شرکت در کنکور سراسری دانش آموزان هنرستان (فنی و حرفه‌ای) و کار و دانش

0
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

موضوع شرکت دانش آموزان هنرستان و کار و دانش در کنکور سراسری همیشه مورد بحث بوده است. دانش آموزان فنی و حرفه‌ای و کار و دانش معمولاً در کنکور کاردانی شرکت می‌کنند. در سال‌های گذشته بدلیل اینکه این دانش آموزان سال دوازدهم نداشتند و نسبت به دبیرستانی‌ها یک سال کمتر تحصیل می‌کردند طبق قانون امکان ثبت نام در مقطع کارشناسی را نداشتند. اما پس از تغییر نظام آموزشی به نظام جدید (3-3-6) و اضافه شدن سال دوازدهم به دانش آموزان هنرستانی و کار دانشی این امکان برای آنها بوجود آمد تا بتوانند در آزمون سراسری نیز شرکت نمایند. در واقع در حال حاضر فارغ‌التحصیلان هنرستان و کار و دانش نظام جدید امکان شرکت در کنکور سراسری و کنکور کاردانی را بصورت همزمان دارند.

نحوه شرکت در کنکور سراسری برای دانش آموزان هنرستان و کار و دانش

 

ثبت نام در کنکور سراسری برای دانش آموزان فنی حرفه‌ای و کار و دانش یک شانس جدید و امکان تحصیل دیگر ایجاد می‌کند. هنرستانی‌ها و کاردانشی‌هایی که در کنکور 99 شرکت می‌کنند می‌توانند از رشته‌های کارشناسی انتخاب رشته کنند. در واقع رشته‌های هنرستان در کنکور تبدیل به رشته‌های کارشناسی می‌شود. در ادامه مقاله شیوه ثبت نام هنرستانی‌ها در کنکور سراسری 99 را با توجه به قوانین موجود در دفترچه راهنمای کنکور سراسری 99 توضیح خواهیم داد.

هنرستانی‌ها و کار و دانشی‌های مجاز به شرکت در کنکور سراسری 99

با توجه به شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در کنکور سراسری دو دسته از هنرستانی‌ها و کار و دانشی‌ها مجاز به شرکت در آزمون سراسری هستند.

1- فارغ التحصیلان هنرستان و کار و دانش نظام جدید (3-3-6)

2- فارغ التحصیلان هنرستان و کار و دانش نظام قدیم که مدرک کاردانی (فوق دیپلم) دارند.

این دو دسته از افراد مجاز به ثبت نام در کنکور سراسری هستند.

شیوه ثبت نام دانش آموزان هنرستان و کار و دانش در کنکور سراسری 99

دانش آموزان هنرستان و کار و دانش برای ثبت نام در کنکور سراسری 99 باید ابتدا در بازه زمانی ثبت نام کنکور سراسری از طریق سامانه سازمان سنجش آموزش کشور اقدام به خرید کارت اعتباری ثبت نام کنکور سراسری 99 نمایند. داوطلبان هنرستانی و کاردانشی آزمون سراسری هم مانند سایر داوطلبان حق شرکت در یک گروه آزمایشی اصلی و یک یا دو گروه آزمایشی فرعی را دارند. در کنکور سراسری سه گروه آزمایشی اصلی و دو گروه فرعی وجود دارد.

گروه‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی گروه‌های اصلی و گروه‌های زبان و هنر گروه‌های فرعی کنکور سراسری هستند. داوطلبان پس از تهیه کارت اعتباری ثبت نام و شرکت در کنکور سراسری باید وارد سایت شده و مراحل ثبت نام کنکور سراسری 99 را طی نمایند.

قوانین سوابق تحصیلی برای دانش آموزان هنرستان و کار و دانش

فارغ‌التحصیلان هنرستان و کار و دانش مشمول اعمال سوابق تحصیلی نمی‌شوند. در واقع معدل و نمرات هنرستانی‌ها و کار و دانشی‌ها در کنکور سراسری 99 به تنهائی از کنکور آنها رقم می‌خورد. این داوطلبان در هنگام ورود به ثبت نام کنکور سراسری 99 وضعیت مدرک خود را هنرستان و کار و دانش یا فنی و حرفه‌ای قرار می‌دهند. با توجه به اینکه داوطلب فنی و حرفه‌ای کنکور سراسری هستند سیستم از آنها کد سوابق تحصیلی نمی‌خواهد و سوابق تحصیلی دانش آموزان فنی و حرفه‌ای و کار دانش در کنکور سراسری تأثیری ندارد.

