ثبت نام کنکور سراسری 1400

0
زمان تقریبی مطالعه: 11 دقیقه

ثبت نام کنکور سراسری یکی از اصلی ترین و بهترین راه‌ها برای ورود به دانشگاه در مقطع کارشناسی است، بسیاری از افراد پس از گذراندن یک بازه‌ی زمانی 12 ساله تحصیل در مدارس به دنبال پیدا کردن اهداف و دنبال کردن آرزوهای خود ورود به دانشگاه را اولین وسیله می‌دانند. در اینجا سوالات بسیاری وجود دارد که چگونه بایستی در کنکور سراسری ثبت نام نمود؟ چه افرادی مجاز به ثبت نام هستند؟ چه اقداماتی برای ثبت نام بایستی انجام داد و … در ادامه به تمامی سوالات شما پاسخ خواهیم داد. تا پایان مرکز مشاوره باخه را همراهی نمایید.

انتخاب نظام آموزشی، شناخت صحیح سهمیه‌ها، استفاده از منابع مطالعه خوب، آشنایی کامل با رشته‌های دانشگاهی و قوانین دانشگاه‌ها (مانند قوانین نقل و انتقال) و اطلاع از ده‌ها نکته ریز و درشت برای موفقیت شما در آزمون سراسری لازم است. موفقیت در ماراتن کنکور فقط به درس خواندن زیادی نیاز ندارد، به طور مثال، ثبت نام کنکور سراسری پر از نکات ریز است و اگر اشتباهی در آن صورت گیرد؛ عواقب جبران ناپذیری به همراه دارد. به همین علت مرکز مشاوره باخه تصمیم گرفته با انتشار محتوای لازم به زبان ساده، مسیر متقاضیان ثبت نام کنکور سراسری را هموار کند.

زمان بندی ثبت نام کنکور سراسری 1400 به چه صورت است؟

زمان ثبت نام کنکور سراسری هر ساله با اعلام سازمان سنجش آموزش کشور صورت می‌پذیرد. این زمان هر سال از طریق دفترچه ثبت نام کنکور که قبل از ثبت نام کنکور با دیگر جزئیات ثبت‌نام انتشار می‌یابد اعلام خواهد شد. زمان این آزمون هرساله اوایط بهمن انجام می‌شود و بایستی در آن زمان افراد نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند، زمان ثبت نام این آزمون در سال 1400 از تاریخ 12 بهمن تا 18 بهمن 1399 خواهد بود به محض اطلاع از دیگر جزئیات ثبت نام، مرکز مشاوره باخه شما را مطلع خواهد کرد و یا می‌توانید با شماره تماس 70707012 تماس بگیرید.

اینفوگرافی زمان بندی ثبت نام کنکور سراسری 1400

زمان برگزاری آزمون و دریافت کارت ورود به جلسه کنکور سراسری

کنکور کارشناسی هرساله در تیرماه برگزار می‌شود این آزمون در سال 1399 بایستی در 11 و 12 تیر ماه برگزار می‌شد که به دلیل شیوع بیماری کرونا این آزمون در مرداد ماه و طی چهار روز برگزار گردید، با توجه به ادامه روند شیوع بیماری کرونا زمان تعیین شده برای این آزمون  10 و 11 تیر ماه 1400 است، همچنین دریافت کارت ورود به جلسه نیز هرساله یک هفته پیش از برگزاری انجام می‌شود که کلیه داوطلبان موظف هستند کارت ورود به جلسه کنکور سراسری 1400 را دریافت و همراه خود به جلسه آزمون ببرند.

زمان اعلام نتایج و انتخاب رشته کنکور سراسری

زمان اعلام نتایج نهایی کنکور کارشناسی در سال ۱۴۰۰ هنوز مشخص نشده است اما هر ساله این زمان در اواسط شهریور ما برگزار می‌شود که در سال 99 یک استثنا داشت و در مهر ماه انجام شد. در این مرحله داوطلبین با تحلیل دقیق کارنامه کنکور خود باید امکان انتخاب رشته و شانس قبولی خود را بررسی نمایند. پس از بررسی و تصمیم نهائی باید انتخاب رشته‌های خود را در قسمت انتخاب رشته وارد نموده و با تأیید آن رسید نهائی انتخاب رشته را دریافت نمائید. لازم به ذکر است که انتخاب رشته برای دانشگاه‌های سراسری و آزاد بصورت مجزا برگزار می‌گردد.

