کارشناسی ارشد مهندسی مواد

0
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

کارشناسی ارشد مهندسی مواد یکی از مجموعه‌های گروه فنی و مهندسی کارشناسی ارشد است که به لحاظ کارایی در زمینه صنعت و بازار کار مطلوب همه ساله مورد استقبال تعداد زیادی از شرکت کنندگان کنکور کارشناسی ارشد می‌باشد. این رشته در زمینه صنعت به عنوان یک رشته جامع و کاربردی شناخته می‌شود و در کشورهای در حال توسعه مانند کشور ما بسیار حائز اهمیت است. از ویژگی‌های مثبت این رشته می‌توان به موقعیت‌های شغلی متعدد، درآمد مناسب و امکان پیشرفت از نظر تحقیقاتی و عملیاتی اشاره کرد. ما مشاورین مرکز مشاوره باخه قصد داریم تا در این مقاله به توضیح کامل در مورد کارشناسی ارشد مهندسی مواد بپردازیم.

مرکز مشاوره باخه تلاش نموده با جمع آوری موضوعات مربوط به کنکور ارشد مهندسی مواد، مقاله ای جامع را پیرامون این آزمون در اختیارتان قرار دهد. در صورتی‌که نیاز به مطالعه کامل مقاله ندارید می‌توانید از فهرست زیر قسمت دلخواه را انتخاب نموده و با کلیک روی آن، مطلب مورد نیاز را مطالعه کنید.

گرایش ها و منابع ارشد مهندسی مواد

اطلاع از دروس امتحانی و ضرایب آنها و همچنین منابع مطالعاتی برای گرایش‌های مختلف کارشناسی ارشد مهم‌ترین مسائل کنکور کارشناسی ارشد برای داوطلبین به‌شمار می‌رود. افراد با اطلاع دقیق از دروس امتحانی، گرایش‌های مختلف و منابع مطالعاتی می‌توانند برنامه‌ریزی بهتری برای کنکور کارشناسی ارشد خود داشته باشند.

گرایش‌ها

این مجموعه شامل رشته‌های مهندسی مواد با گرایش‌های شناسایی و انتخاب مواد مهندسی، شکل دادن فلزات، جوشکاری، استخراج فلزات، خوردگی و حفاظت مواد، سرامیک، ریخته‌گری، مواد مرکب و رشته مهندسی پزشکی با گرایش‌های بیومواد و مهندسی بافت است.

رشته گرایش
1- مهندسی مواد 1-شناسائی و انتخاب مواد مهندسی
2-شکل دادن فلزات
3-جوشکاری
4-استخراج فلزات
5-خوردگی و حفاظت مواد
6-سرامیک
7-ریخته‌گری
8-مواد مرکب
2- مهندسی پزشکی 1-بیومواد
2-مهندسی بافت

انتخاب گرایش در مقطع کارشناسی ارشد بسیار مهم و کلیدیه بخاطر اینکه تخصص فرد در آینده توانایی کار و فعالیت در زمینه‌های تخصصی و فنی رشته رو مشخص می‌کنه و باعث میشه شما در آینده دارای تخصص ویژه‌ای در اون رشته باشید و در مقاطع بالاتر مثل دکتری در دانشگاه‌های داخل یا خارج از کشور شانس بالاتری برای قبولی داشته باشین.

دروس امتحانی کارشناسی ارشد مهندسی مواد

عناوين دروس امتحاني: 1- زبان عمومي و تخصصي (انگليسي) ، 2- رياضي (رياضي عمومي 1 و 2، معادلات ديفرانسيل، رياضي مهندسي) ، 3- خواص فيزيكي مواد، 4- خواص مكانيكي مواد، 5- شيمي فيزيك و ترمودينامي

رشته گرایش کد ضریب ضرايب دروس امتحاني به ترتيب دروس
1 2 3 4 5
مهندسي مواد شناسايي و انتخاب مواد مهندسي 1 1 2 2 2 1
شكل دادن فلزات
ريخته‌گري 1 1 2 2 2 1
جوشكاري 2 1 1 2 2 2
مواد مركب 2 1 1 2 2 2
استخراج فلزات 3 1 2 2 1 2
خوردگي و حفاظت مواد
سراميك 4 1 1 3 1 2
مهندسی پزشکی بيومواد 5 1 2 2 2 1
مهندسي بافت

نکته: داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد برحسب علایق خود می‌توانند یکی از گرایش‍های این رشته را انتخاب کرده و با توجه به دروس امتحانی ذکر شده و ضرایب آنها نسبت به مطالعه منابع لازم اقدام نمایند.

