معرفی رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی

0
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

رشته بیوتکنولوژی یا زیست فناوری که از ترکیب ” علم بیولوژی ” و ” فن تکنولوژی ” تشکیل شده و یک رابطه پیچیده دارد . رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی به معنی رسیدن به هدف علمی است . بیوتکنولوژی در کل مجموعه ای از فناوری‌ها می‌باشد که سامانه زنده یا بیولوژیکی گیاه ، حیوان ، میكروارگانیسم یا تركیبات مخصوص جدا شده از سامانه تولید كالا و خدمات صنعتی می‌باشد . بیوتکنولوژی از علومی شامل زیست شناسی مولكولی ، ژنتیك ، میكروبیولوژی ، بیو شیمی ، ایمونولوژی ، شیمی ، مهندسی شیمی ، گیاه شناسی ، جانور شناسی ، داروسازی ، کامپیوتر و…… تشکیل شده است .

با پیشرفت زیستی در دهه 90 برای رسیدن به حیوانات شبیه سازی شده و سلول بنیادی ، باور مهمی در توقعات علمی ، بالینی و تجربی به وجود آمده است که مهم ترین دستاورد‌ها ارتباط پروژه ژنوم انسان بوده است . استفاده همزمان علوم پایه برای توانمندی‌های نظام زیستی ، تولید محصولات و فرآورده های متنوع دارویی ، کشاورزي ، مواد غذایی و استفاده از قابلیت هاي آن‌ها به عنوان ابزارهاي تشخیص برای درمان در پزشکی است . در ادامه ما در این مقاله به معرفی رشته معرفی رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی می‌پردازیم .

دکتری پیوسته بیوتکنولوژی برای چه افراد مناسب است ؟

اشخاص برای این که انتخاب رشته صحیح و درست داشته باشند لازم است تا مواردی را بررسی نمایند و آن را مهم بدانند . در اول بایستی ببینند که چه مهارت و توانایی‌هایی لازم را دارند تا در رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی موفق شوند . دوم چه تیپ شخصیت‌هایی برای رشته پیوسته بیوتکنولوژی در بازار کار مناسب است و در آخر پس از بررسی‌های انجام شده در رابطه با رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی، با چه استعدادی ، می‌توانند در آینده نسبت به افراد دیگر در رشته مورد نظر موفق تر باشند که موارد گفته شده برای موفقیت در انتخاب رشته بسیار کمک می‌کند .

توانایی‌های لازم برای رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی

برای رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی از دو گروه ریاضی فیزیک و علوم تجربی داوطلبانی را برمی‌گزینند . به دلیل این که ارتباط بسیار نزدیکی به گرایش علوم پزشکی و رشته مهندسی دارد . اما توانایی‌هایی که یک دانشجو برای رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی داشته باشد این است که موارد زیر را داشته باشد :

  •  دارا بودن از بهره هوشی بالا
  • داشتن قدرت درک و استدلال
  •  توان نوآوری و خلاقیت
  • علاقه و انگیزه شدید به رشته داشته باشد.
  •  توانایی ذهنی و روانی داشته باشد.
  •   دارا بودن خودآموزی
  •  قبولی در مصاحبه علمی

تیپ‌های شخصیتی مرتبط با رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی

اگر ملاک خود را در این قسمت از معرفی رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی ، تست شخصیت‌شناسی MBTI قرار دهیم، مناسب‌ترین تیپ‌های شخصیتی برای این رشته به شرح زیر می‌باشد :

  • ENTJ : این تیپ شخصیت دارای شأن اجتماعی و نفوذی به همراه دارد . علاقه به این  دارد که دانش و تجربیات را در شغل خود به کار ببرد .
  • INTJ : این نوع افراد در زمینه سلامت موفق می‌باشند و به صورت جدا گانه و مستقل کار می‌کند .
  • INTP : این تیپ شخصیت علاقه به رشد پزشکی و سلامت دارد که به معانی و مفاهیم پیچیده آشنا می‌شود . اگر این شغل با پژوهش و بررسی همراه باشد فرصت شغلی خوبی برای فرد فراهم می‌کند .
  • ESTJ : این تیپ علاقه به موارد واقعی دارد و مطابق با استدلالی که از موضوع دارد از طریق علت و معلول نتیجه گیری می‌کند . این نوع افراد علاقه به کار در سمت ارشد و مدیریتی دارد .
  • ISTJ : این تیپ از دقت و توجه بالا و مهارت فنی خوبی برخوردار است .