ثبت نام کنکور سراسری 1400 از چه طریقی انجام می‌گیرد؟

داوطلبین برای ثبت نام در کنکور سراسری 1400 از طریق سامانه سنجش به نشانی sanjesh.org اقدام نمایند، کلیه مراحل ثبت نام تا اعلام نتایج از طریق همین سامانه انجام می‌شود و تمامی مراحل به جز برگزاری آزمون اینترنتی خواهد بود و افراد با توجه اطلاعات شخصی و تحصیلی خود می‌توانند مراحل ثبت نام را به درستی طی نمایند.

نکات مهم قبل از ثبت نام کنکور سراسری چیست؟

پیش از زمان در نظر گرفته شده اطلاعات شخصی و تحصیلی خود را جمع آوری کرده و نزد خود نگهداری نمایید. یکی از مواردی که افراد با آن آشنایی ندارند و برای آنها ممکن است هنگام ثبت نام مشکل ساز شود. داوطلبان شرکت در آزمون سراسری 1400 باید در ابتدا کد منطقه اخذ دیپلم و پیش دانشگاهی خود را دریافت و وارد سایت جمع‌آوری اطلاعات داوطلبان آزمون سراسری شده و اطلاعات درخواستی مورد نیاز برای دریافت کد سوابق تحصیلی خود را وارد نمایید. پس از وارد شدن به سایت اطلاعات مربوط به نمرات امتحانات نهایی (کتبی) دیپلم و پیش دانشگاهی آنان قابل مشاهده است. برای اطلاع از نحوه دریافت این کد اینجا کلیک کنید.

مورد دیگری که باید به آن دقت نمایید این است که عنوان “سایت ثبت نام کنکور سراسری” را در گول سرچ نکنید. داوطلبان بسیاری به دلیل ناآگاهی ممکن است با سرچ کردن عنوان نام برده سایت اشتباهی را به عنوان سایت اصلی بشناسند و فرآیند ثبت نام و دیگر موارد را از طریق سایت سازمان سنجش پیگیری نکنند، پیشنهاد می‌شود به تصویر زیر دقت نمایید تا موضوع گفته شده را بهتر درک کنید.

سایت اصلی کنکور سراسری

چه افرادی مجاز به ثبت‌نام در آزمون سراسری 1400 هستند؟

کلیه داوطلبانی که دیپلم نظام قدیم دارند یعنی افرادی که دیپلم خود را سال 80 به قبل دریافت کرده‌اند، بدون هیچ پیش نیازی می‌توانند در آزمون 1400 شرکت نمایند. دسته دوم افرادی که دیپلم ترمی واحدی یا سالی واحدی دارند افرادی که از شروع سال 81 تا 98 مدرک خود را دریافت کرد‌ه‌اند بایستی علاوه بر اینکه دیپلم دارند بایستی مدرک پیش دانشگاهی و یا مدرک کاردانی نیز داشته باشند تا بتوانند در آزمون شرکت نمایند، دسته سوم هم که از سال 1398 دیپلم خود را دریافت کرده‌اند می‌توانند بدون هیچ پیش نیازی نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند.

چه افرادی مجاز به ثبت‌نام در آزمون سراسری 1400 نیستند؟

توجه داشته باشید بسیاری از افراد از موضوعی که می‌خواهیم در ادامه درباره آن صحبت کنیم بی اطلاع هستند، در صورتی که داوطلبی در سال 99 در آزمون کارشناسی شرکت نموده است و پس از انتخاب رشته در یک دانشگاه سراسری دوره روزانه پذیرفته شده باشد، حتی با عدم ثبت نام در دانشگاه مربوطه نیز، امکان ثبت نام در آزمون کارشناسی 1400 و حتی 1401 را نخواهد داشت. به همین سبب هنگام انتخاب رشته حتماً شرایط خانوادگی، اولویت های تحصیلی و … را در نظر بگیرید و با چشمانی باز نسبت به انتخاب رشته اقدام نمایید.

