اهمیت کلاس نهم در یک نگاه

4
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

همیشه انتخاب بین گزینه‌های مختلف اصولاً کار سختی است، که نیاز به دقت، توجه و آگاهی دارد. از جمله این انتخاب‌ها اهمیت کلاس نهم میباشد پس با ما همراه باشید. پایه‌ ی نهم یکی از پایه‌های بسیار مهم و حساس در زندگی تحصیلی هر دانش‌آموزی هست. عواملی که جزء دغدغه ی دانش آموزان این پایه به حساب می‌آید آزمون‌های ورودی مدارس ، امتحانات نهایی ، انتخاب رشته نهم به دهم ، مسئله بسیار مهم هدایت تحصیلی و … هستند. باید توجه داشت که با افزایش آگاهی و نگاهی دقیق و درست به هر یک از موارد گفته شده، می‌توان به آسانی از آنها عبور کرد.

پس برای رسیدن به دید بهتر تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

اولین اهمیت کلاس نهم، امتحانات نهایی !!

برای اغلب دانش‌آموزان امتحان دادن کار سخت و پراسترسی است. چنانچه این نمرات تأثیر مهمی در ادامه مسیر تحصیلی‌ آنها داشته باشد این استرس و فشار  دو چندان خواهد شد.

اغلب دانش‌آموزان پایه نهمی به دلیل اینکه میانگین نمرات پایانی آنها تأثیر بسزایی در هدایت تحصیلی آنها دارد، در پی آن هستند تا بتوانند نتیجه‌ی بهتری در امتحانات کسب کنند.

مقوله‌ی دیگری که شاید ذهن دانش‌آموزان را درگیر خود می‌کند، این است که میزان تأثیر گذاری میانگین نمرات پایه نهم در این پایه بیشتر از پایه‌های هفتم و هشتم است. دغدغه اول دانش‌آموزهای پایه نهم موضوع خیلی پیچیده‌ای نیست. ابتدا با تلاش و همت خود دانش‌آموز و سپس با برنامه‌ریزی و مطالعه اصولی و استفاده از منابع کمک آموزشی مفید به سادگی رفع می‌شود.

اگر میخواهید در این راه سخت احساس تنهایی نکنید، با مشاوران و معلمین مرکز مشاوره باخه  که جزء مشاوران و معلمین مدارس برتر تهران هستند، همراه باشید.

دومین اهمیت کلاس نهم ، آزمون‌های ورودی برای انتخاب مدارس !!

انتخاب مدرسه، موضوع مهم دیگری است که ذهن دانش‌آموزان و والدین آنها را درگیر می‌کند. کادر آموزشی هر مدرسه، متخصص و یا غیر متخصص بودن آنها، نحوه‌ی آموزش و طی کردن مراحل یادگیری در رسیدن به هدف بسیار تأثیرگذار است.

این بین دغدغه دیگری برای دانش‌آموزان پایه نهم وجود دارد. علاوه بر انتخاب مدرسه، دانش‌آموزان برای ورود به برخی مدارس موظف هستند در آزمون مختص همان مدرسه شرکت نمایند. در صورت قبولی مربوطه می‌توانند در آن مدرسه مشغول به تحصیل شوند.

شرایط آزمون‌های ورودی مدارس

به منظور ثبت نام در برخی از مدارس دانش آموزان بایستی در آزمون مختص مدرسه شرکت نمایند.

البته همه‌ی مدارس برای پذیرش دانش‌آموزان احتیاجی به آزمون ندارند.

برای مثال مدارس دولتی احتیاج به هیچگونه آزمونی نداشته و شرایط خاصی هم برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در پایه دهم نخواهد داشت.

مدارس شاهد هم به همین صورت هستند با این تفاوت که این مدارس ضوابط خاصی جهت حضور در مدرسه را دارند.

