کارشناسی ارشد بدون کنکور 99

0
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

بسیاری از افراد بدلیل نداشتن فرصت مطالعاتی برای آمادگی کنکور کارشناسی ارشد به دنبال شرکت در دوره‌های بدون آزمون کارشناسی ارشد می‌باشند. در حال حاضر برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد بدون کنکور چندین راه مختلف وجود دارد که ما در این مقاله به آنها می‌پردازیم. افرادی که قصد ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد بدون آزمون را دارند می‌توانند طبق راهنمائی‌هایی که در این مقاله انجام شده اقدام نمایند.کلیه دانشگاه‌‍‌های سراسری، غیرانتفاعی، پیام نور، آزاد و … با شرایط خاص و ويژه‌ای اقدام به جذب دانشجویان علاقه مند می‌نمایند،که در ادامه شرایط پذیرش هر یک از دانشگاه‌ها به طور کامل شرح داده شده است.

کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه‌های سراسری

دانشگاه‌های سراسری کل کشور هر سال با توجه به ظرفیتی که برای پذیرش دانشجویان بدون آزمون درنظر گرفته شده است اقدام به پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد بصورت بدون آزمون می‌نمایند. برای ورود به این دانشگاه‌ها طبق مقررات افراد باید حائز شرایط آئین نامه دانشجویان استعدادهای درخشان باشند. بر طبق دستورالعمل اجرائی دانشگاه‌ها می‌توانند از بین افرادی که مشمول آئین نامه استعدادهای درخشان هستند در مقطع کارشناسی ارشد بصورت بدون آزمون دانشجو بپذیرند.

آئین نامه پذیرش دانشجو کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه‌های سراسری

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آئین نامه پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور براساس آئین نامه استعدادهای درخشان را به دانشگاه‌ها اعلام می‌دارد. براساس این آئین نامه:

  •  دانشگاه‌هاي سطح یک و دو حداکثر به اندازه 40 درصد ظرفیت پذیرش با آزمون
  •  دانشگاه‌هاي سطح سه حداکثر به اندازه 30 درصد ظرفیت پذیرش با آزمون
  •  سایر دانشگاه‌ها حداکثر به اندازه 20 درصد ظرفیت پذیرش با آزمون
  • دانشگاه‌هاي سطح یک موظفند یک سوم از پذیرفته شدگان بدون آزمون خود را از متقاضیان سایر دانشگاه‌ها پذیرش نمایند.

شرایط علمی دانشجویان برای ورود کارشناسی ارشد بدون آزمون

پس از 6 نیمسال تحصیلی و با گذراندن حداقل سه چهارم واحد هاي درسی؛ به لحاظ میانگین کل، جزو پانزده درصد برتر دانشجویان هم رشته و هم ورودي خود باشد. دانشگاه اختیار دارد متقاضیانی را که در طول شش نیمسال تحصیلی دانش آموخته شوند و به لحاظ میانگین کل در مقایسه با میانگین کل هشت نیمسالِ دانشجویان هم رشته و غیر هم ورودي خود جزو پانزده درصد برتر باشند، به صورت مازاد بر ظرفیت پذیرش بدون آزمون در دوره کارشناسی ارشد همان سال پذیرش کند.

چنانچه پانزده درصد برتر دانشجویان حائز شرایط این ماده، به دلیل انصراف یا عدم تقاضا، از تسهیلات مربوط استفاده نکردند و ظرفیت پذیرش بدون آزمون دوره کارشناسی ارشد رشته اي (متناسب با سطح دانشگاه) تکمیل نشد، در این صورت دانشگاه مجاز به جایگزینی صرفاً ده درصد برتر بعدي همان دانشگاه، با اولویت رتبه متقاضیان در آن رشته می باشد.

در حال حاضر تعدادی از دانشگاه‌های سراسری برای ورودی برای سال تحصیلی جدید اقدام به ثبت نام دانشجویان می‌نمایند.

نام دانشگاه
مهلت ثبت نام
شرایط و ضوابط پذیرش
دانشگاه شهید بهشتی اواخر آبان تا اوایل آذر  کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه تهران نیمه اول آبان کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه تهران
دانشگاه علامه طباطبایی اردیبهشت کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه الزهرا نیمه بهمن تا نیمه اسفند کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه الزهرا
دانشگاه خوارزمی فروردین تا خرداد کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه خوارزمی
دانشگاه تربیت مدرس اواسط آذر تا اواخر دی کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه صنعتی امیرکبیر اوایل شهریور کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه صنعتی امیرکبیر
دانشگاه صنعتی اصفهان اوایل اسفند کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه صنعتی اصفهان
دانشگاه صنعتی تبریز اواسط بهمن کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشگاه تبریز


ارشد بدون کنکور

کارشناسی ارشد دانشگاه‌های آزاد بدون کنکور

دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور نیز در مقطع کارشناسی ارشد بدون کنکور دانشجو می‌پذیرند. شرایط پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد بصورت زیر می‌باشد.

