معرفی رشته فقه و حقوق اسلامی

0
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

افراد پس از گذراندن دوره‌های مختلف تحصیلی قصد ورود به دانشگاه را دارند و پس گذر از مراحل آزمون نوبت به انتخاب رشته می‌رسد که این امر بسیار برای افراد استرس آور و سخت می‌باشد . اشخاص برای انتخاب رشته نیاز دارند تا بدانند که به چه رشته‌ای علاقه دارند تا گام بعدی در جهت شناخت هر چه بیشتر نسبت به رشته دلخواه خود بردارند و در آینده فرد موفقی باشند . از آن جایی که رشته‌های بسیاری در دانشگاه‌ها وجود دارد و انتخاب بسیار سخت می‌باشد . یکی از رشته‌هایی که مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته رشته فقه و حقوق اسلامی است اما برای ورود بایستی به مواردی توجه شود تا با آشنایی بیشتر در راستای رسیدن به رشته دلخواه خود قدم بردارید که ما به صورت کامل در این مقاله به معرفی رشته فقه و حقوق اسلامی پرداخته ایم .

در ابتدا باید بدانید که رشته فقه و حقوق اسلامی جزء رشته‌های علوم انسانی است . رشته فقه و حقوق اسلامی بیانگر رابطه و وظایف انسان و همین طور حقوق انسان در برابر خداوند و دیگر موجودات هستی می‌باشد . این رشته به مسائل گوناگونی همچون اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه اشاره دارد که با مراجعه به احکام و حقوق اسلامی مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرد و وظیفه و حقوق انسان را از دیدگاه شریعت الهی شامل رابطه انسان با خدا، رابطه انسان با دیگران، وظایف انسان نسبت به خود و طبیعت مورد بررسی قرار می‌دهد .

فقه و حقوق اسلامی برای چه افرادی مناسب است ؟

اشخاصی که تمایل دارند تا در این رشته تحصیل نمایند لازم است بدانند که این رشته مناسب چه نوع افرادی می‌باشد که در زیر مواردی نام برده شده است:

  • برخوردار بودن از فن بیان مناسب
  • توانایی برقراری ارتباط با مردم
  • برخوردار بودن از جسارت و خلاقیت داشته باشد
  • علاقه مند بودن به رشته تحصیلی

توانایی‌های لازم برای رشته فقه و حقوق اسلامی

برای رشته فقه و حقوق اسلامی توانایی‌های زیر جزء مهم‌ترین توانایی‌ها محسوب می‌شود :

  • داشتن توانایی در تحلیل اطلاعات
  • دارا بودن شهامت و جسارت
  • برخورداری از منطق و استدلال بسیار بالا
  • آشنایی با مباحث بنیادی و اساسی در زمینه های مختلف علوم اسلامی
  • علاقه مند به تحقیق و مطالعه
  • مسلط به زبان و ادبیات عربی باشد
  • تسلط به زبان انگلیسی جهت تبلیغ و گشترش معارف اسلام

تیپ‌های شخصیتی مرتبط با رشته فقه و حقوق اسلامی

اگر ملاک خود در این قسمت از معرفی رشته فقه و حقوق اسلامی ، تست شخصیت‌شناسی MBTI قرار دهیم، مناسب‌ترین تیپ‌های شخصیتی برای این رشته به شرح زیر می‌باشد :

  • ENTJ : این تیپ شخصیت از شأن اجتماعی و سطح نفوذی برخوردار است و کارهایی که مرتبط به زمینه‌های حقوقی است استقبال و در این رشته موفق است .
  • ESTJ : این تیپ شخصیت علاقه دارد تا با چیزهای ملموس و واقعی سر و کار داشته باشد و مطابق با استدلال های قیاسی و معلول پی و از آن نتیجه گیری نماید . علاقه مند به کار در سمت‌های ارشد و مدیریتی می‌باشد .
  • ENTP : این تیپ شخصیتی می‌تواند یک محیط جدید، منعطف و متحول به وجود آورد و با خلاقیت روش جدید را ابداع می‌کند . معمولاً به دلیل شغلشان با افراد زیادی در ارتباط اند .
  • INTJ  : این تیپ علاقه دارد در کارش تنوع بسیاری داشته باشد . توانایی این را دارد تا پژوهش و برنامه ریزی را به صورت مستقل انجام و در کارها از منطق خوبی برخوردار است .
  • INTP  : این تیپ علاقه به تحلیل در مسائل پر پیج و خم و یافتن راه حل دارد . هم چنین علاقه به شغل‌های چالشی دارد که نیاز به تفکر و روش ‌های مبتکرانه دارد .

استعداد های مرتبط با فقه و حقوق اسلامی

اگر ملاک را استعداد های ۱۲گانه بنیاد استعداد‌یابی جانسون اوکانر قرار دهیم، مهم‌ترین استعداد‌هایی که شما را در این مسیر موفق‌تر میکند به شرح زیر است:

 

  • استعداد استدلال و تحليل
  • استعداد استقرايي
  • استعداد آینده نگری
  • استعداد خواندن سريع

سه فاکتور بالا شما را در رسیدن به موفقیت کمک می‌کند. اما به این معنا نیست بدون داشتن

این فاکتورها شما موفق نخواهید شد.

آینده رشته فقه و حقوق اسلامی

در این بخش از معرفی رشته فقه و حقوق اسلامی ، آینده شغلی این رشته را از جهات مختلف بررسی خواهیم کرد.

بازار کار فقه و حقوق اسلامی

بهترین مشاغل فقه و حقوق اسلامی

فارغ التحصیلان می‌توانند در چون وکالت، قضاوت، سردفتری دفاتر اسناد رسمی، ازدواج و طلاق، مشاور حقوقی سازمان ­ها و وزارتخانه ­ها و تدریس در دانشگاه و …. مشغول به کار شوند .

