بهترین منابع آزمون تیزهوشان ششم به هفتم | مقایسه دقیق و موشکافانه کتاب‌های تیزهوشان ششم

14
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

با توجه به اهمیت آزمون ورودی تیزهوشان ششم به هفتم و تغییراتی که در این آزمون در سال‌های اخیر شکل گرفته تصمیم گرفتیم تا در این مقاله در خصوص منابع آزمون ورودی تیزهوشان ششم به هفتم 1400 و سوالات تیزهوشان ششم به هفتم 1400 مواردی را عنوان کنیم تا شما بتوانید با بهترین کتاب‌های کمک آموزشی تیزهوشان، سوالات امتحانی  آزمون تیزهوشان تیزهوشان ششم آشنا شوید.

مثل همه آزمون‌ها، اولین سوالی که درباره شرکت در آزمون تیزهوشان برای اولیا و دانش‌آموزان مطرح می‌شود این است که سوالات آزمون از کدام کتاب‌ها و منابع است. قبولی در مدارس تیزهوشان در سال ششم به هفتم مورد علاقه بسیاری از دانش‌آموزان و اولیا آن‌هاست و هزینه و وقت قابل توجهی برای قبولی در این مدارس صرف می‌شود. ما در این مطلب سعی می‌کنیم با مقایسه دقیق کتاب‌های موجود با ویرایش 1400، مجموعه کتابهای لازم برای ورود به مدارس سمپاد را معرفی کنیم.

.

سوالات آزمون ورودی تیزهوشان ششم به هفتم

آزمون سال ششم به هفتم تیزهوشان، از 7 سال پیش تا الان به صورت متمرکز توسط سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (که به اختصار سمپاد گفته می‌شود) طراحی و برگزار شده است. البته سابقه برگزاری این آزمون حدود 30 سال است و با تغییرات زیادی در این سال‌ها همراه بوده؛ اما آنچه برای ما فعلا مهم می‌باشد دروس آزمون 1400 است. طبق اعلام سمپاد و مصاحبه‌های مسئولین این سازمان، تنها درس آزمون 1400-1401 ورودی تیزهوشان برای بچه‌های ششم، درس استعداد تحلیلی و یا همان هوش خودمان است. آزمون هوش تیزهوشان دارای دو دفترچه است و دفترچه اول به سوالات هوش معمول و دفترچه دوم به سوالات سرعتی اختصاص دارد. پس در سال ششم فقط باید روی کتاب‌های هوش تمرکز کنیم.

تمامی سؤالات این دو بخش، چند گزینه‌ای بوده و به ازای هر پاسخ صحیح 3 امتیاز مثبت و به ازای هر پاسخ غلط 1 امتیاز منفی و برای پرسش‌های بدون پاسخ امتیازی در نظر گرفته نمی‌شود.

لازم به ذکر است اگر داوطلب بیش از یک گزینه برای یک سؤال را علامت زده باشد، 1 امتیاز منفی برای او درنظر گرفته خواهد شد.

کتاب‌های کمک آموزشی آزمون تیزهوشان ششم به هفتم – منابع آزمون تیزهوشان ششم

بگذارید برای جلوگیری از سردرگمی اول تقسیم‌بندی کتاب‌های هوش را ببینیم. سه نوع کتاب برای قبولی در آزمون هوش ششم تیزهوشان وجود دارد:

  1. کتاب‌های شبیه‌ساز آزمون تیزهوشان
  2. کتاب‌های آموزش نکته به نکته هوش
  3. کتاب‌های پاسخ سوالات سال‌های گذشت

ما کتاب‌های منتخب در هر کدام از این دسته‌ها را معرفی می‌کنیم و به شما می‌گوییم که هر دسته از این کتاب‌ها به چه دردی در آزمون هوش تیزهوشان می‌خورند.

