منابع آزمون تیزهوشان نهم به دهم

0
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

دانش آموزانی که قصد دارند در مدارس تیزهوشان ( سمپاد ) ثبت نام کنند موظف هستند از طریق سایت ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم در آزمون تیزهوشان (سمپاد) شرکت کنند و در صورت قبولی در این آزمون و دارا بودن شرایط و ضوابط قبولی مدارس استعدادهای درخشان، می‌توانند ثبت نام خود را تکمیل نموده و به مدارس تیزهوشان وارد شوند. بنابراین قبل از هرچیزی باید خود را برای آزمون آماده کنند تا بتوانند نتیجه‌ی مطلوبی بگیرند . دانش آموزان با قبولی در آزمون می‌توانند در پایه های ششم، هفتم و نهم وارد این مدارس شوند. در این مقاله ضمن معرفی عناوین دروس امتحانی و بررسی شرایط ثبت نام تیزهوشان نهم به دهم ، قصد داریم منابع آزمون تیزهوشان نهم به دهم و کتاب های آزمون تیزهوشان نهم به دهم را در اختیارتان قرار دهیم تا با در دست داشتن این منابع در آزمون به نتیجه مطلوب و دلخواه خود دستیابید. .

منابع آزمون تیزهوشان نهم به دهم

با توجه به این که آزمون تیزهوشان نهم به دهم 1400 از دو قسمت استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی تشکیل شده تمام دانش آموزان باید با تمرکز بر میزان اهمیت دو بخش و تعداد سوالات اقدام به تهیه منابع درسی مطالعاتی پایه نهم و برنامه ریزی برای مطالعه آزمون تیزهوشان نهم به دهم داشته باشند.

برای بخش سوالات استعداد تحلیلی کتاب هایی با عنوان استعداد تحلیلی پایه ششم از انتشارات های گاج، مبتکران، علامه حلی و گل واژه و … موجود است که هرکدام به نحوی برای استفاده دانش آموزان پیشنهاد می شود.

اما توصیه ما به تمام دانش آموزان پایه نهم که داوطلب آزمون تیزهوشان این است که بررسی کاملی برروی سوالات استعداد تحلیلی سال های گذشته داشته باشند تا بتوانند تجزیه و تحلیل خوبی نسبت به سوالات داشته باشند و مطالعه خود را مبنای این سوالات قرار دهند.

اما در خصوص بخش سوالات استعداد تحصیلی که مرتبط به کتاب‌های درسی است دانش آموزان باید علاوه بر اینکه کتاب‌های درسی خود را بصورت کامل و دقیق مطالعه می‌نمایند، که در ادامه به شرح هر یک از کتابهای کمک درسی و ویژگی‌های آنها برای دانش آموان در سه درس پر اهمیت ریاضی، علوم و فارسی خواهیم پرداخت.

منابع کمک درسی ریاضی آزمون تیزهوشان نهم

از جمله کتاب‌هایی که به شما برای موفقیت در آزمون تیزهوشان کمک می‌کند، ریاضی نهم تیزهوشان سوال+درسنامه، انتشارات خیلی سبز است، این کتاب در دو جلد سوال و پاسخنامه می‌تواند یکی از منابع معتبر و کمک کننده دانش آموزان نهمی باشد.

کتاب آی کیو ریاضی نهم گاج ، نکات کاربردی برای حل مسائل ریاضی را به سادگی بیان می‌کند و سوالات این کتاب در سه سطح آسان تا دشوار قالب بندی شده است، مفاهیم ریاضی مورد استفاده دانش آموزان را به صورت کاربردی و از پایین ترین سطح تشریح می‌نماید، همچنین سوالات آزمون‌های ورودی مدارس را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد.

کتاب آزمونستان ریاضی انتشارات علامه حلی در این کتاب نمونه سوالات استاندارد طراحی شده که در هر آزمون سوالات ساده تا دشوار و تکنیکی در کنار یکدیگر هستند، همچنین پاسخ سوالات نیز به صورت تشریحی در این کتاب آمده است.

کتاب آموزش پیشرفته ریاضی نهم-تیزهوشان انتشارات گل واژه  از دیگر کتابهای موجود در بازار برای درس ریاضی آزمون تیزهوشان نهم به دهم است که این کتاب با به همراه داشتن سنجش آغازین و پیش آزمون به همراه سوالات تستی با پاسخنامه‌ تشریحی و آزمون غنی سازی شده به همراه سوالات با سطح دشواری بالا از ویژگی های این کتاب به شمار می‌آید.

کتاب تیزهوشان ریاضی نهم انصاری نیز توام با مثال، 1200 سوال تستی و پاسخ‌های تشریحی است که به عنوان مکمل می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای دانش آموزان نهمی باشد.

