محرومیت از کنکور – شرایط رفع محرومیت از کنکور سراسری 99

0
زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

طبق روال سال‌های گذشته داوطلبان زیادی هستند که برای شرکت در کنکور سراسری برای بار دوم یا بیشتر اقدام می‌کنند. به دلیل تغیرات جزئی که هر سال در شرایط شرکت در کنکور سراسری به وجود می‌آید اکثر داوطلبان نگرانی محرومیت از کنکور سراسری را دارند، با توجه به نزدیکی زمان کنکور سراسری 99 در این مقاله قصد داریم موضوعات محرومیت کنکور ، بررسی انواع محرومیت ها و شرایط رفع محرومیت از ثبت نام در کنکور سراسری را بررسی کنیم.

انواع محرومیت از ثبت نام در کنکور

در مقاله همه چیز در مورد کنکور سراسری 99 به صورت کامل توضیح داداه‌ایم که داوطلبانی که قصد دارند در کنکور 99 شرکت کنند باید چه شرایطی داشته باشند، اما در این مقاله قصد داریم علل محرومیت از کنکور 99 و انواع محرومیت را شرح دهیم.

قبول شدگان دوره روزانه

تمامی داوطلبانی که در کنکور سراسری سال قبل شرکت کرده‌اند و در یک دانشگاه روزانه قبول شده‌اند حق شرکت در کنکور 99 را دارند ولی حق انتخاب دانشگاه‌های روزانه و پذیرش در آن ها را ندارند.

دقت داشته باشید تعداد دفعات شرکت در کنکور سراسری مهم نیست، حتی تعداد دفعات مجاز شدن در دوره های روزانه هم مهم نیست، منظور از این قانون داوطلبانی هستند که دو بار در دوره های روزانه انتخاب رشته کرده در یک رشته محل روزانه پذیرفته شده نهایی شده اند ، فارغ از اینکه ثبت نام کرده یا نکرده باشند . این بند با رای دیوان عدالت اداری باطل شد و ثبت نام افرادی که دو بار در آزمون‌ های سراسری سال های قبل در دوره روزانه پذیرفته شده ‌اند در کنکور سال ‌های بعد بلامانع شد.

دانشجویان اخراجی

دانشجویان مردی که به هر دلیلی از دانشگاه اخراج شده‌اند و دیگر از معافیت تحصیلی برخوردار نیستند تا زمانی که تکلیف نظام وظیفه و سربازی خود را مشخص نکنند از شرکت در کنکور سراسری 99 محروم می‌باشند.

نظام وظیفه

متقاضیانی که از نظر نظام وظیفه مشکل دارند از شرکت در کنکور محروم می‌باشند و تا زمانی که مشکل نظام وظیفه خود را حل نکنند حق شرکت در کنکور را ندارند.

داوطلبان برای آگاهی از کد های نظام وظیفه و نحوه تأیین وضعیت خود می‌توانند مقاله کد نظام وظیفه کنکور سراسری 99 را مطالعه کنند.

تحصیل مجدد

تحصیل مجدد و شرکت در کنکور 99 برای داوطلبان مردی که دارای کارت پایان خدمت و یا معافیت تحصیلی نیستند مجاز نمی‌باشد و حق شرکت در کنکور را ندارند. همچنین آقایان و خانم‌هایی که در رشته پزشکی و پیراپزشکی تحصیل میکردن و دارای طرح اجباری نیروی انسانی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می‌باشند نیز از شرکت در کنکور محروم می‌باشند.

آقایانی کارت پایان خدمت ندارند و قصد تحصیل مجدد را دارند فقط در رشته‌های کارشناسی ارشد پیوسته که طول سنوات آن 6 سال می‌باشد می‌توانند مشغول به تحصیل شوند.

طرح نیروی انسانی وزارت بهداشت

دانشجویان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی که باید بعد از نحصیل طرح نیروی انسانی خود را بگزرانند تا زمانی که طرح اجباری خود را به پایان نرسانند حق شرکت در آزمون سراسری را ندارند.

داوطلبانی که طرح نیروی انسانی خود را به پایان نرسانده‌اند و قصد شرکت در کنکور 99 را دارند فقط در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دام می‌توانند شرکت کنند.

شرایط رفع محرومیت از کنکور سراسری 99

در بعضی از موارد امکان رفع محرومیت از آزمون سراسری 99 امکان دارد و در سایر موارد امکان پذیر نمی‌باشد. در ادامه به برسی امکان رفع محرومیت کنکور سراسری هر یک از موارد بالا می‌پردازیم.

قبول شدگان دوره روزانه

کسانی که در کنکور سراسری 98 شرکت نموده و در دوره‌های روزانه پذیرفته شده‌اند با توجه به قانون این افراد از ثبت نام در دوره‌های روزانه محروم می‌باشند اما در برخی از موارد اگر متقاضی دلایل منطقی داشته باشد می‌تواند از طریق درخواست به سازمان سنجش جهت رفع محرومیت خود اقدام کند.

عواقب عدم رعایت محرومیت کنکور 99

اگر شما به دلایل ذکر شده در بالا از شرکت در کنکور سراسری محروم می‌باشید و رفع محرومیت هم نمی‌توانید انجام دهند، ولی همچنان قصد شرکت در کنکور سراسری را دارند در صورت شرکت و قبولی در دانشگاه از ادامه تحصیل جلوگیری شده و حق تحصیل را ندارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.