معرفی پلتفرم تأمین مالی جمعی – جذب سرمایه حلال فاند

0
زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

این روزها به دلیل شرایط تورمی کشور و کاهش ارزش ریال ، همه به دنبال پیدا کردن یک روش سرمایه‌گذاری مطمئن هستند . « سرمایه‌گذاری » را می‌توان هر فعالیت اقتصادی دانست که بابت آن افراد می‌توانند علاوه بر حفظ دارایی خود در برابر تورم و جهش قیمت‌ها ، به سود و منابع بیشتری دست پیدا کنند . روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که استفاده از برخی از آن‌ها نیاز به دانش و تجربه کافی دارد و صحبت از آن‌ها به صورت تخصصی و بیان مزایا و معایب و ریسک‌های هر کدام ، از حوزه بحث این مقاله خارج است . در این مقاله به معرفی پلتفرم تأمین مالی جمعی ( حلال فاند ) می پردازیم .
بازارهای سنتی ملک و طلا و سپرده بانکی برای عموم مردم آشنا هستند و از دیرباز مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند . این روزها بازار ارز و برخی کالاهای مصرفی مانند خودرو ، لوازم خانگی و … نیز برای سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گرفته‌اند که به دلیل آسیب‌های اقتصادی که متوجه کشور می‌کند و ریسک‌های خاصی که دارد، مورد توصیه کارشناسان اقتصادی نمی‌باشد .
بازار بورس انتخاب دیگری برای سرمایه‌گذاری است که به دلیل رشد سال‌های اخیر و بازدهی مناسب ، این روزها مورد استقبال افراد بسیاری قرار گرفته است . سرمایه‌گذاری در این بازار مزایای فراوانی دارد اما به دلیل تخصصی بودن و ریسک‌های مختلفی که متوجه آن می‌شود ، ورود به آن را برای برخی سرمایه‌گذاران مشکل ساخته است .

شما چه روشی را برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اید ؟

در این مقاله قصد داریم تا شما را با یک روش سرمایه‌گذاری شرعی و قانونی آشنا کنیم که در عین اینکه کاملاً بدون ‌ریسک است ، از جذابیت بالایی برخوردار بوده و علاوه بر اینکه شما را به طور مستقیم در فعالیت‌های مولد اقتصادی و رشد و رونق اقتصادی کشور شریک می‌کند ، سود قابل قبولی را عایدتان خواهد کرد . این سرمایه‌گذاری که می‌توان آن را از جهاتی شبیه سرمایه‌گذاری در بورس دانست ، برای افرادی که به دلایل مختلف مانند نیاز به آموزش و صرف وقت ، ریسک نسبتاً بالا ، عدم وجود شفافیت کافی ، عدم اطمینان به ساز و کارها و وجود رانت در برخی زمینه‌ها ، علاقه‌ای به فعالیت در بازار بورس کشور را ندارند ، گزینه بسیار مناسبی می‌باشد . « حلال ‌فاند » یکی از شرکت‌های فعال و معتبر در حوزه پلتفرم تأمین مالی جمعی می‌باشد . قبل از توضیح در مورد نحوه سرمایه‌گذاری در حلال ‌فاند لازم است تا با چند مفهوم مالی آشنا شوید .

تأمین مالی چیست ؟

زمانی که یک کسب و کار جدید راه‌اندازی می‌شود ، بایستی کارآفرین بتواند منابع مالی مورد نیاز آن را تأمین کند . گاهی نیز افراد برای توسعه و ارتقای کسب و کار خود نیاز به منابع مالی جدید پیدا می‌کنند . « تأمین مالی » به فرایند تأمین سرمایه مورد نیاز برای فعالیت‌های کسب و کار، خرید تجهیزات و سرمایه‌گذاری گفته می‌شود . تأمین مالی از طرق مختلفی انجام می‌گردد که عبارتند از: استفاده از پس‌انداز و سرمایه شخصی کارآفرین و تکیه بر منابع درآمد شرکت ، دوستان و خانواده ، سرمایه‌گذاری دولتی ، سرمایه‌گذاری فرشته‌ای ( افراد ثروتمند با پول نقد زیاد ) ، شرکت‌های سرمایه‌گذاری پر ریسک ، مؤسسات مالی و بانکی و تأمین مالی جمعی .

