پزشکی بدون کنکور | شرایط پذیرش پرستاری بدون کنکور

0
زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
هرساله تعداد زیادی از داوطلبان از سراسر کشور که در آزمون سراسری سازمان سنجش موفق به پذیرش نشده‌اند به دنبال مسیری هستند تا بتوانند در پرستاری بدون کنکور و رشته های مربوط به بهداشت و درمان برای پذیرش در رشته های پزشکی بدون کنکور اقدام کنند. هرچه بیشتر تلاش میکنیم که خود را برای قبولی در رشته های پزشکی بدون کنکور و پیراپزشکی از طریق کنکور سراسری علوم تجربی آماده کنیم، احتمالا با توجه به رقبا بی‌شمار و پر تلاش بیشتر ناامید می‌شویم. و حتما به این فکر خواهیم کرد که چگونه می‌توان در رشته های بدون کنکور پزشکی پذیرش گرفت و در آن موفق شد ؟
طبیعتا بیشتر ما بخاطر موقعیت اجتماعی و درآمد بالای مشاغل گروه پزشکی علاقه‌مند شرکت در این رشته ها هستیم. احتمالا برای اینکه از دوستان و آشنایان عقب نمانیم و آینده روشنی داشته باشیم به فکر تحصیل حتی در دانشگاه‌های پزشکی بدون کنکور در ایران هستیم. حتما از دوستان و آشنایان افرادی بودند که در گذشته در رشته های پزشکی و پیراپزشکی در دانشگاه های پردیس خودگردان (یا همان پردیس بین‌الملل سابق) و یا حتی دانشگاه های سراسری بدون کنکور تحصیل کرده‌اند. به همین دلیل ممکن است به ثبت نام از طریق پزشکی بدون کنکور فکر کنیم و آن را در دسترس ترین راه ممکن بدانیم.
متاسفانه موسسات غیرمجاز و افرادی سودجو از ضعف اطلاعاتی این افراد استفاده می‌کنند و درامد زیادی را کسب می‌کنند. اما نکته قابل تامل این است که آیا ثبت‌نام پزشکی بدون کنکور و پرستاری بدون کنکور وجود دارد؟؟
مرکز مشاوره باخه از طریق این مقاله به شما کمک میکند تا اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنید.

معرفی رشته‌های گروه پزشکی و پزشکی بدون کنکور

بطور کل رشته‌هایی که زیر نظر وزارت بهداشت و آموزش پزشکی کشور است، رشته‌های گروه پزشکی گویند. مانند :

  • پزشکی
  • دندانپزشکی
  • داروسازی
  • پرستاری
  • علوم آزمایشگاهی
  • ….

معرفی رشته‌های پیراپزشکی

پس از رشته‌های پزشکی بدون کنکور به رشته‌های پیراپزشکی باید بپردازیم، رشته‎های پیراپزشکی به مجموعه رشته هایی گویند که حول رشته های گروه پزشکی هستند و مربوط به علوم بیمارستانی و طبی هستند که از جمله آنان به رشته‌های زیر اشاره کرد. همانند:

  • پرستاری
  • هوشبری
  • اتاق عمل
  • علوم آزمایشگاهی
  • فیزیوتراپی
  • شنوایی سنجی
  • بینایی سنجی
  • گفتاردرمانی
  • پرتوشناسی
  • پرتودرمانی

وجه اشتراک تمامی علاقه مندان به این رشته ها بازار کار خوب آنهاست اما نکته قابل تامل در مورد این گونه رشته ها این است که آیا این رشته ها در ایران بصورت بدون کنکور دانشجو میگیرد؟

طرح نیرو انسانی در رشته بدون کنکور پزشکی و بدون کنکور پرستاری

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا تمامی دانش آموزان و اولیاء علاقه مند به رشته های مربوط به علوم تجربی هستند؟ رشته های مربوط به علوم بیمارستانی به دلیل اینکه اکثر دارای طرح نیروی انسانی هستند مورد استقبال قرارگرفته است.

وجه تمایز رشته های گروه پزشکی با باقی رشته ها از جمله مهندسی ها و علوم انسانی ها در این است که داوطلب در رشته های گروه علوم پزشکی بعد از فارغ تحصیلی به وسیله طرح نیروی انسانی وزارت بهداشت و درمان می‌‎بایست در رشته خود تا 2 سال مشغول به کار شود و این بدان معناست که دانشجوی فارغ تحصیل دیگر به دنبال کار نمیگردد.

