معرفی رشته اعضای مصنوعی

0
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

در مقاله معرفی رشته اعضای مصنوعی قصد داریم تا با در اختیار گذاشتن اطلاعاتی در جهت بهتر شدن انتخاب رشته   کمک نماییم . رشته اعضای مصنوعی یکی از شاخه‌های توان بخشی است که وظیفه‌ شان ساخت اعضای مصنوعی و وسایل کمکی شامل ارتز و پروتز می‌باشد که در جهت کمک به افراد معلول فعالیت می‌نماید . متأسفانه هرساله افراد زیادی به دلیل تصادف ، دیابت و همین طور وجود جنگ تحمیلی در کشور دچار قطع عضو می‌شوند و روز به روز نیاز به این رشته و خدمات آن رو به افزایش می‌باشد . هدف از این رشته خدمت رسانی به افراد و کمک به آن‌ها در جهت بهبود بیماری از طریق ساخت  ابزار و وسایل کمکی بیماران است . رشته اعضای مصنوعی مشابه رشته فیزیوتراپی و یکی از شاخه‌های رشته توان بخشی است ، با این تفاوت که در این رشته به ساخت اعضای مصنوعی و وسایل کمکی مانند پروتز می‌پردازند .

 اعضای مصنوعی برای چه افرادی مناسب است ؟

در این رشته افراد بایستی به رشته مهندسی مواد و مهندسی پزشکی علاقه داشته باشند ؛ زیرا فرد باید بداند از چه موادی استفاده کند تا سازگاری با بدن فرد معلول داشته باشد یا چگونگی طراحی کردن عضوی از بدن فرد که این مرتبط به مهندسی پزشکی می‌باشد . در واقع این رشته ادغام چند رشته دانشگاهی با یکدیگر است به این دلیل که این رشته ارتباط با دیگر رشته‌هایی چون مهندسی پزشکی و فیزیوتراپی دارد . اگر شخصی قصد تحصیل در این رشته را دارد بایستی به مواردی شامل : علاقه ، دروسی که باید در دانشگاه خوانده شود و… توجه نماید تا بتواند در این رشته موفق باشد در غیر این صورت می‌بایست دقت بیشتری نسبت به انتخاب رشته نماید .

توانایی‌های لازم برای رشته اعضای مصنوعی

فارغ التحصیلان برای این که در رشته اعضای مصنوعی موفق باشند لازم است تا برخی توانایی‌های زیر را داشته باشند :

  • دارا بودن توانایی لازم جهت برقراری ارتباط کلامی و هم دردی با افراد آسیب دیده
  • داشتن آمادگی روحی و روانی مناسب
  • داشتن توانایی بدنی و مهارت دستی مناسب افراد جهت ساختن اعضای مصنوعی
  • تسلط کافی بر دروس ریاضی و فیزیک
  • اهل مطالعه و تحقیق و پژوهش باشد تابتواند روش‌های جدید را اختراع نماید .

تیپ‌های شخصیتی مرتبط با رشته اعضای مصنوعی

اگر ملاک خود را در این قسمت از معرفی رشته اعضای مصنوعی ، تست شخصیت‌شناسی MBTI قرار دهیم، مناسب‌ترین تیپ‌های شخصیتی برای این رشته به شرح زیر می‌باشد :

  • ENFP : این شخصیت علاقه مند به بهداشت و سلامت است . اگر کارشان به صورت مشاوره ای و خارج از ساختار سنتی اداری باشد خشنود می‌شوند و از  استقلال فردی برخوردارند  .
  • INFP : این شخصیت علاقه مند به برقراری ارتباط با افراد دارند و از استقلال شغلی برخوردارند .
  • ESFJ : دوست دارند به دیگران کمک نمایند و ارتباط خوبی با این نوع افراد برقرار نمایند . از طرفی می‌تواند با همکاران و بیماران رابطه خوب و صمیمی داشته باشند . 
  • ESFP : این تیپ علاقه دارد تا با مردم در ارتباط باشد و به آن‌ها کمک کند که او از این عمل خوشحال و راضی است .
  • ISFP  : این تیپ شخصیت اشتیاق به این دارد تا به دیگران کمک کند و حلال مشکلاتشان باشند . در کل شغل‌هایی که مرتبط به پزشکی و مخصوصاً شغلی که با بیمار سر و کار دارند علاقه مند هستند .

استعداد های مرتبط با اعضای مصنوعی

  • استعداد كار با انگشتان
  • استعداد تجسم فضايي و درك ساختارها
  • استعداد حافظه طراحي

سه فاکتور بالا شما را در رسیدن به موفقیت کمک می‌کند. اما به این معنا نیست بدون داشتن این فاکتورها شما موفق نخواهید شد.

آینده رشته اعضای مصنوعی

در این بخش از معرفی رشته اعضای مصنوعی ، آینده شغلی این رشته را از جهات مختلف بررسی خواهیم کرد .

