شرایط و نحوه ثبت نام کنکور هنر 99

2
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

گروه آزمایشی هنر جزو گروه‌هایی است که داوطلبان همه‌ی گروه‌های آزمایشی می‌توانند در آن شرکت کنند. تعداد زیادی از دانش آموزان به دلیل علاقه یا تغییر رشته در کنکور هنر 99 شرکت می‌کنند. این گروه از تنوع رشته‌ایی کمتری نسبت به سایر گروه‌ها برخوردار است. آزمون هنر تفاوت اساسی با سایر آزمون ها دارد و این تفاوت دو مرحله‌ای بودن کنکور سراسری هنر در بیشتر رشته‌ها است. یعنی بعضی از رشته‌های هنر علاوه بر آزمون تستی دارای آزمون عملی یا مصاحبه می‌باشد. در این مقاله قصد داریم منابع کنکور هنر ، نحوه ثبت نام کنکور هنر ، ضرایب کنکور هنر و زیر گروه های هنر را در اختیار داوطلبان قرار دهیم .

زمان و نحوه ثبت نام کنکور هنر 99

ثبت نام کنکور هنر 99 ، همانند ثبت نام در سایر گروه های آزمایشی می‌باشد. ثبت نام هر ساله بهمن ماه از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی ( sanjesh.org ) انجام می‌شود. شرکت کنندگان باید ثبت نام خود را به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش انجام شود. همچنین پیشنهاد میشود که قبل از ثبت نام کنکور هنر با مطالعه دفترچه ثبت نام کنکور هنر روند ثبت نام را راحت تر و سریعتر کند و داوطلبات از ضرایب کنکور هنر نیز آگاه خواهند شد.

پس از مطالعه دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری 99، میتوان با واریز هزینه مراحل ثبت نام کنکور 99 را آغاز کرد ، که هزینه ثبت نام به سه دسته تقسیم میشود:

  • کارت اعتباری ثبت نام در کنکور هنر .
  • کارت اعتباری داوطلبانی که علاقه به تحصیل در دانشگاه های غیر انتفاعی و پیام نور میباشند که باید کارت اعتباری جداگانه تهیه کنند.
  • داوطلبانی که علاوه بر شرکت در کنکور سراسری 99 علاقه مند به شرکت در رشته های شناور (مثل :زبان و هنر) مباشند باید کارت اعتباری جداگانه تهیه کنند.

نظام جدید شرکت کنیم یا قدیم

پس از برگزاری کنکور 98 تعدادی از داوطلبان کنکور نظام قدیم بر این باور بودند که اکثر سوالات از مباحث مشترک مطرح شده بود و حتی از برخی مباحث خاص کتب نظام قدیم برخلاف بودجه بندی سال های گذشته ، هیچ سوالی مطرح نشده بود. همچنین برخی از اساتید با مقایسه سوالات کنکور سراسری زبان 98 اعتقاد داشتند که سطح سوالات کنکور نظام قدیم سنگین تر از نظام جدید بوده است. به کنکوری های نظام قدیم که در این سال ها مطالعه داشته اند، پیشنهاد میشود اگر چه حق انتخاب دارند اما بهتر است از کتب قدیم خود استفاده کنند، چون در سال های گذشته با تهیه منابع گوناگون و شرکت در کلاس های کنکور و آزمون های آزمایشی تا حدی با منابع نظام قدیم آشنا هستند و مطالعه برای آن ها ساده تر میباشد. همچین منابع خوب و کامل تری در مقایسه با نظام جدید دارید، به علاوه نحوه بیان و ادبیات کتاب های نظام جدید خیلی عوض شده و خواندن این کتاب ها سخت میباشد ؛ اما پیشنهاد میکینم که حتماً مباحث مشترک نظام جدید و قدیم را کامل تر مطالعه کنید .