منابع مطالعاتی

منابع مطالعاتی برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد رشته مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط زیست به دو دسته منابع اصلی و منابع کمکی تقسیم می‌شود. استفاده از منابع اصلی برای تفهیم مطالب و یادگیری عمیق و کاربردی و منابع کمکی برای آمادگی بیشتر در جلسه آزمون استفاده می‌گردد. استفاده از منابع اصلی و کمکی در کنار هم می‌تواند مکمل یکدیگر باشد و آمادگی شما را برای شرکت در آزمون بیشتر نماید.

منابع اصلی

دروس امتحانی منابع مطالعاتی اصلی
زبان عمومی و تخصصی ( انگلیسی ) 504 واژه ضروری تافل، گرامر کاربردی شهاب اناری، کتابهای زبان تخصصی مخصوص دانشجویان مهندسی مواد و متالوژی
ریاضی ریاضی عمومی ترجمه خلیل پاریاب،  ریاضیات مهندسی پیشرفته ترجمه عالم زاده،  معادلات دیفرانسیل نوشته دکتر کرایه چیان
خواص فیزیکی مواد خواص فیزیکی نوشته ریدهیل
خواص مکانیکی مواد تغییر شکل و مکانیزم های شکست مواد مهندسی نوشته هرت برگ، مترجم علی اکبر اکرامی
شیمی فیزیک و ترمودینامیک ترمودینامیک نوشته گسکل مترجم سعیدی، ترمودینامیک، نوشته دکتر ناصر توحیدی، شیمی فیزیک و ترمودینامیک در مهندسی مواد مؤلفان حمید خرسند و نسیم کیایی

منابع کمک آموزشی

یکی از مشکلات داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد برای تهیه بسته‌های آموزشی مواجهه با تعداد بسیاری بسته از موسسات مختلف است که داوطلبان را دچار سردرگمی می‌کند، آنچه بسیار حائز اهمیت می‌باشد این است که داوطلبان باید دید درستی نسبت به شرایط خود داشته باشند، همچنین باید توقع و هدف خود را نسبت به بسته‌های آموزشی مشخص کنند تا بتوانند تصمیم درستی جهت خرید هر بسته اتخاذ نمایند.

مؤسسات آموزشی که ارائه دهنده بسته‌های آموزشی کارشناسی ارشد رشته مهندسی مواد و متالوژی می‌باشند از قبیل: مدرسان شریف،سه گام، ماهان، سنجش و دانش است.

داوطلبان کارشناسی ارشد توجه فرمایند برای داشتن مطالعه‌ای جامع و کسب نتیجه‌ای رضایت بخش می‌بایست از تمامی منابع گفته شده(منابع اصلی، کمک آموزشی و جزوه) برحسب شرایط به صورت ترکیبی و مکمل استفاده کنند.

زمان‌بندی ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 99

کنکور کارشناسی ارشد هر سال توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌گردد داوطلبین باید با اطلاع از شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی نسبت به ثبت نام و شرکت در آزمون اقدام نمایند.

پیشنهاد می‌کنیم به جهت آشنایی با نحوه و مراحل ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد ۹۹ مقاله مربوط به ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد ۹۹ را مطالعه نمائید.

شرایط و ضوابط

داوطلبینی که قصد شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ۹۹ را دارند باید شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در دفترچه راهنمای ثبت نام را دارا باشند. مطالعه دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد ۹۹ به جهت آگاهی از شرایط و ضوابط ثبت نام اولیه لازم و ضروری است. ما در این مقاله برخی از شرایط و ضوابط مورد نیاز را ذکر می‌کنیم:

شرایط عمومی

الف) اعتقاد به اسلام یا یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

ب) عدم احراز ملتزم نبودن نسبت بـه احکـام عملـی اسـلام (انجـام دادن واجبات و پرهیز کردن از محرمات).

تبصره: اقلیتهای دینی (ادیان رسمی) مندرج در قانون اساسی از این شرط مستثنی هستند، به شرط آنکه متجاهر بـه نقـض احکام اسلامی نباشند.

ج) عدم احراز عناد نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران. تبصره: در صورتی که داوطلب سابقه عناد با نظام جمهوری اسلامی داشته، بایـد تغییر نظر او احراز شود.

د) نداشتن سابقه عضویت در ساواک و فراماسونری و اعقاب آنها.

ه) عدم احراز فساد اخلاقی.

و) عدم اشتهار به ارتکـاب اعمـال خـلاف شئون شغلی و تحصیلی در طول تحصیل یا زمان اشتغال.

شرایط اختصاصی

الف) داشتن مدرک کارشناسی (لیسانس) یا کارشناسی ارشد (فوق لیسانس یا دکترای حرفهای) یا اشتغال به تحصیل در سال آخر مقطع کارشناسـی کـه مـدرک مذکور مورد تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد.

ب) براساس مصوبه چهارمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مورخ ۱۳۹۵/۱۰/۱۸، پذیرفته‌شدگان نهائی دوره‌های روزانه در آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ناپیوسته سال ۱۳۹۷، حتی در صورت عدم ثبت نام و یا انصراف قطعی از رشته قبولی، مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال سال ۱۳۹۸ نخواهند بود.