بهترین مشاغل اعضای مصنوعی

فعالیت و وظیفه دانشجویان رشته اعضای مصنوعی می‌توان به طور خلاصه به سه قسمت تقسیم کرد : اصلاح ناهنجاری‌ها ، حمایت از اعضای ضعیف و ناتوان بدن ، ساخت اندام مصنوعی برای عضوی که از دست رفته است . در کل دانشجویان پس از فارغ التحصیلی می‌توانند در مراکز و سازما‌ن‌هایی چون سازمان بهزیستی، سازمان هلال احمر، بنیاد جانبازان ، فعالیت در مراکز مربوط به آموزش و تدریس دانشجویان رشته مرتبط، مراکز پژوهشی – تحقیقاتی مشغول به کار شوند .

بهترین مشاغل اعضای مصنوعی در ایران

فارغ التحصیلان در ایران می‌توانند در دو بخش دولتی و خصوصی شروع به کار نمایند . مانند : بیمارستان‌هایی که‌ دارای‌ مراکز ارتوپدی‌ فنی، هلال احمر، بنیاد جانبازان و …. هستند . اما آن چیزی که مد نظر هست و به حیطه اصلی رشته اعضای مصنوعی مرتبط می‌باشد بخش خصوصی است .  به این دلیل که رشته اعضای مصنوعی جزء رشته‌هایی که افراد پس از فارغ التحصیلی و با کسب تجربه لازم می‌توانند مرکز خصوصی را دایر و به بیمارانی که دچار قطع یا فلج شدن یکی از جوارح، مشکلات ارتوپدی و … هستند ، خدمت رسانی نمایند .

در ضمن دانشجویانی که اهل تحقیق و مطالعه باشند می‌توانند با نوآوری در بخش ساخت اعضای مصنوعی مانند ساخت گوش، چشم، بینی مصنوعی که این افراد در ایران تعدادشان بسیار کم است، در حیطه شغلی متفاوتی فعالیت نمایند .

بهترین مشاغل اعضای مصنوعی در خارج از کشور

  •  تکنسین بهداشت  (Health Technician)
  •  ارتوپتیست و متخصص پروتز  (Orthotist and Prosthetist)
  •  تکنسین ارتوپی و پروتز (Orthotic and Prosthetic Technician)
  •   فیزیوتراپیست (Physical Therapist)

آینده شغلی اعضای مصنوعی در ایران

برای این که فارغ التحصیلان زودتر جذب بازار کار شوند به مواردی چون مهارت، توانایی و تخصص نیاز دارند . افراد به محض این که فارغ التحصیل شوند، می‌توانند در بخش‌های خصوصی و دولتی مشغول به کار شوند . بخش دولتی مانند سازمان‌ها ، بیمارستان‌ها و…. که مربوط به وزارت بهداشت می‌باشد، بخش خصوصی که فرد به صورت مستقل در مرکزی که دایر کرده است به فعالیت می‌پردازد . با این وجود اکثر فارغ التحصیلان پس از اتمام تحصیل می‌توانند مشغول به کار شوند و  آینده شغلی این افراد تا حدودی تضمین شده است.

میانگین درآمد اعضای مصنوعی در ایران

افرادی که در بخش‌های دولتی استخدام می‌شوند، حقوقشان براساس مصوبه وزارت کار محاسبه می‌شود . شخصی که به صورت مستقل مرکزی را دایر کرده است براساس روابط عمومی، تخصص و … درآمدی را به دست می‌آورد که این موضوع براساس موارد گفته شده متفاوت است اما در کل می‌توان گفت میزان درآمد این افراد بین 2 تا 7 میلیون تومان  می‌باشد .

آینده شغلی اعضای مصنوعی در خارج از کشور

افرادی که در رشته اعضای مصنوعی تحصیل کرده اند علاه بر ایران، در خارج از کشور هم می‌توانند مشغول به کار شوند و از موقعیت شغلی خوبی در کشور‌های دیگر برخوردار باشند . فارغ التحصیلان می‌توانند در شرکت‌های خصوصی، بیمارستان‌ها، دفاتر مشاوره فنی مشغول به کار شوند . با توجه به سابقه کار و مهارت می‌توانند نسبت به اخذ ویزای کاری اقدام و به کشور‌های پیشرفته مهاجرت نمایند .

میانگین درآمد اعضای مصنوعی در خارج از کشور

طبق تحقیقات سایت Glassdoor درآمد سالیانه رشته اعضای مصنوعی در آمریکا حدود 65.000 دلار است .

 

معرفی رشته اعضای مصنوعی

ورود به رشته اعضای مصنوعی از چه طریقی است؟

پس از اینکه در معرفی رشته اعضای مصنوعی با آینده این رشته آشنا شده‌اید . در قسمت میخاهیم تمام راه‌های ورود به این رشته تحصیلی را بررسی کنیم. خوشبختانه هر شخص با هر شرایطی میتواند در این رشته یا رشته‌های زیر مجموعه آن شرکت نماید.