استعداد های مرتبط با دکتری پیوسته بیوتکنولوژی

اگر ملاک را استعداد های ۱۲گانه بنیاد استعداد‌یابی جانسون اوکانر قرار دهیم، مهم‌ترین استعداد‌هایی که شما را در این مسیر موفق‌تر میکند به شرح زیر است:

  • استعداد تجسم فضايي و درك ساختارها
  • استعداد استقرايي
  • استعداد استدلال و تحليل
  • استعداد كار كردن با اعداد

سه فاکتور بالا شما را در رسیدن به موفقیت کمک می‌کند. اما به این معنا نیست بدون داشتن این فاکتورها شما موفق نخواهید شد.

آینده رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی

در این بخش از معرفی رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی ، آینده شغلی این رشته را از جهات مختلف بررسی خواهیم کرد.

بازار کار دکتری پوسته بیوتکنولوژی

بهترین مشاغل دکتری پیوسته بیوتکنولوژی

فارغ التحصیل رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی می‌توانند در مراکز دولتی و خصوصی مانند دانشگاه‌ها ، پژوهشگاه‌ها ، شرکت‌های تولیدی تحقیقاتی تحت عنوان هیأت علمی ، پژوهشگر ارشد و یا مدیر بخش تحقیق و توسعه مشغول به فعالیت شوند . در حال حاضر مراکز علمی و تحقیقاتی زیادی در ایران فعالیت دارند از این جهت برای حفظ و گسترش کیفیت و سطح عمومی نیازمند متخصصان جوان و پر انرژی دارند که این مراکز شامل :

دانشگاه ها ، انستیتو پاستور ، مؤسسه واکسن و سرم سازي رازي ، پژوهشگاه رویان ، پژوهشگاه ابن سینا ، سازمان پژوهش هاي علمی وصنعتی ، مرکز ملی تحقیقات مهندسی ژنتیک و تکنولوژي زیستی ، مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر ، پژوهشکده بیوتکنولوژي کشاورزي می‌باشد.

بهترین مشاغل دکتری پیوسته بیوتکنولوژی در ایران

رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی یک رشته جدید می‌باشد و تا جایگاه خود را همانند باقی رشته‌ها در کشور پیدا کند کمی زمان می‌برد . اما فارغ التحصیلان می‌توانند با سعی و تلاش جایگاه خوبی را پیدا نمایند . عده ای از فارغ التحصیلان در زمینه بیوتکنولوژی مطالعه می‌کنند . به طور مثال این افراد بر روی آب‌های شور کشور مثل دریاچه ارومیه تحقیق‌هایی انجام دادند تا رشد موجوداتی که مشکل دارند تا با استفاده از تکنیک رشته بیوتکنولوژی محیط مناسب برای رشد موجودات دریایی به وجود آورند . در ادامه فارغ التحصلانی که در رشته پیوسته بیوتکنولوژی تحصیل کرده اند ، می‌توانند تحت عنوان مدیر ، متخصص ، هداسیت امور فنی خطوط تولید مزارع و آزمایشگاه‌ها مشغول به کار شوند .

