معرفی رشته اتاق عمل

0
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

با گذشت زمان و پیشرفت علم پزشکی ،حساسیت عمل های جراحی چنان بالا رفت که امروزه تیم های حرفه ای از گروه های متخصص جامعه پزشکی خود را برای آنجا یک عمل جراحی آماده میکنند.از طرفی پیشرفت سایر علوم باعث شده تا تکنولوژی بیش از پیش در اختیار علوم پزشکی قرار گیرد. در این مقاله نگاه ویژه‌ای به بازار کار اتاق عمل خواهیم داشت.

با توجه به گفته های بالا ، کار کردن با تجهیزات اتاق عمل از جمله دستگاه ها و مدیریت کلی شرایط و محیط اتاق عمل نیازمند فردیست که در تمامی علوم مربوط به تکنولوژی اتاق عمل تخصص لازم را داشته باشد،از این رو رشته اتاق عمل در دانشگاه ها به صورت مستقل ارائه شد تا با تربیت افراد متخصص در این حوزه بخش مهمی از مسئولیت های در حین عمل های جراحی را به خوبی انجام داهند.

تکنولوژیست های اتاق عمل جز مهمی از تیم جراحی محسوب می شوند که وظیفه ی آماده سازی بیمار ،اتاق عمل ،تجهیزات جراحی و هماهنگی های لازم قبل ،درحین تا پایان عمل را برعهده دارد.

رشته اتاق عمل برای چه افرادی مناسب است ؟

به طور کل برای انتخاب رشته تحصیلی نیاز است، چند فاکتور مهم بررسی شود. اولا چه مهارت‌هایی برای این رشته و آینده کاری اتاق عمل لازم است. دوما چه تیپ‌های شخصیتی برای ورود به بازار کار اتاق عمل مناسب‌تر است. و در نهایت افراد با چه استعدادی می‌توانند در این رشته موفق شوند.

به همین جهت در مقاله معرفی رشته اتاق عمل ، سه پارامتر بالا را در ابتدا بررسی می‌کنیم.

توانایی‌های لازم برای رشته اتاق عمل

برای رشته اتاق عمل توانایی‌های زیر جزو مهم‌ترین توانایی‌ها محسوب می‌شود:

  • برخورداری از تمرکز ، دقت و توان جسمانی بالا
  • توانایی حفظ آرامش و گرفتن بهترین تصمیم در شرایط حساس
  • داشتن ارتباطی مناسب و توانایی آرامش بخشیدن به بیمار
  • توانایی انجام کارهای گروهی

تیپ‌های شخصیتی مرتبط با رشته اتاق عمل

اگر ملاک خود را در این قسمت از معرفی رشته اتاق عمل ، تست شخصیت‌شناسی MBTI قرار دهیم، مناسب‌ترین تیپ‌های شخصیتی برای این رشته به شرح زیر می‌باشد:

  • ISTP : این تیپ شخصیتی بیشتر به ماهیت فنی مشاغل علاقه مندند.
  • ESFP:تیپ شخصیتی با مهارت ارتباطی بالا ،علاقه مند به کمک به دیگران ،تصمیم گیری سریع در شرایط بحرانی.
  • ISFP:علاقه مند به کمک به دیگران و رفع مشکلات مردم

استعداد های مرتبط با اتاق عمل

اگر ملاک را استعداد های 12گانه بنیاد استعداد‌یابی جانسون اوکانر قرار دهیم، مهم‌ترین استعداد‌هایی که شما را در این مسیر موفق‌تر میکند به شرح زیر است:

  • استعداد تجسم فضايي و درك ساختارها
  • استعداد استدلال و تحليل
  • استعداد كار كردن با اعداد
  • استعداد حافظه طراحي
  • استعداد استقرايي

سه فاکتور بالا شما را در رسیدن به موفقیت کمک می‌کند. اما به این معنا نیست بدون داشتن این فاکتورها شما موفق نخواهید شد.

معرفی رشته اتاق عمل

آینده رشته اتاق عمل

در این بخش از معرفی رشته اتاق عمل ، آینده شغلی این رشته را از جهات مختلف بررسی خواهیم کرد.

بهترین مشاغل اتاق عمل

به طور کلی تکنولوژیست های اتاق عمل در تمامی بخش هایی که در حوزه بهداشت و درمان فعالیت می کنند ،می توانند فعالیت کنند.بیمارستان ها،کلینیک ها،مراکز درمانی سیار از جمله این مراکز هستند.

آمار رسمی برای ارائه جزئیات مشاغل در این حوزه در دسترس نیست اما می توان گفت با افزایش عمل های جراحی ،تخصصی تر شدن آنها و پیشرفت تکنولوژی های درمانی تقاضا برای استخدام این افراد در حوزه های بهداشتی و درمانی رو به افزایش خواهد بود.

