شده، همچنین انتخاب رشته نیز در همان سایت آنجام می‌شود پس بنابراین آزمون بصورت مشترک و انتخاب رشته بصورت مجزا خواهد بود، همچنین انتخاب الویت‌ها نیز از طریق همین سایت انجام می‌شود.

لینک دانلود دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد به محض انتشار در اینجا قرار خواهد گرفت.

داوطلبان با اطلاع از زمان دانلود دفترچه انتخاب رشته ارشد می توانند فرصت کافی برای استخراج کد رشته محل ها و الویت بندی آنها بر اساس علاقه ، کیفیت دانشگاه و مسافت راه داشته باشند.

همچنین برای آگاهی از شرایط شرکت در انتخاب رشته ارشد میتوانید دفترچه سال گذشته را از لینک زیر دانلود نمایید.

دریافت دفترچه راهنمای انتخاب رشته های آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1398( pdf )

لیست رشته محل‌های دفترچه انتخاب رشته ارشد

همانطور که گفته شد بخش دوم دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد به معرفی کد رشته محل های گروه های مختلف علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی، هنر و دامپزشکی می پردازد. تفکیک این جداول به منظور تسهیل در یافتن رشته محل های متناسب با مجموعه امتحانی داوطلب می باشد. تعداد پذیرش هر دانشگاه نیز در دوره های روزانه، شبانه، غیر انتفاعی، پیام نور و پردیس خود گردان مشخص شده است و داوطلبان با توجه به تعداد پذیرش می توانند کدهای خود را الویت بندی کنند.

یکی از مراحل مهم انتخاب رشته ارشد استخراج کد رشته محل های مورد علاقه از این بخش و درج آن ها در فرم اینترنتی مربوطه می باشد. پذیرش در برخی از کد رشته ها دارای شرایط خاصی است که در پیوست دفترچه به توضیح آنها پرداخته شده است و بهتر است داوطلبان قبل از انتخاب ابتدا آنها را مطالعه کنند مانند دانشگاه های دارای شرایط خاص اعم از دارای مصاحبه و یا آزمون عملی که در آخر به آنها اشاره شده است. داوطلبان برای ورود به این دانشگاه ها باید دارای شرایط مذکور باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.