معرفی رشته مامایی

0
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

از زمانی که معجزه تولد در جهان پدیدار شد نیاز به یک همراه با تجربه ،مشاور و مراقب در میان والدین احساس شد. امروزه رشته مامایی از پوسته قدیمی خود بیرون آمده و جایگاه علمی خود را میان سایر رشته های حوزه سلامت یافته.مامایی امروز علم ،مشاوره،پیشگیری،درمان و مراقب تعریف می شود که در هر یک از این کلمات وظایف بسیاری بر عهده یک کارشناس ماما قرار گرفته است. در این مقاله به بازار کار مامایی و همچنین معرفی رشته مامایی پرداخته شده است.

به طور مثال یک ماما برای زوج هایی که قصد فرزند دار شدن دارد می تواند به عنوان یک مشاور قبل ،هنگام و بعد از تولد در کنار آنها باشد و توصیه های لازم برای آمادگی های قبل از بارداری ،مراقبت های در حین بارداری ،تشخیص و کنترل بیماری های زمینه ای و کنترل وچکاب نوزاد از بدو تولد تا 6 سالگی از جمله وظایف یک ماما می باشد.

کارشناس مامایی وظیفه دارد تمامی اطلاعاتی همچون ،توانایی باردار شدن ،سوابق بیماری و اطلاعات فردی بیمار را به صورت گزارش به پزشک متخصص ارائه دهد سپس پزشک طبق گزارسات ارائه شده از وضعیت کلی فرد به تشخیص و درمان می پردازد در نتیجه نمی توان از نقش اساسی کارشناسان ماما در روند بهبودی افراد به سادگی گذشت.

به طور کلی میتوان گفت یک کارشناس ماما مسئول سلامت مادر و نوزاد از شروع بارداری تا 6سالگلی نوزاد می باشد اما وظایف او به همین چند کلمه محدود نمی شود بلکه یک ماما می تواند به عنوان مشاور به مشاوره در حوزه سلامت همچون بهداشت بلوغ و سایر موضوعات مربوط بپردازد .

در ادامه به توضیح مفصلی درباره مهارت ها ، تیپ های شخصیتی ،آینده شغلی و تحصیلی رشته مامایی صحبت خواهیم کرد.

رشته مامایی برای چه افرادی مناسب است ؟

به طور کل برای انتخاب رشته تحصیلی نیاز است، چند فاکتور مهم بررسی شود. اولا چه مهارت‌هایی برای این رشته و آینده کاری مامایی لازم است. دوما چه تیپ‌های شخصیتی برای ورود به بازار کار مامایی مناسب‌تر است. و در نهایت افراد با چه استعدادی می‌توانند در این رشته موفق شوند.

به همین جهت در مقاله معرفی رشته مامایی ، سه پارامتر بالا را در ابتدا بررسی می‌کنیم.

توانایی‌های لازم برای رشته مامایی

برای رشته مامایی توانایی‌های زیر جزو مهم‌ترین توانایی‌ها محسوب می‌شود:

  • توانایی و پتانسیل بالای ذهنی و فیزیکی
  • داشتن اعتماد به نفس ومهارت ارتباطی خوب
  • مسئولیت پذیر و دارای روحیه بالای کار تیمی
  • توانایی تصمیم گیری سریع و درست درشرایط بحرانی
  • توانایی حفظ آرامش در شرایط خاص
  • توانایی برنامه ریزی و مدیریت
  • روابط اجتماعی خوب جهت تعامل برقرار کردن با بیمار
  • داشتن صبرو حوصله زیاد
  • مهارت استفاده از دستگاه های پزشکی مربوطه

تیپ‌های شخصیتی مرتبط با رشته مامایی

اگر ملاک خود را در این قسمت از معرفی رشته مامایی ، تست شخصیت‌شناسی MBTI قرار دهیم، مناسب‌ترین تیپ‌های شخصیتی برای این رشته به شرح زیر می‌باشد:

  • ISFJ :علاقه مند به حل مشکلات دیگران و کمک به آنها به صورت مستقل.
  • INTJ:موفق در حوزه های فنی مربوط به زمینه بهداشت و سلامت.علاقه مند به کار به صورت مستقل و با کمترین دخالت دیگران.
  • INTP:علاقه مند به پژوهش و حوزه های رو به رشد مربوط به زمینه بهداشت و درمان.
  • ESTJ:واقع گرا و علاقه مند به کشف روابط علت و معلولی و نتیجه گیری بر اساس استدالال قیاسی .ترجیح می دهد با مسائل ملموس مواجه شود.

استعداد های مرتبط با مامایی

اگر ملاک را استعداد های 12گانه بنیاد استعداد‌یابی جانسون اوکانر قرار دهیم، مهم‌ترین استعداد‌هایی که شما را در این مسیر موفق‌تر میکند به شرح زیر است:

  • استعداد تجسم فضايي و درك ساختارها
  • استعداد استدلال و تحليل
  • استعداد كار كردن با اعداد
  • استعداد حافظه طراحي
  • استعداد استقرايي

سه فاکتور بالا شما را در رسیدن به موفقیت کمک می‌کند. اما به این معنا نیست بدون داشتن این فاکتورها شما موفق نخواهید شد.

بازار کار مامایی

در این بخش از معرفی رشته مامایی ، آینده شغلی این رشته را از جهات مختلف بررسی خواهیم کرد.

