کلاس ششم | معرفی کتاب آموزشی ، معرفی آزمون‌های ورودی و اهمیت‌ها

0
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

کلاس ششم آخرین و حساس ترین مرحله مقطع ابتدایی و سکوی پرشی است به سوی مقطع متوسطه اول. اهمیت کلاس ششم، وقتی روشن می شود که دغدغه انتخاب مدرسه و آزمون های ورودی پایه هفتم به حجم زیاد دروس افزوده شده و دانش آموزان را دچار سردرگمی می کند. بیشترین دانش‌آموزان و به ویژه والدین دغدغه‌هایی مانند انتخاب مدرسه برای کلاس هفتم ، افت تحصیلی دانش‌آموز ، تهیه کتاب‌های کمک آموزشی مناسب را دارند.

به این دغدغه‌ها ، مشکلات و عوارض سن بلوغ و کنترل تفریحات و ذهن پر تکاپو دانش‌آموزان کلاس ششمی را اضافه کنید تا به اهمیت آن پی ببرید. اما نگران نباشید ما قصد داریم در مرکز مشاوره باخه به تمام موارد گفته شده به صورت کامل و مفصل پاسخ دهیم.

 

اولین اهمیت کلاس ششم ، آزمون های ورودی ششم به هفتم

همانطور که می دانید هر ساله به منظور سنجش میزان توانایی های دانش آموزان برای ورود به مقاطع بالاتر آزمون های ورودی کلاس ششم به هفتم در سراسر کشور برگزار می شود. قطعا بیشتر خانواده‌ها دوست دارند دانش‌آموزان در مدارس برتر کشور همچون مدارس تیزهوشان ، مدارس نمونه دولتی یا مدارس غیر انتفاعی خوب تحصیل نمایند. اما بیشتر این مدارس دارای شرایط خاص علمی و حتی دارای آزمون‌های علمی و مصاحبه‌های علمی برای دانش‌آموزان کلاس ششم می‌باشد.

سوالی که همواره ذهن دانش آموزان و والدین رامشغول می‌کند بی اطلاعی از منابع و زمان این آزمون‌ها است.

آزمون ورودی تیزهوشان ششم به هفتم

آزمون تیزهوشان ششم به هفتم بدون شک مهم‌ترین و دشوارترین آزمون کلاس ششمی‌ها تا به الان می‌باشد. قبل از هر چیزی لازم است بدانید شرط اولیه ورود به مدارس تیزهوشان کسب مقیاس (خیلی خوب) در تمامی دروس نوبت دوم کلاس پنجم و در تمامی دروس پایه ششم در نوبت اول می‌باشد.

البته اگر دانش آموز در مجموع دوسال پنجم وششم حداکثر در یک درس مقیاس (خوب) را دریافت کرده باشد، هم می تواند در این آزمون شرکت کند.

اما اگر در جدی‌ترین دغدغه شما ثبت‌نام آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 99 است ، پیشنهاد میکنیم با کلیک روی مقاله اول آن مقاله را مطالعه کنید. اما در اینجا هم توضیحات مختصری خدمت شما می‌دهیم.

زمان‌بندی آزمون تیزهوشان کلاس ششم

زمان‌بندی آزمون تیزهوشان
زمان ثبت‌نام آزمون هفته آخر فروردین ۹۹
زمان دریافت کارت ورود به جلسه هفته آخر خرداد 99
زمان آزمون تیزهوشان 30 خرداد 1399
زمان اعلام نتایج اواخر مرداد ماه 1399

 منابع آزمون تیزهوشان کلاس ششم به هفتم

آزمون استعداد تحلیلی صرفاً جهت سنجش تفکر تحلیلی دانش آموزان است. به عبارت ساده‌تر در این آزمون مهارت های تحلیل دانش آموزان سنجیده میشود.

از جمله این مهارت ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد

  • توانایی تجسم کردن
  • فهمیدن و تصمیم گیری منطقی

در این آزمون نیازی به حفظ کردن مطالب درسی برای دانش آموزان نیست. لازم به ذکر است در آزمون ورودی تیزهوشان پایه هفتم سوالات صرفا از کتب درسی دانش آموزان طرح نخواهد شد و سوالات این آزمون شامل تست هوش و استعدادیابی می باشد. لذا موفقیت در امتحانات پایانی و درک مطالب کتب درسی صرفا دلیلی بر موفق شدن در آزمون ورودی پایه هفتم نیست.

