معرفی رشته طراحی لباس

8
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

در تاریخ، لباس نشان دهنده ی قومیت، فرهنگ، شخصیت و مقام یک فرد بوده است که به همین خاطر از ارزش و اهمیت به سزایی برخوردار است. طراحی لباس یک نوع هنر است که نقش بسیار مهمی در تولید انواع لباس‌ها دارد  و به همین دلیل جوانان ایرانی بسیاری هستند که علاقه مند به این رشته شده اند و هرساله دانشجویان زیادی از این رشته فارغ التحصیل می‌شوند که در ادامه بیشتر به معرفی رشته طراحی لباس می‌پردازیم .

رشته طراحی لباس یکی از رشته‌های پر کاربرد است و افراد زیادی را به سمت و سوی خود کشانده و فردی که به این رشته رو می‌آورد  ارتباط بسیار نزدیکی با پارچه ها، انواع سبک‌ها، رنگ‌ها ، بریدگی‌ها و روش‌ها برای طراحی و تولید پوشاک را دارد  . طراحی لباس ارتباط مستقیمی با طراحی مد و فشن دارد حتی در بسیاری از دانشگاه‌ها این دو رشته را ادغام کرده اند و با نام طراحی مد و لباس ارائه می‌شود . طراحان با تولید انواع لباس علاوه بر رفع نیازات جامعه و ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی جوامع و کاربرد آن ها در برنامه نمایشی ، سینمایی ، تلویزیونی باعث سرعت یافتن در روند توسعه صادرات . در ادامه در رابطه با توانایی، تحصیلات، نحوه ورود به شغل، بازارکار طراحی لباس و فرصت شغلی، میزان درآمد طراح لباس بحث خواهیم کرد .

طراحی لباس برای چه افرادی مناسب است ؟

افرادی که قصد ورود به این رشته را دارند بایستی ویژگی‌های خاصی را هم داشته باشند تا در آینده فردی موفق در رشته تحصیلی خود باشند یکی از این موارد داشتن خلاقیت و ایده پردازی است که در طراحی لباس امری بسیار مهم است و موارد دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد اعم از :

  • آشنایی و شناخت رنگ ‌ها
  • برخورداری از فکری قوی
  • داشتن درک صحیح از نیازها و خواسته‌های مشتریان
  • توانایی برقراری ارتباط
  • طرح‌هایی که طراحان ابداع می‌نمایند شامل ایده‌های بدیع، جدید و اورجینال باشد و نظر مخاطبان را جلب نمایند.

توانایی‌های لازم برای رشته طراحی لباس

برای رشته طراحی لباس توانایی‌های زیر جزو مهم‌ترین توانایی‌ها محسوب می‌شود:

  • داشتن خلاقیت و دید هنری
  • دید مناسب به رنگ‌ها، زمینه و اشکال
  • آشنایی با هنر‌های تجسمی
  • اطلاع دقیق از پارچه‌ها ، مواد ، چگونگی کاربرد و فرایند تولید انواع پوشاک
  • داشتن مهارت طراحی و فنی مانند دوخت
  • توانابی استفاده از برنامه‌های طراحی کامپیوتر
  • داشتن شم تجاری مخصوصاً برای آن دسته از طراحانی که به صورت مستقل و آزاد کار می‌کنند .
  • توانایی کار تیمی برای همکاری با تولید کنندگان و مشتریان و ….
  • توانایی ارائه گزارش کار و فعالیت‌ها
  • توانایی طراحی انواع لباس بانوان و آقایان

تیپ‌های شخصیتی مرتبط با رشته طراحی لباس

اگر ملاک خود را در این قسمت از معرفی رشته طراحی لباس ، تست شخصیت‌شناسی MBTI قرار دهیم، مناسب‌ترین تیپ‌های شخصیتی برای این رشته به شرح زیر می‌باشد:

  • INFJ : این تیپ شخصیت توانایی این را دارد که با کمک خلاقیت و ایده آثاری را خلق نماید و با استفاده از هنر خود می‌تواند بر افراد تأثیر بگذارد در ضمن از استقلال شعلی برخوردار است .
  • ENFP : این تیپ شخصیت از فرآیندهای خلاق و چالشی لذت می‌برد مخصوصاً از ارتباط با دیگران . هر چقدر شرایط  و محیط کار انعطاف پذیر تر باشد شرایط برای این افراد مطلوب تر خواهد بود . این نوع تیپ شخصیتی می‌تواند به صورت مستقل کار کند ولی باید با دیگران تبادل نظر داشته باشد.
  • ISFP : این تیپ شخصیت علاقه دارد تا با استفاده  از حواس پنچ گانه و دست کار کند و به کار‌های منعطف و بدور از ساختار و مقررات زیاد علاقه مند است .

