شرایط و نحوه ثبت نام کنکور زبان 99

2
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

داوطلبان کنکور زبان 99 دو دسته هستند، دسته اول کسانی که قصدشان تحصیل در رشته‌های ادبیات انگلیسی، ترجمه انگلیسی و یا آموزش زبان انگلیسی است، دسته دوم نیز کسانی هستند که در کنار شرکت در کنکور اصلی کنکور سراسری زبان را به عنوان کنکور شناور انتخاب می‌کنند. از آنجایی که تعداد افراد گروه دوم بیشتر است و تأثیر دروس عمومی در این کنکور بیشتر از تأثیر درس زبان تخصصی بوده هر سال رتبه‌های برتر این کنکور کسانی هستند که هیچگاه علاقه به این رشته نداشته و هدفشان موفقیت در کنکور اصلی خودشان بوده است. در این مقاله قصد داریم منابع کنکور زبان ، نحوه ثبت نام کنکور زبان ، ضرایب کنکور زبان و زیر گروه های زبان را در اختیار داوطلبان قرار دهیم .

شاید به جرات بتوان گفت کنکور زبان از همه ی کنکور­های دیگر سخت­ تر است چرا که هیچ منبع رسمی و حتی غیر رسمی ندارد.

زمان و نحوه ثبت نام کنکور زبان 99

ثبت نام کنکور زبان 99 ، همانند ثبت نام در سایر گروه های آزمایشی کنکور سراسری می‌باشد. ثبت نام کنکور هر ساله بهمن ماه از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی ( sanjesh.org ) انجام می‌شود. شرکت کنندگان باید ثبت نام خود را به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش انجام دهند. همچنین پیشنهاد میشود که قبل از ثبت نام کنکور زبان با مطالعه دفترچه ثبت نام کنکور سراسری 99 روند ثبت نام را راحت تر و سریعتر کند و داوطلبات از ضرایب کنکور زبان 99 نیز آگاه خواهند شد.

پس از مطالعه دفترچه ، میتوان با واریز هزینه مراحل ثبت نام کنکور 99 را آغاز کرد ، که هزینه ثبت نام به سه دسته تقسیم میشود:

  • کارت اعتباری ثبت نام در کنکور اصلی .
  • کارت اعتباری داوطلبانی که علاقه به تحصیل در دانشگاه های غیر انتفاعی و پیام نور میباشند که باید کارت اعتباری جداگانه تهیه کنند.
  • داوطلبانی که علاوه بر شرکت در کنکور سراسری 99 علاقه مند به شرکت در رشته های شناور (مثل :زبان و هنر) مباشند باید کارت اعتباری جداگانه تهیه کنند.

نظام جدید شرکت کنیم یا قدیم

پس از برگزاری کنکور 98 تعدادی از داوطلبان کنکور نظام قدیم بر این باور بودند که اکثر سوالات از مباحث مشترک مطرح شده بود و حتی از برخی مباحث خاص کتب نظام قدیم برخلاف بودجه بندی سال های گذشته، هیچ سوالی مطرح نشده بود. همچنین برخی از اساتید با مقایسه سوالات کنکور اعتقاد داشتند که سطح سوالات کنکور نظام قدیم سنگین تر از نظام جدید بوده است. به کنکوری های نظام قدیم که در این سال ها مطالعه داشته اند، پیشنهاد میشود اگر چه حق انتخاب دارند اما بهتر است از کتب قدیم خود استفاده کنند، چون در سال های گذشته با تهیه منابع گوناگون و شرکت در کلاس های کنکور و آزمون های آزمایشی تا حدی با منابع نظام قدیم آشنا هستند و مطالعه برای آن ها ساده تر میباشد. همچین منابع خوب و کامل تری در مقایسه با نظام جدید دارید ، به علاوه نحوه بیان و ادبیات کتاب هایی مثل زیست و شیمی نظام جدید خیلی عوض شده و خواندن این کتاب ها سخت میباشد ؛ اما پیشنهاد میکینم که حتماً مباحث مشترک نظام جدید و قدیم را کامل تر مطالعه کنید .

معرفی زیرگروه‌ های زبان و ضرایب کنکور زبان

ضرایب کنکور زبان در دروس عمومی: ادبیات فارسی ( 4 )،زبان عربی ( 2 )،معارف اسلامی(دین و زندگی) ( 3 )، زبان خارجی ( 2 )

 

در صورتی که داوطلب از اقلیت های مذهبی باشد و قصد پاسخ دهی به سوالات معارف غیراسلام (کلیمی، زرتشتی و مسیحی) به جای معارف اسلامی (دین و زندگی) را داشته باشد، می تواند با علامت زدن گزینه مربوط به آن در هنگام ثبت نام اینترنتی، به سوالات آن پاسخ دهد. همچنین برای درس زبان خارجی داوطلبان کنکور 99 می توانند در حین ثبت نام اینترنتی پاسخ دهی به یکی از زبان های روسی، آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی را به جای زبان انگلیسی انتخاب کنند.