ج) دانشجویان سال آخر و دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته که از تاریخ ۱۳۸۶/۰۶/۳۱ به بعد فارغ‌التحصیل شده‌اند، در صورتیکه معدل آنان کمتر از ۱۲ باشد، حق ثبت نام و شرکت در این آزمون را ندارند.

د) پذیرفته‌شدگان دوره روزانه باید برابر طول مدت تحصیل خود در کارشناسی ارشد، در زمان ثبت نام تعهد بسپارند تا در صورت نیاز در محلی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعیین می‌کند به خدمت اشتغال ورزند

ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 99

داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد ۹۹ باید در بازه زمانی ۱۳۹۸/۰۹/۱۶ تا ۱۳۹۸/۰۹/۲۵ از طریق سامانه سازمان سنجش اموزش کشور اقدام به ثبت نام نمایند.

آزمون کارشناسی ارشد 99

طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور کنکور کارشناسی ارشد در تاریخ پنجشنبه ۹۹/۰۱/۲۸ و جمعه ۹۹/۰۱/۲۹ برگزار خواهد شد. افرادیکه در آزمون ثبت نام نموده اند باید چند روز قبل از تاریخ برگزاری آزمون به سامانه سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه نموده و اقدام به دریافت کارت ورود به جلسه خود نمایند. مشخصات فردی داوطلب و همچنین محل و زمان دقیق برگزاری آزمون کارشناسی ارشد ۹۹ در داخل کارت ورود به جلسه درج گردیده است.

در صورت مشاهده هرگونه مغایرت اطلاعات درج شده برروی کارت ورود به جلسه با اطلاعات داوطلب، افراد باید نسبت به ویرایش اطلاعات ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد کارت ورود به جلسه خود اقدام نمایند.

اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد 99

نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد ۹۹ در نیه دوم خرداد ماه توسط سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌گردد. داوطلبین با مشاهده کارنامه منتشر شده توسط سازمان سنجش و بررسی و تحلیل کارنامه خود برای انتخاب رشته در دانشگاه‌های سراسری و آزاد اقدام می‌نمایند. لازم به ذکر است که این مرحله اعلام نتایج اولیه بوده و اعلام نتایج نهائی پس از انتخاب رشته، در نیمه اول شهریور ماه اعلام می‌گردد.

نکته مهم در رابطه با انتخاب رشته مجزا بودن انتخاب رشته در دانشگاه‌های سراسری و آزاد می‌باشد. انتخاب رشته دانشگاه آزاد در داخل سامانه دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌شود. برای آشنایی کامل با نحوه انتخاب رشته در دانشگاه‌های سراسری و آزاد می‌توانید مقاله انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۹۹ را مطالعه نمائید.

کسانیکه نسبت به نتایج اعلام شده هرگونه اعتراضی داشته باشند می‌توانند از طریق دانشگاه آزاد و سازمان سنجش پیگیری و اعتراض نمایند.

تخمین رتبه و قبولی کنکور کارشناسی ارشد 99

پس از اعلام نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد توسط سازمان سنجش اموزش کشور مهم‌ترین مسئله برای داوطلبین بررسی کارنامه، اطلاع از ظرفیت‌ها و همچنین تحلیل و بررسی شانس قبولی در دانشگاه‌ها و دوره‌های مختلف بسیار حائز اهمیت است. بررسی و تحلیل کارنامه و تخمین شانس قبولی فرد یک موضوع فنی است که مشاوران متخصص در این زمینه می‌توانند داوطلبان را در این زمینه راهنمایی‌های کنند.

جهت آشنایی بیشتر با نحوه انتخاب رشته مقاله انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد ۹۹ را مطالعه نمائید.

ظرفیت دانشگاه‌ها در کارشناسی ارشد مهندسی مواد

دانشگاه‌های سراسری و آزاد در سرتاسر کشور در دوره‌های مختلف در این رشته دانشجو می‌پذیرند. میزان ظرفیت این رشته در دانشگاه‌های مختلف بصورت زیر است.

ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در رشته کارشناسی ارشد مهندسی مواد در کنکور 98

روزانه نوبت دوم پیام نور غیرانتفاعی پردیس خودگردان مجازی آزاد
1073 477 10 164 95 70 1160

 

نمونه کارنامه کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مواد و متالورژی

رتبه تراز سهمیه زبان ریاضی خواص فیزیکی مواد خواص مکانیکی مواد شیمی فیزیک و ترمودینامیک
70 6422 آزاد 71.11 15 48.33 42.59 15
313 4568 آزاد 61.11 43.33 11.67 3.51 -3.32
356 4332 آزاد 30 0 56.67 18.52 23.33
428 4052 آزاد 0 0 40 27.78 23.33
512 3854 آزاد 3.33 0 25 42.59 11.67
88 2426 5 درصدی ایثارگران -1.1 13.33 8.33 5.56 8.33
128 1915 5 درصدی ایثارگران 20.33 0 5.33 0 3.67
96 2224 25 درصدی ایثارگران 15.67 3.33 0 5.23 0
132 1832 25 درصدی ایثارگران 13.33 2.33 0 0 1.67

 

رتبه قبولی کارشناسی ارشد مهندسی مواد و متالورژی

رتبه تراز سهمیه رشته محل قبولی
86 6456 آزاد خوردگی و حفاظت مواد روزانه- دانشگاه صنعتی شریف – تهران
141 6223 آزاد خوردگی و حفاظت مواد نوبت دوم- دانشگاه صنعتی شریف – تهران
319 4763 آزاد خوردگی و حفاظت مواد نوبت دوم- دانشگاه تهران
146 3800 آزاد شناسایی و انتخاب مواد مهندسی روزانه- دانشگاه تربیت مدرس
214 3400 آزاد شکل دادن فلزات روزانه- دانشگاه صنعتی شریف – تهران
795 3123 آزاد ریخته گری نوبت دوم- دانشگاه علم و صنعت ایران – تهران
955 3023 آزاد شکل دادن فلزات نوبت دوم- دانشگاه علم و صنعت ایران – تهران
1191 2539 آزاد شناسایی و انتخاب مواد مهندسی نوبت دوم- دانشگاه صنعتی اصفهان
1821 2136 آزاد شناسایی و انتخاب مواد مهندسی پیام نور- دانشگاه پیام نور استان سمنان – مرکز سمنان
2005 1853 آزاد شناسایی و انتخاب مواد مهندسی نوبت دوم- دانشگاه یاسوج

سهمیه‌های کنکور کارشناسی ارشد 99

کنکور کارشناسی ارشد مانند سایر مقاطع تحصیلی دارای سهمیه‌هایی است که داوطلبان در صورت دارا بودن شرایط و ضوابط قانونی که در دفترچه راهنمای کنکور کارشناسی ارشد می‌باشد می‌توانند از این سهمیه‌ها بهره‌مند گردند. در ادامه به معرفی ان سهمیه‌ها می‌پردازیم.

1- سهمیه رزمندگان: رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه بصورت متوالی یا متناوب در جبهه

2- سهمیه ایثارگران 25 درصدی: همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر، جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان، آزادگان و همسر و فرزندان آنان

3- سهمیه ایثارگران 5 درصدی: جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنان و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه

4- سهمیه استعدادهای درخشان:

الف) برگزيدگان رتبه‌هاي اول تا پانزدهم مرحله نهايي المپيادهاي علمي ـ دانشجويي

ب) دانشجويان نمونه كشوري در دوره كارشناسي با معرفي سازمان امور دانشجويان

ج) رتبه‌هاي اول تا سوم نهايي جشنوارههاي خوارزمي، جوان خوارزمي، رازي، ابن سينا و فارابي در دوره كارشناسي پيوسته يا ناپيوسته با مشاركت حداقل 50 %در دستاورد حائز رتبه

د) دانش‌آموخته رتبه اول دوره كارشناسي پيوسته در بين دانشجويان هم رشته و هم ورودي كه طي هشت نيمسال تحصيلي دانش‌آموخته شده است.

ه) دانش‌آموخته رتبه اول دوره كارشناسي ناپيوسته در بين دانشجويان هم رشته و هم ورودي كه طي چهار نيمسال تحصيلي دانش‌آموخته شده است

5- سهمیه حافظان قرآن مجید: حافظان قرآن بدون مدرک کارشناسی می‌توانند برای مجموعه امتحانی شماره 1111 شرکت نمایند.

به منظور اطلاع از سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد می‌توانید مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

ارشد مهندسی مواد و متالورژی بدون کنکور

مهندسی مواد و متالورژی در مقطع کارشناسی ارشد علاوه بر آزمون کارشناسی ارشد از طریق بدون کنکور نیز در دانشگاه‌های مختلف دانشجو می‌پذیرد. برای شرکت در دوره‌های کارشناسی ارشد بدون کنکور در رانشگاه‌های مختلف شرایط و ضوابط متفاوتی وجود دارد. رشته‌ مهندسی مواد و متالورژی در مقطع ارشد در دانشگاه‌های سراسری (روزانه و نوبت دوم)، آزاد، غیرانتفاعی و پیام نور بصورت بدون آزمون دانشجو می‌پذیرد. شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با ضوابط و شرایط دوره‌هایی بدون آزمون‌ کارشناسی ارشد مهندسی مواد و متالورژی مقاله کارشناسی ارشد مهندسی مواد بدون کنکور پیام نور را در سایت ما مشاهده نمائید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.