کلاس اول دبستان

0
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

با توجه به اهمیت کلاس اول دبستان ما در مرکز مشاوره باخه قصد داریم تا اطلاعات خوبی را در زمینه ثبت نام کلاس اول دبستان و کتاب های درسی اول دبستان به شما عزیزان ارائه کنیم. پایه اول دبستان برای همه ما یادآور روزهای خوب و خوشی است که پس از پیش دبستانی و در ابتدای ورود به مدرسه با آن روبرو شدیم. یادگیری خواندن و نوشتن برای کودک بسیار لذت بخش و زیبا است. حضور در کلاس درس در کنار همسن و سالان و معلم دلسوز و مهربان تجربه‌ای است که همه ما داریم.

شاید کمتر کسی باشد که از میزان اهمیت کلاس اول اطلاع نداشته باشد. به جرأت می‌توان گفت که کلاس اول دبستان مهم‌ترین مقطعی است که در طول دوران تحصیل گذرانده می‌شود. پایه علمی دانش آموز برای ورود به مقاطع بعدی از کلاس اول شکل می‌گیرد.

 

کلاس اول دبستان ، پایه ششم دبستان و پایه نهم بدلیل اینکه مقاطع ورودی هستند از اهمیت بالایی برخوردارند.

نیازها و مشکلات والدین دانش‌آموزان کلاس اولی

کسانی که فرزند پایه اول دبستان دارند معمولاً با دغدغه‌ها و مشکلاتی روبرو هستند. بطور مثال انتخاب مدرسه خوب و ثبت نام کلاس اول دبستان ، نحوه آموزش صحیح، نحوه صحیح برخورد با دانش‌آموز کلاس اولی و بسیاری مسائل دیگر که بسته به نوع تفکر و خلقیات والدین دانش‌آموزان کلاس اولی با آن مواجه هستند. اما ما می‌توانیم با یک انتخاب صحیح و اصولی و همچنین بررسی دقیق وضعیت خود، کارها را به بهترین شیوه ممکن جلو برده و از پس مشکلات برآئیم. در ادامه به تعدادی از دغدغه‌ها و مشکلات کلاس اول دبستان می‌پردازیم.

1- انتخاب مدرسه خوب

2- آماده‌سازی روحی دانش‌آموز

3- پیگیری وضعیت درسی

4- روش صحیح تعلیم و تربیت

5- هزینه‌ها و نیازهای مالی

مواردی که به آن اشاره شد تعدادی از عمده مشکلاتی است که والدین دانش‌آموزان کلاس اول دبستان با آن مواجه هستند. ما در این مقاله این موضوعات را تحلیل و بررسی نموده و راهکارهای مناسبی را ارائه خواهیم کرد.

انتخاب مدرسه خوب

شاید اولین و مهم‌ترین دغدغه والدین در سال اول دبستان انتخاب یک مدرسه خوب باشد. مدرسه‌ای که بتواند نیازها و دغدغه‌های آنان را برطرف نماید و خیالشان را راحت کند. معمولاً والدین در گام اول انتخاب مدرسه به سراغ آشنایان و دوستان رفته و با تحقیقات از آنها سعی می‌کنند تا دبستان مدنظر خود را انتخاب کنند. بعضی از والدین هم از کسانی که سال گذشته در مدرسه ثبت نام کرده‌اند پرس و جو کرده و نظر آنان را جویا می‌شوند. مدارس شاهد و مدارس دولتی و غیر انتفاعی مدارسی هستند که در مقطع اول دبستان جذب دانش آموز می‌کنند.

برای انتخاب مدرسه خوب باید بدانیم که ملاک‌های اصلی یک مدرسه خوب چیست؟

از نظر کارشناسان و مشاوران متخصص و مجرب مرکز مشاوره باخه یک مدرسه خوب در پایه اول ابتدایی باید بتواند نیازها و دغدغه‌های والدین را برطرف نماید. برای معرفی برخی از ملاک‌های یک مدرسه خوب و ثبت نام کلاس اول دبستان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • دانش آموزان خوب و سطح بالا
  • کادر مدیریتی عالی
  • کادر آموزشی با کیفیت و با تجربه
  • فضای آموزشی مناسب
  • امکانات کافی
  • نزدیک بودن به محل سکونت
  • شهریه و هزینه مناسب
نکته

والدین باید در انتخاب مدرسه موارد فوق را در نظر داشته باشند. انتخاب یک مدرسه اول دبستان خوب علاوه بر تأثیرات مثبتی که در آموزش پایه اول دبستان دانش آموز دارد در رشد فکری و موفقیت او در سال‌های بعد نیز تأثیرگذار است. شما باید علاوه بر درنظر گرفتن مسائل آموزشی مسائل فرهنگی را نیز در نظر بگیرید. یادمان نرود که عنوان آموزش و پرورش برای کشور در نظر گرفته شده که معنی آن آموزش و پرورش در کنار هم و همزمان است. بنابراین یک مدرسه مناسب باید از لحاظ کیفیت پرورشی و تعلیم و تربیت هم در شرایط خوبی قرار داشته باشد.