منابع کمک درسی علوم آزمون تیزهوشان نهم

علاوه بر ریاضی یکی دیگر از دروسی که در آزمون استعداد تحصیلی نهم سوالات زیادی را شامل می‌شود، علوم است. از جمله کتابهایی که میتوان برای درس علوم آزمون تیزهوشان معرفی کرد:

کتاب آموزش پیشرفته علوم تجربی نهم-تیزهوشان انتشارات گل واژه است، در این کتاب سه بسته تمرینی به صورت سوالات تستی متناسب با نیاز هر دانش آموز برای کسب تسلط در یادگیری متناسب با آموزش داده شده در درسنامه، ارائه می شود. پس از آن در چند مرحله آزمون‌های معیاری و تجمیعی و … در این کتاب ارائه شده است تا دانش آموز با توجه به آنچه در دریافته است نقاط قوت و ضعف خود را بیابد.

کتاب آزمونستان علوم نهم انتشارات علامه حلی علاوه بر آزمون‌های طراحی شده توسط مولفین شامل آزمون‌های ورودی تیزهوشان، آزمون‌های المپیاد و آزمون های استاندارد موسسه علامه حلی است

کتاب علوم نهم سری iQ انتشارات گاج دیگر گزینه‌ مناسب برای دانش آموزان نهمی متقاضی آزمون تیزهوشان است این کتاب با ارائه درسنامه مفصل و ارائه نکات آموزشی و تست‌های طبقه بندی شده مدارس برتر و تیزهوشان به همراه پاسخ تشریحی می‌تواند مکمل آموزشی مناسبی باشد.

کتاب علوم نهم تیزهوشان انتشارات خیلی سبز نیز از دیگر گزینه‌های موجود منابع کمک آموزشی مدارس تیزهوشان است که به دلیل درسنامه کامل و پوشش نکات مهم برای آزمون‌های نمونه دولتی و تیزهوشان طرفداران به خصوصی دارد.

منابع کمک درسی فارسی آزمون تیزهوشان نهم

منابع مورد نیاز این درس نیز مانند دو درس ذکر شده از انتشارات نام برده است و هر یک به دلیل ویژگی‌های مناسبی که برای دانش آموزان دارند، مورد اقبال قرار گرفته‌اند، برخی از این منابع به شرح زیر است:

کتاب فارسی نهم سری iQ انتشارات گاج این کتاب به صورت گسترده کلیه مطالب کتاب درسی را پوشش می‌دهد و نکات مورد نیاز برای واژگان، دستور، آرایه‌های ادبی را بیان می‌کند علاوه بر این پرسش‌های چهار گزینه‌ای متنوع با پاسخنامه‌های تشریخی نیز در این کتاب موجود است.

فارسی نهم تیزهوشان انتشارات خیلی سبز این کتاب شامل درسنامه اختصاصی به همراه سوالات با پاسخ تشریحی است.

علاوه بر موارد ذکر شده کتاب‌های جامع آزمون تیزهوشان برای جمع بندی دروس یکی از گزینه‌های مناسب برای موفقیت در آزمون تیزهشان است، کتاب های جامع تیزهوشان با عناوین زیر قابل تهیه می‌باشد:
  • جامع تیزهوشان 9 انتشارات خیلی سبز
  • کتاب جامع تیزهوشان نهم سری iQ انتشارات گاج
  • گل پلاس آزمون جامع نهم تیزهوشان گل واژه
  • تیزهوشان جامع نهم انتشارات مهر و ماه

دانش آموزان آزمون تیزهوشان نهم به دهم توجه داشته باشید، تمامی منابع فوق پیشنهادی است و هر دانش آموز بایستی براساس میزان توانایی و دانسته‌های خود و همچنین آگاهی از نیازهای آموزشی خود دست به انتخاب بزند و از میان منابع بالا آنچه برای او مفید است را تهیه نماید

منابع تیزهوشان نهمپذیرش در مدارس تیزهوشان نهم به دهم

ثبت نام در مدارس تیزهوشان به دو صورت انجام می‌شود . پذیرش دانش آموزانی که متوسطه اول نیز در همین مدارس تحصیل نمودند با دیگر دانش آموزان متفاوت است . زیرا سایر دانش آموزان سال نهم برای ورود به این مدارس در پایه دهم ابتدا باید در آزمون تیزهوشان (استعدادهای درخشان) شرکت کنند اما دانش آموزانی که در دوره‌ی متوسطه اول نیز در مدارس سمپاد مشغول به تحصیل بودند نیازی به شرکت در آزمون ندارند. پس بنابراین افرادی که قصد ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم دارند باید با منابع آزمون تیزهوشان نهم به دهم آشنا باشند.

