انتخاب رشته کارشناسی ارشد

0
زمان تقریبی مطالعه: 11 دقیقه

مرحله انتخاب رشته در تمامی مقاطع تحصیلی از اهمیت بالایی برخوردار است و حساسیت‌هایی را دارا می‌باشد. داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد پس از انتشار اعلام نتایج اولیه کارشناسی ارشد و برسی وضعیت خود باید اقدام به انتخاب رشته کارشناسی ارشد کنند. در این مرحله انتخاب امکان انتخاب 100 کد رشته محل برای متقاضیان وجود دارد، که نحوه چینش این انتخاب‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

در سالیان گذشته زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد در خرداد ماه بوده است ولی امسال با توجه به شیوع بیماری کورنا و عقب افتاد زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد هنوز زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد توسط سازمان سنجش اعلام نشده است.

عوامل بسیار زیادی در انتخاب رشته ارشد موثر می‌باشد که شناخت آن‌ها انتخاب رشته‌ای اصولی و حساب شده را برای متقاضیان به عمل می‌آورد. از این رو در این مقاله سعی کرده‌ایم به بیان و شرح فاکتور های مهم انتخاب رشته ارشد و مراحل انتخاب رشته کارشناسی ارشد بپردازیم.

زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1400

زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد با توجه به زمان برگزاری آزمون ارشد و زمان اعلام نتایج اولیه معین می‌گردد. معمولا امکان انتخاب رشته ارشد هر ساله در دو بازه زمان اصلی انتخاب رشته کارشناسی ارشد و تمدید مهلت انتخاب رشته کارشناسی ارشد قابل انجام می‌باشد، که طبق روال هرسال زمان اصلی انتخاب رشته ارشد چند روز بعد از اعلام نتایج اولیه کارشناسی ارشد و انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته کارشناسی ارشد امکان پذیر می‌باشد که به دلیل شرایط به وجود آمده تاریخ دقیقی از انتخاب رشته ارشد اعلام نشده است. همچنین هر ساله از سوی سازمان سنجش آموزش کشور پس از پایان زمان اصلی انتخاب رشته ارشد زمانی به عنوان تمدید مهلت ثبت نام انتخاب رشته ارشد اعلام می‌شود که در این بازه زمانی داوطلبانی که به هر دلیلی از بازه اصلی جا مانده و یا نیاز به ویرایش در کد رشته محل های خود داشته باشند می‌توانند وارد سایت مربوطه شوند و انتخاب رشته خود را انجام دهند.

مراحل انتخاب رشته کارشناسی ارشد

داوطلبانی که بر اساس مندرجات کارنامه اولیه خود مجاز به انتخاب رشته شده‌اند می‌بایست بعد از مطالعه کامل دفترچه راهنمای انتخاب رشته ارشد جهت ثبت کد رشته محل‌های انتخابی خود به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند.

جهت دریافت دفرچه مقاله دفترچه راهنمای انتخاب رشته کارشناسی ارشد را مطالعه کنید.

داوطلبان باید توجه داشته باشند که برای اانتخاب رشته ارشد نیاز به پرداخت هیچگونه هزینه‌ی مجزایی نمی‌باشد. فقط در صورتی که داوطلبان در هنگام ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد اعلام علاقه مندی به انتخاب رشته های دانشگاه های غیر انتفاعی و پیام نور نکرده اند ، چنانچه حداقل نمره لازم برای انتخاب رشته در این دانشگاه ها را کسب نموده باشند و در کارنامه اولیه مجاز به انتخاب این دانشگاه‌ها باشند می‌توانند با واریز مبلغ معین و دریافت شماره سریال علاقمندی ، کد رشته محل های دانشگاه و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی و دانشگاه پیام نور را در فرم انتخاب رشته خود وارد نمایند.

راهنمای تصویری انتخاب رشته ارشد

در اولین مرحله به سایت سازمان سنجش به نشانی ( sanjesh.org ) مراجعه کرده و گزینه کارشناسی ارشد را انتخاب کنید.

انتخاب رشته کارشناسی ارشد

روی سامانه جامع آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته ( کارنامه نتایج اولیه و انتخاب رشته ) کلیک کنید .

