شرایط و مدارک ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی

0
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

برای ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی داوطلبان باید تمامی شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام در دانشگاه علمی کاربردی را داشته باشند. سازمان سنجش آموزش کشور هر سال برای افرادی که قصد شرکت در این دوره ها را دارند با انتشار اطلاعیه ثبت نام شرایط لازم را به اطلاع افراد می‌رسانند.

ما در این مقاله قصد داریم تا تمام شرایط و مدارک ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی را به اطلاع شما برسانیم.

شرایط و مدارک ثبت نام کاردانی دانشگاه علمی کاربردی

مقطع کاردانی در این دانشگاه بصورت بدون آزمون می باشد. پذیرش بصورت بدون آزمون دارای شرایط استفاده از سوابق تحصیلی است. به عبارت دیگر سوابق تحصیلی داوطلب در مقطع قبلی میزان و معیار پذیرش و یا عدم پذیرش در این دانشگاه است. شرایط عمومی و  اختصاصی ورود به کاردانی علمی کاربردی به شرح زیر است:

شرایط عمومی

اعتقاد کامل به دین اسلام یا یکی از دین های مورد قبول جمهوری اسلامی ایران
پایبندی به احکام عملی اسلام (انجام واجبات و دوری از محرمات)
عداوت نداشتن با حکومت جمهوری اسلامی ایران
عدم احراز فساد اخلاقی
متناسب بودن وضعیت جسمی داوطلب با رشته انتخابی و عدم اعتیاد به مواد مخدر
شهرت نداشتن به انجام کارهای غیراخلاقی در طول دوران تحصیلی یا شغلی
عدم سابقه عضویت در ساواک و گروه های مخالف جمهوری اسلامی ایران

 

شرایط اختصاصی

داشتن دیپلم سه ساله نظام جدید در یکی از رشته های فنی و حرفه ای ، کاردانش و نظری و یا داشتن دیپلم نظام قدیم آموزش متوسطه (4 ساله و یا 6 ساله نظری و فنی حرفه ای)
برخورداری از شرایط اعلام شده توسط دانشگاه مورد نظر
داشتن توانایی های جسمی لازم متناسب با رشته انتخابی
داوطلبان آقا باید شرایط مربوط به وضعیت نظام وظیفه عمومی را داشته باشند.

 

برای ورود به دوره های کاردانی داوطلب باید شرایط عمومی و اختصاصی لازم که در جداول بالا آمده است داشته باشد. پس از این که افراد ثبت نام اینترنتی را انجام داده و شرایط پذیرش آنها بر اساس معدل کل و یا کتبی دیپلم (بر اساس نوع مدرک) مشخص شد باید اصل مدارک مورد نظر را جهت تشکیل پرونده به دانشگاه محل قبولی ارائه نمایند.

شرایط و مدارک ثبت نام کارشناسی دانشگاه علمی کاربردی

مقطع کارشناسی ناپیوسته و یا کاردانی به کارشناسی نیز در دانشگاه علمی کاربردی بصورت بدون کنکور ارائه می گردد. برای کسانی که مدرک کاردانی (فوق دیپلم) و یا بالاتر داشته و قصد ورود به دوره کارشناسی ناپیوسته علمی کاربردی را دارند باید شرایط عمومی و اختصاصی لازم را داشته باشند. شرایط عمومی و اختصاصی ثبت نام در کارشناسی ناپیوسته به شرح زیر است:

 

شرایط عمومی

اعتقاد کامل داشتن به دین اسلام یا یکی از دین های مورد قبول جمهوری اسلامی ایران
پایبندی به احکام عملی اسلام (انجام واجبات و دوری از محرمات)
عداوت نداشتن با حکومت جمهوری اسلامی ایران
عدم احراز فساد اخلاقی
متناسب بودن وضعیت جسمی داوطلب با رشته انتخابی و عدم اعتیاد به مواد مخدر
شهرت نداشتن به انجام کارهای غیراخلاقی در طول دوران تحصیلی یا شغلی
عدم سابقه عضویت در ساواک و گروه های مخالف جمهوری اسلامی ایران

 

شرایط اختصاصی

ارائه مدرک کاردانی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری ، شورای عالی انقلاب فرهنگی یا وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی کشور و یا داشتن مدرک کاردانی پیوسته از آموزشکده های فنی و حرفه ای آموزش و پرورش
دانشجویان سال آخر دوره کاردانی ، که حداکثر تا تاریخ 31 شهریور ماه 99 موفق به اخذ مدرک کاردانی می گردند می توانند نسبت به انتخاب رشته های این دانشگاه اقدام نمایند.
لازمه تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته ، دارا بودن مدرک کاردانی پیوسته یا ناپیوسته می باشد ، اما دارندگان مدارک کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری نیز می توانند نسبت به ثبت نام در پذیرش این دوره ها اقدام نمایند.
داوطلبانی که دارای سهمیه آزاد هستند می توانند بدون در نظر گرفتن مدرک کاردانی خود و بر اساس علاقه مندی ، نسبت به انتخاب هر یک از رشته های مورد پذیرش در این مقطع ثبت نام نمایند.
داوطلبان در صورت انتخاب رشته ای غیرهمنام با عنوان مدرک فارغ التحصیلی خود ، ملزم به گذراندن دروس جبرانی و پیش نیاز می باشند.
برخورداری از شرایط اعلام شده توسط دانشگاه مورد نظر