مزایا و معایب شرکت در کنکور سراسری 99 برای دانش آموزان هنرستان و کار و دانش

 

کنکور هنرستان

شرکت در کنکور سراسری برای دانش آموزان فنی حرفه‌ای و کار و دانش نکات مثبت و نکات منفی دارد. در واقع ثبت نام فنی و حرفه‌ای‌ها و کار و دانشی‌ها در کنکور سراسری مزایا و معایبی دارد که تعدادی از آنها را ذکر کرده و توضیح می‌دهیم.

امکان تحصیل کارشناسی پیوسته هنرستانی ها

هنرستانی‌ها و کار و دانشی‌ها درصورتیکه در کنکور کاردانی شرکت کنند می‌توانند در دوره کاردانی پذیرفته شوند. دوره‌های کاردانی در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای سراسر کشور برگزار می‌گردد. ما در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای دوره‌های روزانه، شبانه و غیرانتفاعی داریم. هنرستانی‌های کنکور کاردانی می‌توانند در دوره‌های روزانه، شبانه، غیرانتفاعی و پیام نور شرکت کنند.

اما دانش آموزان هنرستان و کار و دانش که در کنکور سراسری 99 شرکت می‌کنند می‌توانند از رشته‌های کارشناسی پیوسته انتخاب کنند. یکی از مزایای شرکت در کنکور سراسری هنرستانی‌ها همین موضوع است. که آنها می‌توانند در کنکور سراسری شرکت نموده و مقطع کارشناسی پیوسته قبول شوند. با این موضوع دیگر نیازی به شرکت مجدد در کنکور کاردانی به کارشناسی ندارند و تنها با یک کنکور بدون وقفه می‌توانند کارشناسی بگیرند. در صورتیکه اگر کنکور کاردانی شرکت کنند باید بعد از مقطع کاردانی کنکور کاردانی به کارشناسی شرکت نمایند.

تعداد بیشتر دانشگاه‌های پذیرنده در کنکور سراسری

تعداد بیشتر دانشگاه‌هایی که از طریق کنکور سراسری دانشجو می‌پذیرند باعث می‌شود تا شانس افرادی که در کنکور سراسری شرکت می‌نمایند برای قبولی بیش از سایرین باشد. در واقع میزان ظرفیت دانشگاه‌ها و همچنین تعداد آنها در کنکور کاردانی کمتر از کنکور سراسری است. بنابراین شانس قبولی در کنکور سراسری نیز بیشتر است.

تعدد و تنوع رشته‌های موجود در کنکور سراسری

تنوع رشته‌های موجود در کنکور سراسری مزیت دیگری است که می‌تواند مورد توجع داوطلبان هنرستانی و کار و دانشی کنکور سراسری قرار بگیرد. این افراد اگر در کنکور کاردانی شرکت نمایند تنها مجاز هستند تا در رشته متجانس با دیپلم خود شرکت کنند اما در کنکور سراسری برای دانش آموزان فنی و حرفه‌ای و کار و دانش محدودیتی وجود ندارد.

سطح بالاتر دانشگاه‌ها

دانشگاه‌هایی که از طریق کنکور سراسری دانشجو می‌پذیرند از لحاظ کیفیت آموزشی و امکانات و بار علمی وضعیت بهتری نسبت به دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای دارند. سطح دانشجویانی که در این دانشگاه‌ها قبول می‌شوند بالاتر از داوطلبانی است که در دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای قبول می‌شوند.

تفاوت شیوه درسی دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش با سایر دانشگاه‌ها

اما یکی از نکات منفی تفاوت نحوه و شیوه آموزشی سایر دانشگاه‌‌ها با دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای است. در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای شیوه آموزشی مبتنی بر کارهای عملی است در صورتیکه سایر دانشگاه‌ها تمرکز خود را بر مسائل تئوری قرار داده و بر روی مسائل عملی کار نمی‌کنند. بنابراین با توجه به این که دانش آموزان هنرستان و کار و دانش مهارت‌های عملی زیادی دارند پس این موضوع می‌تواند بر روی روند تحصیلی آنها اثر منفی بگذارد.

دشوار بودن مباحث درسی کنکور سراسری

منابع امتحانی کنکور سراسری معمولاً برای دانش آموزان فنی و حرفه‌ای و کار و دانش دشوار است. بنابراین این موضوع می‌تواند روی نتیجه آنها اثر منفی داشته باشد. زیرا آنها آمادگی شرکت در کنکور سراسری را ندارند. اما این موضوع مسئله‌ای پیش پا افتاده و قابل حل است زیرا هنرستانی‌ها و کاردانشی‌هایی که در کنکور سراسری شرکت می‌کنند می‌توانند با استفاده از منابع امتحانی کنکور سراسری 99 در این زمینه خود را تقویت کنند.

در مقالاتی که در بالا به آن اشاره شده منابع کنکور سراسری گروه‌های آزمایشی مختلف در آن ذکر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.