شرایط ثبت نام کنکور سراسری 99

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

شرایط ثبت نام در کنکور سراسری 99 چیست؟ چگونه در کنکور سراسری 99 ثبت نام کنیم؟ برای شرکت در کنکور به چه شرایطی نیاز است؟ بسیاری از متقاضیانی که قصد ثبت نام  و شرکت در کنکور سراسری را دارند از شرایط و قوانین ثبت نام کنکور سراسری آگاهی ندارند. در این مقاله تمامی نکات و شرایط و ضوابط مربوط به ثبت نام کنکور 99 اعم از شرایط کنکور سراسری برای نظام قدیم، شرایط کنکور سراسری برای نظام جدید، شرایط کنکور سراسری خارج از کشور و شرایط کنکور سراسری برای دانشجویان را در اختیار داوطلبان قرار داده ایم. ثبت نام کنکور سراسری 99 طبق روال هر سال توسط سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌شود و داوطلبان می‌توانند در پنج گروه آزمایشی ریاضی ، تجربی ، علوم انسانی ، هنر و زبان با یک دیگر به رقابت بپردازند. رشته‌های ریاضی، تجربی و علوم انسانی به عنوان سه رشته اصلی در آزمون سراسری به حساب می‌آید و داوطلبان فقط می‌توانند در یکی از این سه رشته ثبت نام کنند این یکی از مهم ترین شرایط کنکور 99 است، همچنین رشته‌های هنر و زبان جزو رشته‌های شناور آزمون سراسری 99 بوده و متقاضیان می‌توانند با توجه به علاقه‌مندی خود علاوه بر شرکت در گروه آزمایشی اصلی خود در گروه آزمایشی شناور نیز شرکت کند.

اولین مرحله برای ورود به مقطع کارشناسی، ثبت نام اینترنتی در کنکور سراسری و دانشگاه آزاد می باشد که در بازه زمانی اعلام شده ثبت نام کنکور توسط سازمان سنجش انجام می شود. نکته مهم این که در حال حاضر کنکور سراسری برای دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد ادغام شده و داوطلبان نیاز به شرکت در دو کنکور مجزا ندارند. با توجه به ادغام دو آزمون کلیه شرایط و ضوابط کنکور 99 نیز برای دو دانشگاه سراسری و آزاد یکسان است. کلیه داوطلبان اعم از متقاضیان رشته محل های دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد می بایست در این مرحله به سایت sanjesh.org  مراجعه کرده و فرم ثبت نام در کنکور 99 را تکمیل نمایند . با توجه به انتشار دفترچه ثبت نام کنکور 99 هم زمان با شروع فرآیند ثبت نام، کلیه ضوابط و مراحل ثبت نام در اختیار داوطلبان قرار می گیرد.

شرایط ثبت نام در کنکور سراسری 99

متقاضیانی که در کنکور 99 شرکت می‌کنند به طور کلی به دو دسته‌ی داوطلبان نظام جدید و داوطلبان نظام قدیم تقسیم می‌شوند که هر یک از این داوطلبان برای شرکت در آزمون سراسری و دانشگاه آزاد 99 باید شرایط لازم برای ثبت نام آزمون سراسری 99 را دارا باشند شرایط کنکور نظام جدید و نظام قدیم با هم متفاوت است که در ادامه هر یک را به صورت جداگانه نام برده‌ایم.

به منظور تکمیل اطلاعات مربوط به ثبت نام کنکور 99 میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره باخه در ارتباط باشید .

شرایط عمومی‎ آزمون سراسری 99

  • اعتقاد به اسلام و يا يكي از اديان رسمي مصرح در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران.
  • عدم احراز عناد ( نه اعتراض ) نسبت به نظام جمهوري اسلامي ايران.

درصورتيكه داوطلب سابقاٌ با نظام جمهوري اسلامي عناد داشته، بايد تغيير نظر او احراز شود.

  • نداشتن سابقه عضويت در سازمان‌هاي غيرقانوني، فراماسونري و اعقاب آن‌ها.
  • عدم احراز فساد اخلاقي.
  • عدم اعتياد به مواد مخدر.

موارد شرایط عمومی هستند.

