معرفی رشته هوشبری

0
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

از چالش های همیشگی اتاق عمل و انجام اعمال جراحی مراقبت ،آرام کردن و استفاده درست از تجهیزات هوشبری قبل ،درحین و بعد از عمل بوده است.به همین سبب رشته هوشبری در مقطع کارشناسی پیوسته برای رفع خلاء های این چنینی در هنگام عمل های جراحی ،در دانشگاه ها ارائه شد. در این مقاله به معرفی رشته هوشبری و بازار کار هوشبری پرداخته ایم.

در واقع تکنسین های هوشبری به آماده کردن بیمار قبل از بیهوشی و مراقبت از بیمار بیهوش تا زمانی که هوشیاری خود را بعد از عمل به دست آورده را بر عهده دارد.تکنسین های هوشبری معمولا همراه با متخصصین بیهوشی و با نظارت آنها در اتاق عمل فعالیت می کنند.یکی از اشتباهات رایج در میان افرادی که قصد انتخاب رشته دارند این است که متخصصین بیهوشی را با تکنسین های هوشبری یکسان می دانند در صورتی که این دو رشته تفاوت های بسیاری دارند و برای رسیدن به تخصص بیهوشی باید ابتدا مدرک دکتری حرفه ای را دریافت کرده سپس در مقطع دستیاری ، تخصص بیهوشی ،مشغول به تحصیل گردند.

در ادامه به توضیح مفصلی درباره مهارت ها ، تیپ های شخصیتی ، بازار کار هوشبری و … صحبت خواهیم کرد.

رشته هوشبری برای چه افرادی مناسب است ؟

به طور کل برای انتخاب رشته تحصیلی نیاز است، چند فاکتور مهم بررسی شود. اولا چه مهارت‌هایی برای این رشته و آینده کاری هوشبری لازم است. دوما چه تیپ‌های شخصیتی برای ورود به بازار کار هوشبری مناسب‌تر است. و در نهایت افراد با چه استعدادی می‌توانند در این رشته موفق شوند.

به همین جهت در مقاله معرفی رشته هوشبری ، سه پارامتر بالا را در ابتدا بررسی می‌کنیم.

توانایی‌های لازم برای رشته هوشبری

برای رشته هوشبری توانایی‌های زیر جزو مهم‌ترین توانایی‌ها محسوب می‌شود:

  • دلسوز و مهربان بودن نسبت به بیمار
  • داشتن مهارت ارتباطی بالا
  • توانایی انجام کارهای تیمی و مسئولیت پذیری
  • تحمل فشار بالا و تصمیم گیری سریع در شرایط حساس
  • مهارت کار کردن با تجهیزان هوشبری و اشنایی با جدید ترین تکنولوژی های هوشبری
  • توانایی اعتماد سازی
  • علاقه به علوم پزشکی

تیپ‌های شخصیتی مرتبط با رشته هوشبری

اگر ملاک خود را در این قسمت از معرفی رشته هوشبری ، تست شخصیت‌شناسی MBTI قرار دهیم، مناسب‌ترین تیپ‌های شخصیتی برای این رشته به شرح زیر می‌باشد:

  • ISFJ :علاقه مند به حل مشکلات دیگران و کمک به آنها به صورت مستقل.
  • ESTJ:واقع گرا و علاقه مند به کشف روابط علت و معلولی و نتیجه گیری بر اساس استدالال قیاسی .ترجیح می دهد با مسائل ملموس مواجه شود.
  • ISFP:علاقه مند به علوم پزشکی و دوستدار حل مشکلات دیگران.

استعداد های مرتبط با هوشبری

اگر ملاک را استعداد های 12گانه بنیاد استعداد‌یابی جانسون اوکانر قرار دهیم، مهم‌ترین استعداد‌هایی که شما را در این مسیر موفق‌تر میکند به شرح زیر است:

  • استعداد تجسم فضايي و درك ساختارها
  • استعداد استدلال و تحليل
  • استعداد كار كردن با اعداد
  • استعداد حافظه طراحي
  • استعداد استقرايي

سه فاکتور بالا شما را در رسیدن به موفقیت کمک می‌کند. اما به این معنا نیست بدون داشتن این فاکتورها شما موفق نخواهید شد.

معرفی رشته هوشبریآینده رشته هوشبری

در این بخش از معرفی رشته هوشبری ، آینده شغلی این رشته را از جهات مختلف بررسی خواهیم کرد.

بهترین مشاغل هوشبری

به طور کلی کارشناسان هوشبری در تمامی بخش هایی که در حوزه بهداشت باروری و حوزه های مربوط به این موضوع ،می توانند فعالیت کنند. بیمارستان هاو کلینیک ها از جمله این مراکز هستند.

بهترین مشاغل هوشبری در ایران

همانطور که از نام رشته مشخص است ،کارشناسان این رشته در اکثر مراکز مربوط به حوزه ی بهداشتی درمانی می توانند مشغول به کار شوند.

