معرفی رشته داروسازی

0
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

یکی از رشته‌هایی که در گروه تجربی، داوطلبان زیادی دارد، رشته داروسازی است، بسیاری از داوطلبان برای قبولی در رشته داروسازی بسیار تلاش می‌کنند، به همین سبب در این مقاله به معرفی رشته داروسازی پرداخته ایم و شرایط بازار کار این رشته در ایران و خارج از کشور شرح داده شده است.

متقاضیان این رشته، در صورتی که به خوبی مهارت کسب کنند، و تجربه مناسبی را در حوزه شغلی خود داشته باشند، می‌توانند آینده شغلی خوبی برای خود رغم بزنند.

با توجه به شرایطی که هر ساله کلیه کشورها با آن سر و کار دارند و نیاز به داروهای مختلف سیر صعودی دارد، این رشته را می‌توان یکی از رشته‌های پر اهمیت گروه تجربی دانست. رشته داروسازی در یک بخش منجر به تولید و ساخت دارو می‌شود و بخشی دیگر از فارغ التحصیلان رشته داروسازی در داروخانه‌ها به مشاوره و راهنمایی بیماران در خصوص دریافت دارو برای بیماری های مختلف می‌پردازند. البته رشته داروسازی تنها به ساخت دارو محدود نمی‌شود و تولیدات آرایشی و بهداشتی را در برمی‌گیرد.

داروسازی برای چه افرادی مناسب است ؟

به صورت کلی انتخاب رشته تحصیلی نیازمند دقت و توجه است و فاکتورهای مهمی از لحاظ‌های مختلف بایستی بررسی گردد . در ابتدا این موضوع باید بررسی گردد که چه مهارت‌های اولیه‌ای برای ورود به این رشته و آینده کاری رشته داروسازی لازم است ؟

دوماً چه تیپ‌های شخصیتی برای ورود به بازار کار داروسازی مناسب‌تر است ؟ و در نهایت افراد با چه استعدادی می‌توانند در این رشته موفق شوند ؟

به همین جهت در مقاله معرفی رشته داروسازی ، سه پارامتر بالا را در ابتدا بررسی می‌کنیم.

توانایی‌های لازم برای رشته داروسازی

یک داروساز بایستی دارای برخی توانایی‌‌ها و روحیاتی که به شرح زیر است، باشد:

  • داشتن مهارت و توانایی برقراری ارتباط با کارکنان کارخانه‌های داروسازی
  • داشتن قدرت تحلیل و درک علمی برای بررسی و انجام تحقیقات علمی
  • صبوری و داشتن دقت و تمرکز بالا
  • داشتن قدرت انجام محاسبات ریاضی دشوار
  • داشتن توانایی سازماندهی و اولویت بندی فعالیت‌ها

تیپ‌های شخصیتی مرتبط با داروسازی

تیپ‌های شخصیتی که در زیر معرفی شده است براساس تست‌‌ شخصیت شناسی MBTI است، مناسب ترین تیپ‌های شخصیت شناسی برای یک داروساز شرح داده شده است:

INTJ: موفق و کارآمد در زمینه سلامت و بهداشت

INTP: علاقه مند به فعالیت در حوزه پزشکی و سر و کار داشتن با مفاهیم و فعالیت‌های پیچیده

ESIJ: علاقه ‌مند به فعالیت با امور واقعی و دریافت علت و معلول موضوعات

ISTJ: داشتن گوش شنوا برای شنیدن صحبت‌های افراد به دقت، لذت بردن از محیط‌های مرتبط به حوزه سلامت

استعدادهای مرتبط با داروسازی

اگر ملاک را استعداد های ۱۲گانه بنیاد استعداد‌یابی جانسون اوکانر قرار دهیم، مهم‌ترین استعداد‌هایی که شما را در این مسیر موفق‌تر میکند به شرح زیر است:

  • استعداد كار با انگشتان
  • استعداد تشخيص و تفكيک رنگ‌ها
  • استعداد استدلال و تحليل
  • استعداد كار كردن با اعداد

سه فاکتور بالا شما را در رسیدن به موفقیت کمک می‌کند. اما به این معنا نیست بدون داشتن این فاکتورها شما موفق نخواهید شد.