شرایط ثبت نام بدون آزمون تیزهوشان نهم به دهم

همانطور که قبل تر ذکر کردیم و در دفترچه ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم آمده است دانش آموزان پايۀ نهم مدارس استعدادهای درخشان سمپاد از شرکت در آزمون ورودي تیزهوشان نهم به دهم معاف هستند . پذيرش نهايي اين دسته از دانش آموزان در پايه دهم، مربوط به سوالات آزمون تیزهوشان نهم به دهم نمی گردد زیرا این افراد آزمون ندارند بلکه منوط به احراز شرايط ادامۀ تحصيل در پايۀ نهم سال تحصيلي 1398-1399 مدارس استعدادهاي درخشان مطابق ماده 15 آيين نامه ارزشيابي تحصيلي و تربيتي دوره اول متوسطه مصوب جلسه 16 کميسيون معين شوراي عالي آموزش و پرورش مورخ 14/17/1397 است.

شرایط ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم

  1. داشتن تابعیت ایرانی
  2. داشتن حداقل معدل کل سالانه 19 پايۀ هشتم در خرداد سال تحصيلي 1398-1399
  3. ثبت نام در مهلت مقرر در سامانه ثبت نام آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان
  4. دارا بودن معدل قبولی خرداد در امتحانات پایه نهم

حوزة امتحاني داوطلبان آزمون تیزهوشان نهم به دهم، بر اساس منطقۀ آموزشي محل تحصيل آنان تعيين خواهد شد.

ظرفيت پذيرش مدارس دوره دوم متوسطه تیزهوشان در هر شهرستان با در نظر گرفتن مناطق تحت پوشش، بر اساس پيشنهاد ادارة کل آموزش و پرورش استان و با تأييد مرکز ملي پرورش استعدادهاي درخشان  تعيين شده است که در هنگام ثبت نام الکترونيکي از طريق سامانۀ ثبت نام، به اطلاع داوطلبان ميرسد.
  1. پس از تعيين ظرفيت و اعلام نتايج هيچگونه افزايش در تعداد مدارس دورة دوم استعدادهاي درخشان يا افزايش در ظرفيت پذيرش آنها، مجاز نيست.
  2. – پذيرش نهايي دانش آموز در مدارس دورة دوم استعدادهاي درخشان ، براي رشته هاي تحصيلي ( علوم تجربي، رياضي فيزيک ، ادبيات علوم انساني و شاخه فني و حرفه اي ) منوط به کسب شرایط احراز رشته مطابق آیین نامة هدایت تحصیلی است.
  3. دانش آموزان پايۀ دهم مدارس استعدادهاي درخشان در همان رشته اي که از طریق آزمون تیزهوشان نهم به دهم پذيرفته شده اند، مجاز به ادامه تحصيل مي باشند.
  4. در صورت عدم احراز شرايط ثبت نام در رشتۀ تحصيلي مورد تقاضاي دانش آموز مطابق ضوابط هدايت تحصيلي، قبولي داوطلب در آزمون لغو و بي اثر خواهد بود.

زمان برگزاری آزمون تیزهوشان نهم به دهم

هر ساله زمان ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم در اواسط فروردین ماه انجام میشود و پس از تکمیل فرایند ثبت نام در بازه زمانی یک هفته ای قبل از آزمون اقدام به انتشار کارت ورود به جلسه میکند. همچنین در اواخر خرداد ماه هر سال داوطلبان در جلسه آزمون حاضر میشوند. پس بنابراین دانش آموزان باید هرچه زودتر با تهیه منابع آزمون تیزهوشان نهم به دهم آمادگی خود را کسب نمایند. زمان برگزاری آزمون تیزهوشان نهم به دهم در سال 1400 از ساعت 9 صبح روز پنج شنبه مورخ 20 خرداد 1400 خواهد بود.کارت ورود به جلسه 5 روز پیش از آزمون در سایت azmoon.medu.ir منتشر خواهد شد و داوطلبان بایستی از طریق این سایت کارت ورود به جلسه خود را دریافت نمایند. 

جهت اطلاع از نحوه ویرایش ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم می‌توانید مقاله مربوط به آن را مطالعه نمایید.

سوالات متداول

1- منابع آزمون تیزهوشان نهم به دهم چیست ؟

 

منابع کمکی مختلفی برای این ازمون در نظر گرفته شده است برای مطالعه منابع کلیک کنید .

2- سوالات آزمون تیزهوشان نهم به دهم شامل چه مواردی است ؟

 

سوالات آزمون تیزهوشان نهم شامل دو بخش استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی است .

3- سوالات استعداد تحصیلی از چه مباحثی طرح خواهد شد ؟

 

مرجع اصلی و قطعی این سوالات کتاب های درسی پایه هشتم است‌ .

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.