استعداد های مرتبط با طراحی لباس

اگر ملاک را استعداد های ۱۲گانه بنیاد استعداد‌یابی جانسون اوکانر قرار دهیم، مهم‌ترین استعداد‌هایی که شما را در این مسیر موفق‌تر میکند به شرح زیر است:

  • استعداد حافظه طراحي
  • استعداد تشخيص و تفكيک رنگ‌ها
  • استعداد كار با انگشتان
  • استعداد تجسم فضايي و درك ساختارها

آینده رشته طراحی لباس

در این بخش از معرفی رشته طراحی لباس ، آینده شغلی این رشته را از جهات مختلف بررسی خواهیم کرد.

بهترین مشاغل طراحی لباس

طراحان لباس می‌توانند در مؤسسات تولید لباس، کارگاه های دوخت لباس عروس، آموزشگاه های خیاطی، کارخانه های تولید پوشاک، کارخانه های نساجی و کارگاه های آزاد در زمینه طراحی و دوخت لباس مشغول به کار شوند . محل کار طراحان در دفاتر کاری یا کارگاه‌ها می‌باشد که گاهی اوقات به دیدار تولیدکنندگان یا مشتریان می‌روند .  لازم است بدانید که طراحان لباس به صورت مستقل و در ساعات نامشخص کار می‌کنند . افرادی که به طراحان لباس مراجعه می‌کنند گاهی اوقات افرادی معروف چون بازیگر، ورزشکار، سیاستمدار و… که به صورت دوخت سفارشی و گاهی اوقات هم عموم مردم  به مزون های طراحان لباس مراجعه می‌نمایند. برخی طراحان به دلیل حرفه شان به حوزه سینما و تلویزیون ورود پیدا می‌کنند. 

بهترین مشاغل طراحی لباس در ایران

آن دسته از افرادی که در رشته طراحی لباس تحصیل می‌کنند بایستی فردی خلاق و حرفه ای باشند تا بتوانند ایده و طرح ‌های خود را عرضه نمایند و فارغ التحصیلان می‌توانند در صنایع و شرکتهایی که در ارتباط با طراحی لباس است مانند طراحی پارچه، لباس، کیف، کفش و غیره استخدام و مشغول به کار شوند و حتی می‌توانند به صورت مستقل و آزادانه با داشتن قابلیت‌هایی چون تبحر، سرمایه و تجربه کافی  تولید و طراحی لباس را راه اندازی و فعالیت کاری خود را آغاز نمایند . 

بهترین مشاغل طراحی لباس در خارج از کشور

  • طراح مد ( Fashion designer )
  • طراح گرافیک ( Graphic designer )
  • طراح پارچه ( Textile designer )

آینده شغلی طراحی لباس در ایران

طراحان زیادی در دنیا وجود دارند که با استفاده از ایده و خلاقیت توانسته اند به میزان محبوبیت و معروفیت برسند اما در ایران به دلیل رعایت شئونات اسلامی هنوز طراحان نتوانسته اند مطابق با فرهنگ ایرانی لباسی را طراحی کنند و به آن میزان از محبوبیت برسند و نیازات جامعه را رفع نمایند اما با این وجود بازار کار طراحی لباس بسیار خوب است و طراحان با کمی پشتکار، انگیزه و تلاش می‌توانند در این رشته بدرخشند و از طراحان خوبی به شمار آیند .