بهترین مشاغل مامایی

به طور کلی کارشناسان مامایی در تمامی بخش هایی که در حوزه بهداشت باروری و حوزه های مربوط به این موضوع ،می توانند فعالیت کنند. بیمارستان هاو کلینیک ها از جمله این مراکز هستند.

بهترین مشاغل مامایی در ایران

همانطور که از نام رشته مشخص است ،کارشناسان این رشته در اکثر مراکز مربوط به حوزه ی بهداشتی درمانی می توانند مشغول به کار شوند.

  • استخدام در بیمارستان های بزرگ دولتی یا غیردولتی
  • استخدام در کلینیک های بزرگ و معتبر

آینده شغلی مامایی در ایران

آمار دقیقی از وضیعت بازار کار این رشته در دست نمی باشد اما پیش بینی می شود همانند اکثر رشته های علوم تجربی این رشته هم از بازارکار نسبتا خوبی برای بانوان برخوردار باشد البته نمی توان انکار کرد که نقش ماما ها با ورود متخصصان زنان و زایمان در جامعه  بهداشت و سلامت باروری کم رنگ تر شده اما می توان گفت با توجه به افزایش مشکلات باداری ،بیماری های زمینه ای و بهداشت باروری در آینده بازارکار بهتری برای کارشناسان مامایی پیش بینی می شود.

میانگین درآمد مامایی در ایران

با توجه به اینکه کارشناسان مامایی هم در بخش خصوصی هم در بخش دولتی فعالیت دارند میانگین حقوق آنها در سال 99 بین 2 تا 4 میلیون تومان است.البته کارشناسان مامایی می توانند کسب درجات علمی بالا تر،رزومه کاری بهتر و افزایش تجربه و مهارت های خود در زمینه های کاری مربوط ،درآمد خود را ارتقاء دهند.

آینده شغلی مامایی در خارج از کشور

یکی از مهم‌ترین برنامه فارغ التحصیلان رشته های مختلف، مهاجرت به خارج کشور است. با توجه به اینکه کارشناسان رشته مامایی به طور مستقیم با بیماران در ارتباط اند ، دانستن زبان رسمی کشور مقصد از ملزوماتی است که آینده شغلی آنها را در آن کشور رقم می زند.

میانگین درآمد مامایی در خارج از کشور

طبق تحقیقات سایت Glassdoor درآمد سالانه یک کارشناس مامایی در دنیا 65.870 هزار دلار است.

معرفی رشته مامایی

ادامه تحصیل در رشته مامایی

افرادی که قصد ادامه تحصیل در رشته مامایی دارند. با شرکت در کنکور وزارت بهداشتمی توانند دررشته های مشخصی در مقطع ارشد ادامه تحصیل دهند.

رشته هایی که دارندگان مدرک کارشناسی مامایی میتوانند در مقطع ارشد ادامه تحصیل دهند به شرح زیر می‌باشد:

گرایش های مامایی:

  •  مامایی
  • مشاوره مامایی

سایر رشته های ارشد وزارت بهداشت مجاز برای کارشناسی مامایی:

  • علوم تغذيه
  • سلامت سالمندی
  • اکولوژی انسانی
  • آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
  • علوم تشريحي
  • پدافند غیرعامل در نظام سلامت
  • علوم بهداشتی در تغذیه

بهترین دانشگاه‌های ایران در رشته مامایی

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس پارامترهای زیادی انجام می‌شود. همچنین سازمان‌های ذاخلی و خارجی زیادی دست به رتبه بندی دانشگاه‌ها می‌زنند. به همین دلیل احتمالا هر دانشگاه از رتبه‌بندی‌ای استفاده کند که در آن جایگاه بهتری داشته باشد.

بهترین دانشگاه های علوم پزشکی برای رشته مامایی:

  1. دانشگاه علوم پزشکی تهران
  2. دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  3. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  4. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  5. دانشگاه علوم پزشکی مازندران
  6. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت درمانی تبریز
  7. دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
  8. دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ادامه تحصیل در خارج از کشور

ادامه تحصیل در خارج از کشور برای رشته های پیراپزشکی امریست که طرفداران بسیاری دارد. شناخت بهترین دانشگاه ها و کشور های پذیرنده در این رشته از عوامل مهم و ضروری می باشد.چرا که وضعیت درامد و بازارکار شما در مقطع ارشد تا حدود زیادی به دانشگاهی که در آن تحصیل کرده اید بستگی دارد.

در ادامه بهترین دانشگاه های پذیرنده این رشته در دنیا را معرفی خواهیم کرد.

بهترین دانشگاه‌های جهان در رشته مامایی

با توجه به رتبه بندی QS ده دانشگاه برتر جهان به شرح زیر است. همانطور که می‌بینید وجود 5 دانشگاه آمریکایی و 3 دانشگاه انگلیسی، نشان از اهمیت این دو کشور در رشته مامایی دارد.

معرفی رشته مامایی

دوستان گرامی، انتخاب رشته از مواردیست که در آینده شغلی و تحصیلی شما نقش تعیین کننده ای دارد ، لذا برای انتخاب رشته باید به عوامل بسیاری از جمله علایق ، استعداد ها و شرایط تحصیلی مورد نظر توجه کنید.در نتیجه اگر شما قصد ادامه تحصیل در رشته مامایی یا رشته هایی شبیه به آن را دارید باید در دانشگاه های علوم پزشکی تحصیل کنید.و اگر قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارید می توانید در یکی از 10 دانشگاه برتر که به شما معرفی کردیم مشغول به تحصیل شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.