دکتری بدون آزمون 99

2
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
مرکز مشاوره باخه
جهت ثبت نام دکتری بدون آزمون
 

مقاطع تحصیلات تکمیلی در اکثریت کشورها یک فرصت بزرگ برای افرادی است که قصد ارتقا از نظر تحصیلی و کاری دارند. دکتری تخصصی بالاترین مدرک آکادمیک و دانشگاهی در جهان است. افراد با اهداف مختلف و متعدد پا به مقطع دکتری می‌گذارند. عده‌ای برای ارتقا شغلی، عده‌ای هم به لحاظ ارتقا رتبه علمی خود وارد مقطع دکتری می‌شوند. آشنایی با مقطع دکتری در ایران و در سایر کشورها موضوع مهمی است که هر داوطلبی قبل از ورود به مقطع دکتری باید نسبت به آن اطلاع پیدا کند. در این مقاله قصد داریم مباحث مربوط به دکتری بدون آزمون را مورد بررسی قرار دهیم.

مقطع دکتری بیش از اینکه یک دوره تحصیلاتی باشد یک دوره پژوهشی و تحقیقاتی به‌شمار می‌رود. میزان تحقیقات و پژوهش داوطلبان و دانشجویان دکتری تخصص و تسلط آنان را در رشته تحصیلی خود نشان می‌دهد. این موضوع هم در مرحله پذیرش، هم در طول دوره تحصیل و فارغ التحصیلی تأثیرگزار است. بسیاری از داوطلبان به دلیل سوابق پژوهشی و تحصیلی بسیار خوبی که دارند می‌توانند از دانشگاه‌های مطرح بورسیه بگیرند.

نکاتی درباره دوره تحصیلی دکتری در ایران

  1. مقطع دکتری معمولاٌ در گروه‌های آزمایشی علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم انسانی و هنر برگزار می‌گردد.
  2. مقطع دکتری در ایران به دو دوره علمی پژوهشی و پژوهش محور تقسیم میشود.
  3. مقطع دکتری بر خلاف تمامی مقاطع دیگر صرفا بصورت نیمه متمرکز برگزار میگردد.
  4. مقطع دکتری تنها مقطعی میباشد که سوابق داوطلب در پذیرش وی تاثیر گذار است
  5. دانشگاه هایی از جمله : روزانه ، نوبت دوم ، پردیس خودگردان ، آزاد اسلامی ، غیرانتفاعی ، پیام نور ، ظرفیت خودگردان آزاد در مقطع دکتری پذیرش دانشجو میکنند.
  6. دوره دکتری به دو قسمت تئوری تخصصی و رساله تقسیم میشود ، که داوطلب میبایست در بین دو دوره آزمون جامع درون دانشگاهی شرکت کند.
  7. دوره تحصیلی دکتری از 36 واحد درسی تشکیل شده است
  8. بصورت عادی دوره دکتری در چهارسال تحصیل انجام میشود.
  9. دانشجویان درحال تحصیل دکتری و دانشجویان کارشناسی ارشد درحال تحصیلی که تا 31 شهریور 99 فارغ تحصیل نمیشوند حق ثبت نام ندارند.

دکتری بدون آزمون وجود دارد؟

به منظور پرسش سوالات خود میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره باخه در ارتباط باشید.

هرساله تعداد زیادی از دانشجویان و علاقه مندان متقاضی ثبت نام در مقطع دکتری بدون آزمون هستند.

اما نکته قابل تامل در این موضوع این است که آیا در مقطع دکتری همانند مقاطع قبلی مانند کارشناسی و کارشناسی ارشد دارای ورود بدون کنکور هستند؟

جواب سوال ساده است : بله بصورت استعداد درخشان

هرساله تعداد زیادی از دانشگاه های سراسر کشور چه در دسته بندی دانشگاه های سراسری و چه در بسته بندی دانشگاه آزاد اسلامی اقدام به جذب دانشجو در مقطع دکتری بصورت بدون کنکور میکند. ولی صرفا از طریق دانشجویان استعداد درخشان. این بدان معناست که داوطلب میبایست دارای شرایط معین شده دانشگاه باشد.