  1. حداقل معدل لازم برای واجدین شرایط ثبت نام بدون آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد برای رشته های علوم انسانی 17 و برای رشته های غیر علوم انسانی 16 می باشد که براساس ظرفیت 10 درصدی هر یک از رشته محل های انتخابی گزینش خواهند شد.
  2. پذیرش فارغ التحصیلان واجد شرایط در هر سال تحصیلی تنها برای یک بار و فقط در همان سال امکان پذیر است .
  3. رشته محل‌های انتخابی داوطلبان می‌بایست هم نام و متجانس با رشته تحصیلی کارشناسی آن ها باشد .
  4. تعداد نیمسال های تحصیلی فارغ التحصیلان کارشناسی پیوسته از 8 سال بیش تر نشود .
  5. تعداد نیمسال های تحصیلی فارغ التحصیلان کارشناسی ناپیوسته از 4 سال بیش تر نشود . ( ترم تابستانی و مرخصی بدون احتساب سنوات جزء نیمسال های تحصیلی محسوب نمی‌شوند )

سایر شرایط

  • دانشجویانی که طول مدت تحصیل شان به دلایلی خارج از اختیارات خود ( بیماری ، ماموریت والدین یا همسر ، ازدواج ، طلاق ، زایمان ) حداکثر دو نیمسال تحصیلی بیش از مدت مجاز مذکور شود در صورت تایید کمیسیون موارد خاص دانشگاه می توانند از این تسهیلات استفاده نمایند .
  • فارغ التحصیلان برخی رشته های کارشناسی ناپیوسته که بر اساس سر فصل مصوب ، طول مدت تحصیل شان حداقل 5 نیمسال تعریف شده باشد می توانند از مزایای این آیین نامه برخوردار شوند .
  • دانشجویانی که دارای دروس معادل سازی شده باشند ، شامل پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان نمی شوند .
  • امتیاز پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تنها مختص فارغ التحصیلان ممتاز و واجد شرایط این دانشگاه بوده و فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها مجاز به ثبت نام نمی باشند .
  • متقاضیان شرکت در دوره کارشناسی ارشد بدون آزمون دانشگاه آزاد باید رشته ای متجانس و هم نام با رشته فارغ التحصیلی کارشناسی خود را انتخاب نمایند .

نحوه ثبت نام و انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد بدون کنکور

افرادی که دارای شرایط ثبت نام بدون آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه ازاد باشند باید در زمان مقرر که هرسال تقریباً در بازه زمانی مرداد ماه می‌باشد با اعلام دانشگاه آزاد اسلامی وارد سایت دانشگاه آزاد اسلامی شده و ثبت نام و انتخاب رشته خود را انجام دهند. دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته کارشناسی ارشد بدون آزمون دانشگاه آزاد در زمان ثبت نام بر روی سایت دانشگاه آزاد قرار خواهد گرفت.

کارشناسی ارشد بدون کنکور پردیس‌های خودگردان

پردیس‌ خودگردان دانشگاه تهران در کیش و پردیس خودگردان دانشگاه تهران در ارس هر سال در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های مختلف دانشجو می‌پذیرند.

ثبت نام در این دو دانشگاه شرایط سخت و ویژه‌ای ندارد. افرادی که مایل به ثبت نام باشند می‌توانند نسبت به انجام ثبت نام اینترنتی اقدام نمایند. لیست رشته‌ها و زمان ثبت نام هر سال از طریق سابت این دو دانشگاه اعلام می‌شود. تنها تفاوت این دو دانشگاه با سایر دانشگاه برگزاری مصاحبه است. داوطلبانی که اقدام به ثبت نام نموده‌اند دعوت به مصاحبه علمی خواهند شد و پس از شرکت در مصاحبه نتایج نهائی برای آنان اعلام می‌گردد. برای آشنایی بیشتر با ثبت نام بدون آزمون کارشناسی ارشد در پردیس خودگردان کیش و ارس می‌توانید مقاله بدون آزمون پردیس کیش و ارس را مطالعه نمائید.

کارشناسی ارشد بدون کنکور پیام نور

دانشگاه پیام نور هرسال از طریق طرح فراگیر پیام نور اقدام به جذب دانشجو می‌نماید. داوطلبین در این طرح در بازه زمانی مهر ماه تا بهمن ماه ثبت نام اولیه انجام داده و پس از شرکت در آزمون داخلی دانشگاه پیام نور در آذر ماه در صورت کسب نمره حدنصاب قبولی می‌توانند وارد دانشگاه شوند. در این طرح افراد در نیمسال اول تحصیلی به عنوان دانش‌پذیر شناخته می‌شوند و در صورت قبولی نهائی در بهمن ماه دانشجوی رسمی دانشگاه خواهند شد. برای ثبت نام در این دوره‌ها شما عزیزان می‌توانید مقاله کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور را مطالعه نمائید.

دانشگاه‌های آزاد در مقطع کارشناسی ارشد به دو روش اقدام به جذب دانشجویان علاقه مند می‌نماید، یکی با روش شرکت در کنکور که پس از آزمون و از طریق کد دسترسی دانشگاه‌های آزاد داوطلبان می‌توانند اقدام به انتخاب رشته این دانشگاه‌ها نمایند. دیگری به روش بدون آزمون که افراد با در نظر گرفتن کلیه شرایط آیین نامه دانشگاه آزاد، واجدین شرایط می‌توانند از طرح استعدادهای درخشان استفاده نمایند. در این مقاله به ارشد بدون کنکور آزاد و شرایط و نحوه ثبت نام خواهیم پرداخت. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.