سهمیه های کنکور سراسری 1400

0
زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

قبولی در کنکور سراسری آرزوی بیشتر افراد می‌باشد و برای رسیدن به این هدف افراد مسیرهای متفاوتی را دنبال می‌کنند. یکی از نکات مهمی که در قبولی در دانشگاه‌های سراسری تأثیرگذار است موضوع سهمیه‌ های کنکور سراسری و میزان اثرگذاری آن و دریافت کد سهمیه‌ها است. در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری انواع مختلف سهمیه ها درج گردیده است. در این مقاله سعی شده است به طور کامل به سهمیه های کنکور سراسری 1400 و میزان تأثیرگذاری سهمیه آزمون سراسری 1400 ، سهمیه رزمندگان و ایثارگران، سهمیه خانواده شهدا و سهمیه بهیاران پرداخته شود. زیرا بسیاری از داوطلبان کنکور 1400 در زمان ثبت نام کنکور سراسری با نحوه ثبت نام کنکور سراسری آشنا نیستند و بدون اطلاع از سهمیه هایی که برای آنها در آزمون سراسری 1400  وجود دارد، آن را درج نمیکنند.

سهمیه های مناطق کنکور سراسری 1400

این نوع سهمیه جزء اصلی ترین سهمیه‌ های کنکور سراسری است و تمامی داوطلبان آزمون سراسری 1400 برحسب شرایط و منطقه محل زندگی و تحصیل خود سهمیه مناطق به آنها تعلق می‌گیرد و هر داوطلب مي‌تواند بر اساس شرایط خود، متقاضي یكي از سهميه‌هاي مصوب کنکور باشد. سهمیه منطقه جزء سهمیه‌های برنامه‌ریزی نشده بوده، یعنی افراد نمی‌توانند روی این سهمیه حساب کنند و این سهمیه همانطور که گفته شد براساس منطقه محل سکونت فرد بر روی رتبه او اعمال خواهد شد.

نحوه‌ی محاسبه برای تمامی سهمیه‌های موجود برای داوطلبان کنکور به این صورت است که نسبت افراد شرکت‌ کننده از هر سهمیه تقسیم بر تعداد کل داوطلبان شده که درصد به دست آمده میزان سهم تعلق یافته به هر سهمیه می‌باشد.

سهمیه منطقه 1 کنکور سراسری

مناطق و شهرهایی که سهمیه منطقه یک کنکور 1400 به آن ها تعلق می‌گیرد شامل: استان تهران بخش‌های مرکزی، کن، تجریش، لواسانات، استان خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان و  فارس شهرهای مشهد، تبریز، اصفهان و شیراز می‌باشد.

سهمیه منطقه 2 کنکور سراسری

مناطق و شهرهایی که جزء سهمیه منطقه یک کنکور 1400 نبوده مانند آذربایجان شرقی شهر بناب و جلفا، آذربایجان غربی شهر ارومیه و خوی، اردبیل شهر خلخال و بسیاری مناطق مختلف دیگر که جزء شهرهای بزرگ و پایتخت استان‌ها نباشد شهرهای منطقه دو کنکور هستند.

سهمیه منطقه 3 کنکور سراسری

داوطلبان کنکور سراسری که در مناطق محروم زندگی می‌کنند و داوطلبانی که دو سال آخر تحصیل خود را در خارج از کشور گذرانده‌اند، سهمیه منطقه سه به آنها تعلق می‌گیرد. همچنین کلیه داوطلبان معلول (نابینا، ناشنوا، نیمه بینا، نیمه شنوا و معلولان جسمی حرکتی) نیز جزء سهمیه منطقه 3 محسوب می‌شوند.

سهمیه های کنکور سراسری

شرایط و ضوابط استفاده از سهمیه های مناطق آزمون سراسری 1400

  • برای داوطلبان نظام آموزشی جدید 6-3-3، بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان (پایه دهم تا دوازدهم)
  • براي داوطلبان نظام ترمي واحدي و سالي واحدي آموزش متوسطه، بخش محل اخذ مدرك تحصيلي دوره پيش دانشگاهي و دو سال آخر دبيرستان
  • براي داوطلبان نظام قدیم آموزش متوسطه، بخش محل اخذ مدرك تحصيلي سه سال آخر دبيرستان یا هنرستان
  • در صورتي كه بخش محل اخذ مدرك تحصيلي داوطلبان سهمية مناطق متفاوت باشد، سهمية داوطلب براساس بخش محل اخذ مدرك تحصيلي منطقة مرفه تر (حتي یك سال از سه سال) تعيين مي شود.

با در نظر گرفتن این موارد سهمیه منطقه داوطلبان کنکور سراسری 1400 مشخص شده و افراد می‌توانند از ظرفیت در نظر گرفته شده برای آن منطقه کنکور استفاده نمایند.

 

سهمیه ایثارگران، رزمندگان و خانواده شهدا

هر یک از داوطلبانی که شرایط گفته شده در ادامه مطلب را دارا باشند، می‌توانند از سهمیه‌های ایثارگران، رزمندگان و خانواده شهدا استفاده کنند.