بدون کنکور پزشکی در ایران

در سالیان گذشته با توجه به مهاجرت زیاد دانشجویان ایرانی به سایر کشورها جهت تحصیل در رشته های گروه پزشکی و از بین رفتن ذخایر ارزی کشور با تصمیم مستقیم دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصمیم بر این شد که تحصیل در پردیس های خودگردان همانند پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی تهران و پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  و چند دانشگاه دیگر به صورت بدون کنکور و با شرایط دیگر همانند سوابق تحصیلی داوطلب، مدرک زبان و مصاحبه علمی صورت گیرد. اما به دو دلیل مهم یعنی استقبال شدید قشر مرفه جامعه و فقر سواد و دانش فارغ‌التحصیلان رشته‌های گروه پزشکی بدون کنکور دستور لغو این قانو صادر شد و در حال حاضر همچین پذیرشی وجود ندارد.

باتوجه به ارتقا سطوح امنیتی در حوزه دانشگاهی می‌بایست بدانید افراد و موسساتی که قصد فروش صندلی را دارند کاملا غیرمجاز بوده است.

انتقال دانشجویان ایرانی خارج به دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل ایران

پس از برداشتن قانون بالا، و تقاضا بالا تحصیل پزشکی بدون کنکور در خارج کشور، قانون انتقال دانشجویان ایرانی خارج به دانشگاه‌های علوم پزشکی بدون کنکور داخل ایران، پس از گذراندن 72 واحد درسی به تصویب رسید. شرایط این قانون عبارت است از:

  • معدل کتبی دیپلم حداقل ۱۶
  • معدل پیش‌دانشگاهی حداقل ۱۷
  • گذراندن حداقل ۳۶ واحد درسی (طبق سرفصل دروس رشته مربوط در دانشگاه‌های علوم‌ پزشکی کشور)
  • حداقل معدل ۱۵ در دانشگاه خارجی مورد تایید وزارت بهداشت

اما با توجه به تبصره این قانون برای افرادی خاص که با 36 واحد امکان بازگشت به ایران را داشتند و اعتراضات مدنی، این قانون نیز با شرایط جدید اجرا می‌شود. یعنی علاوه بر شروط بالا شروع به تحصیل در خارج از کشور در دوره اصلی رشته‌های علوم پزشکی تا قبل از تیر ۱۳۹۷ مورد قبول وزارت بهداشت است.

افرادی که در حال حاضر قصد شروع تحصیل را دارند، نمی‌توانند از این قانون استفاده نمایند.

درصورت داشتن هرگونه سوالی پیرامون پزشکی بدون کنکور میتوانید با مشاوران  مرکز مشاوره باخه  در ارتباط باشید.

پرستاری بدون کنکور

پزشکی بدون کنکور صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی

اما جزو محدود راه‌هایی که در سال‌های گذشته افراد می‌توانستند در رشته‌های گروه پزشکی بدون کنکور تحصیل نمایند، تحصیل در این رشته‌ها همراه با تعهد بوده است.

شاید زمانی که عنوان پیراپزشکی بدون کنکور را می‌شنوید برایتان سؤال ایجاد شود. چرا رشته‌ ی پرمخاطبی مانند پیراپزشکی بدون کنکور دانشجو جذب می‌کند؟

پاسخ این سؤال این است که وزارت بهداشت معمولاً برای شهرها و روستاهایی که به نیروی انسانی بیشتری احتیاج داشته و کمتر فردی پس از فارغ‌التحصیلی به آن شهرها برای کار مراجعه می‌کند، پزشکی بدون کنکور دانشجو می‌پذیرد. این نوع پذیرش هم برای وزارت بهداشت از آن جهت که نیروی مورد نیاز خود را تأمین می‌کند و از جهتی برای فردی که علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌ی دلخواه خود است و معدل و سوابق تحصیلی خوبی را داراست سودمند است.

پاسخ دیگر این سؤال این است که: بدون کنکور پیراپزشکی صرفاً در مقطع کاردانی بوده و جذب داوطلبان براساس سوابق تحصیلی آنها یعنی براساس معدل کتبی نهایی دیپلم و پیش دانشگاهی برای نظام قدیم و معدل کتبی سال دوازدهم داوطلبان نظام جدید می‌باشد.

نکته مهم دیگر این است که علاقه‌مندان به رشته پیراپیزشکی بدون کنکور تنها در دانشگاه‌های روزانه یا تحصیل رایگان پذیرش می‌شوند و هیچ دانشگاه شهریه‌پردازی آن را ارائه نمی‌دهد.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته های گروه پزشکی بدون کنکور

به طور کامل برای رشته های پزشکی بدون کنکور و پزشکی با آزمون که به صورت انحصاری در اختیار وزارت بهداشت و درمان است فقط در دانشگاه های زیر ارائه میشوند.

