تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد 98

0
زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

براساس تصمیم شورای سنجش و پذیرش دانشجو دانشگاه‌ها می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد اقدام به برگزاری تکمیل ظرفیت نمایند. سازمان سنجش اموزش کشور در روزهای گذشته اعلام نمود که دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی ارشد تکمیل ظرفیت برگزار خواهند نمود. تکمیل ظرفیت به معنای پذیرش برای تکمیل کردن ظرفیت باقیمانده دانشگاه‌ها است. سازمان سنجش آموزش کشور اعلام نموده است که در حال حاضر در حال جمع آوری ظرفیت باقیمانده دانشگاه‌ها و انجام هماهنگی لازم با دانشگاه به منظور برگزاری تکمیل ظرفیت است.

دانشگاه‌هایی که مایل به جذب دانشجو در تکمیل ظرفیت هستند با اعلام به سازمان سنجش آموزش کشور در این مرحله شرکت می‌نمایند.

برگزاری تکمیل ظرفیت در دانشگاه‌های سراسری و آزاد

دانشگاه‌های سراسری و آزاد در این طرح اقدام به پذیرش دانشجو می‌نمایند. تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد دانشگاه‌های سراسری از طریق سامانه سازمان سنجش آموزش کشور برگزار خواهد شد. انتخاب رشته تمامی دانشگاه‌های روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور و پردیس خودگردان در سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام خواهد شد.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز با اطلاعیه‌ای زمان‌بندی ثبت نام تکمیل ظرفیت را منتشر نمود. تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد در سامانه مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد انجام می‌گردد.

زمان برگزاری تکمیل ظرفیت

طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور تکمیل ظرفیت دانشگاه‌های سراسری از روز پنج‌شنبه مورخ 1398/08/23 آغاز خواهد شد.

زمان بندی تکمیل ظرفیت دانشگاه ازاد نیز بصورت زیر است:

مقطع آغاز ثبت نام پایان ثبت نام
کارشناسی ارشد 98/08/23 98/08/26

نحوه برگزاری تکمیل ظرفیت

داوطلبانی که در آزمون کارشناسی ارشد 98 در اردیبهشت ماه شرکت نموده و براساس کارنامه منتشر شده از سوی سازمان سنجش مجاز به انتخاب رشته شده‌اند می‌توانند در تاریخ اعلام شده وارد سایت سازمان سنجش آموزش کشور شده از طریق لینک ثبت نام تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد وارد مراحل ثبت نام و انتخاب رشته شوند. داوطلبان باید ابتدا دفترچه راهنمای تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد را مطالعه نموده و پس از مشخص کردن انتخاب‌های خود وارد ثبت نام و انتخاب رشته گردند. لازم به ذکر است که تکمیل ظرفیت براساس کارنامه منتشر شده آزمون کارشناسی ارشد 98 بوده و افراد برای وارد شدن به لینک ثبت نام باید اطلاعات آزمون کارشناسی ارشد خود را وارد نمایند.

برای تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد باید به سامانه مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد مراجعه نمائید. برای انتخاب رشته در تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد داوطلبین باید در مرحله اصلی آزمون کارشناسی ارشد که در اردیبهشت ماه برگزار گردید مجاز به انتخاب رشته شده باشند.

شرایط ثبت نام و انتخاب رشته در تکمیل ظرفیت ارشد دانشگاه‌های سراسری و آزاد

کسانی می‌توانند در تکمیل ظرفیت شرکت نمایند که در مرحله اصلی کنکور کارشناسی ارشد شرکت نموده و با توجه به کارنامه منتشر شده برای آنان مجاز به انتخاب رشته شده باشند. کسانی که مجاز به انتخاب رشته باشند ابتدا باید دفترچه راهنمای انتخاب رشته کارشناسی ارشد را که از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور روز چهارشنبه مورخ 1398/08/22 منتشر خواهد شد دریافت نموده و پس از بررسی و مطالعه با اطلاعات آزمون کارشناسی ارشد خود وارد سایت سازمان سنجش شده و ثبت نام و انتخاب رشته خود را انجام دهند.

به منظور اطلاع از هزینه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 99 میتوانید مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

نکات مشاوره‌ای تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد 98

معمولاً اکثر افرادی که در مرحله تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد شرکت می‌نمایند در مرحله اصلی موفق به پذیرش در آزمون مرحله اول نشده و یا از عناوین قبولی خود رضایت ندارند. در نظر گرفتن موضوعات مهم در زمینه شانس قبولی می‌تواند به افراد کمک زیادی نماید.

محرومیت از ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد دلایل متفاوتی دارد. بسیاری از داوطلبان با این موارد آشنایی نداردن و نمیدانند برای لغو محرومیت باید چه کنند. به منظور اطلاع از شرایط محرومیت میتوانید مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

انتخاب رشته تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد 98

برای انتخاب رشته در تکمیل ظرفیت افراد باید به این موضوع توجه داشته باشند که در مرحله اول یک بار شناس خود را امتحان نموده‌اند و این مرحله شانس مجددی برای آنها است. بنابراین تکرار نمودن همان انتخاب رشته‌ی قبلی و در پیش گرفتن همان شیوه تنها فرصت مجدد را از شما خواهد گرفت.

توجه به کارنامه و انتخاب رشته منطقی

موضوع بسیار مهم در انتخاب رشته توجه دقیق به کارنامه فرد است. فرد باید کارنامه خود را بررسی و تحلیل نموده و براساس واقعیات و نکات آموزشی و مشاوره‌ای انتخاب رشته خود را اننجام دهد.

بررسی موارد موجود در کارنامه اعم از رتبه فرد، تراز فرد و آخرین نفر مجاز بسیار مهم بوده و داوطلبین باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

چیدمان انتخاب رشته و اولویت‌های انتخابی

ترتیب چیدمان انتخاب رشته و اولویت‌های انتخابی در نتیجه فرد بسیار موثر بوده و هم به لحاظ شانس قبولی و هم به لحاظ اولویت بندی حائز اهمیت است. بسیاری از افراد به دلیل اشتباه در انتخاب رشته فرصت قبولی در یک اولویت خوب و مناسب را از دست می‌دهند.

مقایسه رشته و دانشگاه در انتخاب رشته

شما در انتخاب رشته نیاز دارید تا هم بحاظ اقتصادی و هم به لحاط اعتبار سنجش رشته و دانشگاه‌ها را با هم مقایسه نمائید. بطور مثال اگر شما در یک دانشگاه روزانه در یک شهر دورتر پذیرفته شوید از نظر هزینه‌ای با یک دانشگاه شهریه پرداز تفاوتی نداشته باشد. اما زمانی که شما در یک دانشگاه نزدیک محل سکونت خود پذیرفته می‌شوید سختی کمتری در طول دوره تحصیل خود خواهید داشت.

داوطلبانی که به هر دلیلی قادر به ثبت نام تکمیل ظرفیت ارشد و یا قبولی در آن نشده اند پیشنهاد میشود مقالات کارشناسی ارشد بدون کنکور 99 و ثبت نام کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور 98 را مطالعه نمایند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.