بهترین روش مطالعه

معرفی بهترین روش‌های مطالعه از مدرسه تا دانشگاه برای برنامه ریزی و مطالعه دانش آموزان و دانشجویان

0
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

شیوه و نحوه مطالعه و برنامه‌ریزی دغدغه همیشگی افراد بوده است. امروزه کارشناسان و مشاوران تحصیلی و آموزشی روش‌های مختلفی را برای مطالعه دانش آموزان و دانشجویان پیشنهاد می‌کنند. همچنین با گسترش روزافزون تکنولوژی و ارتباطات امکان استفاده از تکنولوژی‌های به روز و کارآمد در زمینه تحصیل فراهم شده و در موارد بسیار زیادی اثر بخش بوده است. اما سوال اینجاست که آیا برای مطالعه همه افراد روش ثابت و مشخصی وجود دارد؟ یا به عبارت دیگر به همه دانش آموزان یا دانش آموزان می‌توان برنامه مطالعاتی مشخصی را ارائه کرد؟ در این مقاله قصد داریم تا به بررسی انواع روش مطالعه و یادگیری بپردازیم.

هدف

همه‌ی ما زمانیکه میخوایم درس بخونیم از شیوه‌های مختص به خودمون استفاده میکنیم تا راحت‌تر موضوع رو یاد بگیریم. ولی همه‌ با روش های درست اینکارو میکنیم؟

با اینکه بعضی از ما ذهن و استعداد یادگیری بالایی برای درک مطلب داریم، به خاطر اشتباه در روش مطالعه نمیتونیم بازدهی خوبی داشته باشیم. اینم حتما باید بدونین که ما حدود 50 روش مطالعه مفید داریم که طبیعتا باید بینشون انتخاب کنیم و بهترینش را استفاده کنیم. انتخاب بهترین روش مطالعه بستگی به خلق‌ و‌ خو و حتی ریشه در اعصاب ما داره.

ما تو این مقاله قصد داریم چند تا از بهترین روش‌های مطالعه رو بهتون آموزش بدیم…

انواع روش مطالعه

درحالت کلی دو نوع روش مطالعه برای  وجود دارد.

  1. روش مطالعه کوتاه مدت
  2. روش مطالعه بلند مدت

روش مطالعه کوتاه مدت

روش کوتاه مدت برای دانش آموزان و دانشجویانی مناسب هست که کل وقتشونو از دست دادن و تا آزمونشون زمان زیادی باقی نمانده که به این مدل دانش آموزان شب امتحانی هم گفته میشه.

مطالعه روزنامه وار

یکی از بهترین روش مطالعه روش مطالعه روزنامه وار میباشد. طبیعتا همه انسان‌ها تا به حال حداقل یکبار روزنامه را مطالعه کردند حالا یک روزنامه را درنظر بگیرید.

شما زمانی که روزنامه میخوانید مطالب را حفظ می‌شوید؟ / زمانی که روزنامه مطالعه میکنید تمام موضوعات به صورت کامل در ذهنتان می‌آید؟ / زمانی که روزنامه میخوانید وقت زیادی از شما گرفته می‌شود؟ / شما زمانی که روزنامه میخوانید ریز نکات حرف های نویسنده را با صرف وقت تجزیه تحلیل میکنید؟

صرفاً متوجه میشوید که نویسنده دارد در مورد چه موضوعی صحبت میکند. در واقع با مضمون کلی متن را آشما خواهید شد. حال اگر زمان اندکی به آزمون دارید و نمیتوانید حجم زیادی از مطلب را بصورت عمقی بخاطر بسپارید میبایست از این شیوه مطالعه استفاده کنید به دلیل اینکه با سرعت بیشتری مضمون کلی تمام محتوا شما مطالعه شود.

همچنین این روش پیش نیاز مطالعه از طریق خلاصه نویسی هم هست.

روش مطالعه بلند مدت

در روش بلند مدت دانش آموز یا دانشجو چون وقت کافی و زیادی داره باصرف کردن زمان، موضوع رو بصورت کامل تو ذهنش ثبت میکنه. از مزیت این نوع آدما اینه که تا مدت طولانی تمامی مطالب یادشون نمیره و با یک نگاه کردن ساده و مطالعه روزنامه وار با صرف کمترین وقت، برای امتحانات آماده میشن.