  • دانشگاه روزانه
  • دانشگاه پردیس خودگردان سراسری
  • دانشگاه ظرفیت مازاد سراسری
  • دانشگاه آزاد اسلامی
  • دانشگاه ظرفیت خودگردان آزاد اسلامی

این بدان معناست که هیچکدام از رشته های پزشکی و پیراپزشکی در دانشگاه های غیرانتفاعی، پیام نور، علمی کاربردی ارائه نمی‌شود.

وزارت بهداشت و درمان در سال 96 در دانشگاهی تحت عنوان دانشگاه علوم پزشکی غیرانتفاعی وارستگان مشهد اقدام به جذب دانشجو در رشته های علوم آزمایشگاهی و علوم تغذیه کرد.

پرستاری بدون کنکور صرفاً براساس سوابق تحصیلی

همانطور که گفته شد، علاوه بر رشته‌ پزشکی بدون کنکور ، رشته‌های دیگری مانند رشته های پیراپزشکی بدون کنکور داوطلبان زیادی دارند، که در این میان یکی از این رشته‌های پر مخاطب پرستاری است.

طرح پذیرش پرستاری بدون کنکور اولین بار از سال 1395 اجرایی شد، که ملاک سنجش و پذیرش افراد سوابق تحصیلی آنها بود. متقاضیان از طریق انتخاب رشته کنکور سراسری، می‌توانستند اولویت‌های انتخابی که از طریق دفترچه سازمان سنجش انتشار پیدا کرده بود، انتخاب نمایند.

اما ذکر این نکته الزامی است که هرساله شرایط پذیرش پرستاری بدون کنکور تغییر خواهد کرد، در سالهای 97 و 98 دفترچه‌ای مبنی بر پذیرش بدون آزمون پزشکی و پیراپزشکی از سوی سازمان سنجش منتشر نشد و بسیاری از داوطلبان که قصد ثبت نام داشتند از آن محروم شدند.

نکته دیگری که داوطلبان بدون آزمون پرستاری باید به آن توجه نمایند این است که، همیشه میزان پذیرش افراد براساس سوابق تحصیلی در مرحله اول چند برابر ظرفیت است زیرا بسیاری از افراد در مرحله مصاحبه رد خواهند شد و تنها تعدادی از پذیرفته شدگان در مرحله‌ی اول، به صورت قطعی پذیرش می‌شوند.

شرایط عمومی برای پذیرش پرستاری بدون کنکور

  1. کلیه‌ی داوطلبان گروه علوم تجربی دیپلم نظام قدیم و دیپلم نظام جدید می‌توانند در پذیرش براساس سوابق تحصیلی شرکت نمایند، البته شایان ذکر است تنها داوطلبان گروه تجربی که شرایط اختصاصی که در ادامه به آن پرداخته شده است دارا باشند می‌توانند ثبت نام نمایند.
  2. داوطلبان پرستاری بدون کنکور می‌بایستی از سلامت جسمی و روانی کامل برخوردار باشند.
  3. داوطبان آقا از لحاظ خدمت سربازی نباید مشکلی داشته باشند.
  4. در مصاحبه‌ای که برگزار می‌گردد داوطلبان باید قبول شده تا به عنوان قبول شده‌ی نهایی حساب گردند.

شرایط اختصاصی برای پذیرش پرستاری بدون کنکور

  1. برای ثبت نام پرستاری بدون کنکور داشتن حداکثر 25 سال سن مجاز خواهد بود.
  2. در دوره‌هایی که شرط معدل لحاظ می‌شود، معدل داوطلبان باید 15 به بالا باشد.
  3. افراد پذیرش شده در دوره‌های بدون کنکور باید تقریباً 3 برابر مدت طول تحصیل خود به عنوان دوره تعهد خدمت بگذرانند.
  4. افرادی که در دانشگاه‌های دیگر مشغول به تحصیل هستند و یا فارغ التحصیل شده‌اند، مشمول پذیرش پرستاری بدون آزمون نخواهند بود .

 شرایط پذیرش کاردانی پرستاری بدون کنکور

  1. داوطلب این رشته باید بومی محل تحصیل خود از لحاظ اخذ دیپلم باشد.
  2. داوطلبان باید از لحاظ سنی حداقل 18 و حداکثر 25 سال را دارا باشند.
  3. داوطلبان باید دارای گواهی سلامت پزشکی باشند.
  4. داوطلبان در صورت اینکه متأهل باشند، رضایت کتبی همسر لازم است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.