بهترین مشاغل دکتری پیوسته بیوتکنولوژی در خارج از کشور

  • تحلیلگر ثبت اختراعات – بیوتکنولوژی (پیمانکار از راه دور)  (Patent Analyst – Biotechnology (Remote Contractor)

آینده شغلی دکتری پیوسته بیوتکنولوژی در ایران

فارغ التحصیلان باتوجه به استعداد و توانایی می‌تواند به مواردی که در ذیل شرح داده شده مشغول به کار شوند. عبارت اند از :

1- طراحی و تولید داروها، واکسن‌ ، سرم‌ها و آنتی‌بادي‌ها با اهداف درمانی

2- طراحی واحدهاي تولید آنزیم و پروتئین‌هایی که در مقیاس صنعتی در پزشکی، محیط زیست، کشاورزي، صنایع غذایی کاربرد دارند.

3- طراحی و بهینه‌سازي فرایندهاي تولید داروهاي نو ترکیب

4- طراحی و توسعه‌ی بافت و اندامک‌ها براي استفاده‌ی بیماران

5- توسعه‌ی روش‌هاي بیوانفورماتیک برای مطالعه و یافتن قواعد حاکم بر سیستم‌هاي زیستی

6- توسعه‌ی روش‌هاي درمانی مبتنی بر بیوتکنولوژي براي استفاده در مورد سیستم‌هاي عصبی بیماران داراي ضایعات نخاعی

7- توسعه‌ی روش‌هاي درمانی بر پایه‌ی سلول‌هاي بنیادي (همچون درمان دیابت، سکته‌ی قلبی، سرطان)

8- توسعه‌ی روش‌هاي بیوتکنولوژي برای درمان ناباروري

9- تشخیص و ارائه‌ی روش‌هاي نوین، سریع و با کارایی بالا براي استفاده در درمان بیماري‌هاي صعب‌العلاج

10- دستکاري مخمرها و سایر تک‌سلولی‌ها براي تولید فراورده‌هاي زیستی با راندمان بالاتر

11- اصلاح نباتات مقاوم به بیماري‌ها و آفات گیاهی به روش‌هاي نوین و کاراي بیوتکنولوژي با صرف هزینه‌ی کم‌تر و کارایی بالاتر

12- ایجاد گیاهان تراریخته و محصولات مهندسی‌شده با اهداف مصرف خوراکی یا درمانی

13- تصفیه‌ی پساب، خاك و هواي آلوده با روش‌هاي نوین بیوتکنولوژي و حذف آلاینده‌ها از محیط زیست

14- رفع آلودگی و حذف آلاینده‌هاي دریا و پاک‌سازي محیط دریا از آلاینده‌ها

15- به‌کارگیري روش‌هاي نوین بیوتکنولوژي براي استحصال مواد از منابع معدنی

میانگین درآمد دکتری پیوسته بیوتکنولوژی در ایران

اشخاصی که در این زمینه تحصیل کرده اند می‌توانند براساس فعالیت ، مهارت و توانایی درآمدی را کسب نمایند . با توجه به این که ایران توانسته جایگاه بسیار خوبی در رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی به دست آورد و از لحاظ دارویی ، غذایی ، صنعت هیچ گونه وابستگی به کشور‌های دیگر نداشته باشد و پیش بینی می‌شود که در سال‌های آینده بیشترین درصد این رشته از آن ایران خواهد بود . می‌توان گفت که درآمد رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی مانند درآمد نفت خواهد بود و افرادی که در این زمینه فعالیت می‌نمایند از درآمدی خوبی برخوردار خواهند بود .

آینده شغلی دکتری پیوسته بیوتکنولوژی در خارج از کشور

یکی از مهم‌ترین برنامه فارغ التحصیلان در رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی ، مهاجرت به خارج از کشور است. با توجه به پر کاربرد بودن این رشته ، این فارغ التحصیلان در کشورهای صنعتی نظیر آلمان و آمریکا از درآمدهای بالایی برخوردار هستند . دانشجویان پس از تحصیل می‌توانند در صورت تمایل به خارج از کشور مهاجرت کرده و در این دو کشور مشغول به فعالیت شوند . برخی از مهاجران در کشور کانادا مشغول به کار هستند و دو سوم از مهاجران با مدرک کارشناسی ارشد در حال فعالیت هستند .