انتخاب رشته کارشناسی ارشد

پس از باز شدن برگه جدید بر روی گزینه ورود به سیستم کلید کرده، برای ورود به سیستم می‌توانید به دو صورت عمل کنید:

  1. وارد کردن شماره پرونده +شماره پیگیری ثبت نام + عبارت امنیتی
  2. شماره پرونده + شماره داوطلبی + کد ملی + عبارت امنیتی

انتخاب رشته ارشد

با ورود به صفحه میزکار بر روی گزینه انتخاب رشته کلیک کرده و با ثبت حداکثر 100 کد رشته محل با توجه به مجموعه امتحانی خود انتخاب رشته خود را انجام دهید و در نهایت کد پیگیری انتخاب رشته را دریافت نمایید و نزد خود نگه دارید.

انتخاب رشته ارشد

تجزیه و تحلیل کارنامه ارشد

یکی از موثرترین کارها در روند انتخاب رشته موفق تحلیل و برسی کارنامه‌های ارشد سالیان گذشته می‌باشد، در کارنامه ارشد جدول‌هایی را مشاهده خواهید کرد که شامل اطلاعات وارد شده در زمان ثبت نام، مشخصات رشته، درصد‌های زده شده و شامل علامت‌هایی می‌باشد که در ادامه به برسی هرکدام خواهیم پرداخت تا در در انتخاب رشته ارشد نتیجه‌ایی خوب کسب کنید.

نحوه دریافت کارنامه کنکور کارشناسی ارشد

نتایج آزمون کارشناسی ارشد معمولاً یک ماه پس از برگزاری آزمون اعلام می‌شود و متقاضی تحصیل در هر یک از دانشگاه‌های روزانه، شبانه، غیرانتفاعی و… بایستی با توجه به مندرجات این کارنامه جهت انجام فرایند انتخاب رشته خود اقدام نمایند. متقاضیان برای دریافت کارنامه خود می‌توانن به صورت زیر عمل کنند.

  • ورود به سایت سازمان سنجش آموزش کشور
  • انتخاب گزینه کارشناسی ارشد
  • کلیک بر روی لینک دریافت کارنامه اولیه آزمون ارشد

برای آگاهی بیشتر و مشاهده راهنمای تصویری دریافت کارنامه می‌توانید مقاله کارنامه کنکور ارشد را مطالعه کنید.

توضیحات کارنامه کنکور کارشناسی ارشد

به طور کلی کارنامه اولیه‌ای که برای داوطلب صادر می‌شود شامل سه بخش اصلی می‌باشد که هر یک اطلاعات خاصی را دربر دارند

  1. مشخصات ثبت نامی
  2. اطلاعات سوابق تحصیلی
  3. رتبه‌های کسب شده در کد ضریب های مختلف

در ادامه این مقاله به توضیح مختصر هر یک از بخش کارنامه کنکور کاشناسی ارشد خواهیم پرداخت.

مشخصات ثبت نامی

قسمت اول کارنامه کنکور کارشناسی ارشد به مشخصات ثبت نامی شما اختصاص یافته است و شامل اطلاعاتی همچون نام و نام خانوادگی، سال تولد، شماره شناسنامه، شماره پرونده، جنس، سهمیه ثبت نامی ، ارگان سهمیه، نام رشته تحصیلی، موسسه فارغ التحصیلی، معدل کاردانی، معدل کارشناسی، ماه و سال فراغت از تحصیل می باشد.

انتخاب رشته ارشداین قسمت از کارنامه را با دقت بررسی کنید تا هیچ یک از اطلاعات مندرج با اطلاعات واقعی شما تفاوتی نداشته باشد. در غیر این صورت حتما جهت اصلاح این اطلاعات از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور اقدام نمایید.

اطلاعات رشته امتحانی

قسمت دوم کارنامه کارشناسی ارشد به اطلاعات رشته امتحانی اختصاص یافته است. در این قسمت به شماره داوطلبی ، علاقه مندی به تحصیل در رشته های پیام نور و غیرانتفاعی، وضعیت مجاز به انتخاب رشته، معدل موثر، کد و نام رشته امتحانی اول، نمرات اکتسابی در آزمون ( به تفکیک هر درس ) پرداخته شده است که در ادامه مطلب به تفکیک ، هر یک از آن ها را توضیح می دهیم.

انتخاب رشته ارشد

علاقه مند پیام نور و غیرانتفاعی

چنان چه هنگام ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد علاقه مندی خود را جهت ادامه تحصیل در رشته های دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی اعلام کرده باشید ، در مقابل این عبارت ، کلمه «بلی» و در غیر این صورت کلمه «خیر» درج خواهد شد.