بهترین مشاغل اتاق عمل در ایران

همانطور که از نام رشته مشخص است ،کارشناسان این رشته در اکثر مراکز مربوط به حوزه ی بهداشتی درمانی می توانند مشغول به کار شوند.

  • استخدام در بیمارستان های بزرگ دولتی یا غیردولتی
  • استخدام در کلینیک های بزرگ و معتبر

آینده شغلی اتاق عمل در ایران

رشته های شاخه پیراپزشکی معمولا دارای بازار کار خوبی هستند رشته اتاق عمل هم از این قاعده مستثنی نیست اما در مقایسه با رشته های دیگر پیراپزشکی همچون پرستاری بازار کمتری را شامل می شود.

میانگین درآمد اتاق عمل در ایران

با توجه به اینکه تکنسین های اتاق عمل هم در بخش خصوصی هم در بخش دولتی فعالیت دارند میانگین حقوق آنها در سال 99 بین 3 تا 5 میلیون تومان است.البته تکنسین های اتاق عمل می توانند با کسب مهارت های تخصصی این درامد را تا حدود بسیار زیادی اقزایش دهند.

آینده شغلی اتاق عمل در خارج از کشور

یکی از مهم‌ترین برنامه فارغ التحصیلان اتاق عمل، مهاجرت به خارج کشور است. با توجه به اینکه کارشناسان این رشته به طور مستقیم با بیماران در ارتباط اند ، دانستن زبان رسمی کشور مقد از ملزوماتی است که آینده شغلی آنها را در آن کشور رقم می زند.کشور هایی مانند کانادا و استرالیا پذیرای کارشناسان رشته اتاق عمل می باشند.

میانگین درآمد تکنسین اتاق عمل در خارج از کشور

طبق تحقیقات سایت Glassdoor درآمد یک تکنسین اتاق عمل در دنیا یه ازای هر ساعت کار 18 دلار است.

معرفی رشته اتاق عمل

ادامه تحصیل در رشته اتاق عمل

افرادی که قصد ادامه تحصیل در رشته اتاق عمل دارند. با شرکت در کنکور وزارت بهداشتمی توانند دررشته های مشخصی در مقطع ارشد ادامه تحصیل دهند.

رشته هایی که دارندگان مدرک کارشناسی اتاق عمل میتوانند در مقطع ارشد ادامه تحصیل دهند به شرح زیر می‌باشد:

  • تکنولوژی اتاق عمل
  • پرستاری
  • هوشبری

بهترین دانشگاه‌های ایران در رشته اتاق عمل

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس پارامترهای زیادی انجام می‌شود. همچنین سازمان‌های ذاخلی و خارجی زیادی دست به رتبه بندی دانشگاه‌ها می‌زنند. به همین دلیل احتمالا هر دانشگاه از رتبه‌بندی‌ای استفاده کند که در آن جایگاه بهتری داشته باشد.

بهترین دانشگاه های علوم پزشکی برای رشته اتاق عمل:

  1. دانشگاه علوم پزشکی تهران
  2. دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  3. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  4. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  5. دانشگاه علوم پزشکی مازندران
  6. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت درمانی تبریز
  7. دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
  8. دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ادامه تحصیل در خارج از کشور

ادامه تحصیل در خارج از کشور برای رشته های پیراپزشکی همچنین رشته اتاق عمل امریست که طرفداران بسیاری دارد. شناخت بهترین دانشگاه ها و کشور های پذیرنده در این رشته از عوامل مهم و ضروری می باشد.چرا که وضعیت درامد و بازارکار شما در مقطع ارشد تا حدود زیادی به دانشگاهی که در آن تحصیل کرده اید بستگی دارد.

در ادامه بهترین دانشگاه های پذیرنده این رشته در دنیا را معرفی خواهیم کرد.

بهترین دانشگاه‌های جهان در رشته اتاق عمل

با توجه به رتبه بندی QS ده دانشگاه برتر جهان به شرح زیر است. همانطور که می‌بینید وجود 5 دانشگاه آمریکا و 3 دانشگاه انگلیسی، نشان از اهمیت این دو کشور در رشته اتاق عمل دارد.

معرفی رشته اتاق عمل

دوستان گرامی، انتخاب رشته از مواردیست که در آینده شغلی و تحصیلی شما نقش تعیین کننده ای دارد ، لذا برای انتخاب رشته باید به عوامل بسیاری از جمله علایق ، استعداد ها و شرایط تحصیلی مورد نظر توجه کنید.در نتیجه اگر شما قصد ادامه تحصیل در رشته اتاق عمل یا رشته هایی شبیه به آن را دارید باید در دانشگاه های علوم پزشکی تحصیل کنید.و اگر قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارید می توانید در یکی از 10 دانشگاه برتر که به شما معرفی کردیم مشغول به تحصیل شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.