معرفی رشته دندانپزشکی

1
زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

رشته دندانپزشکی هم مثل پزشکی جزو رشته های دکتری عمومی زیرگروه ۱ تجربی هست و دوره تحصیلش ۶ ساله. رشته داندانپزشکی بعد از رشته پزشکی یکی از رشته‌های پرطرفدار در بین متقاضیان می‌باشد. در معرفی رشته دندانپزشکی باید گفت که دندانپزشکی به عنوان طب دهان نیز شناخته می‌شود، شاخه ای از پزشکی است که شامل مطالعه، تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌ها، اختلالات و شرایط حفره دهان می‌باشد.

دندانپزشک، پزشکی است که در زمینه پیشگیری، بررسی علائم و درمان بیماری های دهان و دندان تخصص دارد. او به درمان بیماری های دهان و دندان ، جلوگیری از پیشرفت این نوع بیماری‌ها و بالابردن میزان بهداشت دهان و دندان می پردازد. البته در سال های اخیر مباحث جدیدی مانند زیبایی دندان وارد حوزه کاری دندانپزشکان شده است. به طور کلی بخش کوچکی از وظایف یک دنداپزشک به صورت زیر می‌باشد:

  • درمان‌های دندانپزشکی از جمله جرم‌گیری، پر کردن، کشیدن و گذاشتن دندان‌های مصنوعی
  • ویزیت و دادن مشاوره به بیمار
  • عکس برداری در صورت لزوم
  • استفاده از روش‌های مناسب برای کنترل و کاهش درد بیمار

ساعات کاری دندانپزشک بسته به محل کارش متفاوت است. اگر در جایی استخدام شود، باید به صورت تمام وقت و گاهی شیفتی در شبها یا تعطیلات کارکند. ولی اگر مطب شخصی داشته و به طور مستقل کار کند، تعیین ساعات کاری برعهده خودش است. برای اطلاعات بیشتر در مورد بازار کار و درآمد رشته داندانپزشکی تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

رشته داندانپزشکی برای چه افرادی مناسب است ؟

به طور کل برای انتخاب رشته تحصیلی نیاز است، چند فاکتور مهم بررسی شود. اولا چه مهارت‌هایی برای این رشته و آینده کاری رشته دندانپزشکی لازم است. دوما چه تیپ‌های شخصیتی برای ورود به بازار کار رشته دندانپزشکی مناسب‌تر است. و در نهایت افراد با چه استعدادی می‌توانند در این رشته موفق شوند.

به همین جهت در مقاله معرفی رشته دندانپزشکی ، سه پارامتر بالا را در ابتدا بررسی می‌کنیم.

توانایی‌های لازم برای رشته دندانپزشکی

برای رشته دندانپزشکی توانایی‌های زیر جزو مهم‌ترین توانایی‌ها محسوب می‌شود:

  • مهارت ارتباطی خوب در مقابل بیماران
  • آشنایی با زبان انگلیسی برای آگاهی از آخرین دستاوردهای علمی و جدیدترین روشها در حوزه دندانپزشکی
  • هماهنگی خوب چشم و دست
  • توانایی تمرکز طولانی مدت
  • توان بدنی مناسب
  • صبر و تحمل
  • توانایی آرام کردن بیماران

تیپ‌های شخصیتی مرتبط با رشته دندانپزشکی

اگر ملاک خود را در این قسمت از معرفی رشته دندانپزشکی ، تست شخصیت‌شناسی MBTI قرار دهیم، مناسب‌ترین تیپ‌های شخصیتی برای این رشته به شرح زیر می‌باشد:

ISFJ : این تیپ در برقراری ارتباط با دیگران موفق است بنابرین برای این شغل مناسب است و می‌تواند ارتباط خوبی را با بیمار خود برقرار کند. او علاقه مند به کمک به دیگران می‌باشد و دوست دارد در کار خود استقلال داشته باشد.

ISTJ : این تیپ به نگرانی‌های بیمار توجه داشته و شنوده خوبی می‌باشد. او به محیط‌های کاری منظم در حوزه پزشکی علاقه دارد. همچنین از خصوصیات مهم این تیپ این می‌باشد که این افراد توصیه‌های حساب شده ای را به افراد ارائه می‌دهند.

ESTJ : این تیپ دوست دارد با چیزهای ملموس و واقعی سر و کار داشته باشد. او می تواند بر اساس استدلال‌های خود به علت و معلول‎‌ها پی برده و نتیجه گیری کند.

ESFJ : این تیپ در برقراری ارتباط با همکران و بیمان خود فرد موفقی بوده. او دوست دارد به صورت مستقیم با دیگران در اتباط باشد و به آن‌ها کمک کند و مشکلات آنان را حل کند.