نکته مهم این است که اگر شما در هنگام نام نویسی در رشته های پیام نور و غیرانتفاعی ثبت نام نکرده باشید ولی حداقل رتبه لازم جهت انتخاب رشته این دانشگاه ها را کسب کرده باشید ، پس از اعلام نتایج فرصت خواهید داشت با خرید کارت اعتباری در انتخاب رشته این دانشگاه ها نیز شرکت کنید.

وضعیت انتخاب رشته داوطلب

چنان چه شما رتبه و تراز لازم جهت ثبت نام در رشته های کارشناسی ارشد را کسب کرده باشید در مقابل این عبارت کلمه «مجاز» درج شده و شما می‌توانید در انتخاب رشته ارشد شرکت نمایید و در غیر این صورت کلمه درج «غیر مجاز» درج می گردد.

معدل موثر

معدلی به نام (معدل موثر) در کارنامه نهایی وجود دارد که بر اساس دانشگاه و رشته مقاطع کاردانی و کارشناسی و ضریبی که به معدل اصلی داوطلب میخورد به وجود می آید و این باعث تفاوت بین دانشجویان در رتبه ها می‌شود. هر دانشگاهی ضریب خاص خودش را دارد؛ مثلا فرض کنید دانشگاه تهران و شریف ضریب 1.09 هست و دانشگاه خواجه نصیر 1.05 هست و دانشگاه آزاد و پیام نور و … ضریب 1.005 هستند

اگر رتبه شما خیلی خوب باشد ، میزان تاثیر معدل موثر بر روی آن زیاد نیست. به عبارت دیگر اگر معدل بالایی دارید تاثیر آن بر روی رتبه شما ، مثبت است ولی اگر معدل پایینی دارید چندان نگران نباشید زیرا میزان تاثیر گذاری آن بر روی رتبه شما ، زیاد نمی باشد.

نمرات اکتسابی

در این قسمت نام دروس امتحانی را به همراه نمره ای که کسب کرده اید به تفکیک هر یک از دروس نوشته می شود. لازم به ذکر است که نمرات در این قسمت به درصد بیان می شود و اگر سوالات درسی را پاسخ نداده باشید ، عبارت “سفید” در مقابل آن درس درج می شود.

وضعیت داوطلب در هر کد ضریب

این بخش از کارنامه کنکور کارشناسی ارشد به داوطلب برای داشتن انتخاب رشته‌ای دقیق و حساب شده کمک می‌کند.و رتبه در سهمیه و نمره نهایی داوطلب را نشان می‌دهد. که در ادامه به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

انتخاب رشته ارشد

کد ضریب

این کد نشان دهنده رشته گرایش های مختلف مجموعه امتحانی است. گرایش هایی که ضرایب دروس امتحانی آن ها یکسان می باشد در یک کد ضریب قرار می‌گیرند.

داوطلبان برای مشاهده گرایش های رشته امتحانی و ضرایب دروس آن ها می توانند به دفترچه ثبت نام کارشناسی ارشد مراجعه کنند.

نمره کل

نمره کل یا تراز ، تابعی است از اختلاف نمره داوطلب با میانگین جامعه آماری. این نمره بر اساس ضرایب دروس در هر گرایش و تاثیر 80 درصد نمره علمی و 20 درصد معدل موثر داوطلب در فرمول آماری محاسبه می شود. هر چه تراز بالاتر باشد، احتمال بیش تری برای قبولی در کد رشته های مربوط وجود دارد.

رتبه داوطلب در سهمیه

برای محاسبه این رتبه، تراز داوطلبان دارای سهمیه یکسان را با یک دیگر مقایسه کرده و به داوطلبی که بالاترین تراز را کسب کرده رتبه 1 اختصاص داده می شود. سپس با توجه به تراز هر فرد، رتبه سایر داوطلبان محاسبه می شود.

رتبه داوطلب بدون سهمیه

در این ستون رتبه داوطلب بدون در نظر گرفتن سهمیه ثبت نامی درج شده است. به عبارت دیگر برای محاسبه این رتبه ، تراز داوطلب با تراز کلیه داوطلبان شرکت کننده در رشته امتحانی مربوطه و در هر کد ضریب مقایسه خواهد شد.