میانگین درآمد طراحی لباس در ایران

براساس تحقیقاتی که انجام شده میزان حقوق طراحان لباس در شرکت‌های کوچک به طور متوسط بین 2.000.000 میلیون تا 4.000.000 میلیون تومان و در شرکت‌های بزرگ بین 2.000.000 میلیون تا 6.000.000 میلیون تومان می‌باشد . در ضمن با داشتن سابقه کاری، تجربه و تخصص افراد، حوزه های مختلف کاری، نوع شرکت، شهر محل کار و غیره می‌تواند در افزایش میزان درآمد دخیل باشد اما در مورد آن افرادی که به کارآفرینی رو آورده اند  و به صورت مستقل که مرتبط به حوزه کاری شان می‌باشد کاری را راه اندازی کرده اند درآمد شان متفاوت بوده و مطابق با مواردی اعم از میزان فعالیت، تخصص، تلاش و پشتکارشان میزان حقوق دریافتی نیز بالطبع آن افزایش پیدا خواهد کرد.

آینده شغلی طراحی لباس در خارج از کشور

کمی قبل تر در مورد بازار کار طراحان لباس در ایران صحبت شد اما در مورد بازار کار طراحی لباس در خارج از کشور می‌توانیم بگوییم که در کشور آمریکا میزان استخدامی طراحان در سال 2010 تا 2020 رشد نداشته و هیچ گونه تغییری نکرده است در حالی که متوسط میزان رشد برای همه مشاغل حدود 14% است . اما در مورد کشور استرالیا  میزان استخدام طراحان لباس 27% رشد داشته و حتی پیش بینی شده است که در سال‌های آینده هم رشد به سزایی خواهد داشت .

میانگین درآمد طراحی لباس در خارج از کشور

طبق تحقیقات سایت Glassdoor درآمد سالیانه یک طراحی لباس تازه کار در آمریکا حدود 58،000 دلار است.

 

معرفی رشته طراحی لباس

 

ورود به رشته طراحی لباس از چه طریقی است؟

پس از اینکه در معرفی رشته طراحی لباس با آینده این رشته آشنا شده‌اید. در قسمت می‌خواهیم تمام راه‌های ورود به این رشته تحصیلی را بررسی کنیم. خوشبختانه هر شخص با هر شرایطی میتواند در این رشته یا رشته‌های زیر مجموعه آن شرکت نماید.

  1. افرادی که دارای دیپلم‌های 11 ساله مانند فنی حرفه ای هستند:

این افراد می‌توانند در رشته های کاردانی پیوسته دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای ، علمی کاربردی و دنشگاه آزاد به تحصیل بپردازند.

    1. رشته‌های مشابه در دانشگاه فنی حرفه‌ای
      • كارداني حرفه اي طراحي كيف و كفش
      • كارداني حرفه اي دوخت و تكنولوژي لباس
      • كارداني حرفه اي دوخت هاي سنتي ايران
      • كارداني حرفه اي طراحي لباس
    2. رشته‌های مشابه طراحی لباس در دانشگاه آزاد
      • كارداني حرفه اي دوخت و تكنولوژي لباس
      • كارداني حرفه اي دوخت هاي سنتي ايران
      • كارداني حرفه اي طراحي كيف و كفش
      • كارداني حرفه اي طراحي لباس
    3. رشته‌های مشابه طراحی لباس در دانشگاه علمی کاربردی

دانشگاه علمی کاربردی داری 2 رشته مشابه طراحی لباس در کاردانی پیوسته می‌باشد.

  • طراحي و دوخت
  •  طراحي پوشاك
  1. افرادی که دارای دیپلم 12ساله هستند می‌توانند هم به صورت با شرکت با کنکور هم چنین بدون کنکور وارد رشته طراحی لباس شوند.
    • این افراد می‌توانند در یکی از دانشگاه‌های سراسری، پیام نور، غیرانتفاعی، آزاد اسلامی مشغول به تحصیل می‌شوند. با توجه به طولانی شدن معرفی رشته طراحی لباس ، در مورد طراحی لباس با کنکور  و بدون کنکور در مقاله‌ای جداگانه بحث خواهیم کرد.

ادامه تحصیل در رشته طراحی لباس

افراد علاقه مند به این رشته می‌توانند با دریافت مدرک دیپلم در آزمون ورودی که مرتبط به رشته است شرکت کنند و یا در آزمون آموزشکده های فنی حرفه ای و دانشگاه آزاد شرکت نمایند هم چنین می‌توانند براساس شرط معدل و پرداخت شهریه در دانشگاه فراگیر پیام نور ، دانشگاه آزاد و علمی کاربردی شرکت و ادامه تحصیل دهند . تحصیل در رشته طراحی لباس تا مقطع کارشناسی ارشد امکان پذیر می‌باشد .