شرایط اختصاصی آزمون سراسری 99

  1. دارا بودن یکی از مدارک :
  • دیپلم چهار ساله نظام قدیم
  • مدرک پیش دانشگاهی
  • مدرک کاردانی ( فوق دیپلم )
  • دیپلم پایه دوازدهم نظام جدید ( 6 – 3 – 3 )

2. کلیه دارندگان مدرک پیش دانشگاهی یا دیپلم نظام جدید ( 6 – 3 – 3 ) یا دانش آموز سال آخر پایه دوازدهم نظام جدید که تا تاریخ 31 شهریور 99 فارغ التحصیل شده می توانند در کنکور 99 شرکت نمایند .

در صورت قبولی داوطلبان در رشته هایی كه پذيرش آنان از نيمسال دوم سال تحصيلی 99 – 1400 آغاز می گردد به شرط دريافت مدرک تحصيلی ديپلم نظام آموزشی جديد 3-3-6 و يا پيش دانشگاهی و يا مدرک كاردانی تا تاريخ 30/11/99 ، ثبت نام و ادامه تحصيل آنان بلامانع می باشد .

3. پذيرفته شدگان نهايی دوره روزانه کنکور 98 ( اعم از پذیرفته شدگان متمرکز یا نیمه متمرکز ) حتی در صورت عدم ثبت نام یا انصراف قطعی از رشته قبولی ، مجاز به ثبت نام و شرکت در کنکور 99 به منظور انتخاب رشته محل های دوره روزانه نخواهند بود .

4. داوطلبانی که دارای طرح اجباری نیروی انسانی هستند ، در صورت قبولی در یکی از رشته های پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی طرح آنها به تعویق افتاده و می توانند ادامه تحصیل دهند و خدمات قانون خدمت خود را پس از اتمام تحصيل با تعهدات خدمت مقطع جديد انجام دهند ، اما اگر در رشته هایی غیر از رشته های مذکور پذیرفته شوند قبولی آن ها لغو شده و می بایست ابتدا طرح خود را بگذرانند .

داوطلبان برای شرکت در آزمون رشته‌های شناور کنکور 99 باید هزینه جدا پرداخت کنند، داوطلبان برای اگاهی از نحوه پرداخت و تهیه کارت ورود به جلسه می‌توانند مقاله هزینه ثبت نام کنکور سراسری را مطالعه کنند.

برای ثبت نام و انتخاب رشته های بدون آزمون می توانید به مقاله ثبت نام و انتخاب رشته های بدون آزمون مرکز مشاوره باخه مراجعه نمائید.

شرایط کنکور سراسری نظام قدیم

با توجه به تغییر نظام آموزشی و بوجود آمدن نظام آموزشی جدید و نظام آموزشی قدیم داوطلبان معمولاً دچار سردرگمی هستند که شرایط ثبت نام کنکور سراسری نظام قدیم چیست؟ و یا آیا می توانند بر اساس قوانین و شرایط کنکور نظام جدید شرکت کنند یا خیر؟ سازمان سنجش برای کنکور سراسری 99 اعلام کرد داوطلبان می توانند نظام آموزشی که میخواهند را به اختیار خود انتخاب نمایند.

شرایط کنکور سراسری نظام قدیم در موضوع سوابق تحصیلی با نظام جدید متفاوت است. تأثیر سوابق تحصیلی دیپلم های نظام قدیم بصورت 25 درصد دیپلم و 5 درصد پیش دانشگاهی است. در صورتیکه مدرک دیپلم از سال 84 به بعد و پیش دانشگاهی از سال 91 به بعد گرفته شده باشد. پس یکسری از افرادی که دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی نظام قدیم هستند شامل قانون اعمال سوابق تحصیلی نمی شوند.

شرایط کنکور سراسری خارج از کشور

افرادی که سال های اخذ مدرک دیپلم خود را در خارج از کشور بوده اند و در خارج از کشور دیپلم خود را اخذ نموده اند بر اساس قانون جزو سهمیه منطقه 3 کنکور سراسری می باشند. این افراد باید در زمان ثبت نام کنکور سراسری در سایت سازمان سنجش کد محل اخذ دیپلم و پیش دانشگاهی خود را در قسمت مربوطه وارد نمایند.

