اهمیت مدرک زبان در کنکور دکتری

0
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

در این مقاله سعی شده است تا اطلاعاتی جامع درباره اهمیت مدرک زبان دکتری در اختیار علاقه‌مندان قرار داده شود. برای برطرف شدن سؤالات خود درباره‌ی این مقطع تا پایان مقاله را مطالعه کنید. مسئله ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر یکی از مسائلی است که بیشتر افراد با آن رو به رو هستند، بسیاری از افراد پس از گذشت چهار سال به این موضوع فکر می‌کنند که آیا ادامه تحصیل می‌تواند برای آنها مؤثر باشد یا بالعکس می‌تواند برای شرایط شغلی آنها خطر آفرین باشد؟! یکی از موضوعاتی که اغلب سد بزرگی بر سر راه افراد است، نداشتن مدرک زبان و یا گاهاً نداشتن تسلط لازم بر زبان انگلیسی است.

اغلب نداشتن مدرک و تسلط نسبت به زبان انگلیسی به ضرر افراد تمام خواهد شد. زیرا زبان انگلیسی عنصری مهم و تأثیرگذار در تمام مراحل آزمون دکتری اعم از آزمون، مصاحبه، آزمون جامع و … می‌باشد، که در ادامه مقاله به آن پرداخته شده است.

تأثیر مدرک زبان دکتری

داشتن یا نداشتن مدرک زبان در این مرحله آنچنان اهمیتی ندارد، زیرا در هنگام آزمون، داشتن هرگونه مدرک زبان امتیاز خاص و ویژه‌ای برای افراد به حساب نمی‌آید اما در مراحل بعدی پذیرش در مقطع دکتری که در ادامه به آن پرداخته می‌شود، موضوع مهمی تلقی می‌شود. آنچه که در این مرحله از پذیرش در مقطع دکتری تأثیرگذار است، تسلط لازم نسبت به این زبان است. بر هیچ‌کس پوشیده نیست که اغلب افراد در این موضوع ضعف داشته و دارند و درصد درس زبان داوطلبان آزمون دکتری به طور واضح گویای این امر است.

موضوعی که باید داوطبان مقطع دکتری به آن توجه کنند این است که اگر توانایی بالایی در درس زبان داشته باشند، می‌توانند غول خودساخته‌ی آزمون دکتری را شکست دهند و به سادگی این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارند. پس علاقه‌مندان به شرکت در آزمون می‌بایست تسلط خود را در درس زبان افزایش دهند.

 اهمیت مدرک زبان دکتری در مصاحبه

در مقطع دکتری به دلیل اینکه سطح بسیاری از داوطلبان در درس زبان پایین می‌باشد داشتن مدرک زبان و تخصص درباره‌ی زبان انگلیسی می‌تواند شما را از دیگر داوطلبان چندین پله بالاتر و متمایزتر کند. در این بخش از آزمون دکتری نیز داوطلبان نیازی به ارائه مدرک زبان ندارند بلکه آنچه مورد اهمیت است میزان تسلط آنها به زبان انگلیسی است که در هنگام مصاحبه برحسب شرایط نیاز به استفاده از آن می‌شوند.

در قسمت دوم مصاحبه که به تازگی حتی در دانشگاه‌های آزاد نیز مصاحبه کنندگان از داوطلبان سوالاتی را به زبان انگلیسی تخصصی یا عمومی میخواهند که یا پاسخ را به انگلیسی بدهند یا در تمام مصاحبه همه قسمت‌ها را به صورت انگلیسی بیان کنند که طبیعتاً با کسب نمره قبولی در این دو قسمت بیش از نیمی از مصاحبه را می‌توان با موفقیت گذراند. دلیل این رفتار و خواسته مصاحبه کنندگان این است که داوطلب در مقطع دکتری دانشجو محسوب نمی‌شود بلکه یک پژوهشگر است و با داشتن قابلیت زبان میتواند به رفرنس‌های خارجی مراجعه کرده و یک رساله و مقاله در سطح بین المللی ارائه دهد، همین موضوع نشان دهنده‌ی کارآیی داشتن مدرک زبان برای داوطلبان آزمون دکتری است.