گرچه شرط لازم برای شرکت در این آزمون موفق شدن در امتحانات پایانی است.

ابزار سنجش در این آزمون (هوش)،(استعداد) و (خلاقیت) است .

والدین گرامی لطفا با دقت بخوانید:

در سال 96 آزمون ورودی تیزهوشان متشکل از سوالات درسی ( استعداد تحصیلی ) و سوالات هوش ( استعداد تحلیلی ) بود. ولی در سال 97 با توجه به تصمیم ناگهانی آموزش و پرورش فقط سوالات استاندار هوش تصویری ( آزمون ریون ) بود. اما سال گذشته یعنی سال 98 با توجه به اینکه اعلام شده بود، ازمون فقط سوالات هوش است اما سوالات درس ریاضی هم کم و بیش در بخش اول آزمون استفاده شده بود.

بنابراین برای آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1399 احتمال هرگونه تغییری وجود دارد. 

پیشنهاد می‌شود دانش‌آموزان علاوه بر سوالات هوش مباحث درسی خود را به خصوص دروس علوم و ریاضی را مطالعه کنند.

آزمون ورودی سایر مدارس

آزمونی که در بالا توضیح داده شده تنها مرحله ای نیست که دانش آموزان پایه ششم باید آن را پشت سر بگذارند. بلکه برای ورود به مدارس برتر کلاس هفتم  (مدارسی همچون انرژی اتمی، علامه طباطبایی ، سلام و…) لازم است در مصاحبه این مدارس شرکت کرده و در صورت قبولی می توانند در این مدارس ادامه تحصیل دهند. خلاصه مطلب آنکه امکان موفقیت در آزمون ها و مصاحبه ورودی کلاس هفتم نیازمند تلاش و کوشش دانش آموزان و بهره مندی از راهنمایی مشاورانی متخصص در این زمینه و استفاده از کتب مرتبط کمک آموزشی در این زمینه می باشد و به تنهایی با مطالعه کتاب های درسی ممکن نمی‌باشد.

درلیست زیر مدارس خوب و معروف کشور را خدمت شما معرفی می‌کنیم.

 

 

مدارس نمونه دولتی
مدارس شاهد
مدارس انرژی اتمی
مدارس سلام
مدارس علامه طباطبائی
مدرسه البرز ماندگار
مدارس امام رضا مشهد
مدارس امام حسین مشهد
مدرسه طرح نو تبریز

 

دومین اهمیت کلاس ششم ، امکان افت تحصیلی !

شاید به ظاهر تعداد کتب درسی این پایه در مقایسه با پایه قبل تغییر نداشته باشد.

باید بگوییم که اهمیت کلاس ششم در همین ماجراست. با توجه به مطالعات اخیر متخصصین در این حوزه حجم مطالب این پایه از سال پیش، بیشتر است. البته ساعت آموزش در پایه ششم متناسب با حجم دروس افزایش نیافته. همین مطلب در اواخر سال تحصیلی اولیا و دانش آموزان را دچار نگرانی از امکان عدم موفقیت در آزمون های پایانی می کند. اما این مشکل می تواند با استفاده از برنامه ریزی صحیح و استفاده از کتب کمک درسی و کلاس های فوق برنامه حل شود.

البته برنامه ریزی درسی صحیح امری تخصصی و نیازمند آگاهی از اصول آموزشی و آشنایی کامل با روحیات و سبک زندگی دانش آموز است. توجه داشته باشید یک برنامه ریزی غیر اصولی و سلیقه محور نه تنها شما را به اهدافتان نزدیک تر نمی کند بلکه با کسب نشدن نتیجه دلخواه فرد را از ادامه این راه دلزده و مایوس می کند. همه ی تلاش مشاورین و متخصصین باخه بر این است که هر دانش آموزی مطابق با خواسته ها و تمایلاتش به اهداف خود دست یابد. پس میتونید با مشاوران و معلمان باخه که همگی در مدارس تراز یک به ویژه مدارس تیزهوشان کار می‌کنند همراه باشید.

