ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی

4
زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

دانشگاه جامع علمی کاربردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته بصورت پذیرش بدون آزمون اقدام به ثبت نام می کند. کسانی که با توجه به شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی مجاز به ثبت نام و شرکت در این دوره ها هستند می توانند در زمان ثبت نام رشته های بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردی اقدامات لازم را انجام دهند.

ما در این مقاله قصد داریم تا نحوه انجام ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی در دوره های بدون کنکور کاردانی و کارشناسی را به شما ارائه نمائیم.

اینفوگرافی زمانبندی ثبت نام بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردیزمان بندی ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی به چه صورت است؟

دانشگاه جامع علمی کاربردی معمولاً در مرداد ماه هرسال برای ورودی مهر ماه اقدام به پذیرش دانشجو بصورت بدون کنکور در مقاطع کاردانی و کارشناسی می نماید، علاوه بر ورودی مهر ماه هر سال دانشگاه علمی کاربردی معمولاً هرسال در بهمن ماه نیز با اعلام شرایط و ضوابط مربوط اقدام به برگزاری تکمیل ظرفیت می نماید. مرحله تکمیل ظرفیت دومین مرحله از پذیرش بدون آزمون علمی کاربردی است. برگزاری تکمیل ظرفیت در بهمن ماه اتفاق می افتد.

زمان اعلام نتایج ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی

اعلام نتایج ورودی نیمسال تحصیلی مهرماه در نیمه دوم شهریور انجام می‌پذیرد. بنابراین کسانی که ثبت نام خود را قبلاً انجام داده و منتظر اعلام نتایج هستند می توانند در شهریور ماه نتایج خود را مشاهده نمایند، ورودی‌های بهمن ماه نیز می توانند در اواخر بهمن تا اوایل اسفند نتایج خود را مشاهده کنند. البته شایان ذکر است اعلام نتایج بهمن ماه به صورت اینترنتی نخواهد بود برای اطلاع از نحوه‌ی دریافت نتایج مقاله اعلام نتایج کاردانی و کارشناسی دانشگاه علمی کاربردی را مطالعه نمایید. 

ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی از چه طریقی انجام می‌ گیرد؟

مقطع کاردانی یا همان فوق دیپلم در دانشگاه علمی کاربردی با بیش از حدود 1000 رشته مختلف در دانشگاه های علمی کاربردی سراسر کشور بصورت بدون آزمون دانشجو می پذیرد. کسانی که پس از مطالعه دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته کاردانی دانشگاه علمی کاربردی قصد انجام ثبت نام داشته باشند باید پس از طی مراحل لازم متقاضی ورود به رشته های ارائه شده بشوند.

چند سالی است که بر اساس قانون پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی امکان ورود دانشجویان به رشته های دانشگاهی بصورت بدون کنکور فراهم شده است و کسانی که قصد شرکت در کنکور را ندارند می توانند از طریق شرکت در دوره های بدون آزمون وارد دانشگاه شوند.  همانطور که در قسمت زمان بندی گفته شد، ثبت نام این دانشکاه برای دو نیمسال تحصیلی مهر و بهمن انجام می‌شود که طریقه ثبت نام در هر یک از نیمسال ها در ذیل درج شده است.

ثبت نام کاردانی برای ورودی مهر

ثبت نام برای رشته های ورودی مهر ماه هرسال در مرداد ماه انجام می شود. با توجه به این که پذیرش این دانشگاه براساس سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم) می باشد افراد باید ثبت نام اینترنتی و انتخاب رشته خود را انجام داده و نتایج خود را در شهریور ماه زمان اعلام نتایج دانشگاه علمی کاربردی مشاهده نمایند.

ثبت نام کاردانی برای ورودی بهمن

دومین مرحله از ثبت نام در بهمن ماه برای ورود به دوره های بدون آزمون نیمسال دوم انجام می پذیرد. معمولاً دانشگاه پس از مشخص شدن وضعیت ظرفیت های خالی با کسب مجوز از وزارت علوم و سازمان سنجش آموزش کشور اقدام به پذیرش تکمیل ظرفیت می نماید. انجام مرحله تکمیل ظرفیت همانطور که گفته شد در بهمن ماه است.

