قولنامه چیست؟ | قولنامه زمین، قولنامه ماشین، قولنامه خانه

1
زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه

یکی از مواردی که همه‌ی افراد در معاملات روزمره خرید و فروش یا اجاره با آن سر و کار دارند قولنامه است. در ابتدا باید به تعریف آن و این که قولنامه چیست؟ بپردازیم. قولنامه یا قرارداد نوشته‌ای است که بین دو نفر تنظیم شده مبنی بر وقوع عقد بیع بین آن دو و دارای تعهداتی است که خریدار و فروشنده یا موجر و مستأجر (دو طرف معامله) ملزم به اجرای آن هستند.

این گونه توافقات مشمول ماده 10 قانون مدنی ایران است.

اهمیت تنظیم قولنامه

قصد از تنظیم قرارداد فی ما بین طرفین معامله این است که دو طرف مطمئن باشند که طرف مقابل متعهد به انجام تعهدات خود هستند.

تنظیم قرارداد در امور مختلفی مانند قولنامه ماشین، قولنامه زمین، قولنامه خانه، قولنامه موتور و … انجام می‌گردد.

در صورت عدم انجام تعهدات قانونی که در متن قرارداد مشخص شده طرفین می‌توانند از طریق حقوقی پیگیری نمایند. پس بنابراین اسناد معتبری هستند که می‌توان به آنها استناد نمود.

خصوصیات و ویژگی‌ها

اولین مورد در خصوص قرارداد این است که طرفین معامله متعهد می‌شوند تا شرایط را برای تکمیل فرایند خرید و فروش و یا اجاره طبق زمان‌بندی مشخص شده فراهم نمایند.

مورد بعدی این است که طرفین معامله در هنگام تنظیم قولنامه اقدام به تعیین خسارت می‌نمایند تا درصورتیکه طرف مقابل قصوری در انجام تعهدات نماید اقدام به دریافت خسارت یا وجه التزام نماید. البته نکته مهم این است که کسی که اقدام به دریافت وجه التزام می‌نماید باید خود تعهداتش را بصورت کامل انجام داده باشد.

نکات مهم تنظیم و نگارش قولنامه

  • یکی از نکات مهم در تنظیم قرارداد این است که باید در سه نسخه تنظیم گردد و تا حد امکان از تنظیم و نگارش قولنامه‌های دستی پرهیز شود.
  • مورد دیگر این است که حتماً دو نفر شاهد علاوه بر خریدار و فروشنده ذیل متن قولنامه را امضاء نمایند.
  • مشخصات خریدار و فروشنده (طرفین معامله) و همچنین اطلاعات و مشخصات کامل مورد معامله نیز باید در داخل قرارداد ذکر شود.

تذکر: تمامی ملحقات مورد معامله باید در داخل متن قرارداد ذکر گردد. بطور مثال در صورتیکه مورد معامله ملک باشد باید امکانات و مشخصات مربوط به آب و برق و گاز و تلفن و … ذکر گردد.

  • تاریخ پرداخت‌ها و میزان و نحوه پرداختی‌ها از طرف خریدار و همچنین تاریخ و زمان دقیق تعهدات فروشنده به منزله تحویل مورد معامله باید ذکر گردد.
1 نظر
  1. اح می گوید

    سلام قولنامه ای.متعلق به سال یکهزار وسیصد وسیزده متعلق به روستای زیاران از توابع شهرستان ابیک در مورد سه گیل از ملکی به بلغ پانزده هزار دینار صلح نامه تنظیم گردیده .با عنایت به اینکه استان قدس رضوی شش دانک املاک را مدعی میباشد وهمواره با اهالی در خصوص زمینها در گیر میباشد این قولنامه برای.متصرف.بودن ان کقایت میکند.یا نه باتشکر
    با

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.