زیر گروه یک کنکور زبان 99

زیر گروه های کنکور زبان  (1)
مقطع تحصیلی رشته ها
کارشناسی آموزش زبان انگليسي، زبان و ادبيات انگليسي، مترجمي زبان انگليسي.
کاردانی كارداني آموزش زبان انگليسي، كارداني مترجمي زبان انگليسي.
ضرایب کنکور زبان در دروس تخصصی: زبان تخصصی انگلیسی ( 12 )

زیر گروه دو کنکور زبان 99

زیر گروه های کنکور زبان (2)
مقطع تحصیلی رشته ها
کارشناسی زبان و ادبیات آلماني، مترجمي زبان آلماني.
ضرایب کنکور زبان در دروس تخصصی: زبان تخصصی آلمانی ( 12 )

زیر گروه سه کنکور زبان 99

زیر گروه های کنکور زبان (3)
مقطع تحصیلی رشته ها
کارشناسی زبان و ادبيات فرانسه، مترجمي زبان فرانسه
ضرایب کنکور زبان در دروس تخصصی: زبان تخصصی فرانسه ( 12 )

زیر گروه سه کنکور زبان 99

زیر گروه های کنکور زبان (3)
مقطع تحصیلی رشته ها
کارشناسی زبان و ادبيات فرانسه، مترجمي زبان فرانسه
ضرایب کنکور زبان در دروس تخصصی: زبان تخصصی فرانسه ( 12 )

زیر گروه چهار کنکور زبان 99

زیر گروه های کنکور زبان (4)
مقطع تحصیلی رشته ها
کارشناسی زبان ايتاليايي، زبان چيني، زبان روسي، زبان و ادبيات اردو، زبان و ادبيات ارمني، زبان و ادبيات اسپانيايي، زبان و ادبيات تركي استانبولي،زبان و ادبيات ژاپني

سوالات امتحانی کنکور زبان

دروس تخصصی
نام درس از شماره تا شماره مدت پاسخگویی (دقیقه)
شیمی 101 170 105
دروس عمومی
نام درس تعداد سوال از شماره تا شماره مدت پاسخگویی (دقیقه)
زبان و ادبیات فارسی 25 1 25 18
زبان عربی 25 26 50 20
فرهنگ و معارف اسلامی 25 51 75 17
زبان انگلیسی 25 76 100 20

بومی گزینی

مشکلات معیشتی و اقامتی نظیر تامین خوابگاه برای دانشجو ، مشکلات رفت و آمد و افت تحصیلی دانشجو بخاطر دوری از خانواده ، باعث شد تا سازمان سنجش برای برخی از رشته محل ها به گزینش بومی روی آورد. بومی گزینی درصد قبولی در رشته های بومی را برای داوطلبان هر ناحیه با توجه به امکانات در نظر گرفته شده برای آن ناحیه را بیشتر می‌کند. همانطور که در دفترچه راهنمای انتخاب رشته مشاهده کرده اید هر کد رشته محل در کنکور سراسری شناور زبان دارای ظرفیتی میباشد ، که یکی از آن ظرفیت ها تحت تأثیر بومی گزینی میباشد. گزینش بومی در رشته های تحصیلی مختلف به صورت استانی ، ناحیه ای ، قطبی و یا گزینش کشور ( بدون بومی گزینی ) می‌باشد .

دسته بندی رشته ها از نظر پذیرش بومی

  • رشته هایی که در اکثر دانشگاه های کشور موجود میباشد و از نظر کاربردی به متخصصین بومی نیازمند است ، پذیرش آن به صورت استانی میباشد .
  • پذیرش در دانشگاه فرهنگیان به صورت استانی میباشد .
  • رشته هایی که در یکی از دانشگاه های چند استان مجاور هم مجود میباشد ، پذیرش آن ها به صورت ناحیه ای خواهد بود .
  • رشته هایی که در یکی از دانشگاه های چند ناحیه همجوار هم مجود میباشد ، پذیرش آن ها به صورت قطبی میباشد .
  • پذیرش کشوری برای رشته هایی میباشد که تنها در برخی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ارائه میشود .

منابع و نحوه ثبت نام کنکور تجربی

مرکز مشاوره باخه
جهت ثبت نام کنکور زبان‌های خارجه
 

تاثیر معدل شامل چه کسانی میشه و شامل چه کسانی نمیشه

به داوطلبان براساس مدرک دیپلم و باتوجه به گروه ازمایشی در هر زیر گروه مقدار متفاوتی سوابق تحصیلی تعلق میگیرد که در ادامه میزان آن را بیان کرده‌ایم .