نکات مهم قبل از ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی چیست؟

  1. یکی از مواردی که باید پیش از ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی به آن توجه نمود، سهمیه شاغلین است این سهمیه شامل افرادی می‌شود که در زمینه فعالیت کاری خود (شغلی که مشغول به فعالیت در آن هستند) در رشته‌ای مرتبط از این دانشگاه پذیرفته شوند می‌توانند با تکمیل فرم سهمیه شاغل در حین مراحل ثبت نام علمی کاربردی از مزایای این سهمیه برخورداد گردند، در صورتی که شغل متقاضی با رشته تحصیلی او تناسب نداشته باشد، متقاضی مشمول این سهمیه نخواهد شد. از طرف دیگر بایستی فرم مربوط به این سهمیه از طرف محل کار متقاضی به تأیید برسد و پس از آن به دانشگاه تحویل داده شود برای اطلاع از جزئیات سهمیه شاغلین اینجا کلیک کنید.
  2. هرساله بعضی از رشته‌ها به دلیل اینکه به حد نصاب لازم نمی‌رسد، کلاس رشته‌ی مربوطه تشکیل نمی‌شود، به همین سبب پیش از ثبت نام در رشته‌ی مربوطه پیشینه‌ی رشته را طی چند سال گذشته مطلع شوید و پس از اطمینان از حد نصاب رسیدن این رشته نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایید.
  3. نکته بعدی که بایستی به آن توجه نمایید این است که نام رشته‌های تحصیلی در دانشگاه علمی کاربردی متفاوت از نام‌های متداول در دانشگاه‌های سراسری و آزاد و .. است و نسبت به انها جزئی تر خواهد بود، برای اینکه متوجه شوید کدام رشته در دانشگاه های نام برده با دانشگاه علمی کاربردی مطابقت دارد، چارت‌های درسی مقطع مربوطه در دانشگاه علمی کاربردی را با دیگر دانشگاه‌ها مقایسه نمایید و پس از اطمینان از رشته‌ی مورد نظر خود، نسبت به ثبت نام آن اقدام نمایید.

چه افرادی مجاز به ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی هستند؟

کلیه دارندگان گواهینامه پایان دوره متوسطه از داخل یا خارج کشور مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش یا برابر آن برای آموزش‌های حوزوی می‌توانند در این آزمون شرکت نمایند. همچنین داشتن گواهینامه مقطع کاردانی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ورود به مقطع کارشناسی ناپیوسته الزامی است، ضمناً افرادی که مدرک کاردانی خود را از تاریخ 86/6/31 به بعد دریافت کرده باشند، بایستی حداقل معدل 12 داشته باشند.

شرایط ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی چیست؟

کلیه داوطلبانی که خواستار ثبت‌نام در این دانشگاه هستند، بایستی شرایط عمومی و اختصاصی ذکر شده در ذیل را دارا باشند، دقت کنید که این شرایط برای ثبت نام در دو مقطع کارشناسی و کاردانی مجزا از یکدیگر است.

ثبت نام کاردانی دانشگاه علمی کاربردی- شرایط عمومی

  1. اعتقاد کامل به دین اسلام یا یکی از دین های مورد قبول جمهوری اسلامی ایران
  2. پایبندی به احکام عملی اسلام (انجام واجبات و دوری از محرمات)
  3. عداوت نداشتن با حکومت جمهوری اسلامی ایران
  4. عدم احراز فساد اخلاقی
  5. متناسب بودن وضعیت جسمی داوطلب با رشته انتخابی و عدم اعتیاد به مواد مخدر
  6. شهرت نداشتن به انجام کارهای غیراخلاقی در طول دوران تحصیلی یا شغلی
  7. عدم سابقه عضویت در ساواک و گروه های مخالف جمهوری اسلامی ایران

شرایط اختصاصی

  1. داشتن دیپلم سه ساله نظام جدید در یکی از رشته های فنی و حرفه ای ، کاردانش و نظری و یا داشتن دیپلم نظام قدیم آموزش متوسطه (۴ ساله و یا ۶ ساله نظری و فنی حرفه ای)
  2. برخورداری از شرایط اعلام شده توسط دانشگاه مورد نظر
  3. داشتن توانایی های جسمی لازم متناسب با رشته انتخابی
  4. داوطلبان آقا باید شرایط مربوط به وضعیت نظام وظیفه عمومی را داشته باشند.