نکاتی مهم در رابطه با شرایط و مدارک ثبت نام در دانشگاه علمی کاربردی

علاوه بر شرایط و مدارکی که به عنوان شرایط عمومی و اختصاصی مطرح گردید یکسری شرایط هم وجود دارد که برای قبولی در دوره های بدون آزمون دانشگاه علمی کاربردی تأثیرگزار است.

پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی (بدون کنکور)

شیوه پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی یا بدون آزمون چند سالی است که بر اساس تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو ایجاد شده است. نکته قابل توجه این است که بسیاری از داوطلبان گمان می کنند که چون این دانشگاه آزمون ورودی ندارد پس بنابراین ثبت نام د این دانشگاه مساوی با قبولی است. در صورتیکه این دیدگاه غلط است و افرادی که آن را بیان می کنند از نحوه پذیرش و شرایط لازم برای قبولی در دانشگاه علمی کاربردی اطلاعی ندارند.

پذیرش بدون آزمون براساس سوابق تحصیلی (معدل) مقطع قبلی داوطلب است. در واقع میزان معدل مقطع قبلی داوطلبان شانس قبولی و یا عدم قبولی افراد را در دانشگاه علمی کاربردی مشخص می نماید. پس بنابراین کسانی که دارای معدل بالاتری هستند از اولویت قبولی برخوردار هستند و تا زمانی که ظرفیت مورد نظر در دانشگاه و رشته انتخابی تکمیل نشده باشد پذیرش ادامه دارد.

شرایط استفاده از سهمیه شاغلین

دومین نکته وجود سهمیه شاغلی در دانشگاه علمی کاربردی است. یکی از سهمیه های موجود سهمیه شاغلین در دانشگاه علمی کاربردی است. بر اساس این سهمیه کسانی که در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی در دانشگاه مشغول به کار باشند می توانند با ارائه مدارک لازم که در دفترچه ثبت نام علمی کاربردی درج گردیده (فرم سهمیه شاغلی) به دانشگاه و محل کار خود از سهمیه شاغلین در دانشگاه علمی کاربردی بهره مند گردند.

استفاده از شرایط سهمیه شاغلین در دانشگاه علمی کاربردی مزایایی دارد.

مزایای استفاده از سهمیه شاغلین در دانشگاه علمی کاربردی

1- برگزاری کلاس ها در روزهای آخر هفته (پنج شنبه و جمعه)

2- استفاده از وام و تخفیفات شهریه ای

پرداخت شهریه بر اساس قوانین و شهریه مصوب دانشگاه علمی کاربردی

دانشگاه علمی کاربردی از جمله دانشگاه های غیر دولتی بوده و بنابراین یکی از شرایط ثبت نام در این دانشگاه پرداخت شهریه مصوب این دانشگاه می باشد. با توجه به این موضوع افراد قبل از ثبت نام قطعی در دانشگاه علمی کاربردی باید از میزان شهریه علمی کاربردی مطلع گردند.

عدم نیاز به تطابق رشته تحصیلی

یکی از شروطی که باعث می‌شود داوطلبان زیادی قصد ورود به این دانشگاه را داشته باشند موضوع عدم نیاز به تطابق رشته در این دانشگاه است. برابر مقررات و شرایط ورود به رشته های بدون کنکور دانشگاه جامع علمی کاربردی الزامی به تطابق رشته بین مدراک تحصیلی مقطع قبلی و رشته فعلی در دانشگاه نیست.

شرایط استفاده از سهمیه ایثارگران و رزمندگان در دانشگاه علمی کاربردی

سهمیه های ایثارگران و رزمندگان که در دوره‌های با آزمون وجود دارد در شرایط ورود به دوره های بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردی هم موجود است و درصورتیکه فردی برای قوانین داری شرایط این سهمیه ها باشد می تواند از این سهمیه ها استفاده نماید.

برای آشنایی بیشتر می توانید مقاله سهمیه های دانشگاه علمی کاربردی را مطالعه نمائید.

 

 

سوالات متداول

1- شرایط ثبت نام در دانشگاه علمی کاربردی چیست ؟

 

شامل شرایط عمومی و شرایط اختصاصی است که در مقاله توضیح داده شده است .

2- مدارک لازم برای ثبت نام در دانشگاه علمی کاربردی چیست ؟

 

برای شرکت در دوره کاردانی نیاز به مدرک دیپلم و برای کارشناسی ناپیوسته نیاز به مدرک کاردانی است .

3- نحوه پذیرش دانشگاه علمی کاربردی چیست ؟

 

پذیرش بصورت بدون کنکور است .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.