داوطلبان برای آگاهی از چگونگی دریافت کد سوابق تحصیلی می‌توانند مقاله دریافت کد سوابق تحصیلی را مطالعه کنند.

گروه آزمایشی زبان

نوع دیپلم زیر گروه
1 2 3 4
 ریاضی فیزیک 14.35 14.35 14.35 30
علوم تجربی 14.35 14.35 14.35 30
علوم انسانی 14.35 14.35 14.35 30
علوم معارف اسلامی 14.35 14.35 14.35 30

سهمیه‌ های کنکور زبان 99

قبولی در بهترین دانشگاه و بهترین رشته آرزوی بیشتر افراد می‌باشد و برای رسیدن به این امر افراد مسیرهای متفاوتی را دنبال می‌کنند. یکی ازمسائل مهمی که در قبولی در دانشگاه‌های سراسری تأثیرگذار است مقوله‌ی سهمیه‌ های کنکور سراسری و میزان اثرگذاری آن و دریافت سهمیه‌ها است. زیرا بسیاری از داوطلبان با نحوه ثبت نام کنکور سراسری آشنا نیستند و بدون اطلاع از سهمیه هایی که برای آنها وجود دارد، سهمیه های خود را درج نمیکنند.

سهمیه مناطق

سهمیه مناطق جزء اصلی ترین سهمیه‌ های کنکور سراسری زبان 99 است و تمامی داوطلبان برحسب شرایط و منطقه محل زندگی خود این سهمیه به آنها تعلق می‌گیرد و هر داوطلب مي‌تواند بر اساس شرایط خود، متقاضي این شود.

سهمیه ایثارگران، رزمندگان، خانواده شهدا

هر یک از داوطلبانی که شرایط گفته شده در ادامه مطلب را دارا باشند، می‌توانند از سهمیه‌های ایثارگران، رزمندگان و خانواده شهدا استفاده کنند.

سهمیه رزمندگان

رزمندگانی که براساس آیین‌نامه اجرایی حداقل شش ماه متوالی داوطلبانه در مناطق عملیاتی عملياتي جبهه هاي نبرد حق عليه باطل حضور داشته‌اند و می‌بایست نسبت به تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان اقدام نمایند. همچنین کارکنان كادر ثابت، پيماني و وظيفه نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ایران كه  علاوه بر میزان موظفی، حداقل 6 ماه پیوسته و یا 9 ماه ناپیوسته شركت در عمليات به صورت داوطلبانه در خطوط مقدم حضور داشته‌اند. با تأیيد بالاترین مقام هریك از نيروهاي مسلح می‌توانند از مزایای این قانون بهره‌ گیرند.

سهمیه ایثارگران

داوطلبانی که شرایط زیر را دارا باشند می‌توانند از سهمیه ایثارگران استفاده کنند:

  • جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنها
  • جانبازان زیر 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنها
  • آزادگان و همسر و فرزندان آنان
  • همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر
  • همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه

شرایط و ضوابط شرکت در کنکور زبان 99

متقاضیانی که در کنکور زبان ۹۹ شرکت می‌کنند به طور کلی به دو دسته‌ی داوطلبان نظام جدید و داوطلبان نظام قدیم تقسیم می‌شوند که هر یک از این داوطلبان برای شرکت در آزمون ۹۹ باید دارای شرایط عمومی و اختصاصی باشند.

داوطلبان برای آگاهی از شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در کنکور زبان 99 می‌توانند مقاله شرایط ثبت نام کنکور سراسری ۹۹ را مطالعه کنند.

دروس امتحانی نظام قدیم و جدید

از قسمت‌های مهم برای کسب تراز و رتبه قبولی دلخواه در  کنکور زبان اطلاع از منابع کنکور زبان در این آزمون می‌باشد. با توجه به این که امسال نیز مانند سال گذشته دو دسته سوال برای متقاضیان نظام قدیم و جدید کنکور سراسری زبان طراحی می‌شود، منابع مطالعاتی آن نیز به دو دسته تقسیم شده و از یک دیگر جدا می‌باشد. لازم به ذکر است که با توجه به مصوبه سازمان سنجش داوطلبان می‌توانند بدون توجه به نظام آموزشي كه در آن تحصيل نموده ­اند به يكي از دو مجموعه سؤالات نظام آموزشي جدید ( 3-3-6 ) يا سؤالات مربوط به نظام آموزشي قديم ( سالي واحدي ) و ( ترمي واحدي )‌ كه تمايل دارند پاسخ دهند.

2 نظرات
  1. علی اصغر می گوید

    سلام ببخشید من در کنکور سراسری ثبت نام کردم در رشته زبان خارجه روسی الان منابع رشته زبان روسی در کنکور سراسری چیه ممنون

    1. مرکز مشاوره باخه می گوید

      لطفا مقاله “منابع کنکور زبان باخه ” را سرچ و مطالعه کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.