 ثبت نام کارشناسی دانشگاه علمی کاربردی- شرایط عمومی

  1. اعتقاد کامل داشتن به دین اسلام یا یکی از دین های مورد قبول جمهوری اسلامی ایران
  2. پایبندی به احکام عملی اسلام (انجام واجبات و دوری از محرمات)
  3. عداوت نداشتن با حکومت جمهوری اسلامی ایران
  4. عدم احراز فساد اخلاقی
  5. متناسب بودن وضعیت جسمی داوطلب با رشته انتخابی و عدم اعتیاد به مواد مخدر
  6. شهرت نداشتن به انجام کارهای غیراخلاقی در طول دوران تحصیلی یا شغلی
  7. عدم سابقه عضویت در ساواک و گروه های مخالف جمهوری اسلامی ایران

شرایط اختصاصی

  1. ارائه مدرک کاردانی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری ، شورای عالی انقلاب فرهنگی یا وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی کشور و یا داشتن مدرک کاردانی پیوسته از آموزشکده های فنی و حرفه ای آموزش و پرورش
  2. دانشجویان سال آخر دوره کاردانی ، که حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۹۹ موفق به اخذ مدرک کاردانی می گردند می توانند نسبت به انتخاب رشته های این دانشگاه اقدام نمایند
  3. لازمه تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته ، دارا بودن مدرک کاردانی پیوسته یا ناپیوسته می باشد ، اما دارندگان مدارک کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری نیز می توانند نسبت به ثبت نام در پذیرش این دوره ها اقدام نمایند.
  4. داوطلبانی که دارای سهمیه آزاد هستند می توانند بدون در نظر گرفتن مدرک کاردانی خود و بر اساس علاقه مندی ، نسبت به انتخاب هر یک از رشته های مورد پذیرش در این مقطع ثبت نام نمایند.
  5. داوطلبان در صورت انتخاب رشته ای غیرهمنام با عنوان مدرک فارغ التحصیلی خود ، ملزم به گذراندن دروس جبرانی و پیش نیاز می باشند.
  6. برخورداری از شرایط اعلام شده توسط دانشگاه مورد نظر

چه سهمیه‌هایی برای ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی قابل اعمال هستند؟

علاوه بر سهمیه شاغلین که یکی از سهمیه‌های قابل اعمال در دانشگاه علمی کاربردی و از مهم ترین آنهاست، سهمیه‌های دیگری هم شامل حال افراد واجد شرایط می‌شود، این سهمیه‌ها به شرح زیر است:

  • سهمیه رزمندگان
  • ایثارگران
  • سهمیه خانواده شهدا
  • سهمیه ورزشکاران

هر کدام از این سهمیه‌ها شرایط خاصی دارد که برای اطلاع از این شرایط می‌توانید مقاله سهمیه های دانشگاه علمی کاربردی را مطالعه نمایید، تا با جزئیات این سهمیه‌ها به دقت آشنا شوید.

راهنمای تصویری ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی

ثبت نام دوره های کارشناسی ناپیوسته و کاردانی علمی کاربردی برای ورودی مهر و بهمن ماه از طریق سازمان سنجش آموزش کشور انجام شده و پس از انتشار و مطالعه آن می‌توانید اقدام به ثبت نام براساس مراحلی که در ذیل شرح داده است، نمایید.

ثبت نام نیمسال اول (مهر ماه )

در نیمسال اول سال تحصیلی ثبت نام براساس طی مراحل زیر است.

1- انتشار اطلاعیه در سایت سازمان سنجش

2- انتشار دفترچه راهنما در سایت سنجش

3- بارگزاری لینک ثبت نام و خرید کارت اعتباری

اما پس از مراحل زیر داوطلبان باید به شیوه زیر ثبت نام اینترنتی را انجام دهند.