علاوه بر دو مدرسه گفته شده دانش‌آموزان برای ثبت‌نام مدارس نمونه دولتی و ثبت نام مدارس تیزهوشان باید در آزمون مربوط به آن شرکت نمایند. آزمون مدارس نمونه دولتی و آزمون مدارس تیزهوشان به صورت چهارگزینه‌ای و هماهنگ برگزار می‌شود. دانش‌آموزان در بازه‌ی زمانی فروردین و اردیبهشت ماه می‌توانند از طریق سامانه مربوطه اقدام به ثبت‌نام نمایند.

مدارس غیرانتفاعی نیز براساس شرایط و ضوابط خاصی، برخی با آزمون‌، برخی بدون آزمون، برخی با مصاحبه و … متناسب با معیارهای مورد نظر دانش‌آموزان را ثبت‌نام می‌نمایند.

با توجه به اینکه صحبت در این مقاله زیاد مونده، و از حوصله شما خارج هست، پیشنهاد میکنم مقاله آزمون‌های ورودی نهم به دهم مرکز مشاوره باخه را مطالعه فرمایید .

سومین اهمیت کلاس نهم ، انتخاب رشته برای پایه دهم

انتخاب رشته، یکی از مباحث دشوار در زندگی هر فردی است.

آنچه که از اهمیت بالایی برخوردار است شناخت افراد نسبت به توانایی‌ها و خواسته‌های خود می‌باشد. اگر کسی دید درستی نسبت به علایق و توانایی‌های خود داشته باشد و بتواند آن دو را با یکدیگر همسو کند، قطعاً نتیجه بهتری کسب خواهد کرد.

برای نمونه تصور کنید شخصی به خاطر عدم شناخت علایق و مهارت‌های خود، صرفاً به خاطر حرفهای خانواده، اقوام و … رشته‌ای را انتخاب می‌کند. مسلما دور از انتظار نیست که نتیجه‌ی مطلوبی کسب نخواهد شد و در صورت عدم نتیجه، مسئولیتِ نتیجه ی آن برگردن خود فرد است.

پس هر فردی باید با اتکا به مهارت‌ها، توانایی‌ها و علایق خود و از همه مهم‌تر با شناخت جامع و کاملی از رشته می‌تواند اقدام به انتخاب نماید.

هر یک از مسائلی که گفته شد، مانند امتحانات نهایی، نتایج آن در انتخاب رشته و هدفی که دانش‌آموزان دنبال می‌کنند تأثیرگذار خواهد بود.

دو کلام حرف جدی:
انتخاب رشته نهم به دهم به اندازه انتخاب رشته کنکور و حتی بیشتر، اهمیت دارد. پس لطفا چون نمره این درسم از اون درسم بهتره، یا اینکه الان همه میرن تجربی منم برم انتخاب رشته نکنید، حتما تمام مسائل را مد نظر بگیرید تا بعدا پشیمان نشوید.

انتخاب رشته نهم به دهم

انتخاب رشته نهم به دهم

دانش‌آموزان پایه نهم پس از محاسبه نمرات سه پایه (هفتم، هشتم، نهم) و آزمون استعداد و رغبت سنجی که در ادامه آن را توضیح خواهیم داد، می‌بایست یکی از شاخه‌های نظری، فنی‌ و حرفه‌ای، کاردانش را انتخاب نماید.

شاخه رشته
نظری ریاضی فیزیک
علوم تجربی
علوم انسانی
فرهنگ و معارف اسلامی
فنی و حرفه‌ای صنعت
کشاورزی
خدمات
هنر
کار و دانش صنعت
کشاورزی
خدمات
هنر

 اهمیت انجام آزمون‌های رغبت و توانایی کلاس نهم

این آزمون برای سنجش میزان استعداد‌ها و توانایی‌ها و نگرش و علاقه‌مندی دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

وسیله‌ی مناسب و کمک‌کننده‌ای است تا دانش‌آموزان با دید بازتری به انتخاب رشته بپردازند.

آزمون شامل دو بخش رغبت‌ و توانایی است. آزمون رغبت شامل 319 سؤال و آزمون توانایی شامل 255 سوال می‌باشد.

ضمناً نگران سطح سؤالات نباشید، این آزمون بسیار ساده بوده و احتیاجی به اطلاعات علمی خاصی ندارد.