استعداد های مرتبط با رشته دندانپزشکی

  • استعداد كار با انگشتان

آینده رشته دندانپزشکی

در این بخش از معرفی رشته دندانپزشکی ، آینده شغلی این رشته را از جهات مختلف بررسی خواهیم کرد.

بازار کار دندانپزشکیبهترین مشاغل رشته دندانپزشکی

دندانپزشک شدن رویای خیلی از کسانی است که وارد رشته تجربی می شوند شغلی با پرستیژ و درآمد بالا. البته بایید به این موضوع توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید در این شغل موفق باشید باید برای پیشرفت خود دائماً به دنبال یادگیری روشها و فنون جدید باشید و در کنگره‌ها و سمینارهای که در داخل و خارج کشور برگزار می‌شود شرکت کنید به روز بودن اطلاعات باعث آشنایی شما با ابزارها و تکنیک های جدید می‌شود.

بهترین مشاغل رشته دندانپزشکی در ایران

دندانپزشک می تواند در بیمارستان، کلینیک ها، درمانگاه ها و سایر مراکز درمانی استخدام شود. ولی اغلب دندانپزشکان مطب شخصی داشته و به طور مستقل کار می کنند. در صورت علاقه به مباحث علمی و آموزش، داشتن تخصص و بورد تخصصی دندانپزشک می تواند در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تدریس کرده و در کنار آن به تحقیقات علمی نیز بپردازد.

آینده شغلی رشته دندانپزشکی در ایران

همانطور که در قبل توضیح دادیم داندان پزشت شدن رویای بیشتر افرادی هس که در رشته تجربی مشغول به تحصیل هستند و دلیل آن هم درآمد بالای آن می‌باشد و افراد می‌توانند در بیمارستان ها و کلینیک‌ مشغول به کار شوند و از نظر درآمدی و شغل آینده آنان تضمین می‌شود.

اکثر افراد تنها به مزایای این رشته توجه و به معایب و سختی‌های این شغل هیچ توجه‌ای ندارند. دو مورد از مواردی ممکن است برای یک دندان پزشک مشکل ایجاد کند به شرح زیر می‌باشد:

  1. در معرض بیماری های عفونی، ایدز و هپاتیت بودن در صورت رعایت نکردن مسایل بهداشتی
  2. امکان دچار شدن به بیماری های جسمی مانند آرتروز گردن و مشکلات ستون فقرات و مشکلات چشمی به دلیل داشتن کار فیزیکی زیاد

در سال های اخیر تعداد دندانپزشکان به نسبت جمعیت کشور افزایش زیادی داشته است. به حدی که در شهرهای بزرگ این عدد به میزان استاندارد جهانی رسیده است. به عبارتی فرصت های شغلی برای دندانپزشک در این شهرها بسیار محدود می باشد.

میانگین درآمد رشته دندانپزشکی در ایران

درآمد دندانپزشک با توجه به محل و شرایط کار متفاوت است. آنهایی که در بخش دولتی کار می کنند، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کنند. آنهایی که در کلینیک های خصوصی کار می کنند، درآمد بالاتری دارند. در کلینیک ها معمولا روال بدین صورت است که دندانپزشک یک حقوق ثابت دریافت کرده و به ازای هر بیمار نیز درصدی به عنوان حق العمل می گیرند.

ولی با توجه به تحقیقات انجام شده درآمد یک دندانپزشکی در یک کلینیک کار میکند و مطب ندارد به صورت تقریبی در ماه بین 10000000الی 15000000 می‌باشد.

آینده شغلی دندانپزشکی در خارج از کشور

دانشجویان بین‌المللی زیادی متقاضی تحصیل در دانشگاه‌های برتر دندانپزشکی هستند. تحصیل در دانشگاه‌های تراز اول جهان می‌تواند باعث موفقیت تحصیلی و کاری دانشجویان در آینده نزدیک شود.

میانگین درآمد رشته دندانپزشکی در خارج از کشور

طبق تحقیقات سایت Glassdoor درآمد سالیانه یک دنداپزشک تازه کار در آمریکا حدود 161،000دلار در سال است.