کلیه داوطلبانی که دیپلم سالی واحدی یا ترمی واحدی گروه های هنر و فنی و حرفه ای یعنی افرادی که دیپلم خود را از سال 81 تا 98  دریافت کرده اند، این افراد به دلیل نداشتن مدرک پیش دانشگاهی نمی‌توانند در آزمون 14000 شرکت نمایند، برای شرکت در این آزمون بایستی مدرک معادل پیش دانشگاهی و یا مدرک کاردانی دریافت نمایند.

علاوه بر این، آقایان داوطلب در کنکور سراسری 1400 بایستی وضعیت نظام وظیفه خود را بررسی نمایند تا مشکلی به لحاظ خدمت سربازی نداشته باشند، برای اطلاع از نحوه دریافت کد نظام وظیفه و شرایط آن مقاله دریافت کد نظام وظیفه کنکور سراسری مرکز مشاوره باخه را مطالعه نمایید

شرایط ثبت نام در کنکور سراسری چیست؟

شرایط ثبت نام در این آزمون به دو دسته شرایط عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شود که در ادامه به شرح آن پرداخته ایم:

شرایط عمومی‎

  • اعتقاد به اسلام و يا يكي از اديان رسمي مصرح در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران.
  • عدم احراز عناد ( نه اعتراض ) نسبت به نظام جمهوري اسلامي ايران.
  • نداشتن سابقه عضويت در سازمان‌هاي غيرقانوني، فراماسونري و اعقاب آن‌ها.
  • عدم احراز فساد اخلاقي.
  • عدم اعتياد به مواد مخدر.

موارد شرایط عمومی هستند.

شرایط اختصاصی آزمون سراسری

  1. دارا بودن یکی از مدارک :
  • دیپلم چهار ساله نظام قدیم
  • مدرک پیش دانشگاهی
  • مدرک کاردانی ( فوق دیپلم )
  • دیپلم پایه دوازدهم نظام جدید ( 6 – 3 – 3 )

2. کلیه دارندگان مدرک پیش دانشگاهی یا دیپلم نظام جدید ( 6 – 3 – 3 ) یا دانش آموز سال آخر پایه دوازدهم نظام جدید که تا تاریخ 31 شهریور 1400 فارغ التحصیل شده می توانند در کنکور 1400 شرکت نمایند .

چه سهمیه‌هایی در آزمون سراسری قابل اعمال هستند؟

کنکور سراسری هم مانند دیگر آزمون ها دارای برخی سهمیه هاست که واجدین شرایط این سهمیه‌ها می‌توانند از آن استفاده نمایند. سهمیه های این آزمون به نسبت دیگر آزمون های کارشناسی ارشد، بدون آزمون ها و … بیشتر خواهد بود که همگی به شرح زیر است:

  • سهمیه های مناطق
  • سهمیه‌های ایثارگران، رزمندگان و خانواده شهدا
  • سهمیه بهیاران

هر یک از سهمیه‌های نام برده به صورت جزئی تر چند سهمیه را شامل می‌شوند برای مثال سهمیه رزمندگان شامل سهمیه های 25 و 5 در صد ظرفیت است برای اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه‌ی اعمال هر یک از سهمیه‌های فوق پیشنهاد می‌شود مقاله سهمیه های کنکور سراسری 1400 را مطالعه نمایید.