  •  افرادی که دارای دیپلم ۱۲ساله هستند می‌توانند هم به صورت با کنکور وارد رشته اعضای مصنوعی شوند.
  • این افراد می‌توانند در یکی از دانشگاه‌های سراسری و آزاد اسلامی مشغول به تحصیل می‌شوند . با توجه به طولانی شدن معرفی رشته اعضای مصنوعی ، در مورد اعضای مصنوعی با کنکور در مقاله‌ای جداگانه بحث خواهیم کرد.

ادامه تحصیل در رشته اعضای مصنوعی

در رشته اعضای مصنوعی مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود که در مقطع کارشناسی گرایش خاصی وجود ندارد اما در مقطع کارشناسی ارشد از دو گرایش اُرتز یعنی وسایل‌ کمکی‌ و اندام‌ مصنوعی‌ که‌ در داخل‌ بدن‌ مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد . مثل‌ : استخوان‌ و مفاصل‌ مصنوعی . پرتز به معنی وسایل‌ کمکی‌ که‌ خارج‌ از بدن‌ هستند . دانش آموختگان پس از گذراندن مراحل کارشناسی می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل نمایند . گرایشات رشته اعضای مصنوعی عبارت اند از :

  • مهندسی پزشکی(زیست مواد و بیوالکتریک)
  • نانوتکنولوژی پزشکی
  • فیزیک پزشکی
  • رشته ی مدیریت توانبخشی
  • اعضای مصنوعی و وسایل کمکی
  • زیست فناوری پزشکی

هم چنین داوطلبان پس از اتمام مقطع کارشناسی ارشد می‌تواند مقطع دکتری را ادامه دهند . برای ادامه تحصیل لازم است شرایطی را داشته باشند که داوطلب بایستی در مقطع كارشناسي ارشد گرایشی که مربوط به رشته‌ اعضای مصنوعي و وسايل كمكي و پزشكي عمومي مرتبط است ، تحصیل کرده باشند . اما گرایشات دکتری می‌تواند موارد زیر باشد :

  • علوم اعصاب
  • مهندسی پزشکی
  • نانو فناوری پزشکی
  • مشاوره توانبخشی
  • انفورماتیک پزشکی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)
  • سلامت در بلایا و فوریتها (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)
  • اپیدمیولوژی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)

ضمنا امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری تخصصی این رشته نیز فراهم است

بهترین دانشگاه‌های ایران در رشته اعضای مصنوعی

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس پارامترهای زیادی انجام می‌شود که یکی از آن‌ها می‌توان رتبه بندی باشد . ما در این مقاله معرفی رشته اعضای مصنوعی به 6 دانشگاه برتر در ایران اشاره کرده ایم .

  1. دانشگاه علوم پزشکی ایران
  2. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  3. دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی تهران
  4. دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  5. دانشگاه علوم پزشکی همدان
  6. موسسه آموزش عالي علمي – كاربردي هلال ايران

ادامه تحصیل در خارج از کشور

برخی از دانشجویان پس از گذشت مدتی تحصیل در کشور تصمیم می‌گیرند تا برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مهاجرت نمایند و تحصیلات خود را  در کشور‌های دیگر ادامه دهند . دانشجویان رشته اعضای مصنوعی می‌توانند در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در خارج از کشور تحصیلات خود را ادامه دهند که با تحصیل در این رشته می‌توانند کلینیک‌های خصوصی را دایر و خدماتی را به بیماران ارائه نمایند . هم چنین می‎‌توانند در رشته‌های هم جوار مانند مدیریت‌ توانبخشی‌ نیز ادامه‌ تحصیل‌ دهند .

بهترین دانشگاه‌های جهان در رشته اعضای مصنوعی

با توجه به رتبه بندی QS ده دانشگاه برتر جهان به شرح زیر است .

Northwestern University University of Hartford
Georgia Institute of Technology-Main Campus Eastern Michigan University
University of Washington-Seattle Campus Alabama State University
University of Pittsburgh-Pittsburgh Campus Concordia University-Saint Paul
St Petersburg College Century College

 

دوستان گرامی، اولین و مهم‌ترین قدم در بحث انتخاب رشته استعداد، شخصیت، توانایی برای اتنخاب رشته تحصیلی مناسب و صحیح می‌باشد. پس با توجه به هدف باید دانشگاه مناسب را انتخاب کرد. به طور مثال اگر قصد ورود به رشته اعضای مصنوعی را دارید، با مطالعه مقاله معرفی رشته اعضای مصنوعی می‌توانید میزان درآمد این رشته در داخل و خارج از کشور اطلاع یابید و از دانشگاه‌هایی که نسبت به بقیه دانشگاه‌ها برتری دارند در اولویت قرار دهید .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.