پلتفرم تأمین مالی جمعی چیست ؟

« تأمین مالی جمعی » ( Crowdfunding ) یا به عبارتی « سرمایه‌گذاری جمعی » ، یکی از شیوه‌های نوین به منظور جذب سرمایه برای کارآفرینان و استارت‌آپ‌ها است . دراین روش ، پروژه‌های نوپا ( طرح‌های مبتکرانه ) در یک پلتفرم اینترنتی در ملأ دید عموم قرار می‌گیرند و علاقه‌مندان بی‌شماری با انگیزه‌های مختلف و با سرمایه‌های اندک خود اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند. این نوع تأمین مالی ، درکشورهای توسعه یافته به یکی از محبوب‌ترین شیوه‌ها تبدیل گردیده و طرح‌های زیادی با این شیوه تأمین مالی می‌شوند ، درحالی که پلتفرم تأمین مالی جدید در ایران تاکنون جایگاه مناسبی پیدا نکرده است .
به منظور تأمین مالی ، شرکت‌ها اغلب مجبورند از تسهیلات بانکی با نرخ بالا استفاده کنند که این کار باعث افزایش اهرم مالی آن‌ها می‌شود و اغلب به دلیل عدم موفقیت در بازپرداخت در موعد مقرر ، علاوه بر عواقب قانونی ، دارایی آن‌ها نیز به تصرف بانک‌ها درمی‌آید . از سوی دیگر این شرکت‌ها سرمایه‌گذارانی جذب می‌کنند که خواستار سهم بالایی از شرکت می‌باشند و این کار موجب می‌شود که شرکت از دسترس بانیان آن خارج گردد .
این روش با جمع‌آوری سرمایه از طریق پلتفرم تأمین مالی جمعی از تعداد زیادی از مردم و با شرایط متنوع ، نه تنها ریسک زیادی برای شرکت‌های نوپا ، کوچک و متوسط ندارد ، بلکه برخی از انواع آن ، هیچ‌گونه تهدیدی را از لحاظ مالکیت ، متوجه صاحبان ایده و مؤسسان این شرکت‌ها نمی‌کند و درصورت موفقیت شرکت‌ها ، صاحبان آن‌ها ملزم به اجرای تعهدات خود نسبت به سرمایه‌گذاران هستند . این روش ریسک بسیار پایینی برای سرمایه‌گذاران در پی دارد ، زیرا سرمایه‌گذاران سرمایه‌ای اندک را در اختیار صاحبان ایده و مؤسسان قرار می‌دهند و در صورت شکست پروژه ، افراد دچار زیان قابل توجهی نمی‌شوند . همچنین قابل ذکر است که در صورت عدم استقبال مردم از یک پروژه یا ایده ، بازخوردی به صاحبان ایده صادر می‌گردد که خروجی پروژه موردنظر برای اکثریت مردم نیز جذابیت نخواهد داشت و به درآمد نخواهد رسید و درصورت اجرا ، این پروژه با شکست مواجه خواهد شد .

حلال ‌فاند

شیوه وام‌دهی « همتا به همتا » (peer to peer) چیست؟

باگسترش فناوری‌های جدید و به خصوص دسترسی تعداد زیادی از مردم در سراسر جهان به اینترنت ، شیوه‌های جدیدی از تأمین مالی در جهت ایجاد سهولت و صرفه اقتصادی ایجاد شده است که یکی از این شیوه‌ها ، وام‌دهی همتا به همتا( peer to peer )  است که آن را به اختصار P2P  می‌نامند.
در این روش از سرمایه افراد ، به طور مستقیم ، برای حمایت‌های مالی سایر افراد استفاده می‌شود . این مفهوم طی چند سال اخیر در کشورهای پیشرفته‌ای رواج یافته و میزان کاربرد آن به عنوان یک روش نوین در تأمین مالی درحال افزایش است .
بنا به اهمیت مسأله « تأمین مالی » به عنوان یکی از مهم‌ترین ضرورت‌ها و پیش نیازهای هر تصمیم اقتصادی در سطوح کشور و حتی بنگاه‌های اقتصادی ، نحوه استفاده از فناوری‌های نوین مانند پلتفرم تأمین مالی جمعی در حل این مسأله به شدت احساس می‌شود ؛ لذا لازم است تا در ایران نیز در جهت کسب شود ، حرکت با فناوری و رفع نیازهای اقتصادی جامعه ، شیوه مالی نوین P2P رواج یابد .
این روش منجر به رعایت انصاف و عدل بین وام‌دهندگان و وام‌گیرندگان شده و به دیدگاه و عقاید دین اسلام نیز نزدیک‌تر است . ضمن اینکه با افزایش حاشیه سود برای وام‌دهندگان و کاهش نرخ برای گیرندگان وام، منحنی عرضه و تقاضای وجوه به سمت مبادلات بیشتر انتقال پیداکرده و نهایتاً سبب رونق اقتصادی خواهد بود . از این منظر کاهش نرخ نکول وام‌ها ، افزایش نرخ کفایت سرمایه بانک‌ها ، کاهش رانت و …. نیز قابل حصول خواهد بود.