آینده رشته داروسازی

در این بخش از معرفی رشته داروسازی ، آینده شغلی این رشته را از جهات مختلف در ایران و خارج کشور بررسی خواهیم کرد:

بازار کار داروسازی

بهترین مشاغل داروسازی

بسیاری از افراد علاقه مند به مسائل مربوط به حوزه سلامت انسان، متقاضی تحصیل در رشته داروسازی و گرایش‌های آن در مقاطع بالاتر هستند،

داروسازان در هر کارخانه تولید دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی و همچنین داروخانه‌ها می‌توانند برحسب مهارت، تجربه و یا جایگاه علمی خود در هر یک از مراکز مربوط به تولید و مشاوره و پخش دارو مشغول به فعالیت گردند.

بهترین مشاغل داروسازی در ایران

برای تبدیل شدن به یک متخصص، ممکن است گرفتن مدرک عمومی داروسازی که شامل 207 واحد استکفایت نخواهد کرد و افراد با توجه به مهارت و توانایی کسب کرده خود می‌توانند در بخش‌های مختلف فعالیت کنند، همچنین تحصیل در مقاطع بالاتر و دریافت مدارج علمی بیشتر شانس افراد را برای یافتن شغل بهتر در ایران افزایش می‌دهد . به طبع آن، درآمد بیشتری را کسب خواهند کرد. از جمله شغل‌‌هایی که فارغ‌التحصیلان داروسازی جذب آن می‌شوند، به شرح زیر می‌باشد:

  • فعالیت در انستیتوپاستور و مرامز تحقیقاتی و پژوهشی
  • استخدام در داروخانه‌های مراکز درمانی
  • فعالیت در کارخانه‌های داروسازی مانند الحاوی، ایران دارو و … برای تولید و بسته بندی دارو
  • فعالیت در واحدهای تولیدی و عرضه لوازم آرایشی و بهداشتی

میانگین درآمد داروسازی در ایران

میانگین درآمد افرادی که در رشته داروسازی تحصیل نموده و در داروخانه‌های سطح کشور در سمت‌های مختلف فعالیت می‌کنند، حداقل مبلغ 30.000.000 ریال تا 50.000.000 ریال است که این موضوع بستگی به میزان مهارت و همچنین مدرک تحصیلی آنها دارد. افرادی که در کارخانه‌های تولید دارو و لوازم بهداشتی فعالیت می‌کنند، درآمدی نزدیک به 80.000.000 ریال تا 150.000.000 ریال دارند، که این موضوع نیز به مسئولیت و مدارج علمی افراد بستگی دارد.

آینده شغلی داروسازی در خارج از کشور

برخی از دانشجویان رشته داروسازی برای ادامه تحصیل تلاش می‌کنند تا بورسیه تحصیلی کسب کنند و به کشورهایی که در رشته داروسازی، صاحب سبک هستند، مهاجرت نمایند. کشورهایی نظیر، آلمان، انگلیس، آمریکا، سوئد، استرالیا، سنگاپور و ژاپن می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای مهاجرت تحصیلی باشند، که هر کدام شرایط خاصی را دارد.

میانگین درآمد داروسازی در خارج از کشور

طبق آخرین تحقیقات سایت Glassdoor درآمد سالیانه داروسازان در کشور آمریکا 48،۰۰۰ دلار است.

معرفی رشته داروسازی

ورود به رشته داروسازی از چه طریقی است؟

برای ورود به رشته داروسازی، راه‌های بسیاری وجود دارد که در این بخش از معرفی رشته داروسازی به آن خواهیم پرداخت. خوشبختانه هر شخص با هر شرایطی میتواند در این رشته یا رشته‌های مشابه به آن شرکت نماید:

  • افرادی که دارای دیپلم‌های ۱۱ ساله مانند فنی حرفه ای هستند:

این افراد می‌توانند در رشته‌های کاردانی پیوسته دانشگاه‌های علمی کاربردی به تحصیل بپردازند.