کتاب‌های پاسخ سوالات سال‌های گذشته:

همانطور که حتما تا حالا تجربه کرده‌اید و در ادامه تحصیل‌تان تا مقطع دکتری هم تجربه می‌کنید بهترین منبع برای یک آزمون، سوالات سال‌های قبل همان آزمون است. البته باید به خاطر داشته باشید که سوالات ورودی تیزهوشان به دلیل نکات ویژه و سختی همیشگی، به پاسخ‌های تشریحی مفصل نیاز دارد و پاسخ‌های کوتاه و گذری انتهای برخی از کتاب‌ها مشکلی از شما را حل نمی‌کند. در سال 1400، با توجه به تغییر آزمون از سال 1394، کتابی شامل سوالات 6 سال گذشته و پاسخ مفصل آن به کار ما می‌آید. اگر داخل پاسخ‌ها نکات و درسنامه‌ها هم باشد حتی می‌تواند تا حد خوبی نیاز به کتاب طبقه‌بندی را هم رفع کند.

متاسفانه فقط یک کتاب برای آزمون ورود به مدارس تیزهوشان ششم وجود دارد که سوالات سال‌های قبل به طور دقیق و تشریحی حل کرده باشد. اما خوشبختانه این کتاب آنقدر کامل و با وسواس نگارش شده است که دیگر نیاز به کتابی دیگر در این دسته نباشد.

پس کتاب ساندویچ هوش انتشارات علامه حلی کتاب مناسبی برای شما است.

کتاب‌های آموزش طبقه‌بندی شده

این کتاب‌ها با دسته‌بندی مرتب از مباحث و سوالات متداول هوش، ذهن شما را مرتب می‌کنند. شما در هر مبحث لازم است تعداد خوبی سوال هم ببینید تا ذهنتان با آن تیپ از سوالات آشنا شود. البته باید توجه داشته باشید که سوالات هوش قابل حفظ کردن نیستند و یعنی به چشم تمرین قاعده‌مند برای ذهنتان به این کتاب‌ها باید نگاه کنید.
پس معیار جامع بودن کتاب و مشابهت با الگوهای آزمون، میزان طبقه‌بندی (نه آنقدر کلی که به درد نخورد نه آنقدر جزئی که در هیچ ذهنی باقی نماند)، درس‌نامه محدود (و مطمئنا بدون فرمول‌های بی‌پایه و زبان روان)، سوالات نمونه خوب (نه آنقدر محدود که فرصت تمرین ندهد و نه آنقدر زیاد که حجم کتاب را بیش از 350 صفحه کند) و کیفیت پاسخ تشریحی مواردی هستند که باید در این کتاب‌ها رعایت شود و معیار قضاوت ما هستند.

با توجه به معیارهای بالا و بررسی کتاب های موجود در بازار پنج کتاب زیر به ترتیب اولویت معرفی میشود، دقت کنید خرید تنها یک کدام از کتاب های زیر برای شما کافیست و میتواند مکمل خوبی در کنار ساندویچ هوش انتشارات علامه حلی باشد.

  1. هوش کمپلکس انتشارات مهر و ماه
  2. هوش فرازمینی ET پنجم و ششم انتشارات گامی تا فرزانگان
  3. هوش اسمارتیز پنجم و ششم تیزهوشان انتشارات پویش
  4. هوش ششم آی کیو انتشارات گاج
  5. هوش مالتیپل ششم به هفتم انتشارات خیلی سبز

کتاب‌های ازمون‌های شبیه‌ساز

دسته اخر، کتاب‌های آزمون‌های شبیه‌ساز هستند. این آزمون‌ها کمک می‌کند تا در شرایطی که نمی‌دانید سوال مربوط به کدام نکته است ببینید می‌توانید سوال را حل کنید یا خیر. در عین حال ترکیب مشابه‌ای با سوالات آزمون ورودی شما را در شرایط ازمون قرار می‌دهد. سوالات مشابه آزمون اصلی، پاسخ‌های تشریحی، راهنمایی برای شیوه آزمون‌دادن و … مواردی است که ما در مقایسه این کتاب‌ها با هم درنظر گرفته‌ایم.
استاندارد بودن سوالات و تعداد آزمون دو پارمتر مهم این کتاب ها میباشد. با بررسی کتاب های موجود در بازار پنج کتاب زیر به ترتیب اولویت معرفی میشود:

  1. 40 آزمون هوش و استعداد تحلیلی ششم و نهم فتحی انتشارات نانو
  2. 20 آزمون هوش و استعداد مولتی کمپلکس ششم و نهم انتشارات مهروماه
  3. 20 آزمون شبیه ساز تیزهوشان ششم مرشد انتشارات مبتکران
  4. 20 آزمون استعداد تحلیلی و هوش و خلاقیت انتشارات پویش
  5. 12 آزمون جامع تیزهوشان ششم به هفتم انتشارات قلم چی

نتیجه گیری

نتیجه بررسی و مقایسه انجام شده بین کتاب‌های موجود با ویرایش 1400 برای ورود به مدارس تیزهوشان در سال ششم، اولویت سه کتاب است که هرکدام در دسته خود اولویت یک را دارند. این سه کتاب به ترتیب اولویت:

  1. ساندویچ هوش انتشارات علامه حلی
  2. هوش کمپلکس انتشارات مهر و ماه
  3. 40 آزمون هوش و استعداد تحلیلی انتشارات نانو

به زودی درباره هر کدام از کتاب‌های جدول مقاله‌ای جداگانه منتشر می‌کنیم تا با آگاهی از جزئیات بررسی‌های انجام شده، شما هم بتوانید نکات ضعف و قوت هر کتاب را به صورت مستقل ببینید. همچنین میتوانید نظر خود را درباره کتاب های بالا در قسمت نظرات بگویید.

سوالات متداول

1- بهترین منابع آزمون تیزهوشان ششم به هفتم چیست ؟

 

سه کتاب 1. ساندویچ هوش انتشارات علامه حلی 2. هوش کمپلکس انتشارات مهر و ماه و 3. 40 آزمون هوش و استعداد تحلیلی انتشارات نانو بهترین کتاب های بازار هستند

2- سوالات آزمون تیزهوشان ششم به هفتم شامل چه مواردی است ؟

 

سوالات آزمون تیزهوشان ششم شامل سوالات استعداد تحلیلی یا همان سوالات هوش است .

3- سوالات استعداد تحلیلی از چه مباحثی طرح خواهد شد ؟

 

با توجه به این که سوالات از کتاب درسی طرح نمیشود نمیتوان منبع قطعی را معرفی کرد .

14 نظرات
  1. زهرا می گوید

    اینا اخه ماله سال های قبله که الان تحصیلی نداریم واسه تیزهوشان اینقدر هم پیشرفته نیستن

    1. مرکز مشاوره باخه می گوید

      در توضیحات ذکر شده فقط از سوالات استعداد تحلیلی استفاده کنید

  2. ناشناس می گوید

    سلام
    درتیزهوشان سال۱۴۰۰-۱۴۰۱
    ازچه کتاب هایی سوال میدن؟

    1. مرکز مشاوره باخه می گوید

      سوالات استعداد تحلیلی است و کتاب خاصی در نظر گرفته نشده است

  3. .. می گوید

    عالی

  4. ناشناس می گوید

    سلام اگه میشه جواب امتحان رو بفرستین من چند تاشونو حل کردم گفتم بدونم درست حل کردم یانه

  5. Az می گوید

    این سایت تاریخ برگزاری تیزهوشان۱۴۰۰_ ۹۹ رو میگه ؟

    1. ADMIN می گوید

      سلام بله

  6. ناشناس می گوید

    عالی

  7. یلدا می گوید

    بد نبود

  8. ماریا می گوید

    بد نبود

  9. 😔 می گوید

    من میخوام آزمون بدم ولی یکیشم نتونستم حل کنن😔

    1. ناشناس می گوید

      سوالات خیلی اسون بو.چ

  10. ناشناس می گوید

    سوالات خوبی بود ولی همین سوالات که از 22 شروع میشه در کتاب هوش مانتیپل وجود دارد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.