ولی نکته خیلی مهم در این موضوع این است که دانشگاه ها باشرایط معین صرفا آزمون کنکور را حذف کرده و در واقع مصاحبه علمی عمومی برای تمامی داوطلبان با کنکور و بدون کنکور سرجایش باقی مانده است. چه بسا مصاحبه تمامی داوطلبان بدون کنکور به مراتب سخت تر از متقاضیان با کنکور است.

تحصیل دکتری در خارج از کشور

بسیاری از افراد علاقه‌مند هستند تا بعد از پشت سر گذاشتن دوره کارشناسی ارشد، مقطع دکتری خود را در دانشگاه‌های خارج از کشور بگذرانند. برای گرفتن پذیرش در دانشگاه‌های خارج از کشور در مقطع دکتری افراد باید از نحوه ورود به مقطع دکتری در دانشگاه‌های خارجی اطلاع حاصل نموده تا بتوانند برای تحصیل در دانشگاه مورد علاقه خود اقدام نمایند.

گرفتن بورسیه دکتری در دانشگاه‌های خارجی معمولاً طرفداران بیشتری دارد. زیرا بدلیل بالا بودن هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خارجی گرفتن بورس تحصیلی یک مزیت بزرگ و مهم است تا داوطلب از پرداخت شهریه تحصیل دانشگاه معاف گردد. موضوع اخذ بورسیه در دانشگاه‌های خارجی برخلاف دیدگاه عموم امری محال و سخت و غیرممکن نیست. هریک از دانشگاه‌های خارجی با توجه به زبان تحصیل، معدل مورد نیاز، رشته دانشگاهی، سوابق تحصیلی و پژوهشی، امکانات مورد نیاز و اهداف دانشگاه و دانشجو شرایطی را برای اخذ پذیرش اعلام می‌دارند. افراد درصورتیکه شرایط مدنظر را دارا باشند می‌توانند نسبت به ارسال مدارک و اخذ ویزای تحصیلی اقدام نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه شما عزیزان می‌توانید مقاله تحصیل دکتری در خارج از کشور را مطالعه نمائید.

هرساله تعداد زیادی از فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه‌های مطرح خارجی بورسیه تحصیل دکتری دریافت می‌کنند

دکتری بدون کنکور

چه کسانی میتوانند در دکتری بدون آزمون ثبت نام کنند؟

دانشگاه های سراسری هر ساله بصورت جداگانه و بوسیله فراخوان های عمومی در پورتال دانشگاه اقدام به جذب میکند و هردانشگاه سراسری بصورت جداگانه شرایط خاص خود را دارد و این شرایط با دانشگاه های دیگر متفاوت است.

اما دانشگاه آزاد اسلامی بصورت متمرکز و با یک شرایط جذب واحد برای تمامی واحد های دانشگاهی خود و صرفا از طریق سازمان سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اقدام به جذب دانشجو میکند و برخلاف دانشگاه های سراسری که بصورت درون دانشگاهی است در دانشگاه آزاد توسط دانشگاه آزاد مرکزی این عمل انجام میشود.

شرایط و ضوابط شرکت در دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی 99

  1. درخواست کنندگان دوره دکتری شامل فارغ تحصیلان ممتاز با معدل حداقل 17 برای مجموعه دامپزشکی ، حداقل معدل 18/5 برای رشته های علوم انسانی ، حداقل معدل 17/5 برای سایر رشته ها
  2. حداقل نمره 18/5 برای پایان نامه (دانشجویانی که ارزیابی پایان نامه آنان توصیفی میباشد میبایست با درجه عالی ارزیابی شود)
  3. تجانس رشته کارشناسی ارشد با دکتری.
  4. فارغ تحصیلان حداکثر 6 ترمه میبایست فارغ تحصیل شوند.
  5. دروس معادل سازی شده نداشته باشند.
  6. دارا بودن مقالات در مجلات isi یا مجلات علمی پژوهشی یا مجلات isc
  7. مصاحبه داوطلبان بصورت متمرکز در تهران برگزار میشود. (براساس اطلاعات موجود در دفترچه ثبت نام انتخاب رشته آزاد سال 98)

دانشجویان میبایست در زمان مقرر با پرداخت هزینه ای (تقریبا 920000 ریال) در پورتال سازمان سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اقدام به ثبت نام کنند.

