معرفی رشته علوم تغذیه

0
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

داشتن یک تغذیه مناسب برای همه‌ی افراد، یک امر ضروری است، برخی گمان می‌کنند رعایت تغذیه و رژیم غذایی تنها برای افرادی که دچار اضافه وزن هستند، الزامی است. اما تحقیقات اثبات کرده است، کلیه‌ی افراد بایستی رژیم خاص متناسب با بدن خود را داشته باشند و براساس آن عمل نمایند. همین موضوع اهمیت رشته علوم تغذیه را بیان می‌کند، به همین دلیل در این مقاله به معرفی رشته علوم تغذیه و بازار کار علوم تغذیه پرداخته شده است.

بسیاری از افراد بدون در نظر گرفتن اصول علمی اقدام به تجویز رژیم و عادات غذایی بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های افراد می‌نمایند. اما در رشته‌ی علوم تغذیه به اصول علمی متناسب با ویژگی‌های بدنی هر فرد و در نظر گرفتن بیماری، شرایط فیزیکی و … افراد می‌پردازند.

رشته علوم تغذیه برای چه افرادی مناسب است ؟

به صورت کلی انتخاب رشته تحصیلی نیازمند دقت و توجه است و فاکتورهای مهمی از لحاظ‌های مختلف بایستی بررسی گردد . در ابتدا این موضوع باید بررسی گردد که چه مهارت‌های اولیه‌ای برای ورود به این رشته و آینده کاری رشته روانشناسی لازم است ؟

دوماً چه تیپ‌های شخصیتی برای ورود به بازار کار روانشناسی مناسب‌تر است ؟ و در نهایت افراد با چه استعدادی می‌توانند در این رشته موفق شوند ؟

به همین جهت در مقاله معرفی رشته روانشناسی ، سه پارامتر بالا را در ابتدا بررسی می‌کنیم.

توانایی‌های لازم برای رشته علوم تغذیه

علاقه‌مندان به رشته علوم تغذیه، بایستی دارای برخی توانایی‌‌ها و روحیاتی که به شرح زیر است، باشند:

  • علاقه مند بودن به حوزه سلامت و ارتباط با افراد
  • داشتن دانش و تخصص در خصوص رژیم عذایی متناسب با تیپ‌های بدنی افراد
  • داشتن انگیزه برای دنبال کردن رژیم غذایی افراد
  • داشتن روحیه ارتباط با هر نوع از افراد (چاق، لاغر و …)
  • داشتن وجدان کاری برای کمک به افراد در راستای رسیدن به هدف مورد نظر

تیپ‌های شخصیتی مرتبط با رشته علوم تغذیه

تیپ‌های شخصیتی که در زیر معرفی شده است براساس تست‌‌ شخصیت شناسی MBTI است، مناسب ترین تیپ‌های شخصیت شناسی برای علاقه مندان رشته علوم تغذیه شرح داده شده است:

ENFJ: از ارائه مشاوره در حوزه سلامت لذت می‌برند.

INFJ: به کمک کردن به دیگران از طریق دانش کسب کرده خود،علاقه مند هستند.

ENFP: به مشاغل منعطف و داشتن ارتباطات اجتماعی با افراد، علاقه مند هستند.

ESFP: ارتباطات با دیگران را می‌پسندند و از کمک کردن به دیگران انرژی مثبت دریافت می‌کنند.

استعدادهای مرتبط با علوم تغذیه

اگر ملاک را استعداد های ۱۲گانه بنیاد استعداد‌یابی جانسون اوکانر قرار دهیم، مهم‌ترین استعداد‌هایی که شما را در این مسیر موفق‌تر میکند به شرح زیر است:

  • استعداد ايده پردازي
  • استعداد استدلال و تحليل
  • استعداد استقرايي
  • استعداد خواندن سريع

سه فاکتور بالا شما را در رسیدن به موفقیت کمک می‌کند. اما به این معنا نیست بدون داشتن این فاکتورها شما موفق نخواهید شد.

آینده رشته علوم تغذیه

در این بخش از معرفی رشته علوم تغذیه، آینده شغلی این رشته را از جهات مختلف در ایران و خارج کشور بررسی خواهیم کرد:

بهترین مشاغل علوم تغذیه

بسیاری از افراد علاقه مند به مسائل مربوط به انسان، متقاضی تحصیل در رشته علوم تغذیه و گرایش‌های آن در مقاطع بالاتر هستند.

فارغ التحصیلان این رشته برحسب مهارت و توانایی خود، می‌توانند کلینیک تغذیه تأسیس نمایند و به رژیم درمانی و مشاوره غذایی بپردازند، برخی دیگر نیز می‌توانند در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، در کارخانه‌های تهیه مواد غذایی و … مشاوره تغذیه بدهند.

بهترین مشاغل علوم تغذیه در خارج از کشور

  • متخصص تغذیه حیوانات (Animal nutritionist)
  • تکنسین غذا (Food technologist)
  • پزشک ارتقا سلامت (Health improvement practitioner)
  • طب سنتی (Naturopath)
  • متخصص تغذیه (Nutritional therapist)

آینده شغلی رشته علوم تغذیه در ایران

بازار کار این رشته، هنوز به مرحله اشباع نرسیده است و جزء رشته‌های خوب در گروه علوم تجربی است که جای کار دارد و بسیاری ازافراد برای داشتن تغذیه مناسب، متناسب با تیپ بدنی خود هزینه می‌کنند که کار درست و سرمایه گذاری مفیدی است. در صورت همت و تلاش در زمینه مربوطه، افراد می‌توانند وارد شغل مورد علاقه خود شده و از آن درآمد مناسبی را کسب نمایند.