میانگین درآمد دکتری پیوسته بیوتکنولوژی در خارج از کشور

طبق تحقیقات سایت Glassdoor درآمد سالیانه دکتری پیوسته بیوتکنولوژی در آمریکا حدود 62.000 دلار است.

 

معرفی رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی

ورود به رشته دکتری از چه طریقی است؟

پس از اینکه در معرفی رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی با آینده این رشته آشنا شده‌اید. در قسمت میخاهیم تمام راه‌های ورود به این رشته تحصیلی را بررسی کنیم. خوشبختانه هر شخص با هر شرایطی میتواند در این رشته یا رشته‌های زیر مجموعه آن شرکت نماید.

افرادی که موفق به ورود به دکتری بیوتکنولوژی نمی‌شوند، می‌توانند در رشته کارشناسی زیست فناوری مشغول به تحصیل شوند.

  1. افرادی که دارای دیپلم ۱۲ساله هستند می‌توانند به صورت با کنکور وارد رشته دکتری بیوتکنولوژی شوند.
    • این افراد می‌توانند در یکی از دانشگاه‌های سراسری و آزاد اسلامی مشغول به تحصیل می‌شوند. با توجه به طولانی شدن معرفی رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی ، در مورد دکتری پیوسته بیوتکنولوژی با کنکور در مقاله‌ای جداگانه بحث خواهیم کرد.

ادامه تحصیل در رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی

اشخاصی که در رشته بیوتکنولوژی در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شدند می‌توانند در مقاطع بالاتر در رشته کارشناسی ارشد به هر رشته‌ای که تمایل دارند ادامه تحصیل دهند . علاوه بر رشته‌های وزارت بهداشت نیز می توانند در گرایش هایی مانند ژنتیک انسانی ، بیوتکنولوژی پزشکی ، میکروب شناسی ، ایمنی شناسی و ……… شرکت نمایند . داوطلبان می‌توانند تا مقطع دکتری در این رشته ادامه تحصیل دهند .

گرایش‌های دکتری پیوسته بیوتکنولوژی به شرح زیر می‌باشد :

ضمنا امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری تخصصی این رشته نیز فراهم است

بهترین دانشگاه‌های ایران در رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها براساس پارامترهای زیادی انجام می‌شود . برای تحصیل برخی از داوطلبان به دنبال بهترین دانشگاه برای تحصیل می‌گردنند که ما در این جا به ترتیب اولویت برترین دانشگاه‌ها را معرفی کرده‌ایم.

  1. دانشگاه تهران
  2. دانشگاه شهید بهشتی تهران
  3. دانشگاه خوارزمی تهران
  4. دانشگاه شاهد تهران

لازم به ذکر است که در این رشته دانشگاه تهران از جایگاه و رتبه خوبی برخوردار می‌باشد .

ادامه تحصیل در خارج از کشور

دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور دارند می‌توانند پس از گذراندن مراحل تحصیل در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروند . دانشجویان اکثراً در بهترین دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شوند و از آن جایی که این رشته با دیگر رشته‌ها در ارتباط است می‌توانند در رشته‌ای مشابه و رشته بیوتکنولوژی میکروبی ادامه تحصیل دهند .

بهترین دانشگاه‌های جهان در رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی

با توجه به رتبه بندی QS ده دانشگاه برتر جهان به شرح زیر است . 10 دانشگاه برتر در این رشته از اهمینت به سزایی برخوردار است .

 

رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی

 

دوستان گرامی ، برای انتخاب رشته تحصیلی داوطلب بایستی با توانایی ‌، شخصیت ، رشته مورد را انتخاب نماید . پس با توجه به هدف باید دانشگاه مناسب را انتخاب کرد . به طور مثال اگر علاقه به تحصیل در رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی دارید به دانشگاه‌های مورد تحصیل در داخل و خارج از کشور دقت نمایید و تعداد ظرفیت ، شرایط ، رتبه بندی و دیگر مواردی که باید توجه نمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.