کارشناسی ارشد شیمی

0
زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

شیمی علم اتم ها، پیوندها و مولکول هاست. دانشی که می تواند خواص ماده، چگونگی تغییرات و شیوه تولید آن ها را از هسته اتم گرفته تا کهکشان ها بررسی کند.

رشته شیمی دارای دو بخش علم شیمی و صنایع شیمی است که علم شیمی به‌عنوان یکی از علوم پایه زیربنای علوم مختلفی همچون بیولوژی ، بیوتکنولوژی ، پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی و رشته‌های متعدد مهندسی است. اما صنایع شیمیایی عبارت است از صنایعی که در آنها واکنش شیمیایی انجام می‌گیرد، یعنی اقسام مواد اولیه تبدیل به محصولات جدید می‌گردد که خواص این محصولات تا حدودی با مواد اولیه متفاوت است.

فارغ‌التحصیلان شیمی می‌توانند جذب صنایع شیمیایی مختلف مثل صنایع رنگ‌سازی ، چرم‌سازی ، پتروشیمی ، موادغذایی، لوازم بهداشتی و آرایشی می‌شوند و در بخش آزمایشگاههای کنترل کیفیت محصولات شیمیایی و یا واحد تولید آنها کار می‌کنند و یا یک شیمیست می‌تواند در خانه خود با کمترین امکانات کارگاه کوچکی دایر کرده و بعضی از مواد مورد نیاز جامعه را تولید کند. فارغ‌التحصیلان این رشته توانایی تغییر و تبدیل بر روی مواد خام را دارند و به یاری همین توانایی ‌، تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان این رشته کارگاهها یا کارخانه‌های شیمیایی کوچک یا بزرگ دایر کرده و در کار خود نیز موفق بوده‌اند. در ضمن فارغ‌التحصیل شیمی می‌تواند در کارگاهها و کارخانه‌های تهیه مواد آلی ، دارویی ،‌رنگها ، رزین‌ها و تهیه و ترخیص مواد معدنی کار بکند.

فهرست مطالب

مرکز مشاوره باخه تلاش نموده با جمع آوری موضوعات مربوط به کنکور ارشد شیمی، مقاله ای جامع را پیرامون این آزمون در اختیارتان قرار دهد. در صورتی‌که نیاز به مطالعه کامل مقاله ندارید می‌توانید از فهرست زیر قسمت دلخواه را انتخاب نموده و با کلیک روی آن، مطلب مورد نیاز را مطالعه کنید.

گرایش ها و منابع ارشد شیمی

اطلاع از دروس امتحانی و ضرایب آنها و همچنین منابع مطالعاتی برای گرایش‌های مختلف کارشناسی ارشد مهم‌ترین مسائل کنکور کارشناسی ارشد برای داوطلبین به‌شمار می‌رود. افراد با اطلاع دقیق از دروس امتحانی، گرایش‌های مختلف و منابع مطالعاتی می‌توانند برنامه‌ریزی بهتری برای کنکور کارشناسی ارشد خود داشته باشند.

گرایش ها

رشته گرایش
آموزش شيمي* __
شیمی شيمي فيزيك
دكتري پيوسته شيمي شيمي فيزيك
شیمی شيمي آلي
شيمي پليمر
شيمي دارويي
فيتوشيمي __
شیمی شيمي معدني
دكتري پيوسته شيمي شيمي معدني
شیمی شيمي تجزيه
دكتري پيوسته شيمي شيمي تجزيه
شیمی شيمي كاربردي
شيمي و فناوري اسانس
شيمي پيشرانه
شیمی شيمي كاتاليست
شيمي دريا
نانوشيمي __

انتخاب گرایش و رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارای اهمیت فراوانی است زیرا تعیین کننده تخصص اصلی فرد در آینده برای ورود به بازارکار و یا ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر می باشد.