موارد مورد اهمیت و امتیاز آنها در مصاحبه دکتری به شرح زیر می‌باشد:

ردیف شاخص ارزیابی حداکثر امتیاز
1

تسلط در تجزیه و تحلیل مسائل علمی و پاسخگویی به سؤالات

3
2

وسعت نظر، نوآوری و کارآفرینی

3
3

شخصیت، متانت و نحوه‌ی تعامل

3
4

نگرش و اطلاعات فناورانه مرتبط با رشته‌ی تحصیلی

3
5

توانایی فن بیان و انتقال مطالب

3
6

هم‌راستایی زمینه‌ی پژوهشی داوطلب با اولویت‌های علمی اعضای گروه

15

جمع

30

مدرک زبان دکتریچرایی داشتن مدرک زبان دکتری

تا قبل از آزمون جامع داوطلبان آزمون دکتری نیازی به ارائه مدرک زبان به دانشگاه مربوطه ندارند و تنها داشتن تسلط بر زبان انگلیسی برای آنها کافی است اما در مرحله ی آزمون جامع تنها داشتن مهارت و تسلط به زبان انگلیسی برای افراد کارآمد نیست. داوطلبان می‌بایست تا قبل از آزمون جامع مدرک زبان خود را به دانشگاه ارائه دهند و پس از اتمام مهلت داده شده در صورتی که مدرک خود را ارائه ندهند اجازه حضور در آزمون جامع را ندارند. پس در صورتی که علاقه‌مند به تحصیل در مقطع دکتری هستید حتماً نسبت به گرفتن مدرک زبان که در ادامه به انواع آن اشاره خواهیم کرد، اقدام کنید.

 تفاوت مدرک زبان در دانشگاه‌های سراسری و آزاد

علاوه بر آزمون‌های مختلف برای اخذ مدرک زبان، دانشگاه سراسری و آزاد اغلب آزمون‌های مختص به خود برگزار می‌کنند که این آزمون‌ها به شرح زیر می‌باشد:

نام مدرک توضیحات
MSRT این مدرک، فقط از طریق آزمونی که هر دو ماه یکبار توسط دانشگاه‌های سراسری برگزار می‌شود قابل اخذ است، ارزش این مدرک از مدارک TOLIMO، EPT بالاتر بوده و از 100 نمره می‌باشد.
 EPT این مدرک از طریق آزمون دانشگاه آزاد که ماهی یکبار برگزار می‌شود قابل دریافت می‌باشد و پایین‌ترین ارزش را نسبت به مدارک دیگر دارد.

 

مدارک زبان و میزان تأثیرگذاری آنها در آزمون دکتری

مدارک بسیاری وجود دارد که افراد برحسب نیازهای خود و کارآیی که می‌تواند برای آنها داشته باشد از آن استفاده می‌کنند. آنچه اهمیت دارد این است که هر مدرک زبان به مقدار متفاوتی از دیگری در آزمون دکتری تأثیر گذار است. میزان تأثیرگذاری مدارک زبان به شرح زیر می‌باشد:

MSRT IELTS TOEFL IBT

TOEFL PAPER+ TOLIMO

حداکثر امتیاز

100-90

0/9-0/7

120-96

680-600

8

89-85

9/6-5/6

95-86

599-575

7

84-80

4/6-6

85-76

574-550

6

79-75

9/5-5/5

75-66

549-525

5

74-70

4/5-5

65-56

524-500

4

69-65

9/4-5/4

55-46

499-475

3

64-60

4/4-4

45-36

474-450

2

59-50

9/3-5/3

35-29

449-425

1

 

اعتبار همه‌ی مدارک زبان 2 سال بوده، به جز مدرک آیلتس با نمره 7/5 که به صورت دائمی است.

زمان ثبت نام آزمون دکتری

سازمان سنجش مسئول برگزاری کنکور دکترا برای داوطلبان تمام دانشگاه‌های سراسری و آزاد می‌باشد که هر ساله زمان ثبت نام، خرید کارت، ارائه دفترچه و زمان برگزاری آزمون را در سایت خود به نشانی sanjesh.org می‌کند.

دفترچه آزمون دکتری

داوطلبان برا آگاهی از زمان ثبت نام، شرایط شرکت در آزمون و کد رشته محل های آزمون دکتری نیاز‌مند دفترچه راهنمای راهنمای آزمون می‌باشند که طبق روال هر سال یک روز قبل از شروع ثبت نام آزمون دکتری در سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود.

ثبت نام آزمون دکتری

داوطلبان کنکور دکتری برای شرکت در آزمون باید در تاریخ 6/ آذر ماه/ 98 الی 12/آذر ماه/98 که توسط سازمان سنجش اعلام شده است با مراجعه به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و با تکمیل فرم اینترنتی و ارسال مدارک ثبت نام کرده و جهت شرکت در آزمون دکتری 99 آماده شود.

برای اطلاع از نحوه ثبت نام آزمون دکتری میتوانید مقاله ثبت نام آزمون دکتری 99 را مطالعه کنید.

مرکز مشاوره باخه
جهت اطلاع از اهمیت مدرک زبان در کنکور دکتری
 
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.