شرایط کنکور سراسری برای دانشجویان انصرافی

بسیاری از داوطلبان کسانی هستند که در حال حاضر دانشجو بوده اما به هر دلیل قصد شرکت در کنکور سراسری را دارند. براساس قانون شرایط شرکت دانشجویان انصرافی در کنکور سراسری به دو دسته تقسیم می گردد.

1- دانشجویان روزانه

2- دانشجویان غیر روزانه

شرایط ثبت نام کنکور سراسری دانشجویان انصرافی روزانه

در صورتیکه فرد در کنکور سراسری سال 98 شرکت نموده و در دوره های روزانه پذیرفته شده باشد از شرکت در دوره های روزانه کنکور سراسری 99 محروم است. اما برای انتخاب رشته از دوره های غیر روزانه ممانعتی وجود ندارد.

اما در صورتیکه فرد دانشجوی دوره روزانه ورودی سال 97 و قبل از آن باشد می تواند در کنکور سراسری 99 شرکت نموده اما باید تا تاریخ 1398/12/20 از دانشگاه انصراف قطعی دهد.

شرایط ثبت نام کنکور سراسری دانشجویان انصرافی غیر روزانه

دانشجویان دوره های غیر روزانه بصورت کلی برای شرکت در کنکور سراسری 99 نیاز به انصراف از دانشگاه نداشته و می توانند بعد از قبولی در دانشگاه از رشته و دانشگاه قبلی انصراف دهند.

زمان و نحوه و شرایط انتخاب رشته کنکور سراسری 99

پس از شرکت در آزمون سراسری 99 دغدغه تمامی داوطلبان موضوع انتخاب رشته کنکور سراسری و دانشگاه آزاد است. اطلاع از زمان‌بندی انتخاب رشته کنکور و نحوه انتخاب رشته و همچنین شرایط و قوانین انتخاب رشته کنکور برای شما حائز اهمیت است. شما باید برنامه‌ریزی دقیقی برای زمان انتخاب رشته خود داشته باشید چرا که در فاصله زمان‌بندی انتخاب رشته زمانی برای بررسی و تحلیل زیادی نیست پس بنابراین شما باید از قبل آمادگی خود را برای انجام انتخاب رشته داشته باشید.

زمان اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری 99

نتایج اولیه کنکور سراسری 99 در مرداد ماه 99 اعلام می‌گردد. شما برای مشاهده نیاز به موارد زیر دارید:

  • شماره پرونده
  • کدپیگیری
  • شماره ملی
  • سری و سریال شناسنامه

افرادی که اطلاعات ثبت نامی خود را گم کرده‌اند. می‌توانند با مطالعه مقاله دریافت شماره پرونده و کدرهگیری  کنکور سراسری 99 اطلاعات خود را بازیابی نمایند.

زمان انتخاب رشته کنکور سراسری 99

پس از انتشار کارنامه اولیه کنکور سراسری 99  برای کسانی که ثبت نام کنکور انجام داده اند زمان انتخاب رشته آغاز می‌شود. داوطلبان باید براساس نکات مهم مانند:

  • اهداف داوطلب و نتیجه کسب شده
  • شیوه صحیح انتخاب رشته
  • بررسی گزینه‌های جایگزین پس از انتخاب رشته کنکور سراسری 99

انتخاب رشته خود را انجام دهند.

انتخاب رشته دانشگاه ازاد در سامانه مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌گردد.

زمان اعلام نتایج نهائی کنکور 99

اعلام نتایج نهائی کنکور سراسری 99 در شهریورماه 99 توسط سازمان سنجش آموزش کشور انجام خواهد شد. برای مشاهده نتیجه نهائی شما نیاز به اطلاعات زیر دارید.

  • شماره پرونده
  • کدرهگیری
  • شماره ملی
  • سریال شناسنامه

شرایط ثبت نام در دانشگاه و شروع به تحصیل

پس از اعلام نتایج نهائی کنکور داوطلبانی که از نتایج خود رضایت داشته باید بر طبق زمان‌بندی اعلام شده در سایت دانشگاهی که از طریق ثبت نام کنکور سراسری قبول شده‌اند به دانشگاه مراجعه نموده و شرایط ثبت نام خود را انجام دهند.

جهت دریافت مشاوره

تماس از خطوط ثابت کل کشور: -------