میانگین درآمد رشته علوم تغذیه در ایران

در شرایطی که افراد بتوانند در بخش‌های دولتی استخدام شوند میانگین درآمد متخصص تغذیه بستگی به مدرک او دارد، حداقل درآمد کارشناسان تغذیه، در بخش‌های دولتی 20.000.000 ربال تا 50.000.000 ریال خواهد بود، در صورتی که افراد کلینیک تخصصی خود را داشته باشند قطعاً درآمد ماهیانه آنها دو برابر و یا بیشتر از مبلغ استخدام کارشناسان تغذیه در بخش‌های دولتی خواهد بود البته در این صورت، هزینه گرفتن مجوز و تجهیزات کلینیک نیز با فرد خواهد بود.

آینده شغلی رشته علوم تغذیه در خارج از کشور

یکی از برنامه‌های فارغ التحصیلان رشته علوم تغذیه، برای ادامه تحصیل و یا کسب تجربه بیشتر مهاجرت به خارج کشور است. با توجه به پر کاربرد بودن این رشته، فارغ التحصیلان در کشورهایی مانند آمریکا، انگلستان، ایتالیا، استرالیا، آلمان، سوئد، هلند ‌می‌توانند ادامه تحصیل دهند، نکته مهم اینکه هر یک از کشورها شرایط مختلفی برای بورسیه تحصیلی دارند که متقاضیان بایستی براساس شرایط گفته شده در کشور مقصد، نسبت به دریافت بورسیه تحصیلی خود اقدام نمایند.

میانگین درآمد رشته علوم تغذیه در خارج از کشور

طبق آخرین تحقیقات سایت Glassdoor درآمد سالیانه کارشناسان علوم تغذیه در کشور آمریکا 51،۰۰۰ دلار است.

میانگین درآمد رشته علوم تغذیه در خارج از کشور

 

ادامه تحصیل در رشته علوم تغذیه

افراد برای ادامه تحصیل در رشته علوم تغذیه می‌‎توانند در یکی از گرایش‌های زیر به تحصیل مشغول گردند، ضمناً انتخاب گرایش و رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارای اهمیت فراوانی است زیرا تعیین کننده تخصص اصلی فرد در آینده برای ورود به بازارکار و یا ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر است:

  • علوم تغذيه
  • علوم تغذيه در بحران و حوادث غیر مترقبه
  • علوم بھداشتی در تغذيه
  • تغذيه بالیني
  • تغذیه ورزشی

ضمنا امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری تخصصی این رشته نیز فراهم است.

بهترین دانشگاه‌های ایران در رشته علوم تغذیه

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس پارامترهای زیادی انجام می‌شود. همچنین سازمان‌های داخلی و خارجی زیادی دست به رتبه بندی دانشگاه‌ها می‌زنند. به همین دلیل احتمالا هر دانشگاه از رتبه‌بندی‌ای استفاده خواهد کرد که در آن جایگاه بهتری داشته باشد

آخرین رده بندی برای رشته علوم تغذیه در برترین دانشگاه‌های ایران به شرح زیر می‌باشد:

  1. دانشگاه شهید بهشتی
  2. دانشگاه اصفهان
  3. دانشگاه تبریز
  4. دانشگاه اهواز
  5. دانشگاه شیراز
  6. دانشگاه آزاد تهران

ادامه تحصیل در خارج از کشور

بسیاری از داوطلبان رشته علوم تغذیه پس از دریافت مدرک کارشناسی، به فکر مهاجرت و گرفتن بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌هایی هستند که در رشته علوم تغذیه رتبه بالایی دارند، دریافت بورسیه تحصیلی برای رشته علوم تغذیه کار دشواری نخواهد بود و بسیاری از افراد پس از تحصیل در مقطع کارشناسی می‌توانند پذیرش از دانشگاه‌های مطرح دنیا را کسب کنند. کافیست این افراد مدرک زبان خود را اخذ کرده، از لحاظ نمرات دروس تخصصی سطح قابل قبول داشته باشند و مقاله علمی در یکی از ژورنال‌های I.S.I به چاپ رسانده باشند.

بهترین دانشگاه‌های جهان در رشته علوم تغذیه

با توجه به رتبه‌بندی QS ده دانشگاه برتر جهان در رشته علوم تغذیه به شرح زیر است:

بهترین دانشگاه‌های جهان در رشته علوم تغذیه

دوستان گرامی، در این مقاله تلاش شد به طور جامع به معرفی رشته علوم تغذیه بپردازیم . انتخاب رشته تحصیلی مناسب با توانایی‌، شخصیت، استعداد، اولین و مهم‌ترین قدم در بحث انتخاب رشته دانشگاهی می‌باشد. پس با توجه به هدف شما در آینده باید دانشگاهی مناسب را انتخاب کرد. به طور مثال اگر قصد شما کسب تجربه کاری و ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایران است، دانشگاه‌های نام‌برده ایرانی بهترین گزینه برای تحصیلات تکمیلی است، اما اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید تحصیل در ۱۰ دانشگاه که در تصویر بالا مشاهده می‌نمایید، بهترین گزینه برای تضمین آینده شغلی شماست.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.