داوطلبان پس از انتخاب محل های دانشگاهی خود ممکن است یک یا چند محل دانشگاهی را دعوت به مصاحبه شوند.

نکته: مربیان رسمی شاغل در دانشگاه آزاد سهمیه جداگانه ای ندارند و با دیگر داوطلبان شرایط یکسانی را دارا هستند.

زمان ثبت نام بدون کنکور دکتری دانشگاه آزاد اسلامی 99

طبق سنوات قبل دانشگاه ازاد اسلامی هیچگونه مهلت مشخصی را از قبل برای ثبت نام در بدون کنکور دکتری 99 اعلام نمیکند ولی براساس تجربه کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی باخه ثبت نام دراین دوره در تیر ماه همرمان با انتخاب رشته با کنکور دکتری دانشگاه ازاد اعلام میگردد.

همچنین لازم به ذکر است که بدانید دست دانشگاه برای پذیرش نهایی داوطلب کاملا باز است ، و همچنین اعلام نتایج نهایی نیز توسط دانشگاه صورت میگیرد و سازمان سنجش صرفا نظارت میکند.

شرایط و ضوابط شرکت در دکتری بدون آزمون دانشگاه های سراسری 99

تعداد زیادی از دانشگاه های سراسری کشور اقدام به جذب دانشجو در مقطع دکتری بدون کنکور میکنند.

اما وجه تمایز بدون کنکور تمامی دانشگاه های سراسری با دانشگاه های آزاد این است که در دانشگاه های سراسری هر دانشگاه بصورت جداگانه و با شرایط و مقررات خود و صرفا با مجوز وزارت علوم اقدام به جذب دانشجو میکند.

نقطه اشتراک اکثریت پذیرش های بدون کنکور دکتری دانشگاه های سراسری به شرح ذیل میباشد:

  • حداکثر 2 سال از تاریخ فارغ تحصیلی گذشته باشد.
  • داوطلبان میبایست از دانشجویان ممتاز و استعداد درخشان دانشگاه های خود باشند.
  • معمولا دانشگاه ها لیستی از فارغ تحصیلان مورد پذیرش خود در دانشگاه های دیگر سراسری را منتشر میکنند.
  • پذیرش صرفا از داوطلبان فارغ تحصیل دانشگاه های سراسری میباشند.
  • دارا بودن مقالات isi ، isc ، مجلات فارسی زبان یا غیر فارسی زبان علمی پژوهشی داخلی
  • دانشجویان حداکثر فارغ تحصیل 6 ترمه دانشگاه های خود باشند.
  • تمامی رشته ها بصورت بدون کنکور در هر دانشگاه وجود ندارد.
  • مصاحبه تمامی داوطلبان بصورت درون دانشگاهی است.
مرکز مشاوره باخه
جهت ثبت نام دکتری بدون آزمون
 
2 نظرات
  1. مهدی می گوید

    سلام دوستان بنده دوره ارشدم رو دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد بودم و ۴ مقاله isi و دو مقاله علمی پژوهشی توی دوره ارشدم دارم رتبه اول دوره ارشد و رتبهه اول دوره کارشناسی رو هم داشتم. ولی دوره لیسانسم رو دانشگاه غیرانتفاعی بودم. میخواستم بدونم با توجه به اینکه دوره لیسانس رو دانشگاه غیرانتفاعی بودم میتونم در فراخوان استعداد درخشان شرکت کنم یا خیر؟

    1. مرکز مشاوره باخه می گوید

      سلام
      همانطور که در مقاله ذکر شد، هر دانشگاه قوانین مخصوص به خود را دارد. در برخی از دانشگاه‌ها ، نوع دانشگاه مقطع کارشناسی مهم است و در برخی دانشگاه‌ها مهم نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.