تفاوت نظام قدیم و جدید در کنکور سراسری 99

0
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

در سال 98 با توجه به تغییر نظام آموزشی کشور برگزاری کنکور سراسری 98 مطابق با محتوای درسی داوطلبان کنکور سراسری به دو صورت نظام قدیم و نظام جدید شد. داوطلبانی که فارغ التحصیل نظام قدیم بودند باید سوالات طراحی شده مربوط به نظام قدیم و کسانی که فارغ التحصیل نظام جدید بودند باید سوالات طراحی شده مربوط به نظام جدید را پاسخ می‌دادند. این موضوع برای داوطلبان کنکور سراسری تا حدودی مشکل‌ساز شد. به این دلیل که آنها ادعا می‌کردند که بطور مثال سوالات نظام قدیم و یا نظام جدید آسان‌تر بوده و یا شرکت کنندگان کنکور سراسری نظام قدیم یا نظام جدید رقابت راحت‌تری داشتند. البته داوطلبان موظف هستند که تاثیر سوابق تحصیلی در نظام آموزشی را نیز در نظر بگیرند و مزایای کنکور نظام قدیم و جدید را بررسی کنند. حال با توجه به این که امسال در ثبت نام کنکور سراسری 99 داوطلبان بدون توجه به نظام آموزشی خود می‌توانند در نظام قدیم و یا نظام جدید شرکت کنند تصمیم گرفتیم در این مقاله نحوه ثبت نام نظام قدیم و جدید و همچنین تفاوت نظام قدیم و جدید را بررسی کنیم.

نحوه ثبت نام نظام قدیم و نظام جدید در کنکور سراسری 99

داوطلبانی که برای ثبت نام کنکور سراسری 99 به سایت سازمان سنجش مراجعه می‌کنند می‌بایست در ابتدای مراحل ثبت نام وضعیت تحصیلی خود را مشخص نمایند. در این مرحله داوطلب مشخص می‌نماید که نظام آموزشی که از آن فارغ التحصیل شده چه بوده و همچنین قصد شرکت در کنکور نظام قدیم را دارد یا کنکور نظام جدید؟ یعنی این که داوطلب بدون توجه به نظام آموزشی خود در کنکور سراسری نظام قدیم و نظام جدید شرکت می‌نماید.

داوطلبان باید دقت و توجه داشته باشند که پس از اینکه نظام قدیم و نظام جدید رو انتخاب کردند دیگر امکان تغییر نظام آموزشی کنکور سراسری 99 را ندارند اما درصورت نیاز به ویرایش اطلاعات ثبت نامی کنکور سراسری می‌توانند این کار را انجام دهند.

اما موضوع بعدی در خصوص تفاوت نظام قدیم و جدید است. سوالی که در ذهن اکثر داوطلبان کنکور سراسری 99 هست این است که انتخاب نظام آموزشی چقدر اهمیت دارد؟ و انتخاب کدام نظام آموزشی برای ما مفید‌تر است؟ ما در کدام نظام آموزشی شانس بیشتری داریم؟ تفاوت سوالات نظام قدیم و نظام جدید چیست؟

تفاوت نظام قدیم و جدید در کنکور سراسری 99

برای این که ببینیم شرکت در کدام نظام آموزشی برای ما بهتر است اول باید ببینیم که ملاک‌های شانس قبولی در کنکور نظام قدیم و جدید چیست؟ تا بر اساس وضعیت تحصیلی خود تصمیم بگیریم که در کنکور سراسری 99 در کدام نظام آموزشی شرکت کنیم. حال در اینجا به تعدادی از ملاک‌های مهم در این خصوص اشاره می‌کنیم.

در نظر گرفتن این موارد برای انتخاب نظام آموزشی نکات مهم و تأثیرگزار است. حل ما قصد داریم تا تعدادی از نکات مثبت و منفی کنکور نظام قدیم و کنکور نظام جدید را بررسی کنیم. بطور مثال یک موضوع مهم بررسی تفاوت منابع کنکور سراسری ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، انسانی، زبان و هنر است.

 

مزایای کنکور نظام قدیم و نظام جدید

نظام قدیم
مزایای کنکور نظام قدیم معایب
بانک سوالات کامل و کافی از دوره‌های گذشته کنکور سراسری تجدید چاپ نشدن کتاب‌های نظام قدیم
تسلط بیشتر دبیران روی منابع و کتاب‌ها سخت‌تر بودن مباحث کتاب‌های نظام قدیم
تعدد کتاب‌های آموزشی و تستی نظام قدیم تکراری بودن مباحث و کتاب‌ها
مشخص شدن مباحث مهم و نکات تستی کتاب‌های نظام قدیم نداشتن کتاب‌های کمک آموزشی به روز و جدید

معمولاً داوطلبان نظام قدیم هرسال این استرس را دارند که امسال آخرین سال برگزاری کنکور نظام قدیم است

نظام جدید
مزایای کنکور نظام جدید معایب
به روز بودن کتاب‌های کمک آموزشی استفاده از کلمات و عبارات جدید
ساده‌تر بودن سطح سوالات مشخص نشدن نکات مهم و مباحث پر سوال کتب نظام جدید
ساده‌تر شدن مباحث آموزشی در دسترس نبودن بانک سوالات کافی از سال‌های گذشته
نداشتن استرس نسبت به این که سال آخر برگزاری کنکورشان باشد تأثیر سوابق تحصیلی 30 درصدی سال دوازدهم

تاثیر سوابق تحصیلی در نظام آموزشی

از جمله تفاوت نظام قدیم و جدید موضوع تاثیر سوابق تحصیلی   است که در نتیجه کنکور سراسری 99 تأثیرگذار است. تأثیر سوابق تحصیلی برای داوطلبان نظام قدیم بصورت 25 درصد دیپلم و 5 درصد پیش دانشگاهی است. اما برای داوطلبان نظام جدید بصورت 30 درصد سال آخر (سال دوازدهم) است. طبق تجربه سالیان گذشته معمولاً دانش آموزان در سال آخر فرصت کافی برای مطالعه امتحانات نهائی نداشته و بیشتر تمرکز خود را برای کنکور سراسری متمرکز می‌کنند. پس بنابراین طبق آمار نمرات امتحانات نهائی دانش آموزان در سال آخر پائین است. حال با در نظر گرفتن تأثیر سوابق تحصیلی داوطلبان نظام جدید که بصورت 30 درصدی در سال دوازدهم است بنابراین تا حدودی این داوطلبان مضرر خواهند شد.

البته این موضوع قابل توجه هست که کسانی که قصدشان از شرکت در کنکور سراسری قبولی در رشته‌های بسیار خوب و رده بالا است با توجه به صرفاً مثبت بودن تاثیر سوابق تحصیلی در نظام آموزشی نیازی به نمرات خوب و بالا ندارند. زیرا ترازی که به آن نیاز دارند بیشتر از میزان نمرات 20 در امتحانان نهائی است. و این نمرات کمکی به فرد نخواهد کرد. اما بعضی از داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید قصد قبولی در رشته‌ها و دانشگاه‌هایی را دارند که نمرات امتحانات نهائی برای آنها مهم و تأثیر گذار است.
داوطلبان میتوانند برای دریافت کد سوابق تحصیلی به سامانه dipcode.medu.ir مراجعه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.