سومین اهمیت کلاس ششم ، کدام کلاس، کدام کتاب کمک درسی؟

همواره به دنبال افزایش حجم کتب درسی و با مطرح شدن آزمون های ورودی، انتخاب کتاب و کلاس های آموزشی ست که میتوانند دانش آموز را یاری دهند. متاسفانه امروزه تنوع و تعدد کتب و کلاس های کمک آموزشی و عدم آگاهی والدین و دانش آموزان راه را برای افراد سودجو که با تبلیغات و وعده های دروغین به دنبال کسب منافع خود هستند ، هموار کرده. حجم زیاد متقاضیان و دانش آموزان بازار داغی را برای این دسته از افراد رونق داده است. اما دانش آموزان و والدین می توانند با استفاده از تجربه افراد متخصص و آشنایی با پارامتر های یک کتاب و کلاس مناسب منطبق با اهداف و معیار هایشان از گمراه شدن در این مسیر جلوگیری کنند.

مشاورین و متخصصین باخه، آماده اند تا در این مسیر شما را تا رسیدن به مقصد همراهی کنند.

حواسمون باشه همه برای موفقیت نیاز به کلاس یا منبع کمک آموزشی ندارند.

چهارمین اهمیت کلاس ششم ، کدام مدرسه برای پایه هفتم مناسب تر است؟

انتخاب مدرسه موضوع مهمی ست چون بیشتر زمان مفید یک دانش آموز در این محیط می‌گذرد.

می توان نتیجه گرفت بخش عمده ای از شخصیت دانش آموزان در محیط مدرسه شکل می گیرد این امر نقش مهمی در زندگی آینده، روحیات و تفکرات دانش آموزان دارد. بیشتر والدین تنها اطلاعاتی درباره مدارس دولتی ،نمونه دولتی ، غیر انتفاعی ، شاهد و تیز هوشان دارند. البته که انتخاب از میان همین مقدار گزینه هم کار دشوار و پیچیده ایست. سنجش یک مکان خوب برای ادامه تحصیل دارای پارامتر های مختلفی مانند :کادر مدرسه ،امکانات مدرسه،آزمون ورودی و شرایط ورود به مدرسه، میزان ساعات درسی،تعداد دانش آموزان و…. عوامل مختلف دیگری که همگی دست به دست هم می دهند تا بتوانند یک محیط مناسب رابرای موفقیت و هموار کردن مسیر تحصیل دانش آموزان فراهم کنند.

حتی شناخت و سنجیدن یک مدرسه خوب با توجه به عوامل ذکر شده کار ساده ای نیست و نیازمند تجربه و یاری یک فرد متخصص دارد. مسئله قابل توجه این است که اکثر افراد تنها درباره مدارس ذکر شده اطلاع دارند. در صورتی که تنوع مدارس در مقطع متوسطه اول بسیار بیشتر از آنچه گفته شد هست. بعلاوه والدین و دانش آموزان معیار هایی دارند که به راحتی نمیتوان مدرسه ای یافت که تمام خواسته های آنان را تأمین کند.

اهمیت کلاس ششم در یک نگاه

انواع مدارس

قصد داریم چند نمونه از مدارسی که ممکن است  از وجود آنها بی خبر باشید را معرفی کنیم.

مدارس دولتی

همانطور که مطلع شدید از مهترین  اهمیت کلاس ششم میشود به انتخاب مدارس اشاره کرد. مدارس دولتی بدلیل عدم پرداخت شهریه از سوی خانواده، همچنین وجود چند مدرسه در یک منطقه، مورد استقبال دانش‌آموزان هستند.

البته پیشنهاد میشود با توجه به سطح امکانات کیفی، این مدارس جزو اولویت‌های آخر انتخاب باشند.

مدارس تیزهوشان

از مهترین اهمیت کلاس ششم میشود به انتخاب مدارس اشاره کرد. مدارس تیزهوشان با توجه به سابقه و قدمت خود، همچنین نتایج درخشان در کنکور سراسری و المپیاد جزو پر متقاضی‌ترین مدارس هستند.

مدارس تیزهوشان زیر نظر مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان و دانش‌پژوهان جوان است.

مدارس نمونه دولتی

مدارس نمونه دولتی در واقع مدارس دولتی هستند که از نظر وزارت آموزش و پرورش کیفیت آموزشی بهتری دارند.