«حلال‌فاند» (Halalfund) یا پلتفرم تأمین مالی جمعی چیست ؟

شرکت حساب یاری امین ملل (حلال‌فاند) یک شرکت تأمین مالی است که در سال 1396 با تمرکز بر حمایت از تولیدات داخلی و کسب و کارهای بومی در جهت کمک به رونق تولید و رشد اقتصادی کشور تأسیس شده و بستری امن و مطمئن برای سرمایه‌گذاری در تولید و صادرات فراهم کرده است .
پلتفرم حلال‌فاند یک پلتفرم تأمین مالی جمعی دو طرفه بین سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران می‌باشد که شما می‌توانید در قالب هر یک از این دو گروه، از این پلتفرم استفاده کنید. در حلال‌فاند ، سرمایه‌گذاران به روش پلتفرم تأمین مالی جمعی ، سرمایه مورد نیاز برای توسعه یک کسب و کار « تولیدی » و یا « صادراتی » را تأمین کرده و به صورت تضمین شده ، قسط سود و در انتها اصل پول خود را دریافت می‌کنند . این پلتفرم متعلق به شرکت حساب‌یاری امین ملل با شماره ثبت 1594 است که شرکتی دانش بنیان و سهامی خاص بوده و دارای چهار سهام‌دار اصلی به شرح زیر است :
صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران
صندوق توسعه فناوری‌های نوین
صندوق توسعه همکاری‌های بین المللی فناورانه ایرانیان
تأمین اطمینان فناوران پردیس
قطعی و تضمینی بودن پرداخت سود و اصل سرمایه در حلال‌فاند باعث می‌شود تا حلال‌فاند یک بانک تلقی شود . بین حلال‌فاند و بانک‌ها شباهت‌هایی وجود دارد اما چهار ویژگی مهم حلال‌فاند را از بانک‌ها متمایز می‌کند :
1- سرمایه‌گذاران به طور کاملا شفاف ، پروژه مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند و از محل مصرف سرمایه‌ی خود آگاه هستند .
2- در حلال‌فاند، تسهیلات تنها به پروژه‌های مولد (تولیدی و صادراتی) تعلق می‌گیرد و به هیچ عنوان به دلالان و سوداگران اعطا نمی‌شود .
3- حلال‌فاند یک بنگاه اقتصادی نیست و اموال مردم را برای خود بلوکه نمی‌کند . سرمایه مستقیم از سرمایه‌گذاران به دست سرمایه‌پذیران می‌رسد و وارد چرخه اقتصاد می‌شود . به این روش پلتفرم تأمین مالی جمعی گفته می شود .
4- تمامی پروژه‌ها در حلال‌فاند به صورت فروش اقساطی هستند ، در نتیجه سود قطعی است . همچنین سود قرارداد‌های یک‌ساله در حلال‌فاند ۱۰ تا ۱۲ درصد بالاتر از سود بانکی می‌باشد .

