ویرایش انتخاب رشته کارشناسی ارشد

0
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

ممکن است بسیاری از داوطلبان پس از انتخاب رشته کارشناسی ارشد، به فکر تغییر اولویت‌ها، حذف، جابه جایی یا اضافه کردن رشته محل‌ها بیافتند، اما به سبب عدم آگاهی، نتوانند اولویت‌های انتخابی خود را تغییر دهند، به همین سبب در این مقاله تلاش شده است تا کلیه مطالب پیرامون ویرایش انتخاب رشته کارشناسی ارشد ، مانند زمان، نحوه و سایت مربوط به آن شرح داده شود.

ویرایش اولویت‌های انتخاب رشته ارشد

داوطلبان کنکور ارشد پس از اطلاع از نتایج اولیه کارشناسی ارشد و دریافت کارنامه کنکور کارشناسی ارشد بایستی ابتدا دفترچه راهنمای انتخاب رشته کارشناسی ارشد را مطالعه نمایند و در خصوص کلیه شرایط انتخاب رشته و چگونگی آن اطلاعات کافی را کسب نمایند. همچنین در این زمینه می‌توانند با مشاوران با تجربه مرکز مشاوره باخه نیز مشورت نمایند. پس از آن داوطلبان بایستی نسبت به انتخاب رشته‌ی خود از طریق سایت انتخاب رشته کنکور ارشد اقدام نمایند. در این بین ممکن است به دلایل مختلف داوطلبان پس از انتخاب رشته بخواهند اولویت‌ رشته محل‌های خود را اصلاح نمایند و یا برخی از آن را حذف نمایند و یا اولویت‌های دیگری اضافه نمایند و به دنبال راه حلی برای حل این مشکل باشند.!

سازمان سنجش آموزش کشور به سبب رفع این مسئله شرایطی را فراهم کرده است تا داوطلبان در صورتی که نیاز به ویرایش فرم اینترنتی انتخاب رشته داشته باشند، از طریق سایت سازمان سنجش اقدام نمایند.

البته شایان ذکر است، داوطلبان پیش از انجام انتخاب رشته اصلی در سامانه سازمان سنجش، ابتدا فرم پیش نویس انتخاب رشته را با توجه به علایق، مهارت‌ها، استعدادها و شرایطی از این قبیل در ابتدا تکمیل کرده و در صورتی که نیاز به جا به جایی، اصلاح و یا تغییر اولویت‌ها بود ، در فرم پیش نویس این تغییرات اعمال شود و پس از آن نسبت به انتخاب رشته اصلی خود اقدام نمایند، در این صورت مشکلات کمتری را تجربه خواهند کرد. از طرف دیگر تعداد دفعاتی که افراد می‌توانند نسبت به ویرایش اولویت‌های خود در سامانه اینترنتی اقدام نمایند محدود خواهد بود و داوطلبان نمی‌توانند هر چند باری که خواستند نسبت به ویرایش انتخاب رشته کارشناسی ارشد اقدام نمایند.

برای اطلاع از زمان اعلام نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد و همچنین دریافت کارنامه نهایی ارشد مقاله مربوط به آن را مطالعه نمایید.

زمان ویرایش انتخاب رشته کارشناسی ارشد

همانطور که گفته شد، زمانی که افراد نتایج اولیه را در سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org مشاهده نمودند و مجاز به انتخاب رشته بودند، می‌توانند نسبت به انتخاب رشته خود از طریق همین سامانه اقدام نمایند.

زمان ویرایش انتخاب رشته ارشد بستگی به زمان برگزاری آزمون و همچنین زمان اعلام نتایج دارد. هرساله سازمان سنجش آموزش کشور پس از بازه زمانی برای دریافت کارنامه اولیه که معمولا در یک بازه زمانی دو هفته‌ای است، زمانی برای انتخاب رشته در نظر گرفته می‌شود که پس از آن در زمان تمدید مهلت انتخاب رشته کارشناسی ارشد و همچنین زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد، کلیه داوطلبان می‌توانند نسبت به ویرایش انتخاب رشته و اولویت‌های خود اقدام نمایند.