  • رشته‌های مشابه داروسازی در دانشگاه علمی کاربردی
  • كاردانی فنی صنايع دارويي – توليد دارو
  • كاردانی فنی صنايع دارويی – كنترل کیفیت
  • افرادی که دارای دیپلم ۱۲ساله هستند می‌توانند به صورت با کنکور وارد رشته داروسازی شوند:
  • این افراد می‌توانند در یکی از دانشگاه‌های سراسری و یا آزاد اسلامی مشغول به تحصیل ‌شوند. تحصیل در دانشگاه‌های نام برده تنها با کنکور میسر است، که برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص داروسازی بدون کنکور می‌توانید مقاله مربوط به آن را مطالعه نمایید.

ادامه تحصیل در رشته داروسازی

افراد برای تحصیل در رشته داروسازی بایستی پس از گذراندن 180 واحد درسی در آزمون جامع شرکت نمایند و در صورت قبولی جواز ورود به مرحله بعدی تحصیلی را کسب خواهند کرد. شرط شرکت در آزمون جامع داروسازی، قبولی در همه‌ی واحدهای درسی (درس‌های علوم پایه و عمومی) مرحله قبلی است.

در صورتی که داوطلب رشته داروسازی، 50 درصد نمره آزمون را کسب نکند از ادامه تحصیل در دوره‌ی دکترای عمومی محروم شده اما می‌تواند در رشته‌ی دیگری در دوره کارشناسی و یا کاردانی تغییر رشته دهد.

پس از پایان دوره دکترای عمومی دانشجویان می‌توانند در صورت داشتن علاقه، در دوره دکتری تخصصی داروسازی تحصیل نمایند.

بهترین دانشگاه‌های ایران در رشته داروسازی

در این بخش از معرفی رشته داروسازی به رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس پارامترهای علمی می‌پردازیم . همچنین سازمان‌های داخلی و خارجی زیادی دست به رتبه بندی دانشگاه‌ها می‌زنند. به همین دلیل احتمالا هر دانشگاه از رتبه‌بندی‌ای استفاده خواهد کرد که در آن جایگاه بهتری داشته باشد.

آخرین رده بندی برای رشته های داروسازی در برترین دانشگاه‌های ایران به شرح زیر می‌باشد:

  1. دانشگاه تهران
  2. دانشگاه مشهد
  3. دانشگاه تبریز
  4. دانشگاه شهید بهشتی
  5. دانشگاه اصفهان
  6. دانشگاه شیراز
  7. دانشگاه مازندران
  8. دانشگاه کرمانشاه
  9. دانشگاه کرمان
  10. دانشگاه بقیه الله (عج)

ادامه تحصیل در خارج از کشور

بسیاری از داوطلبان داروسازی پس از دریافت مدرک دکتری عمومی ، به فکر مهاجرت و گرفتن بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌هایی هستند که در رشته داروسازی رتبه بالایی دارند، دریافت بورسیه تحصیلی برای رشته داروسازی، کار دشواری نخواهد بود و بسیاری از افراد پس از تحصیل در مقطع کارشناسی می‌توانند پذیرش از دانشگاه‌های مطرح دنیا را کسب کنند. کافیست این افراد مدرک زبان خود را اخذ کرده، از لحاظ نمرات دروس تخصصی سطح قابل قبول داشته باشند و مقالات علمی در یکی از ژورنال‌های I.S.I به چاپ رسانده باشند.

بهترین دانشگاه‌های جهان در رشته داروسازی

با توجه به رتبه‌بندی QS ده دانشگاه برتر جهان در رشته داروسازی به شرح زیر است:

معرفی رشته داروسازی

دوستان گرامی، در این مقاله تلاش شد به طور جامع به معرفی رشته داروسازی بپردازیم. انتخاب رشته تحصیلی مناسب با توانایی‌، شخصیت، استعداد، اولین و مهم‌ترین قدم در بحث انتخاب رشته دانشگاهی می‌باشد. پس با توجه به هدف شما در آینده باید دانشگاهی مناسب را انتخاب کرد. به طور مثال اگر قصد شما کسب تجربه کاری و ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایران است، دانشگاه‌های نام‌برده ایرانی بهترین گزینه برای تحصیلات تکمیلی است، اما اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید تحصیل در ۱۰ دانشگاه که در تصویر بالا مشاهده می‌نمایید، بهترین گزینه برای تضمین آینده شغلی شماست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.