تاثیر سهمیه رزمندگان و ایثارگران در کنکور سراسری 99

زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

یکی از نکات مهم در رابطه با کنکور سراسری، تاثیر سهمیه رزمندگان و ایثارگران در کنکور می‌باشد، چرا که تأثیر بسیار زیادی در قبولی داوطلبان در انتخاب رشته کنکور سراسری دارد. هر ساله داوطلبان کنکور سراسری در مقاطع مختلف بدلیل عدم اگاهی و اطلاع رسانی مراجع مربوطه در بازه زمانی ثبت نام کنکور در قسمت اعمال و ثبت سهمیه دچار سردرگمی و مشکل میشوند. نتیجه تمامی این موارد برای داوطلبان دارای سهمیه گران تمام میشود و دلیل آن نیز اشتباه در تکمیل قسمت سهمیه است. عمده مشکل داوطلبان در قسمت سهمیه نداشتن کد رهگیری سهمیه و همچنین عدم اطلاع از اگاهی وجود سهمیه است. یکی از اهداف اعمال سهمیه ایجاد برابری و عدالت برای پذیرش داوطلبانی است که به امکانات آموزشی دسترسی چندانی ندارند. کنکور سراسری شامل سهمیه ‎‌های مختلف می‌باشد که در این مقاله قصد داریم تاثیر سهمیه ایثارگران و رزمندگان را بررسی کنیم.

داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور سراسری 99 را دارند برای آگاهی از چگونگی ثبت نام و شرایط مقاله همه چیز در مورد کنکور سراسری را مطالعه کنند.

سهمیه رزمندگان

رزمندگان و جهادگران داوطلب بسيجي دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي که از تاريخ 31 / 6/ 1359 لغايت 31 / 6/ 1367 حداقل شش ماه متوالي يا متناوب داوطلبانه در مناطق عملياتي جبهه‌هاي نبرد حق عليه باطل حضور داشته ا‌ند، لازم است ضمن مراجعه به ارگان ذي ربط ( سازمان بسيج مستضعفين يا وزارت جهاد كشاورزي ) نسبت به تكميل فرم مخصوص استفاده از سهميه رزمندگان اقدام نمايند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت نام توسط سازمان بسيج مستضعفين ياوزارت جهادكشاورزي مورد تائيد نهايي قرار گيرد. اين افراد در صورت تائيد نهايي توسط ارگان‌هاي ذي ربط در سهميه رزمندگان گزينش مي‌گردند.

داوطلبان دارای این سهمیه میبایست در کنکور 75 درصد نمره اخرین فرد قبولی را کسب کنند تا این سهمیه برایشان اعمال گردد. درصورت عدم کسب این حدنصاب سهمیه آنان اعمال نخواهد شد.

داوطلبان که قصد استفاده از سهمیه رزمندگان را دارند می‌توانند مقاله مربوط به دریافت کد سهمیه رزمندگان برای ثبت نام کنکور سراسری را مورد مطالعه قرار دهند.

نحوه اعمال سهمیه رزمندگان در کنکور سراسری 99

اشخاصی که میتوانند از سهمیه رزمندگان استفاده کنند شامل:

  • کارمندان رسمی ارتش در صورت داشتن حداقل 8 ماه حضور در جبهه و سربازان وظیفه در صورت داشتن حداقل 12 ماه حضور در جبهه ، مشمول سهمیه رزمندگان می باشند.
  • داوطلبانی که در دوران جنگ تحمیلی از کارکنان رسمی ، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بوده اند ، در صورت داشتن حداقل 6 ماه سابقه خدمت پیوسته و 9 ماه سابقه خدمت ناپیوسته ، می توانند از سهمیه رزمندگان استفاده کنند.

سهمیه ایثارگران

بر اساس قوانین موجود در آزمون سراسری ، 25 درصد از ظرفیت هر کد رشته محل به همسر و فرزندان شهدا ، آزادگان و همسر و فرزندان آن ها ، جانبازان 25 درصد و بالاتر ، همسر و فرزندان آن ها اختصاص دارد. همچنین 5درصد ظرفیت هر کد رشته محل به جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها ، همسر و فرزندان رزمندگان به حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص دارد.

نحوه اعمال سهمیه ایثارگران 5 درصد در کنکور سراسری 99

اشخاصی که میتوانند از سهمیه ایثارگر 5درصد استفاده کنند شامل:

  • جانبازان زیر ۲۵ درصد
  • همسر جانبازان زیر ۲۵ درصد
  • فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد
  •  همسر رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه
  • فرزند رزمندگان باحداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه

نکته قابل تامل درباره این سهمیه این است که داوطلبان این سهمیه مشمول 5 درصد ظرفیت هر کد رشته محلی میباشند همچنین قابل ذکر است که داوطلبان صرفا از این سهمیه زمانی میتوانند استفاده کنند که ۷۰ درصد نمره آخرین فرد قبولی را کسب کنند تا این سهمیه برایشان اعمال گردد.

نحوه اعمال سهمیه ایثارگران 25 درصد در کنکور سراسری 99

اشخاصی که میتوانند از سهمیه ایثارگران ۲۵ درصد استفاده کنند شامل:

  • همسر شهدا و مفقود الاثر
  • فرزندان شهدا و مفقود الاثر
  • همسر آزادگان
  • فرزندان آزادگان
  • جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر
  • همسر جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر
  • فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر

داوطلبان دارای شرایط فوق مشمول ۲۵ درصد ظرفیت هر کد رشته محلی میباشند و این ظرفیت صرفا به آنان اختصاص دارد.

لازم به ذکر است که داوطلبان سهمیه ایثارگران 25 درصد صرفا با کلیک بر روی گزینه مربوط به سهمیه خود در پورتال سازمان سنجش و آموزش کشور به ارگان مربوطه استعلام گرفته میشود و میتوانند سهمیه خود را لحاظ کنند.

درصورتیکه ظرفیت اعلام شده توسط مشمولان این سهمیه تکمیل نگردد به داوطلبان سهمیه 5درصد واجد شرایط اعطا میشود.

جهت پرسش سوالات خود میتوانید با مشاوران مرکز مشاوره باخه در ارتباط باشید.

تاثیر سهمیه رزمندگان و ایثارگران در کنکور و میزان شهریه

ازجمله تاثیر سهمیه رزمندگان و ایثارگران در کنکور بهره‌مندی از تخفیف 25 در صد تا 30 درصد و یا معافیت شهریه در دوره های شبانه، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور و دیگر دانشگاه هایی که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند خواهند داشت.

داوطلبان برای آگاهی کامل از میزان شهریه های دوره کارشناسی می‌توانند مقالات زیر را مطالعه کنند.

شهریه کارشناسی دانشگاه آزاد

شهریه کارشناسی دانشگاه پیام نور

شهریه کارشناسی دانشگاه پردیس خودگردان 

شهریه کارشناسی دانشگاه شبانه

شهریه کارشناسی دانشگاه غیرانتفاعی

نمونه کارنامه های قبولی سهمیه رزمندگان و ایثارگران

رتبه در سهمیه سهمیه رشته قبولی محل قبولی
621 5 درصد پزشکی دانشکده علوم پزشکی آبادان
540 5 درصد پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بم
386 5 درصد پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان
5889 5 درصد پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
6164 5 درصد پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بم
7208 5 درصد پرستاری دانشکده علوم پزشکی شوشتر
977 25 درصد پزشکی روزانه ساری
2063 25 درصد پزشکی  پردیس خودگردان یزد
1590 25 درصد داروسازی روزانه اصفهان
2332 25 درصد داروسازی پردیس خودگردان کرمان

نظرات بسته شده است.