قرارداد اجاره یا اجاره نامه

0
زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

یک نوع از قراردادهایی که افراد در فعالیت‌های اقتصادی روزمره با آن سر و کار دارند قرارداد اجاره یا اجاره‌نامه است. در قرارداد اجاره که فی مابین دو شخص حقیقی یا حقوقی یکی به عنوان موجر (مالک) و دیگری به عنوان مستأجر نوشته می‌شود معین می‌گردد تا استفاده از منافع یک مال (که به آن عین مستأجره گفته می‌شود) برای مدت مشخصی به مستأجر واگذار گردد. مستأجر نیز در قبال هزینه اجاره مال را به موجر (مالک) پرداخت نماید.

قرارداد اجاره یکی از پر استفاده‌ترین و مرسوم‌ترین قراردادهای قانونی است که در کشور ما اکثراً در زمینه اجاره ملک، اجاره آپارتمان، اجاره مغازه و اجاره خانه از آن استفاده می‌گردد.

قرارداد اجاره یا اجاره نامه چیست؟

متأسفانه در مواردی دیده می‌شود که عبارت‌هایی مانند قولنامه اجاره یا قولنامه برای اجاره به کار می‌رود که غلط بوده و از نظر قانونی صحت ندارد. از لحاظ قانونی متنی که به عنوان قرارداد اجاره بین طرفین قرارداد تنظیم می‌گردد مشمول قوانین اجاره نامه است و از نظر قانونی قابل پیگیری است.

در قانون مدنی آمده است اجاره عقدی است که به موجب آن مستأجر مالک منافع عین مستأجره می‌شود.

این قانون به این معنی است که بر اساس اجاره نامه یک طرف قرارداد در ازای در اختیار قراردادن مالی به طرف دیگر از او اجاره بها دریافت می‌کند.

اجاره نامه دستی با اجاره نامه‌های رسمی و اجاره نامه‌هایی که داخل بنگاه نوشته می‌شود چه تفاوتی دارد؟

بسیاری از افراد بر این باورندد که تنظیم اجاره نامه بصورت دستی فاقد اعتبار قانونی است یا بطور مثال تنها قراردادهای اجاره‌ای که در بنگاه‌های معاملات ملکی تنظیم می‌گردد دارای اعتبار است. اما این دیدگاه غلط است. اجاره نامه‌هایی که بصورت دستی بین دو طرف تنظیم می‌گردد نیز دارای اعتبار قانونی است و از طریق مراجع قانونی قابل پیگیری است. اما اجاره نامه‌هایی که در دفاتر املاک تنظیم می‌شود و دارای مهر و امضا دفتر املاک بوده بدلیل این که دارای مفاد قانونی فی ما بین موجر و مستأجر است و قوانین آن به روز می‌باشد در صورت بروز مشکل افراد را زودتر به نتیجه رسانده و روند پیگیری را سرعت می‌بخشد.

در کنار این موارد اجاره نامه رسمی هم وجود داشته که در دفاتر اسناد رسمی به ثبت می‌رسد. این موارد به دلیل این که در دفاتر اسناد رسمی به ثبت می‌رسد سند رسمی به حساب می‌آید.

برای مشاهده نمونه قرارداد اجاره نامه کلیک کنید.

شرایط فسخ اجاره نامه

در بسیاری موارد پیش می‌آید که موجر و مستأجر به دلایل مختلف و متعددی قصد فسخ یا بر هم زدن قرارداد اجاره را دارند. با توجه به این موضوع که اجاره نامه یک عقد لازم است بنابراین قابل فسخ نیست مگر این که در داخل قرارداد اجاره شرایط و خیارات قانونی برای فسخ طرفین لحاظ شده باشد یا این که هرکدام از طرفین از شرایط فسخ اجاره نامه استفاده نمایند. لذا مشاورین حقوقی مرکز مشاوره باخه در دو مقاله فسخ قرارداد اجاره قبل از موعد و فسخ قرارداد اجاره پیش از تحویل شرایط و الزامات قانونی این موضوع را بصورت کامل مورد بررسی قرار داده‌اند و شما می‌توانید به جهت کسب اطلاعات بیش تر به این مقالات مراجعه نمائید.

تمدید اجاره نامه

تمدید اجاره نامه نیز از مواردی است که بسیار مورد نیاز مستأجرین بوده و شاید چندین سال متوالی طرفین قرارداد با شرایط یکدیگر به توافق رسیده و قصد تمدید اجاره را داشته باشند.

در خصوص تمدید اجاره اولین نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است این است که از نظر قانونی تفاوتی با اجاره نامه جدید ندارد و تنها مبلغ و مدت آن بر اساس توافق جدید طرفین مشخص می‌گردد.

نکته دیگر این که در زمان تمدید اجاره نامه باید شرایط مالی جدید حتماً ذکر گردیده و دو نفر شاهد نیز ذیل آنرا امضا نمایند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.