  • استخدام در بیمارستان های بزرگ دولتی یا غیردولتی
  • استخدام در کلینیک های بزرگ و معتبر

آینده شغلی هوشبری در ایران

آمار دقیقی از وضیعت بازار کار این رشته در دست نمی باشد اما پیش بینی می شود همانند اکثر رشته های علوم تجربی این رشته هم از بازارکار نسبتا خوبی برخوردار باشد . البته بازار کار تکنسین های هوشبری تا حدود زیادی به مهارت ،تجربه و توانایی های آنها بستگی دارد.

میانگین درآمد هوشبری در ایران

با توجه به اینکه کارشناسان هوشبری هم در بخش خصوصی هم در بخش دولتی فعالیت دارند میانگین حقوق آنها در سال 99 بین 2 تا 4 میلیون تومان است.البته کارشناسان هوشبری می توانند کسب درجات علمی بالا تر،رزومه کاری بهتر و افزایش تجربه و مهارت های خود در زمینه های کاری مربوط ،درآمد خود را ارتقاء دهند.

آینده شغلی هوشبری در خارج از کشور

یکی از مهم‌ترین برنامه فارغ التحصیلان رشته های مختلف، مهاجرت به خارج کشور است. با توجه به اینکه کارشناسان رشته هوشبری به طور مستقیم با بیماران در ارتباط اند ، دانستن زبان رسمی کشور مقصد از ملزوماتی است که آینده شغلی آنها را در آن کشور رقم می زند.

میانگین درآمد هوشبری در خارج از کشور

طبق تحقیقات سایت Glassdoor درآمد سالانه یک کارشناس هوشبری در دنیا 276.322 هزار دلار است که درامد بالایی در جامعه پزشکی و علوم تجربی محسوب می شود.

معرفی رشته هوشبری

ادامه تحصیل در رشته هوشبری

افرادی که قصد ادامه تحصیل در رشته هوشبری دارند. با شرکت در کنکور وزارت بهداشتمی توانند دررشته های مشخصی در مقطع ارشد ادامه تحصیل دهند.

رشته هایی که دارندگان مدرک کارشناسی هوشبری میتوانند در مقطع ارشد ادامه تحصیل دهند به شرح زیر می‌باشد:

  • آموزش ھوشبری
  • آموزش بھداشت و ارتقاء سلامت
  • تکنولوژی اتاق عمل
  • ارگونومي
  • تكنولوژي گردش خون
  • علوم تشريحي
  • فیزيولوژي
  • كتابداري و اطلاع رساني پزشكي
  • پرستاري مراقبت ھاي ويژه

بهترین دانشگاه‌های ایران در رشته هوشبری

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس پارامترهای زیادی انجام می‌شود. همچنین سازمان‌های ذاخلی و خارجی زیادی دست به رتبه بندی دانشگاه‌ها می‌زنند. به همین دلیل احتمالا هر دانشگاه از رتبه‌بندی‌ای استفاده کند که در آن جایگاه بهتری داشته باشد.

بهترین دانشگاه های علوم پزشکی برای رشته هوشبری:

  1. دانشگاه علوم پزشکی تهران
  2. دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  3. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  4. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  5. دانشگاه علوم پزشکی مازندران
  6. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت درمانی تبریز
  7. دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
  8. دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ادامه تحصیل در خارج از کشور

ادامه تحصیل در خارج از کشور برای رشته های پیراپزشکی امریست که طرفداران بسیاری دارد. شناخت بهترین دانشگاه ها و کشور های پذیرنده در این رشته از عوامل مهم و ضروری می باشد.چرا که وضعیت درامد و بازارکار شما در مقطع ارشد تا حدود زیادی به دانشگاهی که در آن تحصیل کرده اید بستگی دارد.

در ادامه بهترین دانشگاه های پذیرنده این رشته در دنیا را معرفی خواهیم کرد.

بهترین دانشگاه‌های جهان در رشته هوشبری

با توجه به رتبه بندی QS ده دانشگاه برتر جهان به شرح زیر است. همانطور که می‌بینید وجود 5 دانشگاه آمریکایی و 3 دانشگاه انگلیسی، نشان از اهمیت این دو کشور در رشته هوشبری دارد.

معرفی رشته هوشبری

 

دوستان گرامی، انتخاب رشته از مواردیست که در آینده شغلی و تحصیلی شما نقش تعیین کننده ای دارد ، لذا برای انتخاب رشته باید به عوامل بسیاری از جمله علایق ، استعداد ها و شرایط تحصیلی مورد نظر توجه کنید.در نتیجه اگر شما قصد ادامه تحصیل در رشته هوشبری یا رشته هایی شبیه به آن را دارید باید در دانشگاه های علوم پزشکی تحصیل کنید.و اگر قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارید می توانید در یکی از 10 دانشگاه برتر که به شما معرفی کردیم مشغول به تحصیل شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.