محرومیت از ثبت نام ارشد

0
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

محرومیت از ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1400 از جمله مسائلی است که به دلیل عدم اطلاع افراد از قوانین آموزش عالی برای آنها اتفاق می‌افتد. طبق قانون داوطلبانی که در یک سال در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کرده باشند و در دوره‌های روزانه پذیرفته شده باشند سال بعد از شرکت در کنکور کارشناسی ارشد محروم هستند. بطور مثال اگر فردی در کنکور کارشناسی ارشد سال 99 شرکت نموده و در دوره‌های روزانه پذیرفته شده باشد از کنکور کارشناسی ارشد سال 1400 محروم است. این موضوع یکی از موارد محرومیت در کنکور کارشناسی ارشد است. ما در این مقاله قصد داریم در خصوص محرومیت از کنکور ارشد به شما توضیح دهیم.

محرومیت از کنکور ارشد

محرومیت از ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد دلایل متفاوتی دارد. که جزئیات این محرومیت در دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد نیامده است. بسیاری از داوطلبان با این موارد آشنایی نداردن و نمیدانند برای لغو محرومیت باید چه کنند. در ادامه به هر کدام از این مباحث خواهیم پرداخت و هریک از این محرومیت ها را شرح خواهیم داد.

  • قبولی در دوره‌های روزانه
  • معدل کارشناسی
  • اخراج از دانشگاه
  • تحصیل مجدد
  • طرح نیروی انسانی
  • مدارک تحصیلی معادل

قبولی در دوره‌های روزانه

یکی از بیشترین محرومیت‌هایی که برای داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد اتفاق می‌افتد بدلیل قبولی در دوره‌های روزانه است. براساس مصوبه چهارمين جلسه شوراي سنجش و پذيرش دانشجو در دوره هاي تحصيلات تكميلي مورخ 1395/10/18 پذيرفته شدگان نهايي دوره هاي روزانه در آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته سال 1399 حتي در صورت عدم ثبت نام و يا انصراف قطعي از رشته قبولي، مجاز به ثبت نام و شركت در آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته سال 1400 نخواهند بود. در اکثریت موارد افراد بدلیل عدم اطلاع از این قانون با اینکه قصد ثبت نام نهائی در دانشگاه را ندارند در انتخاب رشته خود دوره‌های روزانه را قرار می‌دهند. متأسفانه در صورت قبولی در هرکدام از رشته محل‌های روزانه حتی در صورت عدم ثبت نام نهائی افراد با محرومیت مواجه می‌گردند.

پیشنهاد تمامی مشاوران به متقاضیان و داوطلبان همواره این بوده که در صورتیکه علاقه به ثبت نام در دانشگاهی را که انتخاب می‌کنند ندارند از انتخاب رشته خودداری کنند.

محرومیت از کنکور ارشد تنها برای قبولی در دوره‌های روزانه بوده و قبولی در سایر دوره‌ها محرومیتی ایجاد نمی‌کند.

برای اطلاع از شهریه دوره نوبت دوم مقاله شهریه کارشناسی ارشد دانشگاه شبانه مطالعه نمایید.

  • در صورتیکه افراد با چنین محرومیتی مواجه بشوند راه حل چیست؟
  • آیا این افراد می‌توانند محرومیت خود را لغو کنند؟
  • اگر فرد بدلایلی برای ثبت نام مشکل پیدا کرده باشد و ثبت نام نکرده باشد باز هم محروم خواهد بود؟

لغو محرومیت کارشناسی ارشد

کسانی که مشکلاتی از قبیل محرومیت قبولی در دوره‌های روزانه را دارند بنابر شرایطی می‌توانند از طریق ارتباط با سازمان سنجش آموزش کشور درخواست خود را مبنی بر لغو محرومیت ارائه نمایند تا سازمان سنجش محرومیت آنان را لغو نماید.

به منظور پرسش سوالات خود در زمینه محرومیت از کنکور ارشد و یا لغو محرومیت میتوانید با مشاوران  مرکز مشاوره باخه در ارتباط باشید.

یکی دیگر از راه‌های لغو محرومیت بررسی اولویت‌های بعدی فرد بوده و این افراد می‌توانند زمانی‌که نتیجه آنان مشخص گردید از طریق سازمان سنجش درخواست بررسی اولویت‌های بعدی ارائه نموده تا از این طریق در اولویتی پذیرفته گردند که برای آنها محرومیتی ایجاد نمی‌کند.

برای اطلاع از سهمیه های ارشد مقاله سهمیه‌های کنکور کارشناسی ارشد را مطالعه نمایید.

اخراج از دانشگاه

داوطلبان مردی که از دانشگاه در هر مقطعی اخراج گردند تا مشخص شدن وضعیت نظام وظیفه خود حق ثبت نام مجدد در دانشگاه را ندارند. این افراد باید وضعیت سربازی خود را مشخص نموده و در صورت گرفتن معافیت از خدمت و یا کارت پایان خدمت مجاز به شرکت در کنکور و ثبت نام در دانشگاه گردند. در این گونه موارد هیچ گونه لغو محرومیتی وجود نداشته و افراد باید طبق قانون وضعیت خدمت سربازی خود را مشخص نمایند.

معدل کارشناسی

افرادی که معدل مقطع کارشناسی آنها پائین‌تر از 12 باشد حق ثبت نام در مقطع کارشناسی ارشد را ندارند. این افراد طبق قانون باید معدل کارشناسی خود را بهبود بخشیده و یا در رشته دیگری اقدام به کسب مدرک کارشناسی نمایند.

تحصیل مجدد

داوطلبان مردی که کارت پایان خدمت و یا معافیت از خدمت ندارند و در مقطع کارشناسی ارشد یا بالاتر فارغ‌التحصیل شده باشند حق تحصیل مجدد ندارند. این افراد باید وضعیت خدمت سربازی خود را مشخص نموده تا مجاز به ثبت نام در کارشناسی ارشد گردند.

طرح نیروی انسانی

کسانی که فارغ‌التحصیل رشته‌هایی هستند که شامل طرح نیروی انسانی می‌شود ابتدا باید طرح نیروی انسانی خود را که مربوط به وزارت بهداشت است انجام داده و سپس اقدام به شرکت در کنکور کارشناسی ارشد گردند.

مدارک تحصیلی معادل

متقاضیانی که مدارک تحصیلی معادل و مدارک درون سازمانی داشته باشند و به عنوان مدارک لازم برای ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد استفاده نمایند باید مدارک آنان به تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسیده باشد در غیر این صورت حق شرکت در کارشناسی ارشد را ندارند.

برای آگاهی از زمان اعلام نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد و نحوه دریافت کارنامه کنکور کارشناسی ارشد مقاله های مربوط به آنها را مطالعه نمایید.

سوالات متداول

1- دلایل محرومیت از کنکور ارشد چیست ؟

 

مهم ترین دلیل، قبولی و دانشگاه های روزانه و عدم ثبت نام در آنهاست، برای مطالعه دیگر شرایط محرومیت کلیک کنید .</>

2- راه‌های لغو محرومیت ثبت نام ارشد چیست ؟

 

یکی از راه‌ها، استفاده از دیگر اولویت‌های قبول شده است، ، برای آشنایی با نحوه استفاده از آنها کلیک کنید .

3- آیا امکان ثبت نام دانشگاه آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی در زمان ثبت نام آزمون سراسری وجود دارد ؟

 

بله، آزمون این دانشگاه ها تنها در یک مرحله برگزار خواهد شد .

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.