دروس امتحانی

دروس و ضرایب امتحانی کارشناسی ارشد شیمی بصورت زیر است:

1- زبان عمومي و تخصصي (انگليسي) ، 2- شيمي تجزيه (دروس تجزيه 1 و 2 و شيمي تجزيه دستگاهي )، 3- شيمي معدني (دروس شيمي معدني 1 و 2، آلي فلزي )، 4- شيمي فيزيك (دروس شيمي فيزيك 1 و 2، كوانتوم و طيف سنجي )، 5- شيمي آلي (دروس آلي1، 2 و 3، جداسازي و شناسايي تركيبات آلي و كاربرد طيف سنجي در شيمي آلي ، شيمي فيزيك آلي )، 6- شيمي كاربردي (اصول محاسبات شيمي صنعتي، شيمي صنعتي 1 و 2، اصول تصفيه آب و پساب هاي صنعتي و خوردگي فلزات ).

رشته گرایش کد ضریب ضرايب دروس امتحاني به ترتيب دروس (از راست به چپ)
1 2 3 4 5 6
شیمی شيمي فيزيك 1 1 1 1 2 1 0
آموزش شيمي* __
دكتري پيوسته شيمي شيمي فيزيك
شیمی شيمي آلي 2 1 1 1 1 2 0
شيمي پليمر
شيمي دارويي
فيتوشيمي __
شیمی شيمي معدني 3 1 1 2 1 1 0
دكتري پيوسته شيمي شيمي معدني
شیمی شيمي تجزيه 4 1 2 1 1 1 0
دكتري پيوسته شيمي شيمي تجزيه
شیمی شيمي كاربردي 5 1 1 1 1 1 2
شيمي و فناوري اسانس
شيمي پيشرانه
شیمی شيمي كاتاليست 6 1 1 1 1 1 0
شيمي دريا
نانوشيمي __ 7 1 1 1 1 1 1

داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد برحسب علایق خود می‌توانند یکی از گرایش‍های این رشته را انتخاب کرده و با توجه به دروس امتحانی ذکر شده و ضرایب آنها نسبت به مطالعه منابع لازم اقدام نمایند.

ارشد شیمی منابع مطالعاتی آزمون کارشناسی ارشد شیمی

منابع مطالعاتی برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد رشته شیمی به دو دسته منابع اصلی و منابع کمکی تقسیم می‌شود. استفاده از منابع اصلی برای تفهیم مطالب و یادگیری عمیق و کاربردی و منابع کمکی برای آمادگی بیشتر در جلسه آزمون استفاده می‌گردد. استفاده از منابع اصلی و کمکی در کنار هم می‌تواند مکمل یکدیگر باشد و آمادگی شما را برای شرکت در آزمون بیشتر نماید.

عناوین دروس امتحانی منابع مطالعاتی اصلی
زبان عمومی ۱- گرامر زبان عمومی کلیه رشته‌های کارشناسی ارشد(نوشتهـ :وحید عسگری)
زبان تخصصی ۱- Scientific English for chemistry students Moghimi (Ph.D) and A. Mirjaie
 2-زبان تخصصی شیمی 1و 2 (نوشته:دکتر حسن منصوری. دکتر علیرضا رضوانی، دکتر ملک طاهر مقصودلو …)
شیمی آلی ۱- شیمی آلی(نوشته: ولهارد)( ویرایش: دوم)( ترجمه: میرمحمد صادقی)
2-شناسایی سیستماتیک ترکیبات آلی(نوشته: شراینر )(ترجمه: مهران غیاثی)
شیمی معدنی 1- شیمی معدن1(نوشته: ملاردی و  آقا بزرگ)
2-شیمی معدنی 2 (نوشته  آقا بزرگ،  یوسفی )
شیمی آلی- فلزی ۱- شیمی آلی فلزی (نوشته: عابدینی، بقاعی)
2- Organometallics, by Elschenborich, Salzer
شیمی تجزیه ۱- مبانی شیمی تجزیه اسکوگ جلد ۱ و ۲
شیمی فیزیک 1-Atkins, P.W. Physical chemistry 4th ed
2- Barrow. Phy. Chem. Latest Ed. Mc. Grow- Hill
شیمی کوانتوم 1-مبانی شیمی کوانتوم (نوشته :لواین) (ترجمه :انتشارات دانشگاه مشهد)
۲- شیمی کوانتومی‌(نوشته :هانا)( ترجمه :دکتر علی‌اکبر صبوری)
مبانی طیف‌سنجی مولکولی 1-مبانی

طیف‌سنجی مولکولی(نوشته: هولاس)( ترجمه : اسلامپور)

یکی از مشکلات داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد برای تهیه بسته‌های آموزشی مواجه با تعداد بسیاری بسته از موسسات مختلف است که داوطلبان را دچار سردرگمی می‌کند، آنچه بسیار حائز اهمیت می‌باشد این است که داوطلبان باید دید درستی نسبت به شرایط خود داشته باشند، همچنین باید توقع و هدف خود را نسبت به بسته‌های آموزشی مشخص کنند تا بتوانند تصمیم درستی جهت خرید هر بسته اتخاذ نمایند.

