معرفی رشته پروتز دندانی

0
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

ممکن است خیلی از شما دوستان برای ترمیم دندان ، کشیدن دندان ، روکش، جرم گیری و …. به دندان پزشکی مراجعه کرده باشید حتی ممکن است کارتان به پروتز دندانی کشیده شده باشد. پس با عبارت پروتز دندانی کمی آشنایی دارید . برخی از افراد با شنیدن نام پروتز دندان ، ممکن است به این نتیجه برسند که یک درمان جدید برای دندان می‌باشد اما به به این گونه نیست . پروتز دندان یکی از روش‌هایی است که باعث می‌شود فردی که دندان خود را از دست می‌دهد و یا به دلیل خرابی کشیده می‌شود با کمک پروتز دندان زیبایی به دندان فرد بخشیده می‌شود و دندان دیگری را نیز جایگزین خواهد شد . پس می‌توان از مطلب گفته شده نتیجه گرفت پروتز دندان در اصطلاح به معنی دندان مصنوعی یا تعویض دندان است .  پروتز دندان برای بازسازی نقایص داخل دندان و یا اصلاح لبخند مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین سبب در این مقاله به معرفی رشته پروتز دندانی پرداخته ایم.

در این بین افرادی هستند که متوجه علاقه مندی خود به این رشته خواهند شد و تصمیم دارند تا در آینده رشته پروتز دندان را تحصیل و به آن اشتغال یابند . ما به علاقه مندان رشته پروتز دندانی توصیه می‌کنیم قبل از ورود و انتخاب آن حتماً اطلاعاتی را جمع آوری تا شناخت بهتری نسبت به این رشته داشته باشند، که در همین جهت و برای کمک به شما علاقه مندان مطلبی را تحت عنوان معرفی رشته پروتز دندانی تهیه کرده ایم که هر گونه اطلاعاتی که لازم است در مورد رشته و بازار کار رشته پروتز دندانی بدانید را گفته شده تا با در نظر گرفتن تمامی جوانب در انتخاب رشته خود فردی موفق باشید .

پروتز دندانی برای چه افرادی مناسب است ؟

رشته پروتز دندانی مناسب افرادی است که واقع گرا، اجتماعی و جستجوگر باشند . که هر کدام از موارد را به صورت مجزا توضیح داده ایم .

  • جستجوگر : اکثر افرادی که جزء شغل‌های جستجوگر می‌باشند، درگیر ایده‌هایی هستند که نیازمند اندیشه و تفکراند . این جستجو ذهنی برای کشف حقایق و حل مسائل می‌باشد .
  • واقعی گرا : این شغل‌ها دارای فعالیت کاربردی و عملی که افراد با دنیای واقعی، ماشین و مواد سر و کار دارند . اکثراً بیرون کار می‌کنند و با کاغذ یا فردی در کنار آن‌ها باشد ارتباطی ندارد .
  • اجتماعی : اکثراً درگیر کار و  برای آموزش با افراد در ارتباط می‌باشند که می‌توان نمونه‌ای از این رشته را کمک و ارائه خدمت به دیگران بیان کرد .

توانایی‌های لازم برای رشته پروتز دندانی

برای ورود به رشته پروتز دندانی لازم است توانایی‌های زیر دارا باشید . شامل :

  • داشتن دست‌های توانمند و ماهر
  • برخوردار بودن از صبر، شکیبایی و حوصله
  • دارا بودن توانایی لام در آرام کردن بیمار مضطرب
  • دارا بودن توانایی دیدن جزئیات در محدوده نزدیک
  • توانایی گوش دادن و درک اطلاعات و ایده
  • توانایی گفتن این که چه موقع موردی اشتباه یه احتمال اشتباه می رود. شامل حل مسئله نمی شود، فقط شناسایی وجود مشکل است .
  • توانایی اعمال قواعد کلی بر مسائل خاص برای تولید پاسخ های معنی دار .
  •  داشتن توانایی مخابره و ایده در گفتار طوری که فرد متوجه موضوع شود .
  • برخورداری کامل از سلامت جسمی و روانی
  • قابلیت انجام کارهای بسیار دقیق علمی، عملی، کلینیکی
  • داشتن خلاقیت و مهارت در کار دست