معرفی رشته دندانپزشکی

ورود به رشته دندانپزشکی از چه طریقی است؟

پس از اینکه در معرفی رشته دندانپزشکی با آینده این رشته آشنا شده‌اید. در این قسمت می‌خواهیم راه‌های ورود به این رشته تحصیلی را بررسی کنیم. کلیه داوطلبان رشته دندانپزشکی که دارای دیپلم 12 ساله هستند، تنها از طریق کنکور سراسری و با شرکت در این آزمون می‌توانند به رشته دندانپزشکی ورود پیدا کنند، آنچه بایستی به آن توجه نمایند، این است که پذیرش رشته دندان پزشکی تنها در دو دانشگاه آزاد و سراسری امکان پذیر است و پس از شرکت در آزمون سراسری، داوطلبان بایستی اولویت‌های دانشگاهی خود را در دو فرم جداگانه مربوط به دانشگاه آزاد و سراسری انتخاب نمایند.

برای آگاهی از رشته دندانپزشکی بدون کنکور می‌توانید مقاله مربوط به آن را مطالعه نمایید.

ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی

افرادی که قصد ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی را دارند. با شرکت در کنکور وزارت بهداشت می‌توانند دررشته های مشخصی در مقطع ارشد ادامه تحصیل دهند.

رشته های تخصصی ( دستیاری ) دندانپزشکی:

  • رشته ارتودانتیکس
  • رشته اندودانتیکس
  • رشته بیماری‌های دهان و فک و صورت
  • رشته پاتولوژی دهان و فک
  • رشته پروتزهای دندانی
  • رشته پریودانتیکس
  • رشته جراحی دهان و فک و صورت
  • رشته دندانپزشکی ترمیمی
  • رشته دندانپزشکی کودکان
  • رشته رادیولوژی دندان وفک و صورت
  • بهترین دانشگاه‌های ایران در رشته دندانپزشکی

رشته های دکتری تخصصی دندانپزشکی:

  • رشته سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی
  • رشته مواد دندانی

بهترین دانشگاه‌های ایران در رشته دندانپزشکی

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس پارامترهای زیادی انجام می‌شود. همچنین سازمان‌های ذاخلی و خارجی زیادی دست به رتبه بندی دانشگاه‌ها می‌زنند. به همین دلیل احتمالا هر دانشگاه از رتبه‌بندی‌ای استفاده کند که در آن جایگاه بهتری داشته باشد.

بهترین دانشگاه های علوم پزشکی برای رشته دندانپزشکی :

  1. دانشگاه علوم پزشکی تهران
  2. دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  3. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  4. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  5. دانشگاه علوم پزشکی مازندران
  6. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت درمانی تبریز
  7. دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
  8. دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ادامه تحصیل در خارج از کشور

همانطور که در قبل اشاره کردیم رشته دندانپزشکی یکی از پرطرفدارترین رشته‌ها در بین رشته‌های گروه علوم تجربی می‌باشد و بیشتر افراد قصد دارن برای ادامه تحصیل و کسب تجربیات و دانش بیشتر به خارج کشور رفته و در دانشگاه‌های معتبر مشغول به تحصیل شوند

بهترین دانشگاه‌های جهان در رشته دندانپزشکی

با توجه به رتبه بندی QS ده دانشگاه برتر جهان به شرح زیر است.

معرفی رشته دندانپزشکی

دوستان گرامی، در این مقاله تلاش شد به طور جامع به معرفی رشته دندانپزشکی بپردازیم. انتخاب رشته تحصیلی مناسب با توانایی‌، شخصیت، استعداد، اولین و مهم‌ترین قدم در بحث انتخاب رشته دانشگاهی می‌باشد. پس با توجه به هدف شما در آینده باید دانشگاهی مناسب را انتخاب کرد. به طور مثال اگر قصد شما کسب تجربه کاری و ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایران است، دانشگاه‌های نام‌برده ایرانی بهترین گزینه برای تحصیلات تکمیلی است، اما اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید تحصیل در ۱۰ دانشگاه که در تصویر بالا مشاهده می‌نمایید، بهترین گزینه برای تضمین آینده شغلی مناسب می‌باشد.

سوالات متداول

1- رشته دندانپزشکی در چه دانشگاه‌هایی ارائه می‌شود ؟

 

دانشگاه‌های سراسری ، آزاد اسلامی .

2- شهریه رشته دندانپزشکی در دانشگاه های مختلف چقدر است ؟

 

ثبت نام به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش انجام می‌شوددانشگاه آزاد 2 تا 2.500 میلیون تومان ، دانشگاه پیام نور 750 هزار تومان تا 1.300 میلیون تومان شهریه دانشگاه غیرانتفاعی 1.500 تا 2 میلیون تومان .

3- آیا پذیریش بدون کنکور رشته دندانپزشکی وجود دارد ؟

 

خیر .

1 نظر
  1. you movies می گوید

    سایت شما عالی هستش
    امیدوارم موفق باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.