مؤسسات آموزشی که ارائه دهنده بسته‌های آموزشی کارشناسی ارشد رشته شیمی می‌باشند از قبیل: مدرسان شریف، سنجش امیرکبیراست.

داوطلبان کارشناسی ارشد توجه فرمایند برای داشتن مطالعه‌ای جامع و کسب نتیجه‌ای رضایت بخش می‌بایست از تمامی منابع گفته شده(منابع اصلی، کمک آموزشی و جزوه) برحسب شرایط به صورت ترکیبی و مکمل استفاده کنند.

زمان‌بندی آزمون کارشناسی ارشد ۹۹

کنکور کارشناسی ارشد هر سال توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌گردد داوطلبین باید با اطلاع از شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی نسبت به ثبت نام و شرکت در آزمون اقدام نمایند.

شرایط و ضوابط و زمان‌بندی کنکور کارشناسی ارشد ۹۹

داوطلبینی که تمامی شرایط عمومی و اختصاصی آزمون کارشناسی ارشد را دارا باشند می‌توانند در بازه زمانی ثبت نام با ورود به سامانه سازمان سنجش اموزش کشور  اقدام به ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد ۹۹ نمایند.

پیشنهاد می‌کنیم به جهت آشنایی با نحوه و مراحل ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد ۹۹ مقاله مربوط به ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد ۹۹ را مطالعه نمائید.

شرایط و ضوابط

داوطلبینی که قصد شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ۹۹ را دارند باید شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در دفترچه راهنمای ثبت نام را دارا باشند. مطالعه دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد ۹۹ به جهت آگاهی از شرایط و ضوابط ثبت نام اولیه لازم و ضروری است. ما در این مقاله برخی از شرایط و ضوابط مورد نیاز را ذکر می‌کنیم:

شرایط عمومی

الف) اعتقاد به اسلام یا یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

ب) عدم احراز ملتزم نبودن نسبت بـه احکـام عملـی اسـلام (انجـام دادن واجبات و پرهیز کردن از محرمات).

تبصره: اقلیتهای دینی (ادیان رسمی) مندرج در قانون اساسی از این شرط مستثنی هستند، به شرط آنکه متجاهر بـه نقـض احکام اسلامی نباشند.

ج) عدم احراز عناد نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران. تبصره: در صورتی که داوطلب سابقه عناد با نظام جمهوری اسلامی داشته، بایـد تغییر نظر او احراز شود.

د) نداشتن سابقه عضویت در ساواک و فراماسونری و اعقاب آنها.

ه) عدم احراز فساد اخلاقی.

و) عدم اشتهار به ارتکـاب اعمـال خـلاف شئون شغلی و تحصیلی در طول تحصیل یا زمان اشتغال.

شرایط اختصاصی

الف) داشتن مدرک کارشناسی (لیسانس) یا کارشناسی ارشد (فوق لیسانس یا دکترای حرفهای) یا اشتغال به تحصیل در سال آخر مقطع کارشناسـی کـه مـدرک
مذکور مورد تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد.

ب) براساس مصوبه چهارمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مورخ ۱۳۹۵/۱۰/۱۸، پذیرفته‌شدگان نهائی دوره‌های روزانه در آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ناپیوسته سال ۱۳۹۷، حتی در صورت عدم ثبت نام و یا انصراف قطعی از رشته قبولی، مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال سال ۱۳۹۸ نخواهند بود.

ج) دانشجویان سال آخر و دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته که از تاریخ ۱۳۸۶/۰۶/۳۱ به بعد فارغ‌التحصیل شده‌اند، در صورتیکه معدل آنان کمتر از ۱۲ باشد، حق ثبت نام و شرکت در این آزمون را ندارند.