تیپ‌های شخصیتی مرتبط با رشته پروتز دندانی

اگر ملاک خود را در این قسمت از معرفی رشته پروتز دندانی ، تست شخصیت‌شناسی MBTI قرار دهیم، مناسب‌ترین تیپ‌های شخصیتی برای این رشته به شرح زیر می‌باشد :

  • ESTJ : این نوع افراد علاقه به کار‌های مملوس و واقعی دارند . براساس استدلال‌های قیاسی می‌توانند به علت و معلول پی ببرند و از آن نتیجه گیری نمایند .
  • ISTJ : این تیپ به نگرانی‌های بیماران خوب گوش می‌کنند و توصیه‌ آن‌ها حساب شده است . از محیط  منظم و جنبه فنی دندانپزشکی لذت می‌برند .
  • ESFJ : این تیپ شخصیت علاقه به ارتباط با دیگران دارد و با کمک کردن به افراد باعث می‌شود تا مشکلات و درد‌هایشان کم تر شود . این توانایی را دارند تا با همکاران و بیماران ارباطی خوبی برقرار نمایند .
  • ISFJ : این تیپ شخصیت علاقه به این دارد تا به دیگران کمک کند و در کار خود از استقلال برخوردار باشد .  توانایی این را دارد تا با بیمار و مراجعه کننده ارتباط برقرار نماید .

استعداد های مرتبط با پروتز دندانی

  • استعداد كار با انگشتان
  • استعداد تجسم فضايي و درك ساختارها
  • استعداد حافظه طراحي

سه فاکتور بالا شما را در رسیدن به موفقیت کمک می‌کند. اما به این معنا نیست بدون داشتن این فاکتورها شما موفق نخواهید شد.

آینده رشته پروتز دندانی

در این بخش از معرفی رشته پروتز دندانی ، آینده شغلی این رشته را از جهات مختلف بررسی خواهیم کرد.

بهترین مشاغل پروتز دندانی

فارغ التحصیلان رشته پروتز دندانی می‌توانند در مطب‌ها، کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها مشغول به کار شوند و در زمینه‌هایی چون ساخت دندان مصنوعی، ساخت پلاک‌های ارتودنسی، پروتز ثابت و متحرک می‌توانند فعالیت نمایند .

بهترین مشاغل پروتز دندانی در ایران

فارغ التحصیلان رشته پروتز دندانی می‌توانند با کسب مهارت‌های بیشتر جهت تولید اعضای مصنوعی دندان مشغول به کار شوند . حتی می‌توانند پس از مدتی خود نسبت به تأسیس لابراتور دندان سازی اقدام نمایند و به صورت مستقل فعالیت نمایند . لازم به ذکر است افرادی که مدرک تخصصی این رشته را ندارند از گرفتن مجوز برای تأسیس لابراتور منع خواهند شد . هم چنین فارغ التحصیلان می‌توانند برای شروع در کلینیک‌های دندان پزشکی مشغول به کار شوند .

بهترین مشاغل پروتز دندانی در خارج از کشور

  •   تکنسین دندانپزشکی – دندانپزشکی  ( Dental Technician – Dentures )
  •   متخصص ایمپلنت ( Implant Specialist )
  •   تکنسین آزمایشگاه دندانپزشکی  ( Dental Laboratory Technician )
  •   کارآموز تکنسین دندانپزشکی  ( Denture Technician Trainee )
  •   تکنسین آزمایشگاه دندانپزشکی  ( Dental Laboratory Technician )

آینده شغلی پروتز دندانی در ایران

با توجه به توانمندی‌هایی که دانشجو در زمان تحصیل به دست آورده، می‌تواند به راحتی وارد بازار کار شود به این دلیل که هر دندان پزشکی برای ساخت دندان مصنوعی و قالب‌های ارتودنسی نیازمند یک تکنسین پروتز دندانی خواهد بود . می‌توان نتیجه گرفت که رشته پروتز دندانی از بازار کار خوبی برخوردار است و جذب نیرو در رشته پروتز دندانی خوب می‌باشد .

میانگین درآمد پروتز دندانی در ایران

به دلیل این که متخصصین رشته پروتز دندانی پس از تحصیل احتیاج زیادی به افراد تحصیل کرده دارند، جذب این نوع افراد بسیار خوب است . می‌توان گفت که این رشته جزء رشته‌های پر درآمد می‌باشد و میانگین درآمد رشته پروتز دندانی بین 2 الی 7 میلیون می‌باشد که با در نظر گرفتن مهارت، تخصص، سابقه و توانایی باز هم در میزان درآمد دریافتی نیز بستگی دارد . فردی که به صورت مستقل در این رشته مشغول به کار می‌شود میزان حقوق ماهانه متفاوت خواهد داشت .