بهترین مشاغل فقه و حقوق اسلامی در ایران

افرای که در این رشته تحصیل کرده اند می‌توانند در زمینه‌های مسائل فقهی و حقوقی کشور به تدریس و پژوهش بپردازند و یا در سازمان فرهنگی شامل صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت ارشاد مشغول به کار شوند .

آینده شغلی فقه و حقوق اسلامی در ایران

اوضاع استخدامی و شغلی رشته فقه و حقوق اسلامی هم مانند رشته حقوق می‌باشد و هیچ گونه تفاوتی وجود ندارد و سرنوشت آینده شغلی شان فارغ التحصیلانی که در رشته‌‌های حقوق، فقه و حقوق اسلامی و فقه و مبانی حقوق اسلامی یکی می‌باشد .  بنابراین لازم است برای جذب نیرو در این رشته توانایی و استعداد و علاقه داشته باشید براساس موارد گفته شده می‌توانید به راحتی جذب نیرو کار شوید . موقعیت شغلی برای این رشته فراوان است.  رشته فقه و حقوق اسلامی به گونه ای است که می‌توانند هم در رشته خود و هم رشته ای که مرتبط به فقه و حقوق اسلامی است تحصیل و مشغول به کار شوند .

میانگین درآمد فقه و حقوق اسلامی در ایران

همان طور که قبلاً گفته شد فارغ التحصیلان با داشتن توانایی و مهارت، تخصص و استعداد می‌توانند فعالیت خود را در رابطه با رشته مرتبط خود شروع نمایند . میزان حقوق دریافتی شان بین 2.500.000 تا 5.000.000 تومان می‌باشد که با در نظر گرفتن سوابق کاری هم می توان درآمد متفاوتی را به دست آورد.

ورود به رشته فقه از چه طریقی است؟

پس از اینکه در معرفی رشته فقه و حقوق اسلامی با آینده این رشته آشنا شده‌اید. در قسمت می‌خواهیم تمام راه‌های ورود به این رشته تحصیلی را بررسی کنیم. خوشبختانه هر شخص با هر شرایطی میتواند در این رشته یا رشته‌های زیر مجموعه آن شرکت نماید.

رشته‌های مشابه فقه و حقوق اسلامی در دانشگاه علمی کاربردی

دانشگاه علمی کاربردی داری 7 رشته مشابه فقه و حقوق اسلامی در کاردانی پیوسته می‌باشد.

  • کاردانی حرفه ای حقوق – ارشاد و معاضدت قضایی
  • کاردانی حرفه ای حقوق – امور ضابطین قضایی
  • کاردانی حرفه ای حقوق – حقوق ثبتی
  • کاردانی حرفه ای حقوق – خدمات قضایی
  • کاردانی حرفه ای حقوق – دستیاری قضایی
  • کاردانی حرفه ای حقوق – شورای حل اختلاف
  • کاردانی حرفه ای حقوق – نگارش حقوقی

افرادی که دارای دیپلم 12ساله هستند می‌توانند هم به صورت با شرکت در  و با کنکور یا بدون کنکور وارد رشته فقه و حقوق اسلامی شوند.

این افراد می‌توانند در یکی از دانشگاه‌های سراسری، پیام نور، غیرانتفاعی، آزاد اسلامی مشغول به تحصیل می‌شوند. با توجه به طولانی شدن معرفی رشته فقه و حقوق اسلامی ، در مورد فقه و حقوق اسلامی بدون کنکور هم چنین با کنکور در مقاله‌ای جداگانه بحث خواهیم کرد.

ادامه تحصیل در رشته فقه و حقوق اسلامی

دانشجویان رشته فقه و حقوق اسلامی در دوره کارشناسی علاوه براین که با مبحث‌های بنیادی و اساسی آشنا می‌شوند در زمینه‌های گوناگون علوم اسلامی درباره حقوق اسلامی و عرفی برای به دست آوردن دانش و تخصص شناخت پیدا می‌کنند که به این صورت با پایان یافتن دوره کارشناسی زمینه لازم  در جهت ادامه تحصیل در دوره‌های بالاتری چون کارشناسی ارشد و دکتری برای این فارغ التحصیلان فراهم می‌شود . فارغ التحصیلان می‌توانند در رشته‌های فقه و حقوق خصوصی، فقه و حقوق جزاء و دیگر رشته‌هایی که در دانشگاه مرتبط موجود است اداه تحصیل دهند .

بهترین دانشگاه‌های ایران در رشته فقه و حقوق اسلامی

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس پارامترهای زیادی انجام می‌شود. همچنین سازمان‌های داخلی و خارجی زیادی دست به رتبه بندی دانشگاه‌ها می‌زنند. به همین دلیل احتمالا هر دانشگاه از رتبه‌بندی‌ای استفاده کند که در آن جایگاه بهتری داشته باشد.

  1. دانشگاه خوارزمی
  2. دانشگاه آیت الله حایری میبد
  3. دانشگاه شهید باهنر
  4. دانشگاه شهید مطهری
  5. دانشگاه بزرگمهر قائنات

دوستان گرامی برای یک انتخاب رشته تحصیلی درست و در جهت موفقیت هر چه بیشتر نیاز به توانایی، شخصیت، استعداد که اولین و مهم ترین قدم در بحث انتخاب رشته دانشگاهی می‌باشد و مطابق با هدف مشخص شده رشته دلخواه را انتخاب نمایید . در ادامه میتوانید از اوضاع بازار کار رشته فقه و حقوق اسلامی و هم چنین دانشگاه‌های برتر چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور مطلع شوید .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.