آخرین رتبه مجاز در سهمیه در دوره روزانه

در این ستون آخرین رتبه مجاز در رشته های تحصیلی دوره روزانه ، در هر کد ضریب با توجه به سهمیه درج شده است . در کارنامه کارشناسی ارشد تقریبا به اندازه 3 برابر میانگین رتبه آخرین نفرات قبولی دوره روزانه در گرایش های مربوط به هر کد ضریب را به عنوان آخرین رتبه مجاز در همان کد ضریب در نظر می گیرند.

به عنوان مثال همان طور که در نمونه کارنامه بالا مشاهده می کنید آخرین رتبه مجاز در سهمیه روزانه رشته علوم تربیتی 2846 می باشد. این بدان معنی است که محدوده رتبه آخرین نفرات قبولی دوره روزانه در کد ضریب 1 رشته علوم تربیتی تقریبا 948 فرض شده است که بعد از 3 برابر شدن عدد 2846 به دست آمده است. بنابراین داوطلبان دارای رتبه 948به پایین شانس بسیار خوبی برای قبولی خواهند داشت.

نتیجه در دوره روزانه

دو حالت مجاز و غیر مجاز برای این قسمت وجود دارد. وضعیت مجاز بودن داوطلب برای انتخاب رشته محل های دوره روزانه طبق ضوابط دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد و مقایسه رتبه داوطلب با آخرین رتبه مجاز در دوره روزانه به دست می‌آید.

رتبه داوطلب در سهمیه در دوره های  غیر روزانه و دانشگاه آزاد اسلامی

در این ستون رتبه داوطلب در سهمیه و در میان علاقه مندان به رشته های تحصیلی غیر روزانه شامل دانشگاه های شبانه ، پیام نور ، غیر انتفاعی و پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد اسلامی درج می شود.

نتیجه در دوره های غیر روزانه و دانشگاه آزاد اسلامی

این ستون نیز نشان دهنده مجاز یا غیر مجاز بودن داوطلب برای انتخاب رشته محل های دوره غیر روزانه و دانشگاه آزاد در آن کد ضریب می باشد.

کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد

در انتهای کارنامه کارشناسی ارشد یک شناسه با عنوان کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد قرار داده شده است . با توجه به این که انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری و دانشگاه آزاد به صورت جداگانه انجام می شود ، داوطلبان متقاضی ادامه تحصیل در رشته محل های دانشگاه آزاد می بایست با توجه به این کد و لیست رشته محل های موجود در دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد برای انتخاب رشته اقدام نمایند.

نحوه انتخاب رشته و تعیین اولویت‌ها

بهترین نوع تعیین اولویت‌ها در انتخاب رشته ارشد به این صورت می‌باشد که شما 20 درصد از انتخابات خود را به صورت خوش یینانه، 50 درصد را به صورت منطقی و 30 درصد را به صورت بد بینانه انتخاب نمایید. یعنی ابتدا کد رشته های روزانه را به ترتیب علاقه به دانشگاهی که دارید، انتخاب کنید، سپس کدرشته های شبانه را انتخاب کنید، سپس کدرشته های پیام نور را انتخاب کنید، سپس کد رشته های غیر انتفاعی را انتخاب کنید، و در نهایت کد رشته های مجازی را انتخاب کنید. چون ممکن است رتبه های قبل از شما به دلایل خاص مثل متاهل بودن، شاغل بودن،…. امکان انتخاب کدرشته های روزانه‌ شهری غیر از شهر خود را نداشته باشند و ناچاراً شبانه شهرخود را به روزانه شهرهای دیگر ترجیح دهند و به لحاظ مالی هم مشکلی نداشته باشند. بنابراین اگر شما از همان ابتدا شبانه ها را انتخاب کنید، فرصت قبولی در روزانه را از دست خواهید داد. به عبارت دیگر، ممکن است فردی به دلیل شرایط کاری و مشکلات سفر و جابجایی مجبور باشد، فقط و فقط کد رشته روزانه و شبانه شهر خودش را انتخاب کند که این یک مورد خاص، محسوب می شود.