راهنمای تصویری ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۰

همانطور که در بالا ذکر کردیم ثبت نام از طریق سایت سازمان سنجش انجام می‌شود، در ادامه کلیه مراحل ثبت نام در این آزمون به صورت تصویری شرح داده شده است:

 خرید کارت اعتباری ثبت نام کنکور سراسری

داوطلبان باید حتماً قبل از ورود به لینک ثبت نام کنکور 1400 در قسمت خرید کارت اعتباری ثبت نام کنکور ، اقدام به خرید کارت اعتباری ثبت نام نمایند. کارت اعتباری ثبت نام شامل دو مورد می‌باشد:

  • کارت اعتباری اصلی ثبت نام کنکور سراسری 1400
  • کارت اعتباری علاقه‌مندی به شرکت در دوره‌های دانشگاه‌های پیام نور و موسسات غیرانتفاعی

 

خرید کارت اعتباری کنکور سراسری

باید از طریق کارت‌های بانکی عضو شتاب مبلغ را واریز نموده و شماره سریال را دریافت نمائید.

در صورتیکه با مشکل مواجه شدید می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره باخه در ارتباط باشید و یا شماره تماس 70707012 تماس بگیرید.

کارت اعتباری اصلی ثبت نام کنکور سراسری 1400

تمامی افرادی که در کنکور سراسری شرکت می‌کنند حتما باید کارت اعتباری اصلی ثبت نام کنکور سراسری 1400 را تهیه نمایند. با توجه به اینکه ما در کنکور سراسری 1400 پنج گروه آزمایشی (سه گروه اصلی + دو گروه فرعی) به شرح زیر داریم:

باید برای شرکت در گروه اصلی یک کارت و هرکدام از گروه‌های فرعی نیز یک کارت تهیه نمایند.

افراد می‌توانند تنها در یک گروه آزمایشی اصلی و در صورت تمایل در یک یا دو گروه فرعی ثبت نام نمایند.

کارت اعتباری علاقه‌مندی به شرکت در دوره‌های دانشگاه‌های پیام نور و موسسات غیرانتفاعی

کسانی که تمایل دارند در زمان انتخاب رشته علاوه بر دانشگاه‌های سراسری و آزاد در دانشگاه‌های پیام نور و موسسات غیرانتفاعی نیز انتخاب رشته نمایند باید کارت اعتباری علاقه‌‌مندی به شرکت در دوره‌های دانشگاه‌های پیام نور و موسسات غیرانتفاعی را نیز علاوه بر خرید کارت اعتباری ثبت نام کنکور تهیه نمایند.

 ورود به سایت و تکمیل فرم ثبت نام کنکور سراسری 1400

پس از تهیه کارت اعتباری ثبت نام داوطلبان باید وارد لینک ثبت نام شده و سریال اعتباری کارت را وارد نموده و سپس وارد قسمت ثبت نام شوند. مراحل ثبت نام بصورت زیر انجام می‌شود.

  • انتخاب نظام آموزشی
  • وارد کردن کدسوابق تحصیلی
  • تکمیل فرم ثبت نام و وارد کردن اطلاعات داوطلب
  • وارد کردن سهمیه داوطلب
  • دریافت رسید ثبت نام دارای کدرهگیری

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نظام آموزشی و تفاوت نظام قدیم و جدید در کنکور سراسری مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

انتخاب نظام آموزشی

در حال حاضر با توجه به تغییرات نظام آموزشی داوطلبان به سه دسته تقسیم می‌شوند.

  • داوطلبان نظام قدیم
  • داوطلبان نظام ترمی واحدی یا سالی واحدی
  • داوطلبان نظام جدید

در ابتدای ورود به ثبت نام شما باید نظام آموزشی خود را انتخاب نمائید.

وارد کردن کد سوابق تحصیلی کنکور سراسری 1400

کسانی که با توجه به نظام آموزشی خود ملزم به وارد کردن کد سوابق تحصیلی هستند باید کد سوابق تحصیلی خود را از سایت سوابق تحصیلی آموزش و پرورش دریافت نموده و وارد نمایند.

دریافت کد سوابق تحصیلی تکمیل فرم ثبت نام کنکور سراسری و وارد کردن اطلاعات داوطلب

پس از انتخاب نظام آموزشی فرم ثبت نام برای شما بر روی سایت ظاهر خواهد شد.

