منابع کارشناسی ارشد مهندسی مواد و متالورژی

0
زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

کارشناسی ارشد مهندسی مواد و متالورژی صنعتی از جمله رشته‌های پرطرفدار شاخه فنی و مهندسی کنکور کارشناسی ارشد است که در دانشگاه‌های سراسری و آزاد سراسر کشور پذیرش دانشجو دارد. برای پذیرش در اکثر دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی ارشد افراد باید در آزمون کارشناسی ارشد شرکت نمایند از این رو ما در این مقاله به معرفی منابع کارشناسی ارشد مهندسی مواد و متاولورژی می‌پردازیم.

از چه منابعی برای موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد استفاده کنیم؟

یکی از بخش های مهم آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد انتخاب و شناسایی منابع مفید می باشد که اگر داوطلب به درستی بر روی آنها برنامه ریزی کند به کسب رتبه قبولی نزدیک می شود.

منابع کارشناسی ارشد با توجه به شرایط و موقعیت داوطلب به سه دسته تقسیم میشود:

  1. منابع اصلی :اگر داوطلب اطلاعات کافی و جامع را از رشته مورد نظر ندارد، و وقت کافی برای مطالعه دارد پیشنهاد میشود که از منابع اصلی استفاده کند.
  2. کتاب های کمک آموزشی :اگر داوطلب اطلاعات کافی و جامع در مورد رشته مورد نظر دارد و وقت چندان زیادی هم ندارد بهتر است از منابع کمک آموزشی استفاده کند.
  3. جزوه ها: اگه داوطلب اطلاعات کافی و جامع در مورد رشته مورد نظر دارد و  وقت مناسب و کافی برای مطالعه ندارد بهتر است که از جزوه های آموزشی استفاده نماید.

نکته: داوطلب می تواند برای تهیه جزوه از انتشارات دانشگاه های معتبر مربوط به هر رشته استفاده کند.

منابع کارشناسی ارشد رشته مهندسی مواد و متالوژی

جدول ضرایب رشته مهندسی مواد و متالوژی

عناوين دروس امتحاني: 1- زبان عمومي و تخصصي (انگليسي) ، 2- رياضي (رياضي عمومي 1 و 2، معادلات ديفرانسيل، رياضي مهندسي) ، 3- خواص فيزيكي مواد، 4- خواص مكانيكي مواد، 5- شيمي فيزيك و ترموديناميك

رشته گرایش کد ضریب ضرايب دروس امتحاني به ترتيب دروس
1 2 3 4 5
مهندسي مواد شناسايي و انتخاب مواد مهندسي 1 1 2 2 2 1
شكل دادن فلزات
ريخته‌گري 1 1 2 2 2 1
جوشكاري 2 1 1 2 2 2
مواد مركب 2 1 1 2 2 2
استخراج فلزات 3 1 2 2 1 2
خوردگي و حفاظت مواد
سراميك 4 1 1 3 1 2
مهندسی پزشکی بيومواد 5 1 2 2 2 1
مهندسي بافت

نکته: داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد برحسب علایق خود می‌توانند یکی از گرایش‍های این رشته را انتخاب کرده و با توجه به دروس امتحانی ذکر شده و ضرایب آنها نسبت به مطالعه منابع لازم اقدام نمایند.

منابع اصلی رشته مهندسی مواد و متالوژی

دروس امتحانی منابع مطالعاتی اصلی
زبان عمومی و تخصصی ( انگلیسی ) 504 واژه ضروری تافل، گرامر کاربردی شهاب اناری، کتابهای زبان تخصصی مخصوص دانشجویان مهندسی مواد و متالوژی
ریاضی ریاضی عمومی ترجمه خلیل پاریاب،  ریاضیات مهندسی پیشرفته ترجمه عالم زاده،  معادلات دیفرانسیل نوشته دکتر کرایه چیان
خواص فیزیکی مواد خواص فیزیکی نوشته ریدهیل
خواص مکانیکی مواد تغییر شکل و مکانیزم های شکست مواد مهندسی نوشته هرت برگ، مترجم علی اکبر اکرامی
شیمی فیزیک و ترمودینامیک ترمودینامیک نوشته گسکل مترجم سعیدی، ترمودینامیک، نوشته دکتر ناصر توحیدی، شیمی فیزیک و ترمودینامیک در مهندسی مواد مؤلفان حمید خرسند و نسیم کیایی

منابع کمک آموزشی مهندسی مواد و متالورژی

یکی از مشکلات داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد برای تهیه بسته‌های آموزشی مواجه با تعداد بسیاری بسته از موسسات مختلف است که داوطلبان را دچار سردرگمی می‌کند، آنچه بسیار حائز اهمیت می‌باشد این است که داوطلبان باید دید درستی نسبت به شرایط خود داشته باشند، همچنین باید توقع و هدف خود را نسبت به بسته‌های آموزشی مشخص کنند تا بتوانند تصمیم درستی جهت خرید هر بسته اتخاذ نمایند.

مؤسسات آموزشی که ارائه دهنده بسته‌های آموزشی کارشناسی ارشد رشته مهندسی مواد و متالوژی می‌باشند از قبیل: مدرسان شریف،سه گام، ماهان، سنجش و دانش است.

داوطلبان کارشناسی ارشد توجه فرمایند برای داشتن مطالعه‌ای جامع و کسب نتیجه‌ای رضایت بخش می‌بایست از تمامی منابع گفته شده(منابع اصلی، کمک آموزشی و جزوه) برحسب شرایط به صورت ترکیبی و مکمل استفاده کنند.

زمان ثبت‌نام کنکور کارشناسی ارشد مواد و متالورژی

هرساله کنکور کارشناسی ارشد در بازه زمانی اواسط تا اواخر آذرماه از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌شود. ضمناً زمان برگزاری آزمون نیز اردیبهشت ماه هرسال و اعلام نتایج نهایی نیمه‌ی پایانی شهریور ماه اعلام می‌شود.

سوالات متداول

1- چه منابعی برای کنکور کارشناسی ارشد مناسب است ؟

 

منابع مطالعاتی مناسبی در داخل مقاله معرفی شده است .

2- کتاب های کمک آموزشی مناسب برای آزمون کارشناسی ارشد کدامند ؟

 

کتاب های کمک آموزشی مختلفی در داخل مقاله معرفی شده اند .

3- راه موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد چیست ؟

 

شما با مطالعه منابع معرفی شده در این مقاله می‌توانید آمادگی خوبی برای آزمون کارشناسی ارشد پیدا کنید .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.