روش دقیق خوانی

این نحوه مطالعه برای مواقعی استفاده میشود که نیاز به درک کامل، به یادسپاری بصورت منظم و منطقی است.

تو این روش شما باید سه تا پارامتر رو در نظر بگیرید

  1. تشخیص محتوای اصلی و موضوع کلی
  2.  تشخیص موضوعات مهم مرتبط
  3. مکات مهم موضوعات

شما در ابتدا باید تمامی محتوای خود را بررسی و دسته بندی کنید. طبق ترتیب زیر آماده کنید و سپس شروع به مطالعه کنید.

1-طرح خلاصه انجام دهید

  • موضوع اصلی 1
  • موضوع فرعی 1
  • جزئیات مهم 1
  • جزئیات مهم 2
  • موضوع فرعی 2
  • موضوع اصلی 2
  • و…

2-علامت گذاری و حاشیه نویسی

  • باید در سراسر کتاب باشد
  • اهمیت موضوعات مهم و جزئیات را نشان دهد
  • محتوای اصلی دورش خط کشیده شود (اگر نبود یادداشت شود)
  • زیر جزئیات مهم خط کشیده شود
  • در حاشیه تداعی ها، سوالات خودرا بنویسید
  • اگر وقت داشتید یک خلاصه مفید تهیه کنید

3-خلاصه کردن

یک مرور از مطالبی که خوانده اید.

  • بیان مجدد نکات اصلی از زبان خودتان
  • روابط میان نکات اصلی و دلایل

معلم والدینتان شوید

میخوام بهترین روش مطالعه مدارس را بهتون آموزش بدم .

متاسفانه یکسری از دانش آموزان باوجود اینکه در مدرسه بصورت کامل یادمیگیرند ولی در آزمون ها نمره خوبی کسب نمیکنند و توانایی پیاده سازی را ندارند.

حال اولیا باید بخواهند که فرزندشان تمامی موضوعاتی که در مدرسه یادگرفته مانند معلم توضیح دهند. با اینکار هم ایجاد اعتماد به نفس، هم به مرور مطالب و پیاده سازی آن درون ذهن فرزندشان کمک میکنند .

شما بااین روش کاملا میتوانید در رشد درسی و ذهنی دانش آموز خود تاثیر گذار باشید.

مطالعه از طریق ضبط ویس

یکی از روش های مطالعه از طریق ویس و ضبط صداست . این روش یک نوع مطالعه بهینه برای شما محسوب میشود.

درنظر بگیرید که برفرض مثال:

برای‌تان اتفاق افتاده که درطول روز مطالعه کنید و در قبل از خواب فکرکنید که مبحثی را یاد نگرفته اید؟

یا اتفاق افتاده که قبل از امتحان کتاب به دست برای مرور مطالعه کرده باشید؟

قبول دارید زمانی که خودتون با تجزیه تحلیل و استنباط برای خودتون موضوعی رو توضیح می‌دیدید بیشتر یاد میگیرید تا زمانی که فرد دیگری به شما آموزش دهد؟

پس از مطالعه روزانه در آخر روز سعی کنید نیم ساعت تمامی مطالعه خود را با تجزیه تحلیل در ویس ضبط کنید. قبل از خواب به طور کامل آن را گوش دهید.

این کار سبب می‌شود شما بدون صرف انرژی تمام مطالب برایتان مرور شود اما زمانیکه شما قبل از آزمون مرور می‌کنید تمام کتاب را مرور میکنید یا موضوعاتی را که فکر میکنید فراموش کرده‌اید.

مطالعه از طریق خلاصه نویسی

این روش یک نوع مطالعه زمانبر ولی با بازدهی بالا برای شما محسوب میشود. به این دلیل که شما باید درطول هفته مطالعه کنید و در آخر هفته هرچی کتاب دارید رو جمع کنید و بشینید هرچی که درطول هفته به تفکیک درس مطالعه کرده اید را با تجزیه تحلیل در یک کاغذ پیاده کنید. زمانیکه تمامی مطالب به صورت کامل گفته شد سپس کتاب را باز کنید و نگاه کنید که:

چه موضوعاتی یادداشت نشده؟ چه موضوعاتی اشتباه بیان شده؟ چه موضوعاتی کمتر نوشته شده؟

آنها را با رنگ مخالف در دفترتان پیاده کنید این کار موجب می‌شود که شما بتوانید خطای خود را متوجه شوید. در آینده می‌فهمید که چه درسی اشتباه یا با کم و کاست پیاده شد. بنابراین روی اون مطالب بیشتر تمرکز کنید.