معیار انتخاب رشته

اگر شما یک خانم هستید و علاقه ای به درس خواندن در شهری غیر از شهر خودتان ندارید، اگر شما شاغل هستید و ممکن است قبولی در شهر دیگر، مشکلاتی برای شما ایجاد کند، اگر شما علاقه ای به ترک خانواده ندارید، اگر شما دوست دارید در شهر خودتان تحصیل کنید، یعنی اولویت دوم (نزدیکی به محل زندگی شما)، از همه با اهمیت تر است و سایر اولویت‌ها را تحت تاثیر قرار می دهد و به تبع آن روی انتخاب ها و تعیین اولویت انتخاب رشته شما، اثر می گذارد. هر چند در اینجا مساله ی دیگری هم مطرح می شود. اینکه آیا این شخص توان مالی برای پرداخت شهریه را دارد. اگر این توان مالی را دارد و برایش مشکلی پیش نمی آید، می تواند شبانه شهر خودش را قبل از روزانه دیگر شهرها بزند. اما اگر مشکل مالی برایش ایجاد خواهد شد، ناچارا اولویت انتخاب های روزانه، بر اولویت دانشگاه های شبانه نزدیک محل زندگی، برتری می یابد. همچنین ممکن است شخصی برایش اهمیت نداشته باشد، در کدام شهر قبول شود. در این صورت بهتر است این شخص، از بهترین دانشگاه روزانه مورد علاقه اش شروع کند و به بدترین دانشگاه روزانه (البته به نظر خودش، بدترین دانشگاه روزانه) ختم نماید. معمولا چهار معیار کلی در انتخاب رشته، وجود دارد که درجه اهمیت و اولویت هر یک از این معیارها برای افراد مختلف، متفاوت است که به شرح زیر می‌باشد همچنین در ادامه مقاله به برسی هر یک به صورت خواهیم پرداخت.

  1. اعتبار علمی دانشگاه محل تحصیل
  2. نزدیکی به محل زندگی شما
  3. وجود امکانات رفاهی و خوابگاه
  4.  موقعیت های کاری آینده

اعتبار علمی دانشگاه محل تحصیل

مطمئنا معدل و بار علمی شما به دانشگاه، اساتید و سیستم آموزشی و کتاب‌ها بستگی دارد. یعنی شما فقط نمی‌توانید با تلاش خودتان و تک نفره، در این میدان پررقابت پیروز شوید و همه چیز تمام باشید. شاید بتوانید معدل خوبی کسب کنید، ولی اگر دانشگاه سیستم آموزشی خوبی ارائه ندهد، طبیعتا از پس مقاله نوشتن، مصاحبه‌های قبل از ورود به دانشگاه و اخذ مدارک مختلف برنمی‌آیید.

برای اینکه بتوانید در دانشگاه خوبی درس بخوانید، باید تحقیقات کاملی انجام دهید. برای مثال، ممکن است یکی از واحد‌های دانشگاه آزاد تهران، درس‌های فنی مهندسی را به خوبی تدریس کند. اما در تدریس رشته‌هایی مثل زبان انگلیسی از اساتید برتر استفاده نکند. برای همین باید به دانشگاهی بروید که در این زمینه اسم و رسم دارد و از بهترین اساتید استفاده می‌کند.

نزدیکی به محل زندگی شما

همانطور که در بالا توضیح داده‌ایم در بعضی از موارد شما به دلیل شاغل بودن و یا نداشتن علاقه به دوری از خانواده در هنگام انتخاب رشته ارشد باید به این موضوع توجه داشته باشند که به هنگام نوشتن اولویت های خود در ابتدا دانشگاه‌های روزانه نزدیک به شهر خود و سپس دانشگاه‌های شبانه و غیرانتفاعی را انتخاب نمایند.

وجود امکانات رفاهی و خوابگاه

یکی دیگر از شاخص های انتخاب دانشگاه در شهری غیر از محل سکونت وجود امکانات رفاهی و خوابگاه می‌باشد که از نظر خیلی از افراد موضوع مهمی می‌باشد و حتما قبل از انتخب دانشگاه باید در مورد این موضوع نحقیق و پرسو جو کنید که اگر شما در یک دانشگاه روزانه قبول شوید آیا دانشگاه مورد نظرتان خوابگاه دارد یا خیر اگه خوابگاه دارد چند ترم به شما خوابگاه تعلق خواهد گرفت و همچنین در مورد ین موضوع تحقیق کنید که اگر در دوره‌ی شبانه قبول شوید آیا دانشگاه مورد نظر به شما خوابگاه میدهد یا خیر.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.