پلتفرم تأمین مالی جمعی

چگونه در «حلال‌فاند» سرمایه‌گذاری کنیم ؟

سرمایه‌گذاری در حلال‌فاند به صورت آنلاین صورت می‌گیرد . شما می‌توانید با مراجعه به سایت این شرکت ( www.halalfund.ir ) از میان پروژه‌های فعال معرفی شده ، پروژه مورد نظر خود را انتخاب و در آن سرمایه‌گذاری کنید . حداقل میزان سرمایه‌گذاری 1 میلیون تومان می‌باشد . در صفحه هر پروژه می‌توانید اطلاعات مربوط به آن از قبیل شرح کامل پروژه ، عکس ضمانت‌نامه ، نام مدیر پروژه ، زمان شروع و زمان باقی‌مانده ، مبلغ مورد نیاز ، مبلغ تأمین شده تا کنون ، تعداد تأمین کننده‌ها و نوع پلن مالی را ببینید . پس از انتخاب پلن مورد نظر و وارد کردن مبلغ سرمایه‌گذاری در یک پروژه می‌توانید تقویم بازپرداخت را مشاهده نمایید . در صورت تأیید پس از پرداخت موفق ، نسخه دیجیتالی قرارداد را با سربرگ ، امضای مدیرعامل ، امضای عضو هیئت مدیره و مهر شرکت دریافت می‌کنید . همچنین پس از سه روز کاری با مراجعه حضوری امکان دریافت نسخه چاپی قرارداد وجود دارد .
تمامی پروژه‌ها در حلال‌فاند به صورت فروش اقساطی است که یک قرارداد شرعی و قانونی می‌باشد . پلن های سرمایه گذاری حداقل 3 و حداکثر 24 ماه هستند . سود سرمایه‌گذاری بین 22 تا 30 درصد ، وابسته به مدت زمان و پلن بازپرداخت سرمایه‌گذاری می‌باشد . سود سرمایه‌گذاری یک ساله با پرداخت سود ماهانه ، 25 درصد است .
نکته قابل توجهی که سرمایه‌گذاری در حلال‌فاند را از بسیاری دیگر از راه‌های سرمایه‌گذاری‌ متمایز می‌کند این است که این سرمایه‌گذاری بدون ریسک می‌باشد و سود و اصل پول سرمایه‌گذاران توسط صندوق‌های پژوهش و فناوری ضمانت شده است . تمامی پروژه‌ها در حلال‌فاند توسط یک بانک یا یک صندوق معتبر ضمانت شده‌اند . در صورت بروز هر گونه مشکل احتمالی، طبق ضمانت‌نامه صادر شده ، اقساط سود و اصل پول سرمایه‌گذاران بدون تأخیر توسط ضمانت‌کننده پرداخت می‌گردد .
تاکنون بیش از ده‌ها پروژه با ارزشی بالغ بر 490 میلیارد ریال توسط این شرکت تأمین مالی شده که برخی از آن‌ها عبارتند از: راه‌اندازی خط تولید نان صنعتی، خرید و فروش اقساط تجهیزات شبکه (IOT)، خرید مواد اولیه واحدهای تولید کاتد مس، تسهیلات جهت صادرات رب گوجه‌فرنگی، تأمین نهاده‌های کشاورزی، آشکارساز پرتوهای کیهانی و ….

قوانین و مقررات حلال‌فاند یا پلتفرم تأمین مالی جمعی

احراز هویت افراد و پروژه‌ها با حلال‌فاند است و برای سرمایه‌پذیر لازم است تا شرایط ، مدارک و ضمانت نامه‌های مورد نیاز شرکت را تهیه کرده و ارائه دهد .
حلال فاند تضمین می‌کند که پس از دریافت ضمانت‌های سرمایه‌پذیر، طی 5 روز کاری مبلغ مورد نیاز را تأمین جمعی کند و به دست سرمایه‌پذیر برساند .
تمامی مبادلات مستقیماً بین خود سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر خواهد بود و ضوابط و شرایط مبادله همتا به همتا (peer to peer) رعایت خواهد شد .
از مبالغ سرمایه 2% را با عنوان کارمزد و یا حق العمل از سرمایه پذیردریافت می‌کند .
تمامی اطلاعات محرمانه ثبت شده در سایت از قبیل آدرس، شماره تلفن، طرح کسب و کار و … جزو اسناد حلال فاند بوده و در نزد آن محفوظ خواهد بود .
ضمانت‌های مشتریان و سرمایه‌گذاران از طریق نهاد ثالثی به نام صندوق‌های پژوهش و فناوری اعطا خواهد شد تا به لحاظ حقوقی و شرعی رعایت کامل ضوابط صورت بگیرد .
کلیه سرمایه‌ها در تضمین صندوق‌های پژوهش و فناوری خواهد بود؛ در صورت عدم پرداخت اقساط در بازه‌های زمانی مشخص توسط سرمایه‌پذیر ، ضمانت‌نامه‌ها توسط حلال‌فاند واخواست و پیگیری می‌شود تا سرمایه‌گذار با اطمینان خاطر به اصل و سود سرمایه خود برسد.
حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها 1 میلیون تومان می‌باشد .
تنها سرمایه‌پذیرانی که در حال انجام فعالیتی تولیدی مرتبط با بخش حقیقی اقتصاد هستند قابلیت اعطای وام خواهند داشت و حلال‌فاند با فعالیت‌های سوداگرانه هیچ‌گونه همکاری نخواهد داشت .
ضمانت‌نامه صندوق‌های پژوهش و فناوری ابزاری برای پوشش ریسک سرمایه‌گذاران است . اعتبار ضمانت‌نامه‌های این صندوق‌ها برابر سرمایه ثبتی می‌باشد .
پی‌نوشت: در تهیه این مقاله از اطلاعات سایت حلال‌فاند به نشانی www.halalfund.ir بعنوان پلتفرم تأمین مالی جمعی استفاده شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.