ثبت نام کنکور هنر

معرفی زیرگروه‌ های هنر و ضرایب کنکور هنر

زیر گروه (1) شامل رشته‌های ارتباط تصویری(گرافیک)، چاپ، صنایع دستی، طراحی پارچه

زیر گروه (2) شامل رشته های طراحی

زیر گروه(3)شامل رشته های حفاظت و مرمت آثار تاریخی، حفاظت و مرمت بناهای تاریخی، راهنمای موزه ها و بناهای تاریخی

زیر گروه (4)شامل رشته های تلویزیون و هنرهای دیجیتالی در دو گرایش انیمیشن و گرافیک رایانه ای، تولید سیما

زیر گروه (5) شامل رشته های آهنگسازی، موسیقی نظامی، نوازندگی موسیقی ایرانی

ضرایب کنکور هنر در دروس عمومی: ادبیات فارسی ( 4 )،زبان عربی ( 2 )،معارف اسلامی(دین و زندگی) ( 3 )، زبان خارجی ( 2 )

 

در صورتی که داوطلب از اقلیت های مذهبی باشد و قصد پاسخ دهی به سوالات معارف غیراسلام (کلیمی، زرتشتی و مسیحی) به جای معارف اسلامی (دین و زندگی) را داشته باشد، می تواند با علامت زدن گزینه مربوط به آن در هنگام ثبت نام اینترنتی، به سوالات آن پاسخ دهد. همچنین برای درس زبان خارجی داوطلبان کنکور 99 می توانند در حین ثبت نام اینترنتی پاسخ دهی به یکی از زبان های روسی، آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی را به جای زبان انگلیسی انتخاب کنند.

زیر گروه یک کنکور هنر 99

زیر گروه های کنکور هنر (1)
مقطع تحصیلی رشته ها
کارشناسی آموزش ارتباط تصويري، ارتباط تصويري، تلويزيون و هنرهاي ديجيتالي، چاپ، صنايع دستي، طراحي پارچه، طراحي و ساخت طلا و جواهر، طراحي صحنه، طراحي لباس، عكاسي، فرش، كتابت و نگارگري، مجسمه سازي، نقاشي، هنرهاي تجسمي، هنرهاي صناعي
کاردانی كارداني عكاسي خبري، كارداني فرش دستباف، كارداني گرافيك، كارداني گرافيك رايانه، كارداني هنر سفالگري، كارداني هنرهاي تجسمي،كارداني هنرهاي سنتي.
ضرایب کنکور هنر در دروس تخصصی: درک عمومي هنر ( 12 )، درک عمومي رياضي – فيزيک ( 3 )، ترسيم فني ( 3 )، خلاقيت تصويری و تجسمی(12)،خلاقيت نمايشی ( 3 )، خلاقيت موسيقی ( 3 )، خواص مواد ( 3 )

زیر گروه دو کنکور هنر 99

زیر گروه های کنکور هنر (2)
مقطع تحصیلی رشته ها
کارشناسی باستان شناسي، طراحي صنعتي، مرمت بناهاي تاريخي، مرمت و احياي بناهاي تاريخي، هنر اسلامي
کاردانی كارداني باستان شناسي، كارداني طراحي صنعتي.
ضرایب کنکور هنر در دروس تخصصی: درک عمومي هنر ( 9 )، درک عمومي رياضي – فيزيک ( 9 )، ترسيم فني ( 6 )، خلاقيت تصويری و تجسمی(12)،خلاقيت نمايشی ( 3 )، خلاقيت موسيقی ( 3 )، خواص مواد ( 3 )

زیر گروه سه کنکور هنر 99

زیر گروه های کنکور هنر (3)
مقطع تحصیلی رشته ها
کارشناسی مرمت آثار تاريخي، موزه
کاردانی كارداني حفاظت و مرمت آثار تاريخي، كارداني موزه
ضرایب کنکور هنر در دروس تخصصی: درک عمومي هنر ( 9 )، درک عمومي رياضي – فيزيک ( 3 )، ترسيم فني ( 6 )، خلاقيت تصويری و تجسمی(6)،خلاقيت نمايشی ( 3 )، خلاقيت موسيقی ( 3 )، خواص مواد ( 3 )

زیر گروه چهار کنکور هنر 99

زیر گروه های کنکور هنر (4)
مقطع تحصیلی رشته ها
کارشناسی ادبيات نمايشی، بازيگري، سينما، كارگرداني تلويزيون، نمايش عروسكي

 

کاردانی كارداني انيميشن، كارداني هنرهاي نمايشي
ضرایب کنکور هنر در دروس تخصصی: درک عمومي هنر ( 9 )، درک عمومي رياضي – فيزيک ( 3 )، ترسيم فني ( 3 )، خلاقيت تصويری و تجسمی(6)،خلاقيت نمايشی ( 12 )، خلاقيت موسيقی ( 3 )، خواص مواد ( 3 )