فرم پیش نویس ثبت نام کنکور سراسری

وارد کردن موارد ستاره دار در فرم ثبت نامی الزامی است. داوطلبان کنکور سراسری باید در زمان تکمیل فرم ثبت نام آزمون سراسری در سایت سازمان سنجش دقت کافی داشته باشند تا در ثبت نام به مشکل برخورد نکنند. مواردی مانند کد عنوان دیپلم و کد محل اخذ دیپلم باید دقیقاً صحیح وارد شود زیرا در غیر این صورت امکان ثبت نام وجود ندارد. همچنین داوطلبان باید در وارد کردن معدل کل دیپلم و معدل کتبی دیپلم در هنگام ثبت نام آزمون سراسری دقت نمایند.

وارد کردن سهمیه داوطلب کنکور سراسری

در قسمت مربوط به سهمیه هر داوطلب باید سهمیه خود را وارد نماید.

وارد کردن سهمیه کنکور سراسری

کسانی که دارای سهمیه رزمندگان و همسر و فرزندان رزمندگان هستند باید کدرهگیری ایثارگری وارد نمایند.

دریافت رسید ثبت نام دارای کدرهگیری و شماره پرونده

داوطلبان موظف هستند پس از انجام مراحل ثبت نام رسید خود را که شماره پروند و کدرهگیری ثبت نام بر روی آن درج گردیده است دریافت نموده و تا پایان مراحل کنکور سراسری نزد خود نگه دارند.

هزینه ثبت نام کنکور سراسری 1400 چقدر است؟

هزینه ثبت نام آزمون کارشناسی ناپیوسته هر سال نسبت به پارسال اندکی افزایش قیمت داشته است مبلغ در نظر گرفته شده برای ازمون سال 1400 مبلغ 540.000 ریال یعنی 54 هزار تومان خواهد بود که هنگام ثبت نام همانطور که گفته شد به صورت اینترنتی انجام می‌شود، توجه داشته باشید در صورتی که خواهان ثبت نام در دانشگاه های غیرانتفاعی و پیام نور هستید بایستی هنگام ثبت نام مبلغ جداگانه را پرداخت نمایید و کارت اعتباری مخصوص دانشگاه‌های پیام نور و غیرانتفاعی تهیه نمایید.

پس از ثبت نام آزمون کارشناسی چه کارهایی باید انجام دهیم؟

پس از درج اطلاعات شخصی و تحصیلی در سامانه پیش از تأیید حتماً اطلاعات خود را بررسی نمایید تا اطلاعات را به درستی وارد نمایید، کد های  ۱۲ رقمی مربوط به سهمیه خود را که پیش از ثبت نام دریافت نموده‌اید را بررسی نمایید که به درستی ثبت و اعمال گردد. پس از درج و تکمیل اطلاعات در سامانه کد پیگیری در اختیار شما قرار داده خواهد شد، در نگهداری این کد نهایت دقت را به خرج دهید زیرا برای طی دیگر مراحل ثبت نام و شرکت در آزمون و اعلام نتایج و مشاهده انها، به این کد احتیاج خواهید داشت. در صورتی که ثبت نام شما در کافینت و یا توسط افراد غریبه انجام می‌شود، دقت و توجه نسبت به موارد گفته شده دو چندان خواهد شد و نیاز به تمرکز و دقت بسیار است.

چگونه اطلاعات ثبت نامی خود را در سامانه ویرایش کنیم؟

اطلاعات درج شده در سامانه پس از ثبت نام در چند مرحله امکان ویرایش دارد. در مرحله اول پس از درنظر گرفتن بازه زمانی ثبت نام مجدد داوطلبان می‌توانند نسبت به تغییر و اصلاح اطلاعات خود اقدام نمایند. در مرحله دوم هنگام دریافت کارت ورود به جلسه امکان ویرایش اطلاعات را خواهید داشت که البته اطلاعات تغییر داده شده در کارت ورود به جلسه درج نمی‌شود. در صورتی که در این دو مرحله نتوانستید اطلاعات خود را ویرایش کنید. در روزهای منتهی به آزمون کارشناسی از سوی سازمان سنجش آموزش کشور مسئولین سازمان سنجش در تمامی استان‌ها مستقر می‌شوند تا در صورت نیاز افراد به آنان کمک نمایند. داوطلبین می‌توانند چند روز قبل از برگزاری آزمون کارشناسی  ۱۴۰۰ آدرس باجه‌های رفع نقص را از طریق سامانه سازمان سنجش آموزش کشور دریافت نموده و به باجه‌های رفع نقص مراجعه نمایند.