آماده سازی روحی دانش آموز کلاس اول دبستان

دانش آموزان در پایه اول دبستان در بدو ورود به مدرسه قرار دارند. موفقیت و پیروزی در سال اول دبستان می‌تواند دید مثبتی به دانش آموز داده و او را به مدرسه علاقه‌مند نماید. در نقطه مقابل در صورت عدم موفقیت می‌تواند آینده دانش آموز را تحت تأثیر قرار داده و او را نسبت به مدرسه بی علاقه و اشتیاق نماید.

اما نکته مهم اینجانست که از چه طریق می‌توان دانش آموزان را از لحاظ روحی آماده کرد؟

آماده سازی روحی دانش آموز اول دبستان به سال‌های قبل از ورود به مدرسه و تقریباً پیش دبستانی برمی‌گردد. دانش آموزان در سال‌های قبل از ورود به مدرسه علاقه‌مند به یادگیری هستند. کنجکاو و پیگیر هستند. اگر والدین از این فرصت استفاده کرده و  باعث ایجاد انگیزه و رغبت در آنان شوند کمک بسیار زیادی به دانش آموز کرده‌اند. تمرکز اصلی والدین در این جا باید روی مبحث خلاقیت و یادگیری باشد. پرورش استعدادها در این بازه زمانی قبل از ورود به مدرسه و پیش از سال اول دبستان بسیار مهم است. والدین می‌توانند در انتخاب بازی‌های دانش آموزان و تفریحات آنان باعث ایجاد رشد فکری و علاقه به یادگیری شوند.

همراهی پدر و مادر در زمان یادگیری با فرزند کلید ایجاد خلاقیت و علاقه‌مندی به تحصیل است

پیگیری وضعیت درسی دانش آموز کلاس اول دبستان

این که دانش آموز احساس نماید پدر و مادر او علاقه‌مند به پیشرفت درسی او هستند و در کنار او برای رشد و موفقیت وی تلاش می‌کنند باعث ایجاد اعتماد به نفس می‌شود. اما باید توجه نمود که توجه بیش از اندازه در این زمینه و پیگیری دائم مسائل باعث ناراحتی و ایجاد حس بد در فرزند می‌گردد. بنابراین در پیاده‌سازی این موارد باید به اعتدال رفتار کرد.

در موضوع پیگیری وضعیت درسی دانش آموزان باید از شیوه همراهی و همکاری استفاده نمود. همراهی و همکاری با دانش آموز باعث ایجاد انگیزه و پیدایش هدف در او می‌گردد.

کتاب های درسی کلاس اول دبستان

به منظور دریافت کتاب های درسی کلاس اول دبستان میتوانید روی لینک های زیر کلیک کرده و کتاب مد نظر را دانلود کنید.

کتاب ریاضی اول ابتدایی

کتاب علوم اول ابتدایی

کتاب نگارش اول ابتدایی

کتاب آموزش قرآن اول ابتدایی

کتاب فارسی اول ابتدایی

روش صحیح تعلیم و تربیت کلاس اول دبستان

معمولاً مشکلی که اکثریت افراد با آن مواجه هستند این است که نمی‌دانند چه مواقعی می‌توان فرزند سال اول دبستان را تشویق کرد و چه زمانی تنبیه؟ و آیا بصورت کلی تنبیه دانش آموز مفید است یا مضر؟ یا شیوه مناسب و اصولی تنبیه و تشویق چیست؟

تنبیه و تشویق دانش آموزان از همان شروع اول دبستان لازم است اما مسئله اصلی شیوه کار است. تنبیه و تشویق باید آموزنده و عبرت آموز باشد. تنبیهی که باعث ایجاد حس تقابل و لجبازی در دانش آموز باشد توصیه نمی‌گردد. تشویق که باعث ایجاد حس مالکیت و برتری و غرور گردد هم مضر است. تنبیه و تشویق دانش آموز باید در جهت یادگیری موضوعات اجتماعی و هنجارها و ناهنجاریهای اجتماعی است. بطور مثال دانش آموز باید بداند که مسئولیت پذیری چیست؟ باید یاد بگیرد که مسئول رفتارهایی است که از او سرزده و می‌زند. باید بداند که پدر و مادر حامی او هستند اما مسئول رفتارهای وی نیستند. اگر خطایی از او سربزند عواقبش گریبان گیر اوست. این موضوع باعث می‌شود تا دانش آموز در اعمال و رفتار خود بسیار توجه و دقت بنماید.

هزینه‌ها و نیازهای مالی

میزان هزینه و امکاناتی که در قبال هزینه بدست می‌آید مورد توجه همه قرار دارد. متأسفانه در کشور ما هزینه تحصیل بالا بوده و هر ساله بیشتر نیز می‌گردد. بسیاری از والدین در تأمین هزینه‌های تحصیلی فرزندان خود دچار مشکل هستند. معمولاً اکثریت افراد به دنبال راهی هستند تا حتی الامکان هزینه‌های کمتری داشته باشد. ما قصد داریم تا معرفی انواع مدارس در مقاله‌های بعدی شما را در انتخاب یک مدرسه خوب کمک و راهنمایی نموده و شما را به هدف خود که انتخاب یک دبستان مناسب و با کیفیت برای دانش آموز اول دبستانی هست برسانیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.