دانش‌آموزان برای شرکت در این آزمون در زمان مقرر بایستی از طریق  سایت همگام و با توجه به نام کاربری و رمز عبور خود در آزمون مربوطه شرکت نمایند.

اهمیت اولویت‌بندی بعد از آزمون استعداد و رغبت در کلاس نهم

پس از گرفتن نتیجه آزمون استعداد و رغبت و امتحانات نهایی 12 اولویت، برای انتخاب بین رشته‌های گفته شده را باید در نظر گرفت.

دغدغه‌ای که ذهن برخی افراد را درگیر نماید این است که اگر ترتیب اولویت‌های ارائه شده، با علاقه‌ی آنها یکی نبود می‌توانند در مدرسه دلخواه خود ثبت‌نام کنند؟

پاسخ این است که، اگر دانش‌آموزان در مدارس غیر انتفاعی و… ثبت نام نمایند، هیچ مسئله‌ای برای انتخاب اولویت 9، 10 و حتی 12 وجود ندارد. برای مدارس دولتی ترتیب و قرارگرفتن اولویت‌ها مهم است.

نحوه‌ محاسبه‌ی نمرات کلاس نهم

دانش‌آموزان باید توجه داشته باشند، که میانگین مجموع نمرات پایه هفتم، هشتم و نهم برای انتخاب رشته اهمیت دارد.

اما نکته‌ی مهم ضرایب هر پایه و اهمیت آن در انتخاب رشته است. نمرات پایه‌های هفتم و هشتم به ترتیب ضریب 1 و پایه نهم ضریب 3 دارد.

ینابراین نمرات پایه‌ی نهم از اهمیت بالاتری در انتخاب رشته برخوردار است. البته نمرات پایه‌های هفتم و هشتم نیز چندان بی‌اهمیت نیست.

عوامل مؤثر در هدایت تحصیلی

مجموعه‌ای از عوامل به همراه یکدیگر در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم تأثیرگذار است. اما سهم برخی بیشتر و سهم برخی کمتر است.

در جدول زیر عوامل و مقدار تأثیرگذاری هر یک از آنها نشان داده شده است.

عوامل مؤثر در انتخاب رشته دانش‌آموزان نهم درصد
میانگین نمرات پایه هفتم، هشتم، نهم همه دروس 35
آزمون‌های استعداد و رغبت سنجی 30
نظر دانش‌آموز 10
نظر دبیران متوسطه اول 10
نظر اولیا دانش‌آموز 5
نظر مشاور براساس بررسی‌ها 10
مجموع 100

زمان‌بندی هدایت تحصیلی

هرساله زمان شروع انتخاب رشته دانش‌آموزان پایه‌ی نهم در تابستان ( نیمه‌ی اول تیرماه) است.

درواقع پس از دریافت نتیجه آزمون‌ استعداد و رغبت سنجی و میانگین نمرات دانش‌آموزان، می‌باشد.

4 نظرات
  1. Mr.X می گوید

    سلام
    ببخشید اگه من بخوام در آینده مهندسی کامپیوتر(کد نویس با گرایش نرم افزار) بشم باید چه رشته ای رو بخونم؟(در سال نهم)

    بعد سال هشتم من معلم خوبی نداشتم به همین دلیل(نه تنها من بلکه کل مدرسه)افت کردم و بیست من شده ۱۵ و ۱۶ آیا ممکنه این افت رو در سال نهم جبران کنم؟
    ممنون میشم جواب بدید.

    1. مرکز مشاوره باخه می گوید

      هم میتوانید رشته ریاضی فیزیک بخوانید هم در رشته های فنی حرفه ای مرتبط شرکت کنید
      قطعا افت تحصیلی با تلاش و پشتکار قابل جیران است

  2. محسن می گوید

    سلام شرایط آزمون انرژی چیه؟

    1. میلاد دانش می گوید

      سلام دوست عزیز، باید معدل بالای 19 داشته باشید، شما میتوانید برای دانستن شرایط آزمون انرژی اتمی مقاله آزمون‌های ورودی نهم به دهم را مطالعه کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.