زیر گروه پنج کنکور هنر 99

زیر گروه های کنکور هنر  (4)
مقطع تحصیلی رشته ها
کارشناسی آهنگسازي، موسيقي نظامي، نوازندگي موسيقي ايراني، نوازندگي موسيقي جهاني

 

ضرایب کنکور هنر در دروس تخصصی: درک عمومي هنر ( 9 )، درک عمومي رياضي – فيزيک ( 3 )، ترسيم فني ( 3 )، خلاقيت تصويری و تجسمی(3)،خلاقيت نمايشی ( 3 )، خلاقيت موسيقی ( 12 )، خواص مواد ( 3 )

سوالات امتحانی کنکور هنر

دروس تخصصی
نام درس تعداد سوال از شماره تا شماره مدت پاسخگویی (دقیقه)
زمین شناسی 25 101 125 20
ریاضی 30 126 155 47
زیست شناسی 50 156 205 36
فیزیک 30 206 235 37
شیمی 35 236 270 35
دروس عمومی
نام درس تعداد سوال از شماره تا شماره مدت پاسخگویی (دقیقه)
درک عمومی هنر 30 101 130 25
درک عمومی ریاضی_فیزیک 30 131 160 40
ترسیم فنی 20 161 180 26
خلاقیت تصویری و تجسمی 20 181 200 24
خلاقیت نمایشی 20 201 220 13
خلاقیت موسیقی 20 221 240 20
خواص مواد 20 241 260 17

بومی گزینی

مشکلات معیشتی و اقامتی نظیر تامیین خوابگاه برای دانشجو ، مشکلات رفت و آمد و افت تحصیلی دانشجو بخاطر دوری از خانواده ، باعث شد تا سازمان سنجش برای برخی از رشته محل ها به گزینش بومی روی آورد. بومی گزینی درصد قبولی در رشته های بومی را برای داوطلبان هر ناحیه با توجه به امکانات در نظر گرفته شده برای آن ناحیه را بیشتر می‌کند. همانطور که در دفترچه راهنمای انتخاب رشته مشاهده کرده اید هر کد رشته محل در کنکور سراسری دارای ظرفیتی میباشد ، که یکی از آن ظرفیت ها تحت تأثیر بومی گزینی میباشد. گزینش بومی در رشته های تحصیلی مختلف به صورت استانی ، ناحیه ای ، قطبی و یا گزینش کشور ( بدون بومی گزینی ) می‌باشد .

دسته بندی رشته ها از نظر پذیرش بومی

  • رشته هایی که در اکثر دانشگاه های کشور موجود میباشد و از نظر کاربردی به متخصصین بومی نیازمند است ، پذیرش آن به صورت استانی میباشد .
  • پذیرش در دانشگاه فرهنگیان به صورت استانی میباشد .
  • رشته هایی که در یکی از دانشگاه های چند استان مجاور هم مجود میباشد ، پذیرش آن ها به صورت ناحیه ای خواهد بود .
  • رشته هایی که در یکی از دانشگاه های چند ناحیه همجوار هم مجود میباشد ، پذیرش آن ها به صورت قطبی میباشد .
  • پذیرش کشوری برای رشته هایی میباشد که تنها در برخی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ارائه میشود .

منابع و نحوه ثبت نام کنکور هنر

مرکز مشاوره باخه
جهت ثبت نام در کنکور هنر
 

تاثیر معدل شامل چه کسانی میشه و شامل چه کسایی نمیشه

به داوطلبان براساس مدرک دیپلم و باتوجه به گروه ازمایشی هنر در هر زیر گروه مقدار متفاوتی سوابق تحصیلی تعلق میگیرد که در ادامه میزان آن را بیان کرده‌ایم .

داوطلبان برای آگاهی از چگونگی دریافت کد سوابق تحصیلی می‌توانند مقاله دریافت کد سوابق تحصیلی را مطالعه کنند.

تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور هنر

نوع دیپلم زیر گروه
1 2 3 4 5
 ریاضی فیزیک 8.4 10.71 9.55 8.4 8.94
علوم تجربی 8.4 10.71 9.55 8.4 8.94
علوم انسانی 7.2 7.5 8.18 7.2 7.66
علوم معارف اسلامی 7.2 7.5 8.18 7.2 7.66

سهمیه‌ های کنکور هنر 99

قبولی در بهترین دانشگاه و بهترین رشته آرزوی بیشتر افراد می‌باشد و برای رسیدن به این امر افراد مسیرهای متفاوتی را دنبال می‌کنند. یکی ازمسائل مهمی که در قبولی در دانشگاه‌های سراسری تأثیرگذار است مقوله‌ی سهمیه‌ های کنکور سراسری و میزان اثرگذاری آن و دریافت سهمیه‌ها است. زیرا بسیاری از داوطلبان با نحوه ثبت نام کنکور سراسری آشنا نیستند و بدون اطلاع از سهمیه هایی که برای آنها وجود دارد، سهمیه های خود را درج نمیکنند.

سهمیه مناطق

این نوع سهمیه جزء اصلی ترین سهمیه‌ های کنکور سراسری است و تمامی داوطلبان برحسب شرایط و منطقه محل زندگی خود این سهمیه به آنها تعلق می‌گیرد و هر داوطلب مي‌تواند بر اساس شرایط خود، متقاضي این شود.

سهمیه ایثارگران، رزمندگان، خانواده شهدا

هر یک از داوطلبانی که شرایط گفته شده در ادامه مطلب را دارا باشند، می‌توانند از سهمیه‌های ایثارگران، رزمندگان و خانواده شهدا استفاده کنند.

سهمیه رزمندگان

رزمندگانی که براساس آیین‌نامه اجرایی حداقل شش ماه متوالی داوطلبانه در مناطق عملیاتی عملياتي جبهه هاي نبرد حق عليه باطل حضور داشته‌اند و می‌بایست نسبت به تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان اقدام نمایند. همچنین کارکنان كادر ثابت، پيماني و وظيفه نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ایران كه  علاوه بر میزان موظفی، حداقل 6 ماه پیوسته و یا 9 ماه ناپیوسته شركت در عمليات به صورت داوطلبانه در خطوط مقدم حضور داشته‌اند. با تأیيد بالاترین مقام هریك از نيروهاي مسلح می‌توانند از مزایای این قانون بهره‌ گیرند.

سهمیه ایثارگران

داوطلبانی که شرایط زیر را دارا باشند می‌توانند از سهمیه ایثارگران استفاده کنند:

  • جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنها
  • جانبازان زیر 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنها
  • آزادگان و همسر و فرزندان آنان
  • همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر
  • همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه

شرایط و ظوابط شرکت در کنکور هنر 99

متقاضیانی که در کنکور هنر ۹۹ شرکت می‌کنند به طور کلی به دو دسته‌ی داوطلبان نظام جدید و داوطلبان نظام قدیم تقسیم می‌شوند که هر یک از این داوطلبان برای شرکت در آزمون سراسری هنر ۹۹ باید دارای شرایط عمومی و اختصاصی باشند.

داوطلبان برای آگاهی از شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در کنکور هنر 99 می‌توانند مقاله شرایط ثبت نام کنکور سراسری ۹۹ را مطالعه کنند.

دروس امتحانی نظام قدیم و جدید

از قسمت‌های مهم برای کسب تراز و رتبه قبولی دلخواه در  کنکور سراسری اطلاع از منابع کنکور هنر این آزمون می‌باشد. با توجه به این که امسال نیز مانند سال گذشته دو دسته سوال برای متقاضیان نظام قدیم و جدید کنکور سراسری هنر طراحی می‌شود، منابع مطالعاتی آن نیز به دو دسته تقسیم شده و از یک دیگر جدا می‌باشد. لازم به ذکر است که با توجه به مصوبه سازمان سنجش داوطلبان می‌توانند بدون توجه به نظام آموزشي كه در آن تحصيل نموده ­اند به يكي از دو مجموعه سؤالات نظام آموزشي جدید ( 3-3-6 ) يا سؤالات مربوط به نظام آموزشي قديم ( سالي واحدي ) و ( ترمي واحدي )‌ كه تمايل دارند پاسخ دهند.

2 نظرات
  1. ساجده می گوید

    سلام من دیپلم نظام قدیمم میخوام امسال برا 1400شرکت کنم میتونم؟ یا کلا نظام قدیم امسال از کنکور حذف شده؟؟؟؟؟

    1. مرکز مشاوره باخه می گوید

      شما شرایط شرکت رادارید.
      منظور از حذف شدن چیست؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.