مدارس شناختی

مدارس شناختی به صورت دانش آموز محور و با رویکرد رشد شناختی دانش آموزان فعالیت می کنند. به عبارت ساده تر در این مدارس با توجه به روحیات ، فرهنگ و پس زمینه دانش آموزان تدریس صورت می گردد. البته تدریس نه به معنای آنچه که با شیوه سنتی اداره می شوند بلکه تدریس در آن تعریفی تازه از معلم را ارائه می دهد.

خصوصیت اصلی مدارس شناختی

به عبارتی دیگر معلم مباحث را به صورت مستقیم به دانش آموزان تدریس نمی کند. بلکه این بار در نقش تسهیلگر یادگیری ظاهر می شود. در این مدارس تشویق و تنبیه و توهین به شخصیت دانش آموزان تعریفی ندارد. همچنین این نوع مدارس، مدرسه را محیطی مجزا از خانه نمی داند و حتی چیدمان مبلمان در آنها نیز به صورتی است که دانش آموز احساس نکند در فضایی به دور از خانه و خانواده قدم نهاده است. این مدارس از تنوع و خلاقیت بالایی برای ارائه مطالب و مفاهیم به دانش آموزان برخوردارند و سعی دارند با ایجاد جذابیت برای دانش آموزان ،آنها را به درک و یادگیری مباحث علمی علاقه مند کنند.

مدارس طبیعت

همانطور که مطلع شدید از مهترین  اهمیت کلاس ششم میشود به انتخاب مدارس اشاره کرد.

طبیعت هموراه در طول تاریخ منبع الهامات قلبی بشر بوده. با روند زندگی شهر نشینی و دوری از زیست بوم ،کم کم شهروندان خلاء دوری از طبیعت را در وجود خود یافتند و دست به کاشت درختان ، احداث پارک ها و هر اقدام دیگری برای دست یافتن به بخشی از طبیعت زدند. همین نیاز در سیستم آموزشی کشور نیز باعث احداث مدارس طبیعت شد. این مدارس با هدف یادگیری از طریق تجربه کردن فعالیت می کند و معتقدند انجام فعالیت های متنوع در محیط طبیعی باعث رشد استعداد دانش آموزان به مطالب تئوری می شود.

در این مدارس فضاهای بسته جایگاهی ندارد و عموما دانش آموزان در فضاهای طبیعی حفاظت شده مشغول تحصیل می شوند.

مدارس هیأت امنایی

مشورت همواره جزء پارامتر های بهبود یافتن بوده است. مدارس هیأت امنایی نیز با تکیه بر این پارامتر مهم تغییری اساسی در نحوه مدیریت مدارس داده اند. نحوه مدیریت در این مدارس به این گونه است که بجای وجود یک مدیر و تصمیم گیرنده از تعداد مشخص از افراد برای مدیریت مدرسه استفاده  می کنند و یک شخص به عنوان رئیس این گروه منصوب می شود. در این مدارس از تخصص چند نفر برای حل کردن مشکلات آموزشی و تصمیم گیرهای مربوط به مدرسه استفاده  می شود.

مدارس شاهد

مدارس شاهد زیرمجموعه مدارس دولتی هستند. سرفصل دروسی که در این مدارس تدریس می شود هیچ تفاوتی با مدارس دولتی ندارند. در این مدارس بیشتر فرزندان جانبازان و ایثارگران و شهدا مشغول به تحصیل اند.

مدارس غیر انتفاعی

برای تحصیل در مدارس غیرانتفاعی، ابتدا باید تحقیق کنید. زیرا سطح این مدارس از خیلی بد تا خیلی قوی است .

به طور مثال مدارسی مثل مجموعه مدارس انرژی اتمی ، سلام ، علامه طباطبائی ، البرز ماندگار و خیلی مدارس دیگر که صحبت درباره آن‌ها در این مقاله نمی‌گنجد مدارسی در حد مدارس تیزهوشان و حتی بالاتر می‌باشند.

اما خیلی از مدارس غیرانتفاعی حتی از مدارس دولتی هم سطح پایین‌تری دارند.

 

زمان ثبت نام آزمون تیزهوشان ششم به هفتم چه تاریخی است؟

زمان ثبت نام از تاریخ 26 بهمن ماه شروع خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.