د) پذیرفته‌شدگان دوره روزانه باید برابر طول مدت تحصیل خود در کارشناسی ارشد، در زمان ثبت نام تعهد بسپارند تا در صورت نیاز در محلی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعیین می‌کند به خدمت اشتغال ورزند

ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد ۹۹

داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد ۹۹ باید در بازه زمانی ۱۳۹۸/۰۹/۱۶ تا ۱۳۹۸/۰۹/۲۵ از طریق سامانه سازمان سنجش اموزش کشور اقدام به ثبت نام نمایند.

آزمون کارشناسی ارشد ۹۹

طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور کنکور کارشناسی ارشد در تاریخ پنجشنبه ۹۹/۰۱/۲۸ و جمعه ۹۹/۰۱/۲۹ برگزار خواهد شد. افرادیکه در آزمون ثبت نام نموده اند باید چند روز قبل از تاریخ برگزاری آزمون به سامانه سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه نموده و اقدام به دریافت کارت ورود به جلسه خود نمایند. مشخصات فردی داوطلب و همچنین محل و زمان دقیق برگزاری آزمون کارشناسی ارشد ۹۹ در داخل کارت ورود به جلسه درج گردیده است.

در صورت مشاهده هرگونه مغایرت اطلاعات درج شده برروی کارت ورود به جلسه با اطلاعات داوطلب، افراد باید نسبت به ویرایش اطلاعات ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد کارت ورود به جلسه خود اقدام نمایند.

اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد ۹۹

نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد ۹۹ در نیه دوم خرداد ماه توسط سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌گردد. داوطلبین با مشاهده کارنامه منتشر شده توسط سازمان سنجش و بررسی و تحلیل کارنامه خود برای انتخاب رشته در دانشگاه‌های سراسری و آزاد اقدام می‌نمایند. لازم به ذکر است که این مرحله اعلام نتایج اولیه بوده و اعلام نتایج نهائی پس از انتخاب رشته، در نیمه اول شهریور ماه اعلام می‌گردد.

نکته مهم در رابطه با انتخاب رشته مجزا بودن انتخاب رشته در دانشگاه‌های سراسری و آزاد می‌باشد. انتخاب رشته دانشگاه آزاد در داخل سامانه دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌شود. کسانیکه نسبت به نتایج اعلام شده هرگونه اعتراضی داشته باشند می‌توانند از طریق دانشگاه آزاد و سازمان سنجش پیگیری و اعتراض نمایند.

تخمین رتبه وقبولی کنکور کارشناسی ارشد ۹۹

پس از اعلام نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد توسط سازمان سنجش آموزش کشور مهم‌ترین مسئله برای داوطلبین بررسی کارنامه، اطلاع از ظرفیت‌ها و همچنین تحلیل و بررسی شانس قبولی در دانشگاه‌ها و دوره‌های مختلف بسیار حائز اهمیت است. بررسی و تحلیل کارنامه و تخمین شانس قبولی فرد یک موضوع فنی است که مشاوران متخصص در این زمینه می‌توانند داوطلبان را در این زمینه راهنمایی‌های کنند.

جهت آشنایی بیشتر با نحوه انتخاب رشته مقاله انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد ۹۹ را مطالعه نمائید.

ظرفیت دانشگاه‌ها در کارشناسی ارشد شیمی

دانشگاه‌های سراسری و آزاد در سرتاسر کشور در دوره‌های مختلف در این رشته دانشجو می‌پذیرند. میزان ظرفیت این رشته در دانشگاه‌های مختلف بصورت زیر است.

ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های مختلف کارشناسی ارشد شیمی 98
روزانه نوبت دوم پیام نور غیرانتفاعی پردیس آزاد
1113 520 811 441 385 600

نمونه کارنامه کنکور کارشناسی ارشد شیمی

رتبه تراز زبان عمومی و تخصصی

(ضريب 1)

شیمی تجزیه (ضريب 1) شیمی معدنی (ضريب 1) شیمی فیزیک (ضريب 2) شیمی آلی (ضريب 1)
22 5765 46.67 0 26.67 38.89 58.62
138 4070 58.89 12.22 21.11 21.11 9.2
156 3917 43.33 2.22 -3.32 20 44.83
184 3727 20 14.44 24.44 16.67 3.45
390 3163 37.78 0 25.56 0 35.63
586 2892 63.33 3.33 -4.43 2.22 2.3
853 2667 55.56 8.89 2.22 3.33 5.75

