حقوق و تکالیف موجر و مستأجر

0
زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه

همانطور که در مقاله قرارداد اجاره گفته شد موجر و مستأجر پس از عقد اجاره نامه نسبت به هم حقوق و تکالیفی دارند. اطلاع داشتن از این قوانین باعث می‌گردد تا طرفین دچار بسیاری از مشکلاتی که سایرین با آن مواجه هستند نشوند یا حتی در صورت بروز مشکل راحت‌تر از پس حل مشکلات برآیند. در این مقاله ما به بررسی حقوق و تکالیف موجر و مستأجر می‌پردازیم.

حقوق مستأجر

بر طبق قراردادی که فی ما بین موجر و مستأجر نوشته می‌شود مستأجر دارای حقوقی است که باید رعایت گردد. در منازل مسکونی که مستأجر برای سکونت خود آن را اجاره می‌کند حق استفاده از تمامی امکانات مندرج در قرارداد اعم از انباری، پارکینگ و یا حیاط را دارد مگر این که در اجاره نامه خلاف آن نوشته شده باشد. همچنین در صورتیکه خانه یا آپارتمان نیاز به تعمیرات داشته باشد موجر باید این تعمیرات را انجام دهد.

در قراردادهای مربوط به اجاره مغازه و مکان‌های تجاری مستأجر در طول مدت اجاره می‌تواند در ارتباط با حرفه و شغل تعیین شده در قرارداد فعالیت نموده و از محل کسب استفاده کند.

تکالیف مستأجر

از مهم ترین و مشخص‌ترین تکالیف مستأجر می‌توان به پرداخت اجاره بها یا اصطلاحاً کرایه اشاره کرد. مستأجر باید مبلغ مشخص شده در اجاره نامه را به عنوان اجاره بها بصورت ماهانه پرداخت نماید. درصورتیکه مستأجر مبلغ اجاره را به موقع پرداخت ننماید بنا به شرایطی موجر می‌تواند نسبت به دریافت حکم تخلیه اقدام نماید. همچنین مستأجر باید در پایان مدت اجاره نامه محل مورد اجاره را تخلیه نموده و تحویل موجر نماید.

یکی دیگر از وظایف مستأجر پرداخت هزینه‌های آب، برق، گاز، تلفن و حق شارژ است. بعضی از قبوض و هزینه‌ها بدلیل اشتراکی بودن توسط مدیر ساختمان محاسبه گردیده و پرداخت آن به عهده مستأجر است.

از دیگر تکالیف مستأجر این است که در صورتیکه محل مورد اجاره نیاز به تعمیرات کلی داشته باشد با موجر همکاری نماید. بنابراین مستأجر نباید از ورود موجر به منزل جهت انجام تعمیرات جلوگیری کند.

مستأجر باید به نحوی از محل مورد اجاره (خانه یا مغازه) استفاده نماید تا خسارتی به آن وارد نشود. در صورت ورود خسارت مستأجر باید خودش آن را جبران نماید. مستأجر نباید در مدت اجاره مغازه بدون هماهنگی با مالک و کسب اجازه از او اقدام به تغییر شغل نماید یا محل مورد اجاره را به شخص دیگری واگذار نماید.

حقوق موجر (مالک)

از اصلی‌ترین حقوق موجر می‌توان به دریافت اجاره بها در موعد مقرر اشاره کرد. مستأجر باید اجاره بها را طبق توافق قبلی و به روش مندرج در قرارداد اجاره به موجر پرداخت نماید.

درخواست تخلیه ملک در پایان مدت قرارداد از دیگر حقوق مالک است. در مواردی که مستأجر به عین مستأجره خسارت وارد کرده باشد مستأجر باید خسارت وارد شده را به موجر پرداخت نماید.

تکالیف موجر (مالک)

موجر باید بر اساس قرارداد تنظیم شده عین مستأجره را (ملک، خانه، مغازه و …) را به مستأجر تسلیم نماید. از دیگر تکالیف موجر این است که اگر ملک نیاز به انجام تعمیرات داشته باشد این تعمیرات به عهده مالک است.

همچنین مالک باید پول پیشی را که نزد خود دارد در هنگام تخلیه به مستأجر برگرداند.

با توجه به موضوعات و مطالب بیان شده در این مقاله حقوق و تکالیف موجر و مستأجر نسبت به یکدیگر کاملاً واضح و مشخص است. در مواردی که هرکدام از طرفین وظایف خود را انجام نداده و یا از انجام تعهداتی که در اجاره نامه مشخص شده خودداری نمایند طرف مقابل می‌تواند از مراجع قانونی موضوع را پیگیری نماید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.