در صورتی که در بازه زمانی در نظر گرفته شده در سامانه سنجش ثبت نام نکردیم، چه کار کنیم؟

پس از فرصت یک هفته الی ده روزه‌‌ای که سازمان سنجش برای متقاضیان ثبت نام کنکور سراسری در نظر می‌گیرد، پس از چند ماه فرصت ثبت نام مجدد به داوطلبین علاقه مند داده خواهد شد که مراحل ثبت نام را طی کرده و پس از پرداخت هزینه و دریافت کد رهگیری در آزمون ثبت نام نمایند. توجه داشته باشید پس از گذشتن زمان ثبت نام مجدد دیگر امکان فرصت دیگری در نظر گرفته نمی‌شود و کلیه متقاضیان بایستی در این دو مرحله ثبت نام خود را انجام دهند.

نکات و ناگفته های مهم درباره ثبت نام کنکور سراسری چیست؟

برخی از موارد تکمیلی که نیاز از کلیه داوطلبان از آن اطلاع داشته باشند به شرح زیر است:

  1. هر داوطلبی طبیعتاً باید سایر گزینه‌های جایگزین کنکور را برای خود بررسی کرده و نحوه شرکت و ثبت نام در آن‌ها و شانس قبولی خود را بررسی نماید. در حال حاضر چند سالی است که میزان زیادی از رشته‌ها در دانشگاه‌های مختلف بصورت بدون کنکور یا به عبارتی صرفاً براساس سوابق تحصیلی ارائه می‌گردد، پس توجه داشته باشید که فرصت های پیش روی خود را بیشتر کنید تا در آخر به نتایج مطلوب تری دست یابید
  2. نکته بعدی در نظر گرفتن اولویت‌های مهم و داشتن دید آگاهانه نسبت به رشته‌ها و بازار کار آنها است، با در نظر گرفتن کلیه شرایط روز جامعه و موارد تأثیرگذار برای هر داوطلب پیشنهاد می‌شود با نگاهی درست نسبت به انتخاب رشته تحصیلی خود اقدام نمایید.
  3. نکته آخر اینکه یکی از راه‌هایی که بسیاری از داوطلبان در پیش می‌گیرند ثبت نام و شروع به تحصیل در دانشگاه و شرکت همزمان در کنکور سراسری سال بعد است. بسیاری از داوطلبان علاقه دارند تا همزمان با تحصیل در دانشگاه دوباره در کنکور سراسری شرکت نموده و شناس قبولی خود را مجدداً امتحان نمایند. اما آیا این موضوع از نظر مشاوره‌ای، تحصیلی و قانونی ار درستی است؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه‌های مطرح شده می‌توانید با شماره مرکز مشاوره باخه یعنی 70707012 تماس بگیرید و از اطلاعات کارشناسان مجرب باخه بهره گیرید

سوالات متداول

1- چگونه باید در کنکور سراسری ثبت نام کرد ؟

 

ثبت نام به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش انجام می‌شود، برای اطلاع از نحوه ثبت نام مقاله را مطالعه نمایید
.

2- نحوه اعمال سهمیه در کنکور سراسری به چه صورت است ؟

 

برای اعمال هر یک از سهمیه‌های کنکور سراسری باید واجدین شرایط ک مربوط به سهمیه و شرایط آن را دارا باشند برای اطلاع از نحوه دریافت کد و اعمال سهمیه کلیک کنید .

3- آیا پس از ثبت نام در کنکور سراسری امکان ویرایش اطلاعات وجود دارد ؟

 

بله، اما زمان و موارد ویرایش این آزمون محدود خواهد بود .

 

 

 

 

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.