رتبه قبولی کارشناسی ارشد شیمی

رتبه سهمیه رشته قبولی محل قبولی
41 آزاد شیمی الی روزانه- دانشگاه صنعتی شریف – تهران
95 آزاد شیمی الی روزانه- دانشگاه تربیت مدرس
135 آزاد شیمی دارویی روزانه- دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی – تهران
207 آزاد شیمی الی نوبت دوم- دانشگاه تهران
275 آزاد شیمی الی روزانه- دانشگاه علم و صنعت ایران – تهران
380 آزاد شیمی الی روزانه- دانشگاه خوارزمی (محل تحصیل کرج)
1261 آزاد شیمی الی روزانه- دانشگاه رازی – کرمانشاه
1630 آزاد شیمی الی روزانه- مرکز تحصیلات تکمیلی در علوم پایه – زنجان
1805 آزاد شیمی الی روزانه- دانشگاه کاشان
2838 آزاد شیمی پلیمر نوبت دوم- دانشگاه گلستان – گرگان
3810 آزاد شیمی الی روزانه- دانشگاه یاسوج

سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد ۹۹

کنکور کارشناسی ارشد مانند سایر مقاطع تحصیلی دارای سهمیه‌هایی است که داوطلبان در صورت دارا بودن شرایط و ضوابط قانونی که در دفترچه راهنمای کنکور کارشناسی ارشد می‌باشد می‌توانند از این سهمیه‌ها بهره‌مند گردند. در ادامه به معرفی ان سهمیه‌ها می‌پردازیم.

۱- سهمیه رزمندگان: رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه بصورت متوالی یا متناوب در جبهه

۲- سهمیه ایثارگران ۲۵ درصدی: همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان، آزادگان و همسر و فرزندان آنان

۳- سهمیه ایثارگران ۵ درصدی: جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه

۴- سهمیه استعدادهای درخشان:

الف) برگزیدگان رتبه‌های اول تا پانزدهم مرحله نهایی المپیادهای علمی ـ دانشجویی

ب) دانشجویان نمونه کشوری در دوره کارشناسی با معرفی سازمان امور دانشجویان

ج) رتبه‌های اول تا سوم نهایی جشنوارههای خوارزمی، جوان خوارزمی، رازی، ابن سینا و فارابی در دوره کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته با مشارکت حداقل ۵۰ %در دستاورد حائز رتبه

د) دانش‌آموخته رتبه اول دوره کارشناسی پیوسته در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی که طی هشت نیمسال تحصیلی دانش‌آموخته شده است.

ه) دانش‌آموخته رتبه اول دوره کارشناسی ناپیوسته در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی که طی چهار نیمسال تحصیلی دانش‌آموخته شده است

۵- سهمیه حافظان قرآن مجید: حافظان قرآن بدون مدرک کارشناسی می‌توانند برای مجموعه امتحانی شماره ۱۱۱۱ شرکت نمایند

به منظور اطلاع از سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد می‌توانید مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

کارشناسی ارشد شیمی بدون کنکور

دانشگاه‌های سراسری و آزاد در دوره‌های مختلف روزانه و شبانه و غیرانتفاعی و فراگیر پیام نور همه ساله بصورت بدون کنکور نیز دانشجو می‌پذیرند. برای ورود بدون کنکور به این دانشگاه‌ها داوطلبان باید از شرایط و ضوابط و نحوه ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور را مطالعه و در صورت دارا بودن شرایط نسبت به ثبت نام آن اقدام نمایند. بازه زمانی ثبت نام و اعلام نتایج هرکدام از دوره‌های بدون آزمون و همچنین شرایط و نحوه ورود آنها با هم متفاوت بوده و تمامی متقاضیان باید دارای شرایط عمومی و اختصاصی مربوطه باشند. لذا متقاضیان می‌توانند با مطالعه مقاله مربوط به ارشد شیمی بدون کنکور پیام نور اقدام به شرکت در دوره‌های بدون آزمون نمایند.

مرکز مشاوره باخه
جهت آگاهی از ضرایب دروس کارشناسی ارشد شیمی
 
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.