توجه داشته باشید تعداد دفعات ویرایش اطلاعات بی‌نهایت نیست، پس به دقت و با آگاهی کافی هر یک از اولویت‌های خود را انتخاب نمایید.

راهنمای تصویری ویرایش انتخاب رشته کارشناسی ارشد

برای ویرایش اولویت‌های انتخاب رشته کارشناسی ارشد، داوطلبان کلیه گروه‌ها بایستی به سامانه سنجش و آموزش کشور مراجعه کرده و با در دست داشتن اطلاعات خود مانند شماره پرونده و کد پیگیری نسبت به تغییر اولویت‌های انتخابی خود اقدام نمایند، در ذیل مرحله به مرحله، کلیه اقدامات داوطلبان شرح داده شده است:

مرحله اول: به سایت سازمان سنجش و آموزش کشور مراجعه کنید و پس از ورود از طریق منوی سمت راست روی قسمت مربوط به کارشناسی ارشد کلیک کنید.

ویرایش انتخاب رشته کارشناسی ارشد

مرحله دوم: پس از کلیک بر روی قسمت کارشناسی ارشد، صفحه‌ای مانند عکس زیر مشاهده خواهید کرد که بایستی بر روی لینک مربوط به سامانه جامع آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته کلیک کنید. توجه داشته باشید تا این مرحله را برای اقدامات دیگری مانند  پرداخت هزینه انتخاب رشته ارشد و مشاهده نتایج طی کرده بودید.

ویرایش انتخاب رشته کارشناسی ارشد

مرحله سوم: از طریق قسمت سمت راست صفحه گزینه ورود به سیستم را انتخاب نمایید.

ویرایش انتخاب رشته کارشناسی ارشد

مرحله چهارم: پس از ورود به سیستم از طریق دو روشی که در زیر می‌بینید (شماره پرونده ، کد ملی و سال تولد/ شماره پرونده و کدپیگیری ثبت نام) و اطلاعات مورد نظر خواسته شده را تکمیل نمایید.

اعلام نتایج کارشناسی ارشد

مرحله پنجم: در میان آیکون‌‎هایی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، روی آیکون انتخاب رشته کلیک کرده و کلیک کرده و اولویت‌های مورد نظر خود را اصلاح، جا به جا و یا تغییر دهید.

ویرایش انتخاب رشته کارشناسی ارشد

نکات مهم ویرایش انتخاب رشته کارشناسی ارشد

هرساله سازمان سنجش و آموزش کشور، پس از انتشار دفترچه راهنمای ارشد، در زمان تمدید زمان انتخاب رشته و یا چند روز پیش از آن، دفترچه‌ای با عنوان اصلاحیه دفترچه ارشد منتشر خواهد کرد، که در این دفترچه ممکن است، برخی گرایش‌ها و یا کدمحل‌های رشته‌ها اضافه شده باشند، البته جای نگرانی نخواهد بود که پیامک اصلاحیه دفترچه برای کلیه داوطلبانی که ثبت‌نام نموده‌اند، ارسال خواهد شد، به همین سبب فرصت دوباره‌ای به داوطلبان داده می‌شود که با توجه به دفترچه برخی اولویت‌های خود را اصلاح، جا به ‌جا و یا حذف نمایند. توجه داشته باشید با اینکه سازمان سنجش فرصت دوباره‌ای برای اصلاح اولویت‌ها می‌دهد اما این فرصت محدود بوده و تعداد دفعات ویرایش نیز محدودیت خواهد داشت، پس برای انتخاب رشته‌ای بی دردسر و بدون نگرانی، پیش از انتخاب رشته نهایی، فرم پیش نویس را به دقت پر کرده و با افرادی که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند، مشورت نمایید، می‌توانید روی کمک مشاوران مرکز مشاوره باخه حساب کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.