سهمیه رزمندگان

رزمندگانی که براساس آیین‌نامه اجرایی سهمیه رزمندگان در کنکور سراسری حداقل شش ماه متوالی داوطلبانه در مناطق عملیاتی عملياتي جبهه هاي نبرد حق عليه باطل حضور داشته‌اند و می‌بایست نسبت به تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان اقدام نمایند. همچنین کارکنان كادر ثابت، پيماني و وظيفه نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ایران كه  علاوه بر میزان موظفی، حداقل 6 ماه پیوسته و یا 9 ماه ناپیوسته شركت در عمليات به صورت داوطلبانه در خطوط مقدم حضور داشته‌اند. با تأیيد بالاترین مقام هریك از نيروهاي مسلح می‌توانند از مزایای این قانون بهره‌ گیرند.

افراد واجد شرایط برای دریافت این سهمیه می‌بایستی کد 12 رقمی سهمیه ایثارگان و رزمندگان در ارگان مربوطه را دریافت و در قسمت مربوطه در تقاضانامه وارد نمایند.

داوطلبان واجد شرایط كه با استفاده از سهميه رزمندگان در آزمون سراسري سنوات گذشته شركت كرده‌اند لازم است براي استفاده از سهميه رزمندگان در این آزمون طبق توضيحات فوق عمل نمایند.

سهمیه ایثارگران

داوطلبانی که شرایط زیر را دارا باشند می‌توانند از سهمیه ایثارگران استفاده کنند:

  • جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنها
  • جانبازان زیر 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنها
  • آزادگان و همسر و فرزندان آنان
  • همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر
  • همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه

این افراد می‌بایستی کد 12 رقمی پیگیری سهمیه در ارگان مربوطه را دریافت و در قسمت مربوطه در تقاضانامه آن را وارد نمایند. همسران و فرزندان جانبازان و شهدا و مفقودالاثر و همچنین آزادگان برای استفاده از سهمیه جانبازی نیازی به وارد کردن کد سهمیه ندارند.

سهمیه 25 درصد ظرفیت

بیست و پنج درصد ظرفیت هر کد رشته محل به همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، جانبازان 25 درصد و بالاتر  و همسر و فرزندان آنان اختصاص دارد.

سهمیه 5 درصد ظرفیت

پنج درصد ظرفیت هر کد رشته محل نیز به جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنان و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص دارد.

سهمیه خانواده شهدا

خانواده شهدا (پدر، مادر، خواهر و برادر شهيد) براي استفاده از سهميه مذكور بایستي نسبت به تكميل بند مربوط در تقاضانامه ثبت نامي اقدام نمایند و نيازي به مراجعه به سایت اینترنتي ایثار  و دریافت کد ایثارگری ندارند، در صورت تأیيد نهایي توسط بنياد شهيد و امور ایثارگران، این داوطلبان در سهميه خانواده شهدا گزینش مي‌گردند.

سهمیه خانواده شهدا جزء سهمیه‌ های نسبی کنکور سراسری می‌باشد و افرادی که سهمیه خانواده شهدا به آنها تعلق می‌گیرد نمی‌توانند از سهمیه مناطق استفاده کنند.

سهمیه بهیاران

داوطلب باید برای استفاده از این سهمیه از سازمان مربوطه گواهی لازم را دریافت نموده و نزد خود حفظ کند. دقت داشته باشین تنها داوطلبان گروه تجربی می توانند از سهمیه بهیاری استفاده کنند و آن هم مشروط به ورود به رشته پرستاری است.

اما استفاده از این سهمیه شرایط دیگری هم دارد که در زیر قید شده است:

  • کسانی که دارای دیپلم بهیاری مورد تایید آموزش و پرورش بوده و در همین زمینه به اشتغال می پردازند.
  • داوطلبانی که از این سهمیه استفاده میکنند میبایس پس از اخذ دیپلم بهیاری سه سال به عنوان بهیار سابقه خدمت دولی یا غیر دولتی در استان محل خدمت داشته باشند.

سهمیه بهیاری در کنکور معادل 5 درصد از ظرفیت رشته پرستاری هر دانشگاه می‌باشد. و تنها برای رشته پرستاری قابل استفاده است.

زمان درج سهمیه‎‌‌ها در فرم ثبت‌نام کنکور سراسری

کلیه سهمیه‌ های نام برده شده مانند ایثارگران، رزمندگان، خانواده‌های شهدا و … هنگام ثبت‌ نام کنکور سراسری از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور از زمان شروع ثبت نام کنکور سراسری 1400 قابل اعمال بوده و در صورتی که به هر دلیلی داوطلبان در مراحل ثبت نام کنکور 1400 امکان درج سهمیه در آن زمان را نداشتند جای هیچگونه نگرانی نبوده و می‌توانند هنگام دریافت کارت ورود به جلسه کنکور سراسری 1400 نسبت به ویرایش اطلاعات ثبت نام کنکور سراسری و ثبت‌نام سهمیه‌های مذکور اقدام نمایند.

سهمیه های مناطق کنکور سراسری، تنها سهمیه‌ای است که نیازی به ثبت‌نام و دریافت کد ندارد.

سوالات متداول

1- چه سهمیه هایی در کنکور سراسری موثر است ؟

 

سهمیه مناطق، ایثارگران، رزمندگان، خانواده شهدا و بهیاران .

2- شرایط استفاده از این سهمیه ها چیست ؟

 

برای آشنایی با شرایط و نحوه استفاده از این سهمیه ها باید به مقاله مراجعه کنید .

3- برای استفاده از سهمیه چه باید کرد ؟

 

با توجه به نوع سهمیه باید مراحل استفاده از سهمیه را طی کرد .

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.