ضمنا امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری تخصصی این رشته نیز فراهم است

بهترین دانشگاه‌های ایران در رشته طراحی لباس

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس پارامترهای زیادی انجام می‌شود. همچنین سازمان‌های داخلی و خارجی زیادی دست به رتبه بندی دانشگاه‌ها می‌زنند. به همین دلیل احتمالاً هر دانشگاه از رتبه‌بندی‌ای استفاده کند که در آن جایگاه بهتری داشته باشد.

از نظر کارشناسان مرکز مشاوره باخه ، بهترین رده‌بندی برای رشته طراحی لباس ، نظام رتبه‌بندی QS میباشد. در زیر 3 دانشگاه برتر ایرانی همراه با حدود رتبه جهانی آن‌ها را  بررسی کرده‌ایم.

  1.  دانشگاه الزهرا
  2. دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ
  3. دانشکده فنی و حرفه ­ای دختران (دکتر شریعتی)

ادامه تحصیل در خارج از کشور

طی چندسال اخیر رشته طراحی لباس جزء محبوب ترین رشته‌ها قرار گرفته و دانشجویان بسیاری در رشته طراحی لباس فارغ التحصیل می‌شوند . اما برخی از دانشجویان پس از مدتی تصمیم به ادامه تحصیل در خارج از کشور می‌گیرند و دوره تخصصی رشته طراحی لباس را شرکت می‌نمایند . دانشجویان رشته طراحی لباس می‌توانند در کشور‌هایی چون انگلیس و ایتالیا و کانادا که از بهترین کشور های نام برده در رشته طراحی لباس می‌باشد به تحصیلات عالیه بپردازند .

بهترین دانشگاه‌های جهان در رشته طراحی لباس

با توجه به رتبه بندی QS ده دانشگاه برتر جهان به شرح زیر است.

 

معرفی رشته طراحی لباس

 

دوستان گرامی برای اخذ یک تصمیم درست و به جا در انتخاب رشته تحصیلی داشتن توانایی‌، شخصیت، استعداد که از لزومات مهم در بحث انتخاب رشته دانشگاهی است . که ما در این مقاله به تمامی مواردی  که به شما کمکم نماید تا در انتخاب رشته موفق باشید را  به بررسی پرداخته ایم . به طور مثال برای انتخاب رشته بایستی به بازار کار طراحی لباس و آینده شغلی توجه نمایید یا برای تحصیل کدام یک از دانشگاه جزء برترین دانشگاه ها می‌باشد که همه این موارد در مقاله معرفی رشته طراحی لباس گفته شده است .

8 نظرات
  1. ghazal می گوید

    سلام من دیپلمم حسابداریه اما میخام طراحی مد بخونم میتونم با دیپلم پیام نور شرط معدل ثبت نام کنم؟؟

    1. مرکز مشاوره باخه می گوید

      بله مسکلی ندارد

  2. نازنین می گوید

    سلام من میخوام رشته هنر رو انتخاب کنم و بعدش مهاجرت کنم ابا امکانش هست بعد از دیپلم اینکارو بکنم یا باید لیسانس بگیرم تا باید بورسیه بگیرم بعدشم طراحی لباس اینجا رواج تره یا خارج

    1. مرکز مشاوره باخه می گوید

      توضیحاتتون کلی است، بستگی به شرایط زیاد دیگری دارد. لطفا با کارشناسان ( شماره ی بالای صفحه) تماس بگیرید. فاکتورهای زیادی دخیل هستند

  3. آیدا می گوید

    یه سوالی داشتم شغل طراحی مد و لباس در چه رشته ای هست؟

    1. مرکز مشاوره باخه می گوید

      مقاله را مطالعه کنید جواب شما داده شده است

  4. سارا می گوید

    بنظرتون رشته طرحی لباس بهتره یا بانکداری؟

    1. ADMIN می گوید

      بستگی به علاقتون داره ولی طراحی لباس جا برای پیشرفت زیادی دارد برای اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره 70707012 با خطوط ثابت تماس بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.