آینده شغلی پروتز دندانی در خارج از کشور

به دلیل این که رشته پروتز دندانی در تمام دوره‌های جوانی و پیری در گروه‌های سنی مختلف  استفاده می‌‌شود و کاربرد به سزایی در زمینه شغلی دارد . چه در خارج و چه در داخل کشور از بازار کاری خوبی برخوردار می‌باشد و جذب نیرو در کشور‌های اروپایی بالا می‌باشد و فارغ التحصیلان این رشته به عنوان یکی از اعضای کادر درمان بیمارستان مشغول به کار می‌شوند .

میانگین درآمد پروتز دندانی در خارج از کشور

طبق تحقیقات سایت Glassdoor درآمد سالیانه در رشته پروتز دندانی در آمریکا حدود 62.000 دلار است .

معرفی رشته پروتز دندانی

ورود به رشته پروتز دندانی از چه طریقی است؟

پس از اینکه در معرفی رشته پروتز دندانی با آینده این رشته آشنا شده‌اید . در قسمت می‌خواهیم تمام راه‌های ورود به این رشته تحصیلی را بررسی کنیم . خوشبختانه هر شخص با هر شرایطی میتواند در این رشته یا رشته‌های زیر مجموعه آن شرکت نماید.

  •  افرادی که دارای دیپلم ۱۲ساله هستند می‌توانند به صورت با کنکور وارد رشته پروتز دندانی شوند.
    • این افراد می‌توانند در یکی از دانشگاه‌های سراسری و آزاد اسلامی مشغول به تحصیل می‌شوند . با توجه به طولانی شدن معرفی رشته پروتز دندانی ، در مورد پروتز دندانی با کنکور در مقاله‌ای جداگانه بحث خواهیم کرد.

ادامه تحصیل در رشته پروتز دندانی

متأسفانه رشته پروتز دندانی مقطع کارشناسی ارشد در ایران پذیرش ندارد . در حال حاضر تنها اخذ مدرک رشته پروتز دندانی در ایران مدرک کارشناسی می‌باشد به این دلیل که رشته پروتز دندانی در ایران کمی ناشناخته است .

بهترین دانشگاه‌های ایران در رشته پروتز دندانی

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس پارامترهای زیادی انجام می‌شود . به دلیل محدود بودن پذیرش در رشته پروتز دندانی تعداد دانشگاه در این رشته کم می‌باشد که از این میان 3 دانشگاه را جزء برترین دانشگاه محسوب می‌شود .

  1. دانشگاه علوم پزشکی تهران
  2. دانشگاه شهید بهشتی تهران
  3. دانشگاه علوم پزشکی گرگان

ادامه تحصیل در خارج از کشور

رشته پروتز دندانی یکی از رشته‌های پردرآمد و لوکس در خارج از کشور به حساب می‌آید؛ حتی هزینه این رشته نسبت به رشته‌های دیگر نیز بیشتر می‌باشد و در کشور‌هایی مانند : ترکیه، قزاقستان و کشور‌های اروپایی می‌توانند ادامه تحصیل دهند . به عنوان مثال فردی که قصد ادامه تحصیل در رشته‌ی دکتری مواد دندانی که یکی از گرایش رشته پروتز دندانی می‌باشد، می‌تواند در کشور ترکیه ادامه تحصیل دهد .

بهترین دانشگاه‌های جهان در رشته پروتز دندانی

با توجه به رتبه بندی QS ده دانشگاه برتر جهان به شرح زیر می‌باشد :

 

رشته پروتز دندانی

 

دوستان گرامی، انتخاب رشته تحصیلی مناسب  براساس توانایی‌، شخصیت، استعداد  شکل می‌گیرد و اولین و مهم‌ترین قدم در بحث انتخاب رشته دانشگاهی است . پس با توجه به هدف شما در آینده باید دانشگاهی مناسب را انتخاب نمایید . به طور مثال اگر قصد دارید وارد رشته پروتز دندانی شوید،  موارد گفته شده را در اولویت خود قرار دهید .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.