خرید کارت اعتباری و دریافت شناسه ثبت نام

در ابتدا تمامی افراد متقاضی باید از طریق لینکی که برروی سایت سازمان سنجش قرار دارد کارت اعتباری لازم را دریافت نموده و شناسه مربوطه را دریافت نمایند. بدون دریافت شناسه مربوطه امکان ورود به مراحل ثبت نام وجود ندارد.

خرید کارت اعتباری علمی کاربردی

ورود به لینک ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی

پس از دریافت شناسه لازم باید با وارد کردن آن در قسمت مربوطه وارد فرم ثبت نام شوند

ورود به قسمت علمی کاربردی سایت سنجش

وارد کردن اطلاعات مورد نیاز برای انجام ثبت نام

تکمیل فرم ثبت نام رشته های بدون آزمون باید بصورت کامل و با دقت فراوان انجام شود. مواردی مانند سوابق تحصیلی فرد که شامل تاریخ ورود به مقطع قبلی و تاریخ خروج از مقطع قبلی و همچنین معدل مقطع قبلی می باشد باید به درستی وارد شود تا در مراحل پذیرش فرد را دچار مشکل ننماید.

همچنین مواردی مانند کد رشته های انتخابی که فرد باید به ترتیب اولیت خود آن را وارد نموده تا روند انتخاب رشته وی انجام گردد.

لینک ثبت نام علمی کاربردی

دریافت رسید ثبت نام

پس از طی تمامی مراحل ثبت نام و انتخاب رشته دریافت رسید ثبت نام از جمله الزامات است. بر روی رسید ثبت نامی یک عدد بعنوان شماره پیگیری درج گردیده که نشان دهنده درست انجام شدن ثبت نام است.

ثبت نام نیمسال دوم (بهمن ماه) دانشگاه علمی کاربردی

ثبت نام در نیمسال دوم (بهمن ماه) بصورت اینترنتی نبوده و حضوری انجام می پذیرد. برای انجام ثبت نام در نیمسال دوم در  دانشگاه جامع علمی کاربردی باید به روش زیر عمل نمائید.

1- مطالعه اطلاعیه ثبت نام بهمن ماه

2- دریافت دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته علمی کاربردی بهمن ماه

3- انتخاب رشته های مدنظر خود

4- مراجعه به واحد دانشگاهی مربوطه و تکمیل فرم تقاضانامه ثبت نام

5- دریافت رسید ثبت نام از دانشگاه

6- منتظر ماندن تا زمان اعلام نتایج

7- دریافت نتیجه از طریق پیامک و شروع کلاسها

هزینه ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی چقدر است؟

هزینه ثبت نام در هر مقطع کاردانی و کارشناسی متفاوت است، در سال 1399 هزینه ثبت نام برای مقطع کاردانی 18.600 تومان و مقطع کارنشناسی 20.000 تومان است، با توجه به اینکه هرساله مبلغ ثبت نام نسبت به سال قبلی افزایش قیمت داشته است، پیش بینی می‌شود هزینه ثبت نام این دانشگاه در هرد دو مقطع در سال 1400 مقداری افزایش قیمت داشته باشد، که برای اطلاع از قیمت دقیق سایت مرکز مشاوره باخه را دنبال کنید. برای اطلاع از نحوه پرداخت این هزینه اینجا کلیک کنید.

پس از ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی چه کارهایی باید انجام دهیم؟

پس از درج اطلاعات شخصی و تحصیلی در سامانه پیش از تأیید حتماً اطلاعات خود را بررسی نمایید تا اطلاعات را به درستی وارد نمایید، پس از درج و تکمیل اطلاعات به درستی از رسید تحویل داده شده خود نگهداری نمایید. در صورتی که ثبت نام شما در کافینت و یا توسط افراد غریبه انجام می‌شود، دقت و توجه نسبت به موارد گفته شده دو چندان خواهد شد و نیاز به تمرکز و دقت بسیار است. نتیجه نهایی از طریق پیامک به شما اطلاع داده خواهد شد تا زمان اعلام نتایج صبوری کنید و از مراجعه به سازمان سنجش و یا دانشگاه‌های مربوطه خودداری نمایید. 