روش مطالعه

درحالت کلی انتخاب بهترین روش مطالعه بستگی به مدل خودتون داره پس برای روش مطالعه از هرشخصی تقلید نکنین چون ممکنه برای شما نتیجه عکس بده.

روش مطالعه برای دروس علوم تجربی زیست شناسی

این درس طبیعتاً حامل کلی کلمات و موضوعات عجیب و غریبی است که درک و حفظ آن کار آسانی نیست .

اگر درطول زمان مرور نشود به راحتی فراموش میشود و شما را با مشکل رو به رو میکند. در این درس شما نیاز به این دارید که هم از روش مطالعه روزنامه وار هم از طریق ضبط ویس و هم از طریق خلاصه نویسی استفاده کنید تا تمامی موضوعات به صورت کامل در خاطرتان ثبت شود و برای مرور کردن با مشکل مواجه نشوید .

پس برای مطالعه این مدل دروس از روش های بالا استفاده کنید.

روش مطالعه برای دروس ریاضی فیزیک:

اگر بخواهید یکی از بهترین روش های مطالعه را اجرا کنید باید درنظر بگیرید در درس ریاضی و فیزیک در تمامی پایه ها شما قادر نخواهید بود که از روش مطالعه روزنامه وار ، خلاصه نویسی و ضبط وویس استفاده کنید. در واقع خواندن درس ریاضی فیزیک بزرگترین اشتباهی هست که یه دانش‌آموز می‌تونه انجام بده به دلیل اینکه شما در درس ریاضی ملزم به انجام تمرین هستید. یعنی اگر تکرار و تمرین نداشته باشید یقیناً به مشکل میخورید.

شما در مطالعه این دروس نیاز به دفتری دارید که نکات هر مدل سوال را در ان یادداشت کنید و نیاز به تمرین روزانه به مطالعه دروس خوانده شده در روز دارید. بنابراین ملزم هستید که بعد از چند روز، مشابه تمرین های گذشته را انجام دهید. به هرحال به یک ادم با کمترین ضریب هوشی آموزشی داده شود و پنج دقیقه بعد ازش بخواهند راحت جواب درست به شما میدهد.

نتیجه گیری

همانطور که  ذکر شد هر شخص باتوجه به شرایطش در یک سری از روش‌ها، بالاترین بهره را میگیرد و خیلی از روش‌ها به دردش نمیخورد. شما باید برای روش مطالعه در ابتدا روشی را پیدا کنید که بتواند بیشترین بازدهی را از توانایی تان بگیرد. حتی ممکن است روش های بیان شده با شما سازگار نباشد و  روش های بهتری برای شما وجود داشته باشد. استفاده از این روش‌های برای سال تحصیلی فعلی که به علت شیوع بیماری کرونا با تشخیص وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم آموزش بصورت الکترونیکی انجام می‌گردد بسیار مناسب و راهگشاست.

روش مطالعه های ذکر شده جزو روش های معمول مطالعه است.

اگر قصد دارید روشهای مطالعه مربوط به خودتان را پیدا کنید میتوانید از مشاوران باخه کمک بگیرید.

 

سوالات متداول

1- بهترین روش‌های مطالعه کدامند ؟

 

روش مطالعه با توجه به رویکرد و عملکرد دانش آموز یا دانشجو و بر اساس هدف و زمان بندی مناسب تعیین می‌شود .

2- آیا شیوه مناسب مطالعه برای امتحانات وجود دارد ؟

 

بله می‌توان از شیوه‌های مطالعه کوتاه مدت استفاده نمود .

3- روش‌های نوین مطالعه چه تأثیری دارند ؟

 

استفاده از برخی روش‌های نوین مطالعه و برنامه ریزی نتیجه مثبتی در عملکرد فرد دارد .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.