چگونه اطلاعات ثبت نامی خود را در سامانه ویرایش کنیم؟

داوطلبان متقاضی این دانشگاه ها بایستی در زمان ثبت نام هر مقطع دقت لازم را به خرج دهند و در صورتی که اطلاعاتی را نادرست در سامانه وارد نمایند، بایستی در بازه‌ی زمانی ثبت نام و تمدید مهلت ثبت نام که چند روزی پس از زمان اصلی ثبت نام است، نسبت به ویرایش اطلاعات خود اقدام نمایید، توجه داشته باشید اگر زمان تمدید مهلت ثبت نام به اتمام برسد دیگر اطلاعات قابل ویرایش نخواهد بود، پس نهایت دقت را در ثبت اطلاعات خود داشته باشید.

در صورتی که در بازه زمانی در نظر گرفته شده در سامانه سنجش ثبت نام نکردیم، چه کار کنیم؟

همانطور که در بالا گفته شد علاوه بر زمان اصلی، مهلت ثبت نام در هر دو مقطع کاردانی و کارشناسی و در هر دو نیمسال تحصیلی مهر و بهمن تمدید خواهد شد که در بازه‌ی زمانی که اغلب 3 تا 7 روز بیشتر از مهلت اصلی ثبت نام است می‌توانید نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایید.

نکات و ناگفته های مهم درباره ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی چیست؟

یکی از خصوصیات مهم دانشگاه‌های علمی کاربردی، عدم نیاز به تطابق رشته تحصیلی است. یکی از شروطی که باعث می‌شود داوطلبان زیادی قصد ورود به این دانشگاه را داشته باشند موضوع عدم نیاز به تطابق رشته در این دانشگاه است. برابر مقررات و شرایط ورود به رشته های بدون کنکور دانشگاه جامع علمی کاربردی الزامی به تطابق رشته بین مدراک تحصیلی مقطع قبلی و رشته فعلی در دانشگاه نیست.

پس از اعلام نتایج برنامه زمانبندی کلاس‌های این دانشگاه به اطلاع دانشجویان عزیز خواهد رسید و کلاس‌ها در طول هفته برگزار خواهد شد.

سوالات متداول

1- ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی از چه طریقی انجام می گردد ؟

 

ثبت نام در دانشگاه علمی کاربردی بصورت اینترنتی است .

2- آیا برای ورود به دانشگاه علمی کاربردی نیاز به شرکت در آزمون ورودی است ؟

 

خیر پذیرش دانشگاه علمی کاربردی بصورت بدون آزمون است .

3- در صورت پایان مهلت ثبت نام چه باید کرد ؟

 

در اینصورت می توانید با کارشناسان مرکز مشاوره باخه ارتباط برقرار نمائید .

 

4 نظرات
  1. محمد می گوید

    سلام
    رشته ی مهمانداری هم در دانشگاه علمی کاردی هستش؟

    1. مرکز مشاوره باخه می گوید

      بله

  2. محمد جواد طاهری گوکی می گوید

    سلام،عرض ادب و احترام خدمت همه عزیزان زحمتکش در واحدپاسارگاد،،،مشکل بنده را حل کنید.بنده با زحمت،فراوان در رشته مدیریت امور فرهنگی دوترم را گذرانده ام و الان بعد از یکسال بعلت وجود مشکلات که نتوانسته بودم به دانشگاه بروم عقب ماندم ولی الان مراجعه کردم وبه من میگویند رشته را دیگر نداریم باید کارشناسی را تغییر بدهم واز همان ترم اول دوباره ادامه بدهم،آخر این چه دانشگاه،و چه قانونیت که من حق زن و بچه ام را بدهم و هیچ دوترم را با بهترین نمرات بگذرانم و هیچ دوترم زحمت،فراوان کشیده ام چقدر مرخصی گرفتم تا سر کلاسها حاضر شدم،،،تورا خدا کاری کنید ازهمه جا که ظلم میشود شما به دادم برسید،شماره،همراه من09164153441

    1. ADMIN می گوید

      سلام شما یا تغییر رشته دهید و دروس عمومی پاس شده را تطبیق واحد بزنید یا در همین رشته در یک دانشگاه دیگر ثبت نام کنین و تمام دروس پاس شده را تطبیق واحد بزنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.